Rega's venner

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vinylfan DK: Det er enklere enn du tror😎 La Cadenza sitte pĂ„. Sett inn din tenkte Regaspiller, hevet med originaldeler for Ă„ tilpasses Blue. Eventuelt gĂ„r du opp et hakk. Bytt sĂ„ ut Ortofon SUT, Thorens og ProJect Tube Box med en Rega Aura. Og hva kassetter angĂ„r, hold deg til Ă„ ta opp kun pĂ„ Sony tape. Finnes ei mer husegent merke pĂ„ kassetter. Det er simplifisering der vil noget👍👍😈 Poenget her er Ă„ beholde sĂ„ mye som mulig av de analoge kvaliteter, samtidig som systemet blir enda bedre balansert. Gi streameren en Regadac R. Da fĂ„r du analog lyd ogsĂ„ det digitale.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.094
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vinylfan DK: Det er enklere enn du tror😎 La Cadenza sitte pĂ„. Sett inn din tenkte Regaspiller, hevet med originaldeler for Ă„ tilpasses Blue. Eventuelt gĂ„r du opp et hakk. Bytt sĂ„ ut Ortofon SUT, Thorens og ProJect Tube Box med en Rega Aura.
    SĂ„ du mener den kombo gir den karakteristikk Vinylfan sĂžker etter :rolleyes:
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej ptb

    SpĂŠndende forslag du kommer med: Jeg beholder Thorens’en og sĂŠtter en Nagaoka MP-200 MM pick-up pĂ„ og kĂžrer gennem MM-delen i min Pro-ject RIAA. Det er faktisk en rigtig god idĂ© - jeg har hele tiden haft lidt pĂ„ fornemmelsen, at jeg mĂ„ske skulle gĂ„ MM-vejen, nu nĂ„r jeg godt kan lide den varme og lidt fyldige lyd, men jeg har aldrig fundet den MM-pick-up, der lige passede til mit lydbillede og den ret tunge TP90 arm. Jeg kunne se et sted, at compliancen pĂ„ MP-200 ligger pĂ„ ca. 15, sĂ„ det passer helt fint til TP90 armen.

    Hej Auditor

    Tusind tak for dit forslag. Nu er jeg jo lidt oppe i Ärene, sÄ jeg skal lige have skÄret det ud i pap: Mener du, at hvis jeg sÊtter min Cadenza Blue pÄ f.eks. en REGA P6 eller P8 og kÞrer signalet gennem en REGA AURA (til 40.000 DKr!!!) vil jeg fÄ den varme og fyldige lyd, som jeg sÞger?
    Ja, jeg bruger kun SONY kassettebĂ„nd til mine SONY ES bĂ„ndoptagere. Jeg var sĂ„ heldig at kĂžbe hele deres SONY (NOS) kassettebĂ„ndslager af et indspilningsstudio for nogle Ă„r siden. De tilbĂžd mig faktisk, at jeg ogsĂ„ kunne fĂ„ deres lager med af That’s bĂ„nd (flere kasser) helt gratis, men jeg var dengang sĂ„ dum, at jeg sagde pĂŠnt nej tak.
    Ja, det kunne vÊre en god idé, at kÞre signalet fra min BlueSound Note 2 ud igennem en REGA DAC. Skal jeg sÄ kÞre coax eller Toslink?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    _RoDa_

    Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    AngÄende DAC @Vinylfan DK , hvis det er fÞrste generasjon Rega DAC; helt klart coax.
    Toslink pÄ den er ikke like god.
    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VinylfanDK: Nettopp. Cadenza Blue er creme de la creme, nÞytral og detaljert. Gi den et Regaverk av tilstrekkelig kvalitet- som ny Planar 8- og RIAAen som passer til (-Aura), sÄ har Rega selv gjort det halve matchjob for deg. Du fÄr en lyd sÄ full av levd liv og dynamikk at du nok kan leve med den kombinasjonen i 20 Är..Bluesound pÄ Rega setter du opp med en van den Hul Digicoupler 2 coax. SÄ lyder tilogmed den som en LP..
     

    IvarT

    FlĂžyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    VinylfanDK: Nettopp. Cadenza Blue er creme de la creme, nÞytral og detaljert. Gi den et Regaverk av tilstrekkelig kvalitet- som ny Planar 8- og RIAAen som passer til (-Aura), sÄ har Rega selv gjort det halve matchjob for deg. Du fÄr en lyd sÄ full av levd liv og dynamikk at du nok kan leve med den kombinasjonen i 20 Är..Bluesound pÄ Rega setter du opp med en van den Hul Digicoupler 2 coax. SÄ lyder tilogmed den som en LP..
    Det er fascinerende hvordan du alltid har svaret, selv om du ikke har fĂ„tt med deg spĂžrsmĂ„let 😊
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men hvis du tenker over det sÄ er svaret pÄ de fleste spÞrsmÄl her pÄ sentralen enten Rega eller Bladelius :ROFLMAO:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg ville vÊrt forsiktig med Ä foreta store investeringer pÄ bakgrunn av rÄd fra noen som mener man kan fÄ analog vinyllyd fra en DAC ved Ä bytte digitial signalkabel. Eller som mener man mÄ ha en RIAA til 40k for Ä fÄ varm og fyldig analoglyd, istedenfor Ä fÞrst bare prÞve f.eks. en rimelig MM pickup med elliptisk sliping som AT95E eller lignende.

    Det er lett Ä komme med eksperimentelle og ekstravagante rÄd som man ikke skal betale kostnadene for selv. Tenker med skrekk og gru pÄ resultatet hvis noen faktisk hadde tatt disse rÄdene pÄ alvor og fulgt dem. Men man hadde sikkert lÊrt noe av det.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Karmana et al: Vel
jeg har lyttet pĂ„ kombinasjonen Rega og Ortofon i nesten tjue Ă„r i eget anlegg. Regaer tilfĂžrer nok av egen varme i Vinylfan sitt tilfelle til at Ortofonen aldri vil trenge hjelp av kunstig varme-som rĂžr- for Ă„ oppnĂ„ poenget det spĂžrres etter. Det samme gjĂžr ogsĂ„ Rubicon 2. Det nĂŠrmeste Dali har til en liten, moderne Sonus Faber. Forsterkeren KUNNE selvfĂžlgelig vĂŠrt stĂžrre..det kan den alltid. Men, raffiner dette tilstrekkelig, sĂ„ holder det i massevis. Lyden vil bli typisk analog, veldig raffinert og svĂŠrt lik et kassettbĂ„nd. Uten Ă„ gĂ„ over i marsipan og oversĂždme. Etter det jeg forstĂ„r, er det selve briefen fra Vinylfan.. Og vil han montere pĂ„ en Ania Pro pĂ„ en Planar, overtar jeg gjerne den blĂ„ Cadenzaen😎😈👍 Rondo Bronze trenger vel snart en avlĂžser..enda sĂ„ god den fortsatt er..
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tilbake til det du spurte om, @Vinylfan DK , sÄ mener jeg at Rega RP6 og RP40 med Exact gir den lyden som du beskriver.
    Basert pĂ„ det jeg hadde med Rega P5 og Ortofon Rondo Blue, sĂ„ synes jeg kombinasjonene med Exact, hvordan skal jeg si det, lĂ„ter «mer vinyl» 😊
    Ikke like opplĂžst, ikke like gjennomsiktig, ikke nĂžyaktig, men mĂžrkere og mer trĂžkk og moro. Varmere og mer tilgivende.
    SÄ jeg tror det kan vÊre en vei Ä gÄ, dersom det er mindre endringer du Þnsker.
    Hvis jeg forstĂ„r deg rett at kassettspilleren lĂ„ter som Ăžnsket, sĂ„ kan det vĂŠre at en rimelig MM pĂ„ din nĂ„vĂŠrende spiller gir en pekepinn pĂ„ om det er den veien du skal 👍
    Lykke til

    mvh
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle

    Tak for alle jeres gode svar (og jeres gode humor :);))

    Til Roda
    Tak for dit svar vedrÞrende Coax fra BlueSound til REGA DAC. Det vil jeg sÄ gÞre, nÄr jeg nÄr sÄ langt.

    Til Auditor
    Jeg er nysgerrig :unsure:. MĂ„ jeg spĂžrge om, hvilken REGA pladespiller/Ortofon pick-up konstellation du bruger nu?

    Til IvarT
    Jeg er enig med dig. Varm og fyldig lyd ligger meget langt fra neutral og detaljeret.

    Til bambi
    Tusind tak for dit gode rÄd, men jeg har pÄ ingen mÄde tÊnkt mig at give 40.000 Dkr. for en RIAA.
    Det er et rigtigt godt forslag med hensyn til at prÞve en Audio-Technica AT-95E (er det den, der nu hedder AT-VM95E?) eller nogle andre MM-pickupper. Jeg har pÄ det seneste fÞlt, at jeg nok skulle gÄ MM-vejen, for at ramme den varme og fyldige lyd, som jeg sÞger. SÄ dit forslag er helt i trÄd med det, som jeg selv tror er det rigtige.

    Til Roda
    Tusind tak for din super gode beskrivelse af REGA EXACT pickuppen. Det er faktisk lige noget af den lyd, jeg sĂžger efter. Det er meget sjovt, for jeg har flere gange vĂŠret ved at kĂžbe en brugt REGA RP40, men hver gang er den blevet solgt lige for nĂŠsen af mig. Jeg har altid syntes, at den RP40 jubilĂŠumsmodel har noget sĂŠrligt over sig - der er ligesom noget historie knyttet til den. MĂ„ske kommer REGA med en P50 om et par Ă„r, men jeg frygter, at den bliver rimelig dyr.

    Summa summarum: Jeg vil nu prÞve nogle forskellige MM-pickupper pÄ min nuvÊrende Thorens pladespiller, og sÄ vil jeg overveje en REGA pladespiller med EXACT pickuppen. Der er i Þjeblikket nogle tilbud pÄ P3 med EXACT til 7.500 Dkr., mens en P6 med EXACT koster 13.000 Dkr.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.464
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Til Auditor
    Jeg er nysgerrig :unsure:. MĂ„ jeg spĂžrge om, hvilken REGA pladespiller/Ortofon pick-up konstellation du bruger nu?

    Det fÄr du nok aldri svar pÄ dessverre :(

    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Til Auditor
    Jeg er nysgerrig :unsure:. MĂ„ jeg spĂžrge om, hvilken REGA pladespiller/Ortofon pick-up konstellation du bruger nu?

    Det fÄr du nok aldri svar pÄ dessverre :(

    mvh


    Det er jeg ogsÄ veldig nysgjerrig pÄ:unsure:.

    Post gjerne noen bilder av oppsettet ditt ogsÄ:cool:.


    mvh
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Elefanthukommelsen min sier meg at det kan vĂŠre snakk om en P5, men det blir vel sikkert verken bekreftet eller avkreftet.
     
    • Haha
    Reaksjoner: oct

    _RoDa_

    Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Til Roda
    Tak for dit svar vedrÞrende Coax fra BlueSound til REGA DAC. Det vil jeg sÄ gÞre, nÄr jeg nÄr sÄ langt.

    Til Roda
    Tusind tak for din super gode beskrivelse af REGA EXACT pickuppen. Det er faktisk lige noget af den lyd, jeg sĂžger efter. Det er meget sjovt, for jeg har flere gange vĂŠret ved at kĂžbe en brugt REGA RP40, men hver gang er den blevet solgt lige for nĂŠsen af mig. Jeg har altid syntes, at den RP40 jubilĂŠumsmodel har noget sĂŠrligt over sig - der er ligesom noget historie knyttet til den. MĂ„ske kommer REGA med en P50 om et par Ă„r, men jeg frygter, at den bliver rimelig dyr.

    Summa summarum: Jeg vil nu prÞve nogle forskellige MM-pickupper pÄ min nuvÊrende Thorens pladespiller, og sÄ vil jeg overveje en REGA pladespiller med EXACT pickuppen. Der er i Þjeblikket nogle tilbud pÄ P3 med EXACT til 7.500 Dkr., mens en P6 med EXACT koster 13.000 Dkr.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Siden det er for lite bilder av Rega i denne trÄden :)

    Min RP40 med original Elys40 og original tallerken og matte

    IMG_5815.jpg



    Den samme RP40 med Groovetracer Reference Suplatter og Groovetracer Acrylic Platter og Rega Exact

    IMG_5970.jpg




    Gode oppgraderinger (y)

    mvh
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Roda
    Flotte, flotte billeder. Respekt. Jeg har skrevet det fĂžr, men jeg skriver det igen: Du burde vĂŠre tilknyttet REGAs marketingsafdeling!

    Hej Auditor
    Du har jo oplyst, hvilken kassettebÄndoptager du bruger, og hvilken bÄnd du bruger, sÄ kunne vi ikke ogsÄ lige fÄ at vide, hvilken pladespiller og pickup du bruger?

    Opsummering af min sĂžgning efter varm og fyldig pladespillerlyd:
    Indtil sidste weekend var min pladespiller-opstilling fĂžlgende;
    Pickup Ortofon Cadenza Blue -> Arm Thorens TP 90 -> Pladespiller Thorens TD 320 mrk. III -> Step-up Ortofon ST 80 SE -> RIAA Pro-ject Tube Box DS2 -> ForstĂŠrker REGA ELICIT -> HĂžjttalere Dali Rubicon 2.
    I min sÞgning efter den varme og fyldige lyd, er jeg efterhÄnden nÄet frem til (efter rigtige mange gode inputs fra jeres side), at jeg skal gÄ MM-vejen.
    Jeg fjernede derefter fĂžlgende fra min opstilling; Pickuppen Ortofon Cadenza Blue, Step-uppen Ortofon ST 80 SE og RIAA’en Pro-ject Tube Box DS2. Jeg satte herefter en MM-pickup Ortofon 2M Red pĂ„ pladespilleren, og lod signalet gĂ„ direkte ind i RIAAen pĂ„ min REGA ELICIT. Til min elskede hustrus og min store overraskelse lĂžd det faktisk rigtig godt. Lyden blev mere varm og lyden var mere sammenhĂŠngende, selvom der var fĂŠrre detaljer. Til vores store forbavselse kunne vi ikke afgĂžre, om vi ville vĂŠlge den nye eller gamle opstilling, hvis vi stod overfor et valg. Der var dog nogen fnidder oppe i diskanten ved hĂžje lyde pĂ„ den nye opstilling (er det det man kalder sibilance?). Der blev derfor straks byttet tilbage til den gamle opstilling. Men nu syntes lyden lidt kold (analytisk), men samtidigt var der stadig fnidder i diskanten ved hĂžje lyde.
    Men jeg havde ikke opgivet den varmere lyd, jeg fik med MM-pickuppen. Jeg skiftede nu til en Ortofon 2M Blue, og her blev diskanten straks bedre. Nu syntes jeg, at jeg mere og mere ramte den lyd, som jeg godt kan lide. Og tĂŠnk det med en forholdsvis billig MM-pickup og uden separat RIAA. RIAAen i REGA ELICIT er faktisk rigtig god. Nu fik jeg blod pĂ„ tanden, og kom i tanke om, at Bambie havde foreslĂ„et en Audio-Technica AT95E pickup, eftersom dens lyd var mere varm og fyldig. Jeg kunne ikke lige finde en AT95E, men jeg fandt en AT VM750SH, som jeg bare monterede pĂ„ pladespilleren uden at indstille hĂžjden, eftersom pickuppen kun var 0,7 mm lavere end Ortofon pickupperne. Jeg kĂžrte stadig signalet fra pladespilleren direkte ind i RIAAen pĂ„ REGA ELICIT forstĂŠrken. Jeg blev fuldstĂŠndig overrasket over lyden. Det lĂžd knald godt. Bassen var varm og fyldig, mellemtonen/stemmerne stod flot fremme i lydbilledet, og diskanten var ren og tydelig uden at vĂŠre for anmassende. Og der var et stereo-perspektiv og en dybde i lyden, som jeg ikke fĂžr har hĂžrt (pĂ„ mit anlĂŠg). Jeg spillede hele dagen og aftenen i gĂ„r med den nye opstilling, og plader der fĂžr har lydt kolde og irriterende, lyder nu varme og med en lyd, der virkelig rammer instrumenternes naturlige lyd. Jeg har en plade med Bob Dylan, der hedder SAVED, og pĂ„ denne plade er der et nummer, der hedder “Pressing On”. Det har fĂžr ikke lydt godt (koldt og irriterende), men nu lyder det varmt og med en dejlig rytme.
    Jeg skal senere i dag teste, om det giver nogen fordel, at sÊtte Pro-ject Tube Box DS2 RIAAen mellem pladespilleren og REGA ELICIT forstÊrkeren, eller om jeg skal fortsÊtte med at kÞre direkte ind i den indbyggede RIAA pÄ ELICIT forstÊrkeren. Jeg hÄber det sidste, for sÄ bliver det hele mere enkelt, og jo flere ledninger, kontakter mv. som lyden skal igennem, jo mere mÄ lyden jo blive pÄvirket.

    Og endnu engang en stor tak for jeres gode forslag.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Breaking news:

    RIAA i REGA ELICIT R đŸ„đŸ„đŸ„đŸ„đŸ„ vs RIAA Pro-ject Tube Box DS2 đŸ„đŸ„đŸ„đŸ„

    SĂ„ har jeg testet den indbyggede RIAA i REGA ELICIT R kontra RIAAen Pro-ject Tube Box DS2.

    Mine opstillinger var fĂžlgende:
    1) Pickup Audio-Technica VM750SH -> Arm Thorens TP 90 -> Pladespiller Thorens TD 320 mrk. III -> ForstĂŠrker REGA ELICIT (via indbygget RIAA) -> HĂžjttalere Dali Rubicon 2.
    2) Pickup Audio-Technica VM750SH -> Arm Thorens TP 90 -> Pladespiller Thorens TD 320 mrk. III -> RIAA Pro-ject Tube Box DS2 -> ForstĂŠrker REGA ELICIT -> HĂžjttalere Dali Rubicon 2.

    Ad. opstilling 1) den indbyggede RIAA i REGA ELICIT R:
    Der er mere “sprél” i gengivelsen, mere “smék for skillingen” i ELICITs indbyggede RIAA.
    Diskanten er lidt mere tilstede, lidt mere “frisk“ uden at virke anmassende.
    Der er bedre stereoperspektiv og dybde i lydbilledet.
    Der er mere rytme. Bassen er mere kontant.
    Lyden virker mere “ren”.
    Lyden er meget charmerende.

    Ad. opstilling 2) den separate RIAA Pro-ject Tube Box DS2:
    Spiller “pĂŠnere”, men bliver efter min mening ogsĂ„ lidt mere “kedelig”.
    Er en lille smule mere dĂŠmpet i toppen.
    Lyden virker lidt mere “rodet”.
    Stereoperspektivet samt dybden i lydbilledet er lidt forsvundet i forhold til den indbyggede RIAA i ELICIT R.

    Jeg er selv meget overrasket over resultatet. Det er simpelthen et fantastisk resultat. Pro-ject Tube Box DS2 er en rigtig god RIAA, men den indbyggede RIAA i ELICIT R er endnu bedre. Audio-Technica VM750SH og den indbyggede RIAA i REGA ELICIT R er simpelthen “a match made in heaven”. Jeg tĂŠnker, om det kan vĂŠre rĂžrene i Pro-ject’en, der er Ă„rsag til den lidt mere diskantdĂŠmpede lyd og den lidt mere rodede lyd???
    Jeg er simpelthen bare sĂ„ glad for den lyd, jeg har fĂ„et med AT-pickuppen og den indbyggede RIAA i ELICIT’en. MĂ„ske er den gode lyd netop opnĂ„et med REGAs filosofi; at det hele skal vĂŠre sĂ„ enkelt som muligt. Signalvejen sparer jo nogle forhindringer, nĂ„r lyden ikke skal gĂ„ igennem et ekstra kabel, nogle ekstra stik og sĂ„ nogle kredslĂžb i Pro-ject RIAA’en, hvor der er alle mulige indstillinger. Jeg har lĂŠst, at VM750SH pickuppen skal have sĂ„ lidt kapacitans som muligt, og nĂ„r der sĂ„ kommer et ekstra kabel pĂ„ forĂžges kapacitansen. Jeg forstĂ„r nu endnu bedre REGAs filosofi med at kĂžre signalet fra pickuppen direkte videre i et signalkabel uden stik pĂ„ deres pladespillere. Hvis den lyd, som jeg har fĂ„et nu, minder om REGAs lyd, sĂ„ bliver jeg meget spĂŠndt pĂ„ at hĂžre, hvordan en P6 med EXACT vil lyde pĂ„ mit anlĂŠg.

    Til Bambi
    Ja, jeg har lige fundet, hvad jeg sĂžgte. SĂ„ tusind, tusind tak for dit forslag med en Audio-Technica MM-pickup.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VinylfanDK: Fordi dette stÄr tidligere i denne trÄd. Fortsatt en uendret Rega P5 m TT PSU og Rondo Bronze. RIAA er Rega Fono MC, koblet opp med van den Hul. Holder forbausende godt fÞlge, enda, det. Hvorfor? Fordi jeg har gjort matchen riktig, pÄ samme mÄte som du nÄ har oppdaget ved Ä ta ut rÞr fra din oppstilling. Og fordi det fÞlgelig ikke er nÞdvendig Ä foreta endringer i P5s oppbygning med Groovetracer et al. Da holder den lenger. Vil du ha det enda bedre, gi VM95SH en sjanse. Med det er jeg ute av diskusjonen..


    RIAA i Elicit R er BASERT PÅ Aria, Sanztra. Og svĂŠrt god. Dog, Det lĂžnner seg alltid Ă„ separere, sĂ„lenge det gjĂžres riktig. Med klare tanker om hvorfor. Basert pĂ„ systemtanken 1+1+1 = 6. Det fordrer dog at du skjĂžnner deg pĂ„ signaturmatching😎 Og vet hva slags del av kjeden som bidrar med hva i totalen. Som Vinylfan nĂ„ gjorde ved Ă„ erstatte rĂžr med Rega..Har du en Rega Aethos, bruk Aria eller Fono RIAA..naturlig match.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    12.491
    Sted
    SĂžrlandet
    Leben du sikter til? Den har hatt pause i hele sommer og jeg har spilt pÄ en liten, integrert Klasse D sak. Men nÄ kommer den kalde, fine tiden nÄr man tenner rÞrforsterker og stearinlys
.Äpner en flaske rÞdt og spiser kjÞtt.

    -BB-
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Siden jeg er oppvokst pĂ„ bĂžgda, sĂ„ er jeg godt kjent med senkesett pĂ„ biler. Men hevesett pĂ„ forsterkeren, @BeetleBug , den var ny! 😁😁👍
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Medlem: Det skjer aldri herfra. Som jeg tidligere har poengtert et flertall ganger, Fordi bilder og tekst bÄde kan og vil misbrukes og misforstÄs. Det er et bevisst valg, da jeg allerede har opplevd noen av nettets verste sider. OgsÄ her inne.. Helt og fullstendig ubegrunnet. Hva er grunnen? Rent personvern. Som skal respekteres. Take it or leave it..Det gjelder dere andre ogsÄ..ForÞvrig er det mitt aller siste ord i sakens anledning, og jeg forventer Ä ikke bli spurt om dette igjen. Noensinne..Jeg har og har bestandig hatt klare grenser mellom menneskets analoge sjel og dets nÄ digitale liv.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    12.491
    Sted
    SĂžrlandet
    Siden jeg er oppvokst pĂ„ bĂžgda, sĂ„ er jeg godt kjent med senkesett pĂ„ biler. Men hevesett pĂ„ forsterkeren, @BeetleBug , den var ny! 😁😁👍

    Hevesett fÄs fra Leben for Ä kunne bruke KT88 og oppover. Liker dynamikken og kontrastene som mine Sophia Electric rÞr byr pÄ:

    90264B5D-AECB-43A6-B0A1-9A839C2D2B98.jpeg


    -BB-
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.094
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Unnskyldningen for Ä ikke poste (deler av) komponentene man hevder Ä ha er jo sÄ som sÄ. Det er fullt mulig Ä avbilde deler av komponentene uten Ä blottlegge noe som helst.
    Men, igjen - om anlegget egentlig bestĂ„r av en bĂŠrbar med hank pĂ„, sÄ 
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Auditor
    Nu kan jeg bedre forstÄ din begejstring over REGA pladespiller med ORTOFON pickup. Din ORTOFON Rondo Bronze er en yderst vellykket og meget rost pickup. Den er ogsÄ meget mere varmtlydende end gennemsnittet af ORTOFON pickupperne. Jeg kan godt forestille mig, at konstellationen P5/Rondo Bronze mÄ lyde super godt. Har du brugt spacere?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle

    Jeg prþver lige at vise et par billeder af mit “nye” anlég. Kvaliteten af billederne lever ikke op til det hþje niveau herinde, men jeg kan garantere, at mit ”nye” anlég lyder super godt.

    Her er den oprindelige opstilling (inde bag step-up’pen og RIAA’en er mast en BlueSound Note 2 ind):

    235B55C1-95E4-4807-9543-1CBFCE753A91.png


    Nu har jeg jo sĂ„ valgt en Audio-Technica VM750SH MM pickup (i stedet for den oprindelige Ortofon Cadenza Blue), og jeg kĂžrer direkte ind i den indbyggede RIAA pĂ„ min REGA ELICIT R. Her ses tilslutningspanelet pĂ„ ELICIT’en:

    EE29A55F-9740-4CD7-892D-1EB141580531.png


    BemĂŠrk, at der pĂ„ indgang 1 (input 1) kan vĂŠlges mellem “MM Phono” og “Line Level”. Jeg har som sagt nu valgt at tage min Ortofon Stepup ST80 SE og min separate RIAA Project Tube Box DS2 ud af anlĂŠgget, og kĂžre signalet direkte ind i MM indgangen pĂ„ ELICIT forstĂŠrkeren:

    6219F91C-4BDA-4656-8EA8-5D25BF65F53E.jpeg

    Min nye opstilling ser herefter sĂ„ledes ud (bemĂŠrk at der er plads til en REGA PSU NEO fra P6, hvis man rykker BlueSound’en Node 2 lidt til hĂžjre 😀):

    C7471EF3-73C7-4B04-9B5B-EE42344100D9.jpeg


    Jeg er stadig meget forbavset og meget overrasket over, at denne forenkling har givet en sÄ dejlig varm og engagerende lyd. Og samtidigt synes jeg, at toppen er blevet bedre, og stereo- og dybde-perspektivet er ogsÄ blevet bedre.
    Jeg synes, at det lyder sĂ„ godt, at jeg nĂŠsten ikke tĂžr at hĂžjderegulere pickuppen. Den blev jo bare “smidt” pĂ„, uden at hĂžjden pĂ„ armen blev reguleret. Armen er lidt “tail up”, men jeg tĂžr som sagt ikke at prĂžve at justere den, fordi at det lige nu lyder sĂ„ godt. Men ifĂžlge REGA’s filosofi, skulle armbasens hĂžjde jo heller ikke betyde noget. Jeg har lĂžseligt beregnet, at hvis armen sĂŠnkes 1 mm, vil nĂ„lens vinkel pĂ„ pladen ĂŠndres med 0,26 grader. Betyder det noget for lydkvaliteten? Hvad mener I? Og hvor tyk er en gammel LP-plade i forhold til en af de nye 180 grams plader? (Det vil jo ogsĂ„ pĂ„virke nĂ„lens vinkel pĂ„ pladen). Roy Gandy har mĂ„ske ret? 😊

    Endnu en gang tusind tak for alle jeres gode forslag.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:
    S

    Spyd

    Gjest
    Hei ! NÄ spiller jeg pÄ nyinnkjÞpt Rega Elex R forsterker som jeg er kjempefornÞyd med . BehÞver tydeligvis ikke et stort kraftverk for Ä nyte musikk.
    Resten av anlegget bestÄr av Rega Saturn-R cd spiller, Monopulse Model A hÞgtalere ,og kabling fra Wireworld og Roksan.
    Mvh Spyd
     

    Vedlegg

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    BĂŠrum
    Flott med bilder, alltid gĂžy Ă„ se folks oppsett!

    Bidrar med et par selv. Det lyser i bÄde grÞnt og rÞdt. FÄtt inn Rega Ear, sÄ det kan lyttes litt med hodetelefoner og vinyl ogsÄ :)

    IMG_20210907_165501.jpg
    IMG_20210907_165522.jpg
     
    Sist redigert:
    S

    Spyd

    Gjest
    Flott oppsett , liker godt at det er lite ekstra pÄ Elex R sÄ kan en heller supplere det en trenger.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    BĂŠrum
    Hei ! NÄ spiller jeg pÄ nyinnkjÞpt Rega Elex R forsterker som jeg er kjempefornÞyd med . BehÞver tydeligvis ikke et stort kraftverk for Ä nyte musikk.
    Resten av anlegget bestÄr av Rega Saturn-R cd spiller, Monopulse Model A hÞgtalere ,og kabling fra Wireworld og Roksan.
    Mvh Spyd
    Er ogsÄ storfornÞyd med min Rega Elex-R. Trenger nok ikke noe annet pÄ en god stund! Misunnelig pÄ CD-spilleren, vurderer Ä fÄ inn en Apollo, selv om det egentlig nesten bare gÄr i vinyl.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn