Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• softail

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Antall liker
    108
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Den høres ikke ille ut den Sumiko Olympia. Bare litt dyrere enn 2M Blue. Får se hva det blir til hvilken forsterker og pick-up jeg ender opp med.
    Mange gode råd og forslag dere kommer med.
    Tenkte å komme med en liten oppdatering.
    Da ble det handlet ny spiller, og den gamle er lagt ut på Finn. 30 år siden jeg kjøpte den.
    Tenkte det var gøy med noe nytt.
    I morgen blir det montering av 2 2mm spacere og ny Sumiko Olympia pick up.
    Bilder av den gamle og nye spilleren.
    20250919_195524.jpg
    20250919_201204.jpg

softail

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Antall liker
    108
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Da var spacere og ny pick up montert. Fikk prøvelyttet på et par låter. Merker det er mer bass og engasjement i denne. Akkurat som jeg liker.
    En liten ting jeg ikke likte var at balanseloddet tok i dekselet. Løste det med noen små silicon pads i hvert hjørne av lokket.
    Kjører på med noen bilder i dag igjen.

Vedlegg

Zack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Antall liker
    163
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Har lagt min RP6 på Finn.no. Hvilken platematte anbefales til planar 8?

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    506
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har lagt min RP6 på Finn.no. Hvilken platematte anbefales til planar 8?
    Platematte er personlig preferanse, i forhold til pickup og høyttalere.
    Filtmatten har jeg lagt vekk, og det samme gjorde jeg med en sorbothane-matte fra Audioquest.
    Nå bruker jeg en matte fra Stack Audio sammen med min Rega ND7, med denne kombinasjonen har jeg masse detaljer.
    Platematter er ikke et «dyrt tweak» sett i den store sammenhengen, og noe jeg anbefaler alle å prøve ut, med forskjellige pickuper.

Zack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Antall liker
    163
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Platematte er personlig preferanse, i forhold til pickup og høyttalere.
    Filtmatten har jeg lagt vekk, og det samme gjorde jeg med en sorbothane-matte fra Audioquest.
    Nå bruker jeg en matte fra Stack Audio sammen med min Rega ND7, med denne kombinasjonen har jeg masse detaljer.
    Platematter er ikke et «dyrt tweak» sett i den store sammenhengen, og noe jeg anbefaler alle å prøve ut, med forskjellige pickuper.
    Ok, pu er Nagaoka mp-500 og høyttalere er Dynaudio special 40. Har brukt en Funk firm acromat på RP6 som jeg vurderer å beholde på 8'eren.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Bærum
    Stille og rolig på Rega-fronten for tida! Det kommer noen nyheter i den dyrere prisklassen snart og det ryktes om ny MM platespillerforsterker. Vi får se. I mellomtiden er det bare å lytte videre!

Hva med en oppfriskning av tråden med litt bilder av Rega-anleggene og komponentene til folk her? Til inspirasjon for oss alle, inkludert de som kanskje er nysgjerrige på Essex-folkas greier?

Her er mitt, slik det ser ut i dag, ok alle dager, når det ikke lekes med å dra høyttalerne ut på gulvet.

IMG_1342.jpeg

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.358
    Sted
    Polen
    Hiver meg på, jeg. På stedet hvil. Fremdeles flankert av Troels Gravesen toveis gulvstående. Men altså, jeg føler ikke jeg savner noe som helst. Føler at høyttalerstørrelse, forsterkerkapasitet og lyttenivå er riktig for rommet. Skulle jeg gjort noe innenfor fornuftige rammer, vlle det vært å oppgradere delefilteret. Der sier Gravesen selv at det er mer å hente med bedre komponenter. Men jeg har rett og slett ikke gidd. Og bare sånn for forfengelighetens skyld hadde det vært gøy med en Rega Aethos.

1000013253.jpg

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.825
    Torget vurderinger
    49
    Er på samme sted selv, rett og slett tilfreds med lyden.
    Selv om jeg har mye greier stående gidder jeg ikke teste.
    Har ikke byttet ut sommerhøyttalerne enda heller, er kanskje blitt gammel og lat😎

IMG_2353.jpeg

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    2.062
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke byttet ut sommerhøyttalerne enda heller, er kanskje blitt gammel og lat😎

Vis vedlegget 1153856
    Er jo noen artige krabater du har der da!😊
    Men må jo si at jeg ble rimelig nyskjerrig på hva du har som vinterhøyttalere!
    😊☀

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.358
    Sted
    Polen
    Det å være tilfreds er kanskje kjedelig for noen. Men det er virkelig en gave.

Nå skal jeg legge meg på stuegulvet på et 30 år gammelt Bamse-liggeunderlag fra Ajungilak, ta på meg hodetelefoner og lytte på den nye Tomasz Stańko-CD-en min. Har hatt meg en sykkeltur i høstmørket og er nå stappmett på gulrotkake. Noen ganger er livet ganske så ålreit.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.825
    Torget vurderinger
    49
    Er jo noen artige krabater du har der da!😊
    Men må jo si at jeg ble rimelig nyskjerrig på hva du har som vinterhøyttalere!
    😊☀
    Takk for det oal 😊
    Ja likte disse helt originale 1980 Heresyene bedre enn jeg hadde trodd.
    Vinterhøyttalere…..jeg er nok litt sær, men liker ikke at høyttalere med trefiner står i sola.
    Terassedøren står mye åpen om sommeren, derfor greit og bruke høyttalere som enten er billige eller svarte.
    Disse er kledd med vinyl, så det er jo helt perfekt🤩

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.544
    Torget vurderinger
    4
    Denne helgen dro jeg «man lever bare en gang» kortet for første gang på en stund. (Noe man kanskje minst bør unne seg en gang i per skuddår?!!)

Sånn gikk det:

IMG_9112.jpeg

Så har sitter jeg passe paff og lurer på om kanskje ikke vinyl har noe for seg over digital, likevel…

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken PU hadde du før Cadenza'en? 😁

Denne helgen dro jeg «man lever bare en gang» kortet for første gang på en stund. (Noe man kanskje minst bør unne seg en gang i per skuddår?!!)

Sånn gikk det:

Vis vedlegget 1153893

Så har sitter jeg passe paff og lurer på om kanskje ikke vinyl har noe for seg over digital, likevel…

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.544
    Torget vurderinger
    4
    Ja, er det rett og slett en P(lanar) her med et tosifret tall?
    To siffer og to bokser, så nå har jeg et plassproblem! 10 stikk på kursen er i bruk nå!
    Sub, ps5, tv, dac, streamer, appletv, Apollo, Brio, Aria, rp10.
    Kabelspaghetti fra en annen verden. Men ingen støy/ brum, med unntak av litt mekanisk fra Aria.

IMG_9114.jpeg

IMG_9108.jpeg

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Bærum
    Hiver meg på, jeg. På stedet hvil. Fremdeles flankert av Troels Gravesen toveis gulvstående. Men altså, jeg føler ikke jeg savner noe som helst. Føler at høyttalerstørrelse, forsterkerkapasitet og lyttenivå er riktig for rommet. Skulle jeg gjort noe innenfor fornuftige rammer, vlle det vært å oppgradere delefilteret. Der sier Gravesen selv at det er mer å hente med bedre komponenter. Men jeg har rett og slett ikke gidd. Og bare sånn for forfengelighetens skyld hadde det vært gøy med en Rega Aethos.

Kompakt, fint og helt sikkert vellydende saker dette her! Jeg har lyst på en Apollo(-r) etterhvert, mest sannsynlig til hytta...

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Bærum
    Det trenger ikke være mer komplisert enn dette her! Planar 2 er jo også en finfin spiller som jeg selv hadde tidligere.

Men, altså SOMMERHØYTTALERE...! Skal lansere det for kona, med sesongavhengige lydgreier i stua. Kan bli en morsom diskusjon :)

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.358
    Sted
    Polen
    Kompakt, fint og helt sikkert vellydende saker dette her! Jeg har lyst på en Apollo(-r) etterhvert, mest sannsynlig til hytta...
    Jeg synes det låter fint. Kanskje ikke det ypperste innen detaljgjengivelse og basspunch, men essensen i musikken er tilfredsstillende ivaretatt, og vel så det. Aldri lyttetretthet, og alltid fot (når musikken innebærer fot).

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Bærum
    Et anlegg jeg også gjerne hadde hatt på hytta, @gjomle!

Har alltid hatt lyst til å høre hva RS1 kan få til og gjerne med god Rega-forsterkning.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Bærum
    Hadde vært veldig gøy å få tak i de små tassene der, men er vel ikke så mange i omløp, dessverre…

gjomle

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Antall liker
    4.529
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    8
    Hadde vært veldig gøy å få tak i de små tassene der, men er vel ikke så mange i omløp, dessverre…
    Nei, har ikke sett mange av dem i omløp etter at jeg kjøpte mitt par. Fikk tilfeldigvis fatt i et par med en "Ønskes kjøpt"-annonse på Finn. Supre høyttalere, og det paret jeg har en så godt som strøkne! :). Sammen med et par gode stativer, synger disse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn