Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    EIA: Selvfølgelig gjør de da det...
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Min bror har en gammel Rega planar 3, platespiller. Han har tatt den frem igjen og vil spille sine gamle plater. Har fått ny drivreim og ny stift. Men den spiller bare på 1 kanal, hva er feil? Bør han skaffe ny pick up?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Han fikk ny stift fra Soundgarden før helgen.Jeg må vel dra til ham å se på dette. Han har ingen peiling. Må nevne at spilleren er ca 25 år og ikke brukt de siste 10.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stein99: Hvilken pickup sitter på nå? Kan det være en gammel Elys? Sjekk at PU er kobla riktig- riktige farger på riktig pin. Hylsene kan være noe romme. Deretter sjekker du pluggene på kabel- sitter de? Brudd noe sted? Hvis du ikke har det., men fortsatt kun har lyd på ei side, vurder å oppgradere den PUen han har med en ny. (Jeg ser at det er det som skal gjøres) De fleste pickuper trenger ei lita heving på en slik Rega for å funke, og Rega har selv spacerne dertil. Er du i Oslo, ta den til Eksakt Hi-Fi eller NAT for å få et oversyn, evt montere PU ordentlig. Eksakt pleier å ha platespillerklinikk, der de fokuserer f.eks. kun på Regaer, men det tar du med dem..
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Takker for svar.Jeg skal se i morgen tror jeg. Vi er 50 mil fra Oslo så prøve å løse problemet lokalt først.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stein99: Hvis du trenger hevring: Rega-spillernes arm ligger noe lavere enn andre, de er tilpassa Regas egne pickups. Med en Ortofon eller Audio Technica må du nok heve 2-4mm. Se etter REGA MULTISPACER. Noe forteller meg dog at du har en eldre, lillafarget Rega Elys på her?? Da skifter du gjerne ut med en Elys Mk2..Eller hever litt, og gir den en Sumiko av MM-type. For eksempel Olympia.:cool:
    www.mono.no
     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Noen som har fått testet den nye forsterkeren Rega IO enda? Erfaringer? Ser jo rimelig spennende ut.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Trondav: Small, but perfectly formed. Samme plattform som Brio Amp, men en lavere effekt. Altså: Tenk MONITOR og LETTDREVENT. Gjerne Klipsch-tall, hva gjelder følsomheten. Koble på en Rega DAC, så er digitale kilder sikra.
     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Trondav: Small, but perfectly formed. Samme plattform som Brio Amp, men en lavere effekt. Altså: Tenk LETTDREVENT. Gjerne Klipsch-tall, hva gjelder følsomheten. Koble på en Regz DAC, så er digitale kilder sikra.
    Hvordan tror du den kan passe med Sonus Faber Chameleon B i ett lite rom (kontor)?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Kan den sammenlignes med gamle Cyrus One or Two, også små forsterkere med god ytelse før i tida. Men kanskje bedre nå med Rega? Omtrent samme pris.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Kan den sammenlignes med gamle Cyrus One or Two, også små forsterkere med god ytelse før i tida. Men kanskje bedre nå med Rega? Omtrent samme pris.
    Hadde faktisk en Cyrus One på slutten av 80 tallet jeg storkoste meg med. Kjørte da den med noen små Infinity høyttalere jeg ikke husker betegnelsen på.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Trondav: Chameleon B er fireohmshøyttalere med 87dB følsomhet, de trenger mer effekt enn Io gir, imo. Io bør ha lettdrevne, stativmonterte 8-ohmere med fokus på musikk, og får den det...wow! Noe av det samme gjør forresten Exposure også. Vil du ha litt mer power, søk enten en Elex R eller Audiolab 6000A. Med en av dem får du et mer enn habilt kontorsystem ;) Med Chameleon B! Hadde du derimot hatt f.eks Elac B6 Mk1- med SEKS ohms impedans-ville nok Io funka gull. Selv med den begrensa effekten. En meget god venn skal snart gi disse fine kielerne en Audiolab . Chameleon B fortjener mer effekt, men vi vet begge at Rega og Sonus spiller sammen..Det har de alltid gjort. Visste du forresten at en Rega Io egentlig er DACen til den aller første Jupiter CD? Et todelt MONSTER, som selv idag presenterer CDene dine på en mer enn overbevisende måte. Det gjør Jupiter 2000 også- både som integrert og som drev på førstegenerasjons Regadac. Absolutt deilig, den pakka. Finner du en 2000, pass på at spindelen i toppen sitter som den skal. Da har du en av tidenes beste CD-spillere, uansett pris. Fineste CD Sony noen sinne har levert laserenhet til. Min bodde hos meg i årevis, og jeg savner den fortsatt litt. På tross av at Audiolab 6000CDT er et direkte røverkjøp til pris.Og kombinasjonen med den og Regadac Mk1 vil sikre CDene her i ti år til. Minst!

