Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Har du sjekket appen mot en strobe?
    Min erfaring med disse appene er at dem ikke viser riktig, har testet med 3 telefoner.
    Nei, har ikke sånt utstyr men bør kanskje få lånt meg for å teste ja. Takk for tips.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Jeg har referance belte på mine spillere P25, P9 og P10, det anbefales å justere hastigheten på spilleren ved bruk av EBLT.
    Angående lyden så blir alt bedre, anbefales.
    Kan jeg spørre om du vet størrelse på den umbrakoen som brukes til justering? Er jeg heldig, så har jeg noe liggende!
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Velger å poste denne her, selv om svar på spørsmålet mitt kan være andre steder i oppsettet.

    Er det flere enn meg som synes Exact 2 kan være litt hissig i diskanten? På enkelte innspillinger sliter jeg også med sibilanter. Gjelder forsåvidt både headfi og stereo oppsett. Hodetelefoner, HD 600, er nøytrale så da må det være kilden.
    Spiller er P6 med Aria Riia.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Velger å poste denne her, selv om svar på spørsmålet mitt kan være andre steder i oppsettet.

    Er det flere enn meg som synes Exact 2 kan være litt hissig i diskanten? På enkelte innspillinger sliter jeg også med sibilanter. Gjelder forsåvidt både headfi og stereo oppsett. Hodetelefoner, HD 600, er nøytrale så da må det være kilden.
    Spiller er P6 med Aria Riia.
    Jeg har på en P1, med RB303 arm med cardas rewire og Exact, jeg synes den er detaljert, skarp og fin i diskanten, uten at den er for skarp. Men er en stund siden den ble brukt, skal sette over arm og pu fra P1 plinth til en Systemdek IIX, eller var det XII, har ikke startet prosjektet enda så har glemt hva den het :-D

    Sammennlignet med Ania på min P8 synes jeg Exact er meget bra ift pris.

    Men den er var på nålvekta er min erfaring, så lite som mulig over minimum stifttrykk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sanztra: Systemdek 2X😎 Men hvorfor i alle dager vil du kannibalisere Regaen? Sånne armer fins å få kjøpt separat. Og ikke er de dyre heller…En klassisk 300 bør være et bedre valg. Eller en OEM 250..Jeg foretrekker faktisk disse med en japansk Helius…strange, though it may seem.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sanztra: Systemdek 2X😎 Men hvorfor i alle dager vil du kannibalisere Regaen? Sånne armer fins å få kjøpt separat. Og ikke er de dyre heller…En klassisk 300 bør være et bedre valg. Eller en OEM 250..Jeg foretrekker faktisk disse med en japansk Helius…strange, though it may seem.
    Det eneste strange her i vår lille andedam er hvordan du har rukket å høre halvparten av alt hifi-utstyr produsert fra 1970 og frem til i dag, og det i like utallige kombinasjoner 🙄
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I tillegg til det nevnte over er det vel ikke merkeligere enn at Systemdek chassis/drivverk er bedre enn P1.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: 35 år pluss med Hi-Fi, lydteknikk og musikk gir tid til det meste…😊
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Armen tilhører jo ikke P1, selv om det er der jeg brukte den sist, har vel også mer trua på Systemdek iiX fremfor P1 plinth og drivverk, men det finner jeg nok ut etterhvert. Lyden fra P1 med denne armen var jo veldig bra, men etter at jeg fikk inn en Rega P8, så må det jo være lov å prøve armen på andre understell enn Rega P1. Håper jo at lyden blir såpass "annerledes" med Systemdek at jeg ønsker å spille begge, siste halvåret ++ har jeg kun brukt P8 og ikke P1 med RB303. Ingen ville kjøpe det oppsettet heller, så derfor kannibaliserer jeg den, men om noen skulle ønske seg en P1 (fra 2018) uten tonearm, alt annet er komplett, så er det bare å sende meg en melding :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har fulgt med prisene på Dynavector PU som f.eks 10x5 mkII og spør følgende:
    - Er de overpriset i Norge? I enkelte engelsktalende land ligger eksemplet fra 15 til 18 hundre under vår pris inkl mva, porto og tollgebyr. Har fulgt med pga ønske om en sådan en på en RP3 en vakker dag når prisen tilsier et ja fra fruen ;-)
    Hva tror dere kunnskapsrike om dette?
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Da er Reference EBLT beltet satt på min Rega RP3 SE. Måtte justere en del på hastigheten, men til slutt nådde vi målet om 33.33 :)

    Om det er så stor forskjell klarer jeg ikke helt å høre enda, men den gamle reimen var moden for avløsing uansett.

    Edit: litt lytting her i kveld og jaggu! Dette er et lite løft. Synes bassen er noe mer definert og lydbildet enda litt "helere", kanskje. Når reimen står på Planar 8 og Planar 10, så må det uansett ses som en relativt grei oppgradering for andre og enklere modeller!
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Hei Regavenner!
    Noen i nærheten av Kongsberg som har en TTPSU jeg kan låne for å feilsøke et problem med min RP6 ?
    Feilen arter seg på den måten at den spinner en stund etter påslag men etter litt tid (sekunder eller minutter) så sakker den for så å stoppe helt.
    Av/på på TTPSU så spinner den litt igjen men stopper etter kort tid.
    Jeg er litt usikker på om problemet er relatert til motoren eller TTPSU så derfor hadde det vært fint å få testet dette.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Hei Regavenner!
    Noen i nærheten av Kongsberg som har en TTPSU jeg kan låne for å feilsøke et problem med min RP6 ?
    Feilen arter seg på den måten at den spinner en stund etter påslag men etter litt tid (sekunder eller minutter) så sakker den for så å stoppe helt.
    Av/på på TTPSU så spinner den litt igjen men stopper etter kort tid.
    Jeg er litt usikker på om problemet er relatert til motoren eller TTPSU så derfor hadde det vært fint å få testet dette.
    Jeg har oppplevd det samme på min og fikk av Rega importør beskjed å koble fra strøm på Neo TTPSU og så trykke raskt inn strømknappen 40 til 50 ganger.
    Det hjalp en god stund før problemet kom tilbake og jeg måte gjenta det over.

    Ta gjerne kontakt med forhandler eller Mono (importør),du er nok ikke den første som opplever dette.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg opplever det samme på min P6. At det "smeller" innimellom når jeg skrur den av. Hos meg er det ikke så ille at det er plagsomt, men jeg har plassert Neo- enheten så langt unna signalkilder som jeg får den.
    Jeg kjøpte en ekstern PSU og ble endelig kvitt "smell" fra NEO

     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har oppplevd det samme på min og fikk av Rega importør beskjed å koble fra strøm på Neo TTPSU og så trykke raskt inn strømknappen 40 til 50 ganger.
    Det hjalp en god stund før problemet kom tilbake og jeg måte gjenta det over.

    Ta gjerne kontakt med forhandler eller Mono (importør),du er nok ikke den første som opplever dette.
    Har vært i kontakt med Stereofil og Mono og fikk samme rådet som deg men det hjalp ikke hos meg.
    Får vel bestille en Neo TTPSU og håpe det fikser problemet.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Er i markedet for en Rega Apollo cd-spiller.

    Noen som kan si noe om forskjellene mellom Apollo-R (den "gamle") og Apollo CDP (den nyeste)?

    Noen nedsider ved bruktkjøp som er det jeg i utgangspunktet tenker meg? Noe spesielt å tenke på?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: sørg for at spilleren har det som fulgte med- disse maskinene er svært stabile, men laseren ligger noe utsatt til..Vær villig til å betale det det koster. Mitt spørsmål er dog: Hvotfor går du ikke heller opp i Saturn R?
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Espendo: sørg for at spilleren har det som fulgte med- disse maskinene er svært stabile, men laseren ligger noe utsatt til..Vær villig til å betale det det koster. Mitt spørsmål er dog: Hvotfor går du ikke heller opp i Saturn R?
    Takk for svar, Auditor! Skal passe på!

    Saturn-R? To enkle grunner: 1) Pris og 2) Plass. En Apollo vil holde i massevis for meg!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Jeg ville kjøpt Apollo ny, var jeg deg..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den er obligatorisk. Les den ,og selv den mest innbarka Regakritiker bør forstå hvorfor vi entusiaster vil ha platespillere med Gandystempel. Om de derimot ØNSKER Å FORSTÅ DET, se set er en annen ting.
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej GunnarS

    Det er simpelthen alletiders gode bog. Den er bare så utrolig medrivende. Det er meget inspirerende at læse om hele Regas udvikling. Og man bliver meget draget til at hoppe på Rega-toget. Jeg har allerede en Rega ELICIT forstærker, men det ender helt sikkert også med en Rega pladespiller. Det er en skøn, positiv bog at læse.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vinylfan DK: Naturlig match, det. Glem heller ikke å komplettere med en Apollo eller Saturn👍 Streamer du, leter du en Regadac, men med en Saturn R får du også den funksjonaliteten med..
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Auditor og alle I andre

    Jeg har ”opgivet” CD-lyden, men jeg streamer fra en BlueSound Note 2. Her kunne en Rega DAC vel være en forbedring? Men ellers er jeg så gammel, at jeg stadig spiller kassettebånd med stor iver. Det foregår på nogle SONY ES båndoptagere. Jeg elsker den varme, fyldige lyd fra kassettebånd. Når jeg nævner det her, er det for at spørge, om der er nogle REGA pladespiller/REGA pick-up konstellationer, der leverer den lyd (eller en lyd der ligner den lyd), der kommer fra kassettebåndene?
    I øjeblikket er min pladespilleropsætning følgende:
    Pickup Ortofon Cadenza Blue -> Arm Thorens TP 90 -> Pladespiller Thorens TD 320 mrk. III -> Step-up Ortofon ST 80 SE -> RIAA Pro-ject Tube Box DS2 -> Forstærker REGA ELICIT -> Højttalere Dali Rubicon 2.
    Jeg overvejer en ny pladespilleropsætning, der udgør følgende:
    Pickup Ortofon Cadenza Blue -> Pladespiller REGA P8 -> Step-up Ortofon ST 80 SE -> RIAA Pro-ject Tube Box DS 2 -> Forstærker REGA ELICIT -> Højttalere Dali Rubicon 2.
    Hvis jeg skulle simplificere det hele, kunne jeg også gøre følgende:
    Pickup REGA EXACT -> REGA P6 -> (direkte ind i) Forstærker REGA ELICIT (via den indbyggede RIAA) -> Højttalere Dali Rubicon 2.
    Når jeg nu elsker den “simple”, varme, fyldige lyd som kassettebåndene giver, så er det måske den nederste løsning med REGA EXACT, som jeg skal vælge? eller hvad mener alle I på Hifisentralen?
    Hvis der er nogen herinde, der også har andre forslag til forbedring af mit anlæg, vil jeg blive super glad for at høre dem.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Cadenza Blue er vel omtrent så langt unna den lyd du søker å oppnå, som det er mulig å komme ;).
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Har omsider fått på plass et lite oppsett for å teste ut vinyl. Bestående av noen små og fine Klipsch Hersey III, en Rega Brio og en RP1 platesnurrer.
    funker for så vidt bra det, så det blir handlet mer vinyler fremover:) Men en må jo alltid se på fremtidige oppgraderinger, og da er det vel Lp spilleren som en bør se på? stor forskjell fra Rp1 og 3 ? eller bør en gå enda høyere?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg vil i hvertfall anbefale en P3 fremfor å begynne å oppgradere/bytte deler på RP1 - Om du bør gå enda høyere er det vel egentlig du selv som avgjør om hvor mye penger du ønsker å bruke, men en P3 er et godt utgangspungt om du ønsker å oppgradere deler. Men er du villig til bruke mer penger med en gang så er jo P6, 8 og 10 noe å se på. Men ville også vurdert en litt fetere riaa enn den som er innebygd i Brio, ligger en Rega Aria på finn, jeg har samme som den (mk1) og jeg er veldig fornøyd med den (tar både MM og MC).

    Selv gikk jeg fra P1 og etter å ha brukt godt over 10k på oppgraderinger på den, så solgte jeg oppgraderingsdelene (ingen vil betale for en oppgradert P1) og kjøpte en P8, har også Heresy, supplert med en sub.
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej ptb

    Du har nok ret i, at Ortofon Cadenza Blue ligger langt fra den varme, fyldige lyd, som kassettebåndene giver :unsure:
    Men hvilken REGA pladespiller/REGA pick-up konstellation kommer tæt på den varme, fyldige lyd?
    Taler vi her om MM-pickup? Er en REGA MM-pickup varmere, fyldigere i lyden end en REGA MC-pickup?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hej ptb

    Du har nok ret i, at Ortofon Cadenza Blue ligger langt fra den varme, fyldige lyd, som kassettebåndene giver :unsure:
    Men hvilken REGA pladespiller/REGA pick-up konstellation kommer tæt på den varme, fyldige lyd?
    Taler vi her om MM-pickup? Er en REGA MM-pickup varmere, fyldigere i lyden end en REGA MC-pickup?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    I hovedsak vil det være PU og RIAA som for ditt vedkommende vil ha størst innvirkning.
    Om du monterer f.eks en Nagaoka MP-200 (MM) i headshellet på din Thorens spiller - og benytter TubeBox´n og det øvrige du allerede har, tror jeg du kommer langt på vei.
    En TD-320 mkIII m/TP90 arm står ikke noe tilbake for spillere i dag i prisområde +/- 10K, men har sin "vintage" karakteristikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn