Regjeringen!?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Nei selvfølgelig er det ikke greit at det er fler pleietrengende enn produktive. Men nå er det vel ikke sånn pr. i dag.
I dag er arbeidsmarkedet sånn at vel de fleste som vil og kan, kan få seg en jobb. Men vi trenger vel kanskje ikke lenger tilbake enn et år før det var tvertimot.

Det er blitt lagt ned og flagga ut mange arbeidsplasser, og de som har jobba på disse plassene, og er litt opp i åra, har ikke hatt så lett for å komme i jobb igjen. Det er en situasjon som skaper pleietrengende og folk på trygd.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Beklager hvis jeg misforsto deg. Sykepenger er faktisk lavere enn lønn. Da jeg var sykmeldt i 1999 fikk jeg vel full lønn de dagene som arbeidsgiver betalte. Når trygdekontoret overtok så gikk det en god del ned. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye. Men det var en del.
Om du var medlem i spk eller klp, og hadde 30 års innteningstid, ville du fått 67,5% av årsløna siste 12 mnd i arbeid. Det ville du ha fortent. Hadde du mindre ansiennitet, eller stilling, vile trygda+pensjonen vore tilsvarande avkorta (med ein del variasjonar ut frå når du er fødd m.m.)
Om du berre hadde vanleg trygd, ville du hatt ei innsparingstid på 40 år for 67,5% utbetaling.
Meiner eg det var.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, den evnen er nesten like forbausende som den totale mangelen på evne til å forebygge krisen.
Det hevdast at msk er den einaste arten som er i stand til å lære av andre sine erfaringar, utan å måtte gjere dei sjølve. Men eg veit ikkje, eg..........alle generasjonar treng ein fæl krig for å finne ut at det er fælt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Howdy!

Det er i utgangspunktet tre parter som har mulighet til å påvirke sykefravær:
Arbeidstaker
Arbeidsgiver
Helsevesenet

For meg er det intuitivt at de to først bør ha intensiver til å redusere arbeidsfraværet. Hvor store slike bør være er annen annen sak.

Viktigste rollen er de almennpraktiserende legene, som må begynne å beherske seg når de skriver sykemeldinger. En rørlegger med ødelagt kne, kan få en sykemelding som sier at han kan jobbe i butikk eller kontor som et eksempel. Det burde også være en makstid slike sykemeldinger kan skrives ut på, før man skal tilbake til legen for ny kontroll.

Politikerne kan også besemme lover som regulerer nevnte forhold. Hvorfor er det ikke slik at en syk arbeidstaker med full lønn ikke skal kunne nyttes til annet arbeid som gavner bedriften. Evt - ha plikt til å møte opp selv om han ikke jobber. (Dette gjleder jo selvsagt ikke de som har influensam kreft og slike ting - men de som er langtidssykemelde pga ryggvondt, og slike ting som gjør at man mer eller mindre fungerer i hverdagen, men ikke fungerer 100% i jobb)

En må også se det norske sykefraværet i sammmenheng med en unormalt høy yrkesdeltakelse, svært lav arbeidsledighet, høy levestandard og gode velferdsordninger - mao vi vil trolig alltid ligge på topp i sykefraværsstatistikken!

Men....det er jo en mye mer spennende debatt som ligger under her. Hvorfor skulle ikke denne utviklingen være bærekraftig???

Hvis vi tar for oss 1960 (Bare for å ta et tall) også sammenligner vi det med 2006.
Hvordan har utviklingen i antall uføretrygdende vært?
Hvordan har utviklingen i sykefravær vært?
Hvordan har utviklingen i antall år i arbeidslivet for en gjennomsnittsarbeidstaker vært?
Hvordan har utviklingen i antall pensjonister vært?
Hvordan har utviklingen i forventet levealder vært?
Hvordan har den økonomsike veksten i perioden vært?

Og så til det avgjørende spørsmålet - hvordan har utviklingen vært i levestandard?

Så la oss nå tenke på de neste 50 årene!
Hvorfor er det slik at en fortsettelse av denne utviklingen ikke vil kunne gå?

For å ta det utrolig banalt:
Er det usannsynlig at Norge greier å opprettholde 2,5% vekst i verdiskapning i tiden fremover. Hvis vi greier det - så er jo resten bare fordelingspolitikk.

Mvh
OMF

K

knutinh

Gjest
1. Du meiner å møte opp og jobbe redusert mot dårlegare betaling? Deltidstilsette har det vel sånn?
Deltidsansatte har vel samme timelønn for likt arbeid som fast ansatte. Det jeg sier er at timelønna på maccern er milehøyt over mange andre land i Norge. Samtidig tjener direktører og teknologer like mye eller mindre som land vi sammenligner oss med.

Dette gir utslag på godt og vondt og man skal være temmelig naiv for å tro at det overhodet ikke har noen betydning.

Et synlig (men ubetydelig) utslag av dette er at selv med lang utdanning og  suksessfull karriere så er det de færrestesom kan ta seg råd til å spise ute mange ganger i uka i norge. Differansen mellom direktørlønn og servitør er for liten til det.
2. Det kan hende. Har ikkje sett statistikkar på nokre år no...men det er bra, då dei tener pengar, og ikkje går på trygd. Iallfall ikkje trygd åleine.

3. Dette vil vere eit spørsmål om inntening og lønsemd, eller misforstår eg deg?

4. Akkurat. Tanken bak m.a. verna bedrifter.
Alle er vel enige om at det er en bra ting med flest mulig årsverk i befolkningen. Poenget mitt var at i høykonjunkturtider kan man forvente lavere arbeidsledighet og at den generelle helsen til de som arbeider blir noe lavere, dermed er ikke nødvendigvis litt økning i sykemeldinger noe krise.

I verre tider ville kanskje mange av de samme personene være arbeidsledig eller uføretrygdet, og uansett koste samfunnet penger.
5. Her er iallfall eg ueinig. Har sett for mykje anna. Dessutan, også dei med egoist-menneskesynet vil forstå at folk helst vil at andre skal like dei. Reinhekla egosime tilseier difor at ein helst vil gjere ein god figur, og jobbe, ikkje verte rakka ned på av andre.
Jeg har ikk din tiltro til mennesket her. Under oppveksten min var det ganske vanlig at folk tok en "sykedag" for å feste eller noe annet fint. Jeg husker ikke at disse noen gang ble rakket ned på av andre. Det var sosialt akseptert å snylte på samfunnet. Dette samme tror jeg er tilfellet i mange lag av samfunnet, men kanskje spesielt (?) der hvor yrkesstoltheten og tilliten fra ledelsen er lavest.
6. Reduksjon i løn som ikkje har praktiske konsekvensar???
For de _fleste_ vil 5,- mindre pr syketime ikke ha praktiske konsekvenser. Men det kan likevel være motivator nok til å komme på jobb. La oss ikke glemme at det er billigere å være hjemme enn å dra på jobb (reiseutgifter, barnepass, kantine...)
7. Ja, det er vel jobben hennar?
Jeg lurer litt på hva Gerd Livs jobbeskrivelse er for jeg får henne bare mer og mer opp i vrangstrupen, og det er vel knapt noen LO medlemmer som stemmer AP lengre...

-k

K

knutinh

Gjest
Howdy!

Det er i utgangspunktet tre parter som har mulighet til å påvirke sykefravær:
Arbeidstaker
Arbeidsgiver
Helsevesenet

For meg er det intuitivt at de to først bør ha intensiver til å redusere arbeidsfraværet. Hvor store slike bør være er annen annen sak.
Helt enig. Arbeidsgiver bør ha insentiv til å tilrettelegge for at "halvsyke" får jobbe etter evne, og arbeidstakere bør ha insentiv til å komme seg på jobb.
Viktigste rollen er de almennpraktiserende legene, som må begynne å beherske seg når de skriver sykemeldinger. En rørlegger med ødelagt kne, kan få en sykemelding som sier at han kan jobbe i butikk eller kontor som et eksempel. Det burde også være en makstid slike sykemeldinger kan skrives ut på, før man skal tilbake til legen for ny kontroll.
Samtidig er det for galt at legene skal bruke tid på papirarbeid i stedet for å gjøre folk friske. Det er akutt legemangel mange steder i landet.

Det ideelle hadde vært om folk tok ansvar selv. Men jeg vet ikke om det fungerer bestandig.
Politikerne kan også besemme lover som regulerer nevnte forhold. Hvorfor er det ikke slik at en syk arbeidstaker med full lønn ikke skal kunne nyttes til annet arbeid som gavner bedriften. Evt - ha plikt til å møte opp selv om han ikke jobber. (Dette gjleder jo selvsagt ikke de som har influensam kreft og slike ting - men de som er langtidssykemelde pga ryggvondt, og slike ting som gjør at man mer eller mindre fungerer i hverdagen, men ikke fungerer 100% i jobb)
Hvis man er i stand til å rydde i hagen mens staten betaler sykepenger så er man vel i stand til å rydde i parker og langs veien? Folket i arbeid...

En må også se det norske sykefraværet i sammmenheng med en unormalt høy yrkesdeltakelse, svært lav arbeidsledighet, høy levestandard og gode velferdsordninger - mao vi vil trolig alltid ligge på topp i sykefraværsstatistikken!
My point. Men mange som er uføretrygdet i Norge ville kanskje ha jobbet som dorullselger eller noe annet i land med dårligere velferdsordninger. I norge finnes det knapt dårlig betalte jobber som krever lite. Og det er ikke lønnsomt å betale folk 130,- timen for slike jobber.

Men....det er jo en mye mer spennende debatt som ligger under her. Hvorfor skulle ikke denne utviklingen være bærekraftig???

Hvis vi tar for oss 1960 (Bare for å ta et tall) også sammenligner vi det med 2006.
Hvordan har utviklingen i antall uføretrygdende vært?
Hvordan har utviklingen i sykefravær vært?
Hvordan har utviklingen i antall år i arbeidslivet for en gjennomsnittsarbeidstaker vært?
Hvordan har utviklingen i antall pensjonister vært?
Hvordan har utviklingen i forventet levealder vært?
Hvordan har den økonomsike veksten i perioden vært?

Og så til det avgjørende spørsmålet - hvordan har utviklingen vært i levestandard?

Så la oss nå tenke på de neste 50 årene!
Hvorfor er det slik at en fortsettelse av denne utviklingen ikke vil kunne gå?

Er det usannsynlig at Norge greier å opprettholde 2,5% vekst i verdiskapning i tiden fremover. Hvis vi greier det - så er jo resten bare fordelingspolitikk.

Mvh
OMF
Så lenge vi kan basere vår vekst på at det stadig kommer nye land til med latterlig billig arbeidskraft, og samtidig at norsk råvarer og kompetanse er etterspurt ute i verden så er det vel knapt nok grenser for hvor høyt det kan vokse.

Problemet er i mine øyne at norsk politisk debatt utelukkende handler om hvordan vi skal fordele det vi allerede har. Et ekstremt utslag av janteloven? Direktører og konsulenter må "jammen klare seg med 1 mill", mens fotballsparkere gjerne kan tjene det samme pr kamp. Det vi burde krangle om er hvordan vi kan investere og innrette oss for å bli mest mulig produktiv. Da blir det mer til alle.

Noen på venstresida er låst til tankegangen at alle arbeidsplasser er statisk, og enhver nedleggelse fører til personlig tragedie. Derfor må staten inn med midler/tvang/tollmurer etc fordi staten er så mye flinkere enn markedet til å bestemme hva som er fornuftig. I stedet for å se på den totale utviklingen i arbeidsplasser så ser man på enkelt-bedrifter og akker seg over at ikke alt kan være som før.

mvh
Knut

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Du kan jo begynne med disse:

http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110007760
http://www.ssb.no/ssp/utg/200401/01/
http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2003-04-07-01.html

Om noe kan redde oss, så er det innvandringen. Men også der feiler politikken, istedet for å tiltrekke seg ressurssterke folk, gründere og "brain power" som kan bidra til fremtidig verdiskapning, så har vi blitt en kjempeimportør av flyktninger og vanskeligstilte som først og fremst belaster velferdssystemet. Etablering er så dyrt at mange flagger ut, andre land tilbyr enkelt og greit langt bedre vilkår for forretningsdrift. Når have befolkningen er i pensjons- eller skolealder, og den andre halvparten bindes opp i pleie, omsorg og administrasjon, hvem skal da skape verdiene? Når vi har eksportert alle de ressurssterke og importert bare vanskeligstilte og ressurssvake, hvordan skal vi da kunne opprettholde en konkurransekraftig intellektuell kapital?

For å sitere linken: "The design flaw of the secular social-democratic state is that it requires a religious-society birthrate to sustain it." Det er en ligning som ikke går opp over tid.

Jeg mener fordeling i prinsippet ikke har noe i politikken å gjøre. Staten er der for å ivareta vår eiendomsrett, rettssikkerhet og våre grunnleggende friheter, transaksjoner håndterer vi best og enklest selv.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du kan jo begynne med disse:

http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110007760
http://www.ssb.no/ssp/utg/200401/01/
http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2003-04-07-01.html

Om noe kan redde oss, så er det innvandringen. Men også der feiler politikken, istedet for å tiltrekke seg ressurssterke folk, gründere og "brain power" som kan bidra til fremtidig verdiskapning, så har vi blitt en kjempeimportør av flyktninger og vanskeligstilte som først og fremst belaster velferdssystemet. Etablering er så dyrt at mange flagger ut, andre land tilbyr enkelt og greit langt bedre vilkår for forretningsdrift. Når have befolkningen er i pensjons- eller skolealder, og den andre halvparten bindes opp i pleie, omsorg og administrasjon, hvem skal da skape verdiene? Når vi har eksportert alle de ressurssterke og importert bare vanskeligstilte og ressurssvake, hvordan skal vi da kunne opprettholde en konkurransekraftig intellektuell kapital?

For å sitere linken: "The design flaw of the secular social-democratic state is that it requires a religious-society birthrate to sustain it." Det er en ligning som ikke går opp over tid.

Jeg mener fordeling i prinsippet ikke har noe i politikken å gjøre. Staten er der for å ivareta vår eiendomsrett, rettssikkerhet og våre grunnleggende friheter, transaksjoner håndterer vi best og enklest selv.
For å begynne med artikkelen ”Eldrebølgen slår lenger inn over Europa enn Norge”.
Denne artikkelen oppfatter jeg rett og slett som lite seriøs og tabloid. Artikkelforfatteren har rett og slett helt feil fokus på problemstillingen.

Jeg kan bruke tallene fra artikkelen.
Fra 1950 til 2000 økte antall eldre med drøyt 100% (Fra 250 000-600 000) – i samme periode har vi hatt en dramatisk økning av levestandard.
Dersom vi tar de verste tallene vil antall eldre øke med omtrent det samme (600 000-1400000). Hvorfor skal dette plutselig bli veldig dramatisk.
Artikkelforfatteren overser fullstendig økningen i arbeidskraftsproduktiviteten som gjør at man kan opprettholde samme produksjon med færre arbeidere.

Så kan han jo strø om seg med både 700 millioner og 5 milliarder innvandrere – i mine øyne har ikke artikkelforfatteren skjønt problemstillingen.

”Ikke blant europas største, men dyrt kan det bli”
Igjen er vel dette en artikkel som først og fremst tar for seg eldrebølgen, som jeg ikke betviler. Det står jo til og med i artikkelen at ” Vi har nå 4,4 i yrkesaktiv alder (20-66 år) for hver i pensjonsalderen. Denne raten blir 3,7 i 2020, og bare 2,5 i 2050. Men, i 1950 var det over 7 i yrkesaktiv alder for hver pensjonist – en nedgang på vel 40 prosent i begge halvseklene. Stor endring i dette forholdstallet er altså ikke noe nytt, og vi har greid å håndtere like store endringer under atskillig vanskeligere økonomiske forhold enn i dag.”

Ser ingen argumenter i denne artikkelen som taler for at vi skal få store problemer.

Som sagt, jeg skjønner at eldrebølgen kommer, men det er ingen av artiklene som tar med veksten i arbeidskraftsproduktiviteten. Og basert på tallene i disse artiklene vil vi ved å fremskrive utviklingen de forrige 50 årene til de neste 50, oppleve en like stor vekst i velstand (For alle) som vi har sett i de forrige 50.

Orket ikke å lese den engelske artikkelen, men hvis den har noe mer konkret eller en annen vinkling så skal jeg lese den.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette kan man jo gjerne krangle om, men når man skal se på utfordringene vi møter med denne eldrebølgen, så er det først og fremst samfunnets totale ressurser vi må se på. Fordelingen av disse er som sagt politikernes ansvar, og de blir helt sikkert ikke enig.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Problemet er i mine øyne at norsk politisk debatt utelukkende handler om hvordan vi skal fordele det vi allerede har. Det vi burde krangle om er hvordan vi kan investere og innrette oss for å bli mest mulig produktiv. Da blir det mer til alle.
Helt utrolig enig.

Når det gjelder hvordan vi har det i 2050, så avhenger det selvsagt av hvordan vi håndterer problemene som dukker opp. Vi bør etterstrebe å holde folk i arbeid fremfor alderstrygd, uføretrygd, attføring, osv osv. Skal bli spennede å se hva regjeringen kommer opp med her - dette kan bli utrolig bra, eller det kan bli en fadese.

I tillegg bør vi gjøre tiltak for å opprettholde den økonomiske veksten. dette er tiltak som går på å legge til rette for bedriftsdannelse, innovasjon - og vi må satse på forskning og utdanning.

Mvh
OMF

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Som sagt, jeg skjønner at eldrebølgen kommer, men det er ingen av artiklene som tar med veksten i arbeidskraftsproduktiviteten.
Jo, de tar opp, indirekte kanskje, noen urovekkende momenter:

- En stadig større andel av befolkningen er pensjonister, studenter eller pleietrengende, med andre ord klienter.
- En stadig større andel av den gjenværende arbeidsstokk blir sysselsatt til pleie og omsorg av dette, produktiv andel av arbeidsstokken er med andre ord også på vei ned.
- Innvandringspolitikken og skattepolitikken er lagt opp slik at vi eksporterer bedrifter, gründere og "brain power", mens vi importerer underpriviligerte og ressurssvake.
- Andre land og regioner forbigår oss i produktivitet såvel som teknologi.
- Verden er globalisert, varer og verdier flyter fritt mellom landegrensene og vil nødvendigvis flyte vekk fra høykostland og mot lavkostland.

Orket ikke å lese den engelske artikkelen, men hvis den har noe mer konkret eller en annen vinkling så skal jeg lese den.
Den er verdt å lese!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jo, de tar opp, indirekte kanskje, noen urovekkende momenter:

1 En stadig større andel av befolkningen er pensjonister, studenter eller pleietrengende, med andre ord klienter.
2 En stadig større andel av den gjenværende arbeidsstokk blir sysselsatt til pleie og omsorg av dette, produktiv andel av arbeidsstokken er med andre ord også på vei ned.
3 Innvandringspolitikken og skattepolitikken er lagt opp slik at vi eksporterer bedrifter, gründere og "brain power", mens vi importerer underpriviligerte og ressurssvake.
4 Andre land og regioner forbigår oss i produktivitet såvel som teknologi.
5 Verden er globalisert, varer og verdier flyter fritt mellom landegrensene og vil nødvendigvis flyte vekk fra høykostland og mot lavkostland.
1 Dette svarte jeg vel på i det andre svaret – denne utviklingen har vi sett de siste 50 årene uten at det har bydd på problemer.

2 Denne utviklingen vil jeg også tro er i samme trend som tidligere. Uten at jeg har sett spesifikke data på dette.

3 Dette har vel overhodet ikke noe med denne debatten å gjøre.

4 Det gjør ingen ting. Så lenge vi opprettholder vår produktivitetsvekst, så er det den som er viktigst for oss. Like fullt ligger vi på topp når det gjelder levestandard – så noe riktig må vi jo gjøre.

5 Ikke noe som tyder på det. Største problemet i teknisk sektor i Norge i dag er å skaffe nok arbeidsfolk. Det er ikke problemet i lavkostland. Effektene du beskriver er jo faktisk en av de viktigste årsakene til at vi faktisk greier oss så godt som vi gjør i Norge – at vi ikke bruker av våre knappe resurser til å produsere plastleker, biler, elektronikk og klær, men heller bruker de der vi har brukt for dem.

Den er verdt å lese!
Helt uenig.
Er dette noe du stiller deg bak…?
Et propagandaskriv mot islam ser jeg heller ikke har den helt store betydningen for hvordan Norge skal håndtere ”eldrebølgen”.

Mvh
OMF

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Dette svarte jeg vel på i det andre svaret – denne utviklingen har vi sett de siste 50 årene uten at det har bydd på problemer.
Man kan ikke ekstrapolere noen lineær funksjon av det. I så fall kunne man argumentert for at 99.999...9% kunne blitt klienter og 0.000...1% produktive arbeidende uten at det ville bydd på noen problemer. En lineær ekstrapolasjon av data fra foregående generasjoner er en alt for enkel funksjon til å kunne forutsi noe om fremtiden.

Dette har vel overhodet ikke noe med denne debatten å gjøre.
Jo, det vil jeg så absolutt påstå. Siden innvandring er det som etter sigende skal redde våre samfunn fra å knele under eldrebølgen, så er det absolutt relevant å diskutere hva slags immigrasjon vi legger opp til.

Det gjør ingen ting. Så lenge vi opprettholder vår produktivitetsvekst, så er det den som er viktigst for oss.
For å opprettholde produktivitetsvekst er vi avhengige av ikke å bli utkonkurrert. I så fall vil de menneskelige ressursene lekke ut av landet og produktiviteten følge etter. Allerede nå forsvinner vesentlig teknisk og medisinsk spisskompetanse over dammen. Se på Silicon Valley, basert nesten fullstendig på asiatisk/indisk "brain power", men hvilket samfunn tjener på det, - India? Nei. India utdanner blant verdens beste (og fleste) teknokrater, men de forsvinner ut av landet og tar produktiviteten med seg. Uten konkurransedyktige rammevilkår vil produktiviteten forvitre.

I fordums tider var kompetanse inmobilt, varer i stor grad likeså. Den situasjonen er nå en helt annen. Man kan ikke la være å ta inn over seg den svært hurtiggående globaliseringen, den vil radikalt påvirke økonomisk dynamikk globalt såvel som lokalt.

Like fullt ligger vi på topp når det gjelder levestandard – så noe riktig må vi jo gjøre.
Vi er en råvareprodusent. Teknisk sett et u-land, bare rikt. Vi selger råvarer, massevis av dem, - det er først og fremst hva vi gjør riktig. Dette kan imidlertid ikke forventes å vare i evig tid. Den post-råvareproduserende epoke er så avgjort noe man bør møte godt forberedt.

Største problemet i teknisk sektor i Norge i dag er å skaffe nok arbeidsfolk.
Ja, det er jo halve poenget i mine innlegg: Når arbeidsstokken blir for liten i forhold til klientantallet, så vil man få mangel på arbeidskraft. Dette vil bare tilta. Staten er rik, den har "råd" til å sysselsette et unaturlig høyt antall byråkrater, omsorgsarbeidere og andre ikke-produktive administratorer, men før eller siden vil denne utviklingen måtte si stopp. Før eller siden vil inntektsbringende næring få manko på arbeidskraft. Nå har vi for lite arbeidskraft til å opprettholde en vekst på noe særlig over 3%, økonomien "overopphetes" hvis veksten blir høyere. Om 10 år vil det tallet kanskje være 1.5%, om 20 år under 0%. Pengene må sirkulere på ett eller annet vis, mangel på produktiv arbeidskraft vil måtte begrense veksten. At maskiner kan bremse denne utviklingen er så, men også maskiner må utvikles, lages, kjøpes, betjenes og velikeholdes.

Helt uenig.
Er dette noe du stiller deg bak…?
Et propagandaskriv mot islam ser jeg heller ikke har den helt store betydningen for hvordan Norge skal håndtere ”eldrebølgen”.
Ja, det er noe jeg stiller meg bak. Jeg tror Europas storhetstid nærmer seg en slutt (uten at jeg tar det så tungt, alle riker har sine epoker) og at mange av hovedårsakene til dette her beskrives. Hvis du ser på Wall Street Journal som en propagandakanal så får det være din sak.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man kan ikke ekstrapolere noen lineær funksjon av det. I så fall kunne man argumentert for at 99.999...9% kunne blitt klienter og 0.000...1% produktive arbeidende uten at det ville bydd på noen problemer. En lineær ekstrapolasjon av data fra foregående generasjoner er en alt for enkel funksjon til å kunne forutsi noe om fremtiden. .
Jeg skal være enig i grunnargumentet ditt, at man ikke kan trekke noen lineær sammenheng her. Men – de tallene du illustrerer med trekker oss jo så mye frem i tid at jeg tviler på at regulært arbeid er et stort problem da (Altså den tiden en antatt dobling av helsesektoren hvert 50. år resulterer i at helsesektoren tar 99,999% av arbeidsstyrken). Nå er det heller ikke slik at eldrebølgen fortsetter i evig tid – den bøyer jo av om snaut 50 år.

Men jeg skal være enig i at argumentet ikke holder 100% vann, men i forhold til ditt – som så vidt jeg forstår er ”Vi får kjempeproblemer i tiden fremover fordi vi blir færre arbeidere pr klient”, så synes jeg det er et godt argument siden vi har gjennomgått en tilsvarende endring de siste 50 årene, med en betydelig velferdshevning( ikke bare levestandard, men også innføring av folketrygden og en enorm utbygging av helsetjenesten generelt).

Jo, det vil jeg så absolutt påstå. Siden innvandring er det som etter sigende skal redde våre samfunn fra å knele under eldrebølgen, så er det absolutt relevant å diskutere hva slags immigrasjon vi legger opp til. .
Jeg har vel aldri sagt at vi trenger innvandring for å redde oss fra eldrebølgen, snarere tvert i mot er vel mitt argument, at vi ikke trenger noen voldsom innsats. Når det gjelder utlendinger i Norge er det vel (Skal være litt forsiktig med tall, har ikke sjekket de på lenge). Flest svensker (jobber i serviceyrker og helsevesenet), dansker (Samme som svensker), briter (mye offshore), også kommer det nok etter hvert en del av de mer synlige og problematiske. Et annet eksempel er pakistanerne som kom på 70 taller – mange av disse jobber i helsevesent, i tillegg er vel ikke 2. generasjon pakistanere noen stor belastning for samfunnet. Og, det vil være naturlig å anta at barn av dagens "probleminnvandrere" vil være mer til nytte for smafunnet en foreldrene.

Uansett – dette er i mine øyne en avsporing og en alt for stor diskusjon til å ha gående i denne tråden.

For å opprettholde produktivitetsvekst er vi avhengige av ikke å bli utkonkurrert. I så fall vil de menneskelige ressursene lekke ut av landet og produktiviteten følge etter. Allerede nå forsvinner vesentlig teknisk og medisinsk spisskompetanse over dammen. Se på Silicon Valley, basert nesten fullstendig på asiatisk/indisk "brain power", men hvilket samfunn tjener på det, - India? Nei. India utdanner blant verdens beste (og fleste) teknokrater, men de forsvinner ut av landet og tar produktiviteten med seg. Uten konkurransedyktige rammevilkår vil produktiviteten forvitre. .
Igjen kjenner jeg meg ikke helt igjen i beskrivelsen din av Norge. Selvsagt vil vi ha noe kompetanseemigrasjon fra Norge, men så vidt meg bekjent er strømmer større andre veien med britiske oljeeksperten, østeuropeiske leger, russiske ingeniører. På grunn av vår høye levestandard, gode velferdstilbud og høye lønninger tiltrekker vi oss kompetanse fra andre land. (Det er godt mulig at denne strømmen går andre veien i din branskje, men generelt tror jeg vi importerer mer kvalifisert arbeidskraft enn det som forsvinner ut!)

I fordums tider var kompetanse inmobilt, varer i stor grad likeså. Den situasjonen er nå en helt annen. Man kan ikke la være å ta inn over seg den svært hurtiggående globaliseringen, den vil radikalt påvirke økonomisk dynamikk globalt såvel som lokalt. .
Enig! Igjen, dette er grunnen til at Norge faktisk greier seg så bra. Vi sløser ikke ressurser på noe som andre gjør billigere enn oss – eks import av kinesiske varer og polske bygningsarbeidere.
Vi er en råvareprodusent. Teknisk sett et u-land, bare rikt. Vi selger råvarer, massevis av dem, - det er først og fremst hva vi gjør riktig. Dette kan imidlertid ikke forventes å vare i evig tid. Den post-råvareproduserende epoke er så avgjort noe man bør møte godt forberedt. .
Dette er jo også ubegrunnede og overdrevne påstander. Så vi er teknisk sett på linje med Angola, Zambia, Viet Nam, og alle andre – altså samme utbygging av infrastruktur som bredbånd og mobildekning ,samme nivå på utdannelsen i befolkningen, samme grad av industrialisering, osv. Dette er jo tull.

Det er faktisk slik at siden Norge har hatt oljen, så har oljesektoren hatt best betalingsevne, og på den måten tiltrukket seg mye av ekspertisen i Norge. Samtidig har forskning og utdanning også prioritert oljesektoren, på denne måten er det oljesektoren som har ”stjålet” ressurser fra de andre sektorene, men det er ikke slik at ”flaks at vi hadde oljen –ellers hadde vi ikke hatt noe”, det er nettopp fordi vi har prioritert oljen som gjør at de andre sektorene ikke har blitt prioritert.

Jeg tror for øvrig ikke at folk er så godt kjent med at å produsere olje faktisk er ganske høyteknologisk operasjon. Du kan jo ta med deg spesifikasjonene på en reparasjonsjobb på en offshoredel til en av våre likesinnede tekniske U-land og prøve å få gjort en jobb etter gjeldende tekniske krav. Lykke til!

Hva angår den oljeproduserende epoke, så tror jeg ikke den er noe vi skal bekymre oss for at den tar slutt med det første, og i hvert fall ikke før lenge etter at eldrebølgen har skyldt inn over land. Bare noen momenter der:
Proven reservs/production raten har vært uforandret siden 70 tallet på noen lunde 40 år.
Oljeselskapene har ingen interesse av å lete opp mer olje enn de greier å produsere.
Dagens utvinningsandel ligger vel på ca 30-35%, det er godt mulig med fremtidig teknologi og øke denne med kanskje 20%.
Og ikke minst – dagens reserver er vel fremdeles basert på en oljepris på ca 15 dollar fatet. Ting ser fort annerledes ut med en oljepris på 50-70 dollar fatet.

Ja, det er jo halve poenget i mine innlegg: Når arbeidsstokken blir for liten i forhold til klientantallet, så vil man få mangel på arbeidskraft. Dette vil bare tilta. Staten er rik, den har "råd" til å sysselsette et unaturlig høyt antall byråkrater, omsorgsarbeidere og andre ikke-produktive administratorer, men før eller siden vil denne utviklingen måtte si stopp. Før eller siden vil inntektsbringende næring få manko på arbeidskraft. Nå har vi for lite arbeidskraft til å opprettholde en vekst på noe særlig over 3%, økonomien "overopphetes" hvis veksten blir høyere. Om 10 år vil det tallet kanskje være 1.5%, om 20 år under 0%. Pengene må sirkulere på ett eller annet vis, mangel på produktiv arbeidskraft vil måtte begrense veksten. At maskiner kan bremse denne utviklingen er så, men også maskiner må utvikles, lages, kjøpes, betjenes og velikeholdes. .
Jeg vil gjerne se dokumentert den påstanden om at den økonomiske veksten kommer til å bremse opp på grunn av redusert andel av befolkning i konkurranseutsatt næring. Igjen må jeg henvise til hvordan utvikling i dette forholdet har vært de siste 50 år.

Jeg er dog enig i at vi kan få problemer med å skaffe arbeidskraft nok, men det tror jeg ikke er noe problem så lenge betalingsevnen vår er såpass god som den er. Jeg tror ikke det er noe problem å få østeuropeiske bygningsarbeidere, helsearbeidere og servicearbeidere til å jobbe i Norge.

Ja, det er noe jeg stiller meg bak. Jeg tror Europas storhetstid nærmer seg en slutt (uten at jeg tar det så tungt, alle riker har sine epoker) og at mange av hovedårsakene til dette her beskrives. Hvis du ser på Wall Street Journal som en propagandakanal så får det være din sak.
Har vel aldri sagt at Wall Street Journal er en propagandakanal, kjenner ikke til utenlandsk media i det hele tatt. Men bruken av eksempler, håndtering av tall materiale og kommentarer som at det er viktigere med militær enn med helsevesen gir meg et inntrykk at det ikke er seriøs journalistikk, men en ”lek” med tall for å gjøre islam til den store syndebukken.

Uansett – dette har veldig veldig lite med eldrebølgen i Norge å gjøre.

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.489
Arbeidsinnvandring. Det blir ofte hevdet at det er kompetanse vi mangler som blir importert. Like ofte er det kompetanse næringen ikke vil betale for. Se f.eks på transportnæringen. Lønnen der er 100-130 kr. pr. time. Ikke overtidsbetalt, ikke natt/helgetilegg og vanskelig å få en fast ansettelse. Os nå sutrer bransjen over at de mangler 1000 sjåfører og desverre må engasjere vesteuropeere.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Europas storhetstid sluttet i 1914. Senere har USA vært overlegen og dominerende militært, økonomisk, vitenskapelig og kulturelt. Slik vil det fortsatt være en god stund.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Denne regjeringen må være den verste siden Hornsruds.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Det er mye som tyder på det ja, og jeg må med bøyd hode innrømme at jeg stemte på AP. Fatter ikke hvorfor egentlig, jeg pleier alltid å stemme på enkeltsaker, men kan ikke huske hva det var.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Det er mye som tyder på det ja, og jeg må med bøyd hode innrømme at jeg stemte på AP. Fatter ikke hvorfor egentlig, jeg  pleier alltid å stemme på enkeltsaker, men kan ikke huske hva det var.
Du var vel lei av Høybråten du også.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ja, men den har jo ikke noen makt. Vi har endelig fått bekreftet at det er Valla som styrer landet og at statsministeren bare er en marionettfigur. Landets leder står med andre ord ikke på noen valglister, demokratiet er en manesje.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Ja, men den har jo ikke noen makt. Vi har endelig fått bekreftet at det er Valla som styrer landet og at statsministeren bare er en marionettfigur. Landets leder står med andre ord ikke på noen valglister, demokratiet er en manesje.
Det er vel det som er demokrati, at politikerene bøyer seg for folket ? Det var jo ikke bare Valla som var i mot
forslaget ?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.489
Det er vel det som er demokrati, at politikerene bøyer seg for folket ? Det var jo ikke bare Valla som var i mot
forslaget ?
Det gjelder ikke hvis LO er folket. Rederiforbundet derimot..... ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
forslaget ?
Har det vært en avstemming? Regjeringen ble instruert av en særinteresseorganisasjon. Kommunistrottereir.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Har det vært en avstemming? Regjeringen ble instruert av en særinteresseorganisasjon. Kommunistrottereir.
LO og NHO kommunistrotter ? Duverden ? :eek:

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Må si Løkken skuffer stadig mer; her er en mann som ofte kan vise til sterke analytiske evner, mens når det kommmer til politikk blir hans eget paranoide verdensbilde så flimrete at han knapt makter se hva som foregår.
Nå får'u ta tørn, hr. Løkken! Det er klart debatterbart hvorvidt regjeringen har handlet uproft eller ei, men å begynne og bable om kommunister etc, når demokratiet fungerer, det er jo jo så langt utenfor skiva at det er knapt til å tro!

Honkey

K

knutinh

Gjest
Har ikke vi snakket om det med harmdirrende ustøttede utsagn kontra objektiv argumentasjon? :)

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Stoltenberg viser sitt sanne ansikt. En vattdott. Valla har sin skolering fra gamle AKP (m-l), et udemokratisk parti som støttet Mao, Pol Pot og Enver Hoxa. Tragisk for Norge at vi har en statsminister som lar seg overkjøre av slikt pakk.

K

knutinh

Gjest
 Tragisk for Norge at vi har en statsminister som lar seg overkjøre av slikt pakk.
Faktisk enig med deg BB. Stoltenbergs forhold til Valla kan komme til å bli hans politiske undergang.

-k

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Europas storhetstid sluttet i 1914.  Senere har USA vært overlegen og dominerende militært, økonomisk, vitenskapelig og kulturelt.  Slik vil det fortsatt være en god stund.
Tja. Det spørs jo hvordan man regner. I 1914-1916 ble det jo slutt på de ulike kongedømmene og vi fikk demokrati. Siden har vi jo Europa ført an når det gjelder demokrati.

USAs utenlandsgjeld kan neppe ses på som særlig "bærekraftig"?. En økt gjeld kunne nok vært forsvarlig dersom det hadde styrket konkurranseevnen eller gi fremtidige inntekter. Bilindustrien i USA sliter ft. litt og Silicon Valley er vel neppe lengre den store teknologiske motoren som det en gang var noe som f.eks. Sony, Samsung og Nokia er klare indikatorer på. Men vi kan se fram til at underholdningskulturen fra USA nok vil komme til plage oss i mange år framover enda. Men med økt globalisering kan det fort snu seg en dag.

Når det gjelder "bærekraftig utvikling" er desverre begrepet blitt så utvannet at den har mistet noe av sin iboende kraft.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Stoltenberg viser sitt sanne ansikt.  En vattdott.  Valla har sin skolering fra gamle AKP (m-l), et udemokratisk parti som støttet Mao, Pol Pot og Enver Hoxa.  Tragisk for Norge at vi har en statsminister som lar seg overkjøre av slikt pakk.
Stoltenberg hadde neppe særlig mange valg når regjeringen først hadde satt til side viktige demokratiske spilleregler som "dialog" og "medvirkning". Synes faktisk at Stoltenberg klarte seg bra på TV i går og kom godt ut av blemmaet som BHH rotet seg opp i, siden Stolteberg stod hardt på at målet var reduksjon i sykelønnsutbetalingen på 2,5 millioner og at regjeringen hadde vært "konstruktiv" og lagt på bordet et forslag til reduksjon i utbetalingene - noe som NHO og LO/Fagforbundet ikke hadde gjort.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Stoltenberg viser sitt sanne ansikt. En vattdott. Valla har sin skolering fra gamle AKP (m-l), et udemokratisk parti som støttet Mao, Pol Pot og Enver Hoxa. Tragisk for Norge at vi har en statsminister som lar seg overkjøre av slikt pakk.
Det er ikke riktig. Valla var med i KUL (Kommunistisk UniversitetsLag), en organisasjon som anså AKP-ml som småborgerlige. Valla var også sentral i det som ble kalt KULs "moskvaprosesser", hvor de kastet ut alle foreningens Stalin-kritikere.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.489
Og Paven har vært medlem av Hitler-jugend. Hvordan skal dette ende?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
923
Mens Bush var på fylla før han ble kristenfundamentalist? Ja, hvor skal dette ende?

Topp Bunn