    Stein99: Cyrus One og Io? Sistnevnte er en helt annen verden..langt mer musikalsk...Det HAR skjedd ting med forsterkere også på 30 år...
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Stein99: Hvis du trenger hevring: Rega-spillernes arm ligger noe lavere enn andre, de er tilpassa Regas egne pickups. Med en Ortofon eller Audio Technica må du nok heve 2-4mm. Se etter REGA MULTISPACER. Noe forteller meg dog at du har en eldre, lillafarget Rega Elys på her?? Da skifter du gjerne ut med en Elys Mk2..Eller hever litt, og gir den en Sumiko av MM-type. For eksempel Olympia.:cool:
    www.mono.no
    Pick up som sitter på nå er ny og heter Rega carbon og er ny og kostet 6-700 kroner, men allikevel lyd fra bare en side. Kan det være ledningsbrudd i arm. Spilleren er over 30 år og ikke brukt siste 15. Mulig den bør sendes til Soundgarden i Tr,h? Vi kan ikke skru noe særlig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stein99: Høres ut som enten et brudd i armkablene, dårlig kontakt pga romme hylser eller feil på Carbon. I Trondheim kan du enten gå til SG eller ta den til Hi-Fi Klubben i Bassengbakken. De fikser den. Dette er tydeligvis en original, lik den Klubben forhandlet Og den har visst blitt heva- ellers hadde du ikke fått Carbon på. . Hvis Carbon er feil på, sett på en Ortofon 2M istedet ;) Den trengs ikke heves, da Carbon bygger mer som en "normal" halvtomsinnfesta PU. Og hvis den ikke ligger HELT nedi skiva når liften er oppe, OK! Det ser de der oppe. De vil kunne se hva som må gjøres med den. Hvis den servicen overstiger la oss si 1500 kr. gå til SG og hent ut en ny Planar 1. Bytt inn Carbon fra gamlingen. Ferdig heva, og har all historien fra gamlefar intakt. Tør man spørre hva bror din ellers spiller på?
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    ^
    Han har jobbet mye og fostret opp barn og hund og vanlig familieliv og har ikke spilt musikk på 20 år men nå fant han frem sin Rega platespiller og sin Harman Kardon forsterker (begge er vel fra tidlig 90-tall) men så funker det ikke, men jeg skal hjelpe ham, med mine begrensninger. Vi får fikset det men den må til kyndig gjennomsyn og service, ny pick up og driv belte var ikke nok. Nærmeste storby er Tr.h, og vi fikser i løpet av sommeren tror jeg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stein99: Harman har alltid vært- hos meg- som å få nåler i øra!! Hvilke høyttalere vil han bruke? Bare et lite tips: Budsjettklassen har blitt SVÆRT høy kvalitet på nå..og selv en liten Io rundspiller ALT av eldre HK...Kanskje han bør se på å bytte den også? Pakkepris? :devilish:
     
    Sist redigert:

    evenbjoranesset

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Hei

    Jeg er ny på forumet og trenger råd ang. en Rega Elex Mk1 forsterker. Kjøpte den brukt av en kar på Finn. Alt fungerte. Når jeg kobler den opp hjemme spraker det i venstre høyttaler. Prøver å slå av og på forsterkeren - da vil den ikke på igjen. Virker helt død nå.

    Noen som har vært borti det samme?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evenbjoranesset: Helt død? I begge kanaler? Det der nok en klassisk transportskade, pluss misrepresentasjon av produktets stand. Hvis selger visste om det venstre kanalproblemet skulle han informert deg om det FØR kjøpet. Om han ikke gjorde det kan du heve. Det, eller skrive skademelding som overleveres Posten. I samarbeid med selger Da plikter Posten å refundere deg utlegget, men overtar eiendomsretten til produktet og destruerer den etter refusjon. Der har du en bedre sak dersom produktet kom i original emballasje. Gjorde den det?. Hvilke høyttaler har du kobla den til? En Elex Mk1 tåler ikke for vanskelige laster. Jeg har eid en fullstrøken Elex 1/Planet-kombinasjon selv en gang. Posten greide å knuse Planet da jeg solgte- i originalemballasje- og måtte refundere.Får du penga igjen, se på en ny Io istedet. Dersom du da har høyttalere som passer til den.
     
    Sist redigert:

    evenbjoranesset

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Evenbjoranesset: Helt død? I begge kanaler? Det der nok en klassisk transportskade, pluss misrepresentasjon av produktets stand. Hvis selger visste om det venstre kanalproblemet skulle han informert deg om det FØR kjøpet. Om han ikke gjorde det kan du heve. Det, eller skrive skademelding som overleveres Posten. I samarbeid med selger Da plikter Posten å refundere deg utlegget, men overtar eiendomsretten til produktet og destruerer den etter refusjon. Der har du en bedre sak dersom produktet kom i original emballasje. Gjorde den det?. Hvilke høyttaler har du kobla den til? En Elex Mk1 tåler ikke for vanskelige laster. Jeg har eid en fullstrøken Elex 1/Planet-kombinasjon selv en gang. Posten greide å knuse Planet da jeg solgte- i originalemballasje- og måtte refundere.Får du penga igjen, se på en ny Io istedet. Dersom du da har høyttalere som passer til den.

    Takk for svar! Spørs om jeg får penga tilbake... Blir liksom ord mot ord. Fikk en demo da jeg hentet den, og den funket da. Ble ikke sent i Posten.

    Skurret først i venstre kanal. Så skrudde jeg av forsterkeren og koblet høyt-kabler på nytt for å forsikre meg om at de satt skikkelig. Da ville ikke forsterker starte opp i det hele tatt. Helt død. Akkurat som en sikring hadde gått.. Kunne ikke se noen "sikringsboks" på baksiden for å skifte og fant heller ingen info om dette på nett. Tips?

    Koblet den opp til et par Rega Ela Mk1. Vil disse funke med en IO?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evenbjoranesset: Hvor i landet er du? For å finne kompetent servicepersonell.. Hovedsikringen sitter inne i kabinettet, men jeg husker ikke hvilken type det er, Det virker som om du enten har sprengt sikring(er) eller kortsluttet ampen. Ela Mk1 funker iallefall meget bra med BRIO AMP- som igjen rundspiller HELE klassen under ti tusen kroner...Verd hver eneste krone. Men det er en Audiolab 6000A også..Kommer bare an på hvorvidt du trenger digitale innganger-det har ikke Regaen. Men derimot har Rega laget den fullstendig geniale REGA DAC ;) Har du en annen forsterker stående? For å teste hvorvidt det ER Elex som har fått smellen, og ikke Elaene?
     
    Sist redigert:

    evenbjoranesset

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Evenbjoranesset: Hvor i landet er du? For å finne kompetent servicepersonell.. Hovedsikringen sitter inne i kabinettet, men jeg husker ikke hvilken type det er, Det virker som om du enten har sprengt sikring(er) eller kortsluttet ampen. Ela Mk1 funker iallefall meget bra med BRIO AMP- som igjen rundspiller HELE klassen under ti tusen kroner...Verd hver eneste krone. Men det er en Audiolab 6000A også..Komme bare an på hvorvidt du trenger digiale innganger.

    Bor i Oslo!
    Er sikringen noe jeg kan skifte selv eller må den leveres inn et sted?
    Har sett og fått anbefalt Brio. I utgangspunktet holdt ikke budsjettet til den, så kjøpte brukt, men nå sprenges det budsjettet uansett..

    Nei, har dessverre ikke en annen forsterker stående. Tror ikke det er Elaene, med tanke på at Elex'en ikke starter opp i det hele tatt
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evenbjoranesset: Vet du hva? Glem den Elexen for en tid! Dra heller innom Stereofil i Grensen, snakk med Jens eller Marius. Der tester du Rega opp mot Audiolab og velger den du liker best! Begge disse to merkene tar Ela med letthet.Så kan du se deg om for et sikringsbytte på Elex til høsten...det KAN være mer enn det også..Selv defekte sånne går for ganske så høye priser, så det kan avhjelpe budsjettet en del..
     

    evenbjoranesset

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Auditor: Takker for hjelp! Audiolab ser meget appellerende ut. Sjarm med Brio som er helanalog, men praktisk med bluetooth og optisk også.
    Spørs nok ikke om det blir en tur ned til Stereofil på lørdag ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evenbjoranesset: Gjør for all del det!! Dette ordner seg, ser du...Pass på å ha skylt ut/spissa øra til helga..hehe..De forsterkerne er morsomme så det holder! Begge to! :cool: Når du har valgt deg en gjør det mao. svært lite om det regner i byen...HVIS Audiolaben ikke er på lager: Butikken venter inn ny forsyning denne måneden. Dessuten får du testa Io også. Hele trekløveret. Både Io, Brio og 6000A. Alle tre har ekstreme kvaliteter som bare for fem år sia var nesten utenkelige til den prisen. Men Io er altså for liten. Spoilt For Choice, nonetheless! NB!! Ta gjerne med deg kablene du skal bruke på settet ned. For å sikre at det ikke er noe galt med termineringen.
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Hei

    Jeg er ny på forumet og trenger råd ang. en Rega Elex Mk1 forsterker. Kjøpte den brukt av en kar på Finn. Alt fungerte. Når jeg kobler den opp hjemme spraker det i venstre høyttaler. Prøver å slå av og på forsterkeren - da vil den ikke på igjen. Virker helt død nå.

    Noen som har vært borti det samme?
    Ja, Rega med såkalt clamshell utseende fra denne perioden var det mye trøbbel med.
     
    Sist redigert av en moderator:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Da var jeg også en Rega eier. Koser med meg nytt kontor oppsett :) Fungerer som bare det. Rega Brio forsterker med Sonus Faber Chameleon B høyttalere. Signal fra en MacMini med bruk av AudioQuest DragonFly Cobalt ut og analogt inn på Brio'en. Må si at headphone ut også fungerer helt topp med Focal Elegia headsettet mitt. Dette blir bra! Styres via Roon med Cobalt'en som endpoint.Her med MQA HW rendering gjennom Cobalt'en. Kan også gjøres SW via Roon om ønskelig.


    Skjermbilde 2020-07-10 kl. 17.02.46.png
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Trondav: Nyeste Brio, da?? Eller en eldre R-type?

    Naca5: Clamshells er ikke SÅ mye trøbbel med, men de begynner å bli GAMLE nå. Og alder kan føre med seg enkelte problemer. Det har derimot kommet solide forbedringer fra produsenten siden den tid, og Regas sound kan lett høres i dem også. Tar jeg feil hvis jeg tror du helst foretrekker utstyret fra en viss konkurrent som fotsatt sitter fast i låsbare DINs? Men også har sin helt egne tilnærming til sin huslyd? Som Rega...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Trondav: Topp valg!! Den er rene drømmen til sin pris! Som også 6000A..Men det visste du.. (y) :cool:
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Naca5: Clamshells er ikke SÅ mye trøbbel med, men de begynner å bli GAMLE nå. Og alder kan føre med seg enkelte problemer. Det har derimot kommet solide forbedringer fra produsenten siden den tid, og Regas sound kan lett høres i dem også. Tar jeg feil hvis jeg tror du helst foretrekker utstyret fra en viss konkurrent som fotsatt sitter fast i låsbare DINs? Men også har sin helt egne tilnærming til sin huslyd? Som Rega...
    Ja, det var mye trøbbel med Regas forsterkere på den tiden. Det gjaldt hvertfall de første mk1 integrerte Brio, Elex og Elicit. Tenker ikke på lydgjengivelsen, men kvaliteten på akkurat den serien av forsterkere. Nå lager Rega stabile og gode forsterkere.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Naca5: Stabiliteten var ikke et særlig stort problem på clamshells heller. Problemet lå som oftest i at eierne brukte for få av dem på for store høyttalere- med de følgene det har.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Naca5: Som om du skulle ha satt en Naim Nait 3R Olive på Sonus Faber Extrema eller Cremona. Funker ALDRI I VERDEN. Jeg har selv en Exposure 1010 med ei bittelita 120VA forsyning, og setter jeg den på Sonus Faber blir utgangene svidd før jeg får lukka øya..Men , gi den et par små 90+ dB Focaler på 8 0hm...DET er noe HELT annet..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn