"Referanselyd" hva er egentlig det, og hvem / hvordan definereres det ? ? ?

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Loevhagen skrev:
"Referanselyd" er en udefinert term, og vil forbli det. Hvorfor? Enkelt. Vi på dette forumet, og andre lignende fora, vil ha ulike preferanser. Man kan ikke påstå at alle skal lytte til e.g. ho Kari. Musikk er så mye mer enn det der...
Derfor er det kun virkeligheten man kan enes om f.eks. å være en felles referanse!

Pointet er at når naturlige instrumenter, lyder, hva du vil - sitter, så funker det meste annet også ;)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Nope.

Man MÅ ikke ha virkeligheten som referanse.

Jeg har en preferanse for hvordan blåsere skal låte i mitt hode, uten nødvendigvis å ha det helt klart for meg hvordan blåsere i virkeligheten låter. ;)

Derfor blir slike tråder dustete. IMHO.

Så det så... ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Roald skrev:
Nå vet jeg ikke om hodesett er det mest nøytrale man lytter til, ikke noe problem med etterklang men ofte langt fra 20-20 +/- xdB når det gjelder frekvensrespons.

Vel hos meg klarer ikke hodesettet å utkonkurrere Betaene :D
Helt enig. Men husk at jeg lytter til alt gjennom hodesett (når jeg "refererer"). Så selv om totalen ikke er så fantastisk så hører jeg forskjellen fantastisk godt.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.283
Antall liker
2.526
Torget vurderinger
1
Virkeligheten er selvsagt referansen men selv her man slingringsmonn så det holder, mange faktorer som vil endre tilhørerne sin oppfatning av instrumentene sin klang og en del vil man vel aldri få til å låte 100% identisk .
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Referanselyd er så subjektivt at det er umulig å enes om en felles lyd som kan kalles en referanse for alle... Og med det utgangspunktet burde hele tråden begraves før det blir en ny kabeltråd... 8)
 
V

vredensgnag

Gjest
På videomastere har man referansefarger og referanselyd, slik at nivåene skal settes korrekt før avspilling eller overføring. Men siden HiFi har forbudt justering er dette ikke innført som standard på musikk - man skulle ellers tro det ville vært meget nyttig med et testspor på en audiofil master - det kunne lett vært kuttet slik at det ikke er koblet til resten av innholdet på en LP, og det kunne vært en knapp på CD-spilleren som gjorde at man kunne velge til/fra akkurat det sporet.

Så kunne man sjekket rett nivå, riktig balanse og fase, og tom. sjekket frekvensgjengivelsen, om man ønsket det. Så lenge dette var innenfor spec's, så ville musikken bli avspilt rett, i henhold til referansen.

Men slik er det ikke innen musikk. Så får vi ta til takke med det som fungerer best for hver enkelt, eller jakte etter en uoppnåelig omnireferanse som ingen blir enige om. (Bare å høre/lese vurderinger fra en messe, så skjønner man at folks referanser spriker i minst fire dimensjoner).

Dermed blir det hva som fungerer best for hver enkelt lytter som må gjelde. Skjønner ikke hvorfor det skal føre til oppfordringer om stenging av en tråd?

Alle disse ropene om stenging av tråder er merkelige, og det er også ganske ensidig hvor de kommer fra. Er det så truende at det settes spørsmålstegn i HiFi-kirken?
 
M

musicus

Gjest
HCS skrev:
Referanselyd er så subjektivt at det er umulig å enes om en felles lyd som kan kalles en referanse for alle... Og med det utgangspunktet burde hele tråden begraves før det blir en ny kabeltråd... 8)
+100

mvh
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
Dermed blir det hva som fungerer best for hver enkelt lytter som må gjelde. Skjønner ikke hvorfor det skal føre til oppfordringer om stenging av en tråd?
Fordi det ikke er alle som har skjønt det, det du her sier, og mer el mindre skal ha andre til å skjønne det de selv har skjønt (eller ikke har skjønt).

Stenging av tråd er vel bare en ytring om en forutanelse om hva dette sklir ut til etterhvert, dessverre meget symptomatisk og typisk for nesten enhver tråd her inne etterhvert, hvilke også gjør det særdeles lite interessant å delta, og det har ingenting med noen hifi kirke å gjøre, hva nå det måtte være.

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Såvidt jeg kan se av statistikken er det flere medlemmer, flere tråder og flere innlegg enn noensinne?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
Dermed blir det hva som fungerer best for hver enkelt lytter som må gjelde. Skjønner ikke hvorfor det skal føre til oppfordringer om stenging av en tråd?

Alle disse ropene om stenging av tråder er merkelige, og det er også ganske ensidig hvor de kommer fra. Er det så truende at det settes spørsmålstegn i HiFi-kirken?

Ensidig, har du målinger på dette ? 8)... Seriøst, tråder som ikke går noen vei blir etterhvert temmlig drøvtyggende...Eller ser du noe nytt og spennede rundt dette med ens personlige referanselyd som gjør oss istand til å enes om hva dette utover at det er personlig ? Var kanskje en grunn til at du ga opp kabelhjørnet mer eller mindre vreden... ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
Såvidt jeg kan se av statistikken er det flere medlemmer, flere tråder og flere innlegg enn noensinne?
Såklart, det byttes nick i hytt og pine... Og hvor stor aktivitet er det jevnt over... ? Tror ikke mengden er noe større enn for et års tid siden.. :)
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
Såvidt jeg kan se av statistikken er det flere medlemmer, flere tråder og flere innlegg enn noensinne?
Og det skulle forklare hva? Selv ser jeg at kvaliteten faller proposjonalt med antallet medlemmer og tråder.

Du av alle burde ikke blande kvaliteten med kvantiteten i denne sammenhengen.

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
Såvidt jeg kan se av statistikken er det flere medlemmer, flere tråder og flere innlegg enn noensinne?
Og det skulle forklare hva? Selv ser jeg at kvaliteten faller proposjonalt med antallet medlemmer og tråder.

Du av alle burde ikke blande kvaliteten med kvantiteten i denne sammenhengen.

mvh
Dersom man likestiller "kvalitet" med "enig med meg" så kan det være at det at ulike ståsted fremmes kan bli slitsomt.
 
V

vredensgnag

Gjest
HCS skrev:
vredensgnag skrev:
Dermed blir det hva som fungerer best for hver enkelt lytter som må gjelde. Skjønner ikke hvorfor det skal føre til oppfordringer om stenging av en tråd?

Alle disse ropene om stenging av tråder er merkelige, og det er også ganske ensidig hvor de kommer fra. Er det så truende at det settes spørsmålstegn i HiFi-kirken?

Ensidig, har du målinger på dette ? 8)... Seriøst, tråder som ikke går noen vei blir etterhvert temmlig drøvtyggende...Eller ser du noe nytt og spennede rundt dette med ens personlige referanselyd som gjør oss istand til å enes om hva dette utover at det er personlig ? Var kanskje en grunn til at du ga opp kabelhjørnet mer eller mindre vreden... ;D
Jeg forstår bare ikke hvordan et spørsmål om referanselyd i det hele tatt kan bli noe å krangle om. Det er hinsides min fatteevne - og jeg forstår heller ikke hvordan det kan føre til oppfordring om stenging av en tråd. Spinnvilt.
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
HCS skrev:
vredensgnag skrev:
Dermed blir det hva som fungerer best for hver enkelt lytter som må gjelde. Skjønner ikke hvorfor det skal føre til oppfordringer om stenging av en tråd?

Alle disse ropene om stenging av tråder er merkelige, og det er også ganske ensidig hvor de kommer fra. Er det så truende at det settes spørsmålstegn i HiFi-kirken?

Ensidig, har du målinger på dette ? 8)... Seriøst, tråder som ikke går noen vei blir etterhvert temmlig drøvtyggende...Eller ser du noe nytt og spennede rundt dette med ens personlige referanselyd som gjør oss istand til å enes om hva dette utover at det er personlig ? Var kanskje en grunn til at du ga opp kabelhjørnet mer eller mindre vreden... ;D
Jeg forstår bare ikke hvordan et spørsmål om referanselyd i det hele tatt kan bli noe å krangle om. Det er hinsides min fatteevne - og jeg forstår heller ikke hvordan det kan føre til oppfordring om stenging av en tråd. Spinnvilt.
Det er mye man ikke skjønner når det kommer til denne hobbien, det burde du ha skjønt, selv har jeg sluttet la meg forundre hva folk kan få seg til å krangle over, oppfordringen om stenging skal du vel heller ikke ta så bokstavelig, det er vel mer å regne som en litt fatalistisk oppsummering om hva det hele kommer ende opp i med, tror jeg ;) ...

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
HCS skrev:
vredensgnag skrev:
Dermed blir det hva som fungerer best for hver enkelt lytter som må gjelde. Skjønner ikke hvorfor det skal føre til oppfordringer om stenging av en tråd?

Alle disse ropene om stenging av tråder er merkelige, og det er også ganske ensidig hvor de kommer fra. Er det så truende at det settes spørsmålstegn i HiFi-kirken?

Ensidig, har du målinger på dette ? 8)... Seriøst, tråder som ikke går noen vei blir etterhvert temmlig drøvtyggende...Eller ser du noe nytt og spennede rundt dette med ens personlige referanselyd som gjør oss istand til å enes om hva dette utover at det er personlig ? Var kanskje en grunn til at du ga opp kabelhjørnet mer eller mindre vreden... ;D
Jeg forstår bare ikke hvordan et spørsmål om referanselyd i det hele tatt kan bli noe å krangle om. Det er hinsides min fatteevne - og jeg forstår heller ikke hvordan det kan føre til oppfordring om stenging av en tråd. Spinnvilt.
Det er mye man ikke skjønner når det kommer til denne hobbien, det burde du ha skjønt, selv har jeg sluttet la meg forundre hva folk kan få seg til å krangle over, oppfordringen om stenging skal du vel heller ikke ta så bokstavelig, det er vel mer å regne som en litt fatalistisk oppsummering om hva det hele kommer ende opp i med, tror jeg ;) ...

mvh
Jepp musicus, du tok poenget :)...Det var nok min intensjon... Tråden kan gjerne go on forever for min del...Men det er lite berikende på noen annen måte at en lærer andres smak for musikklytting... Og har jeg behov for sosialisering så tar jeg meg heller en tur ut.. :)
 
M

musicus

Gjest
HCS skrev:
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
HCS skrev:
vredensgnag skrev:
Dermed blir det hva som fungerer best for hver enkelt lytter som må gjelde. Skjønner ikke hvorfor det skal føre til oppfordringer om stenging av en tråd?

Alle disse ropene om stenging av tråder er merkelige, og det er også ganske ensidig hvor de kommer fra. Er det så truende at det settes spørsmålstegn i HiFi-kirken?

Ensidig, har du målinger på dette ? 8)... Seriøst, tråder som ikke går noen vei blir etterhvert temmlig drøvtyggende...Eller ser du noe nytt og spennede rundt dette med ens personlige referanselyd som gjør oss istand til å enes om hva dette utover at det er personlig ? Var kanskje en grunn til at du ga opp kabelhjørnet mer eller mindre vreden... ;D
Jeg forstår bare ikke hvordan et spørsmål om referanselyd i det hele tatt kan bli noe å krangle om. Det er hinsides min fatteevne - og jeg forstår heller ikke hvordan det kan føre til oppfordring om stenging av en tråd. Spinnvilt.
Det er mye man ikke skjønner når det kommer til denne hobbien, det burde du ha skjønt, selv har jeg sluttet la meg forundre hva folk kan få seg til å krangle over, oppfordringen om stenging skal du vel heller ikke ta så bokstavelig, det er vel mer å regne som en litt fatalistisk oppsummering om hva det hele kommer ende opp i med, tror jeg ;) ...

mvh
Jepp musicus, du tok poenget :)...Det var nok min intensjon... Tråden kan gjerne go on forever for min del...Men det er lite berikende på noen annen måte at en lærer andres smak for musikklytting... Og har jeg behov for sosialisering så tar jeg meg heller en tur ut.. :)
;)

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Men slik er det ikke innen musikk. Så får vi ta til takke med det som fungerer best for hver enkelt, eller jakte etter en uoppnåelig omnireferanse som ingen blir enige om. (Bare å høre/lese vurderinger fra en messe, så skjønner man at folks referanser spriker i minst fire dimensjoner).
Dette var også det jeg siktet til i mitt forrige anlegg om de fleste audiofile befant seg i gruppe 2 hvor man lager sine egen sound. Jeg tror Bx misforsto den delen av innlegget mitt.
Det var bare et utsagn om hvordan ståa er blant de fleste, ikke hva jeg selv mener.

På en måte er det fascinerende med en slik tilnærming. Det skaper mange anlegg med ulik karakterstikk og flere synes nok at det å tweake lyden i en eller annen retning er spennende og en del av hobbyen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er jo derfor folk reagerer helt ulikt på samme anlegg - for én treffer det nært personlig preferanse, for en annen går det langt på siden. Tenk om vi alle lyttet til det samme - huttetu! (Lenge siden jeg har brukt uttrykket huttetu, der fikk jeg sjansen.)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Det er jo derfor folk reagerer helt ulikt på samme anlegg - for én treffer det nært personlig preferanse, for en annen går det langt på siden. Tenk om vi alle lyttet til det samme - huttetu! (Lenge siden jeg har brukt uttrykket huttetu, der fikk jeg sjansen.)
Ja, men så forteller f.eks lytteundersøkelsene til Harman Int. at folk i stor grad foretrekker det samme. :-X
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
orso skrev:
vredensgnag skrev:
Det er jo derfor folk reagerer helt ulikt på samme anlegg - for én treffer det nært personlig preferanse, for en annen går det langt på siden. Tenk om vi alle lyttet til det samme - huttetu! (Lenge siden jeg har brukt uttrykket huttetu, der fikk jeg sjansen.)
Ja, men så forteller f.eks lytteundersøkelsene til Harman Int. at folk i stor grad foretrekker det samme. :-X
Ja, så sier vi det...Iflg Harman Int foretrekker folk det samme og derav er referanselyd noe som er svært likt....



Hehe vreden, huttetu, det er uttrykket sitt det :)
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
Såvidt jeg kan se av statistikken er det flere medlemmer, flere tråder og flere innlegg enn noensinne?
Og det skulle forklare hva? Selv ser jeg at kvaliteten faller proposjonalt med antallet medlemmer og tråder.

Du av alle burde ikke blande kvaliteten med kvantiteten i denne sammenhengen.

mvh
Dersom man likestiller "kvalitet" med "enig med meg" så kan det være at det at ulike ståsted fremmes kan bli slitsomt.
Huttetu, man har da gangsyn til å innse at mye man ikke er enig/interessert i har kvaliteter, men at det er økende medlems tall og innlegg er ikke ensbetydende med at kvaliten på det hele økes, vennligst ikke forsøk vri min mening til noe annet.
Min mening er ikke i nærheten av hva du hentyder, bare så det er sagt.

mvh
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Vi oppfatter virkeligheten forskjellig også...
 
V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:
vredensgnag skrev:
Det er jo derfor folk reagerer helt ulikt på samme anlegg - for én treffer det nært personlig preferanse, for en annen går det langt på siden. Tenk om vi alle lyttet til det samme - huttetu! (Lenge siden jeg har brukt uttrykket huttetu, der fikk jeg sjansen.)
Ja, men så forteller f.eks lytteundersøkelsene til Harman Int. at folk i stor grad foretrekker det samme. :-X
Det spriker. Når man er "på ene hånd" og kommer frem til sin lyd, vil valgene gå i en retning, og ulike lyttere vil kunne avvike stort; når man sitter og evaluerer et utvalg forskjellige muligheter, er det ikke unaturlig at det skjer et sammenfall mot det som virker mest naturlig.

Jeg har nevnt det noen ganger, men alt man egentlig behøver som referanse er messerapporter - skriftlige eller muntlige - de spriker vilt. Fra folk som "jeg måtte bare komme meg ut av det rommet, det var uutholdelig satt opp" til andre som skriver "det var vanskelig å løsrive seg" fra samme rom.

Da trer man inn i værelset med sin personlige preferanse som utgangspunkt.

Preferanselyd er kanskje et bedre uttrykk enn referanselyd. ;D
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
orso skrev:
vredensgnag skrev:
Det er jo derfor folk reagerer helt ulikt på samme anlegg - for én treffer det nært personlig preferanse, for en annen går det langt på siden. Tenk om vi alle lyttet til det samme - huttetu! (Lenge siden jeg har brukt uttrykket huttetu, der fikk jeg sjansen.)
Ja, men så forteller f.eks lytteundersøkelsene til Harman Int. at folk i stor grad foretrekker det samme. :-X

Preferanselyd er kanskje et bedre uttrykk enn referanselyd. ;D
+1

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
orso skrev:
vredensgnag skrev:
Det er jo derfor folk reagerer helt ulikt på samme anlegg - for én treffer det nært personlig preferanse, for en annen går det langt på siden. Tenk om vi alle lyttet til det samme - huttetu! (Lenge siden jeg har brukt uttrykket huttetu, der fikk jeg sjansen.)
Ja, men så forteller f.eks lytteundersøkelsene til Harman Int. at folk i stor grad foretrekker det samme. :-X
,

Preferanselyd er kanskje et bedre uttrykk enn referanselyd. ;D
Just presis :)
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Preferanse er noe en foretrekker.
Referanse er et sammenligningsgrunnlag og har vel ingenting med smak å gjøre.
 
M

musicus

Gjest
Heimdall skrev:
Preferanse er noe en foretrekker.
Referanse er et sammenligningsgrunnlag og har vel ingenting med smak å gjøre.
Det har vel de fleste fått med seg, men når man ikke kan enes om hva som er en refaranselyd/virkeligheten, så kanskje man skal finne andre rammer å diskutere dette innen.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Det synes for meg at det finnes to grupper;

Den ene har opptaket som referanse og den andre gruppen har live opptredener som referanse. Den første gruppen tiltrekkes da av nøytralt utstyr mens den siste gruppen ønsker en viss farging. Ofte ubevisst. Det skapes en viss avstand fordi mange ikke er bevisst på opptaksteknikk.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Meningen med og avspille din favoritt musikk må vel være følelsen av å få bandet/artisten på besøk hjem i egen stue!!! Hva er ellers vitsen?
 
U

utgatt60135

Gjest
eddie1 skrev:
Meningen med og avspille din favoritt musikk må vel være følelsen av å få bandet/artisten på besøk hjem i egen stue!!! Hva er ellers vitsen?
I de aller fleste tilfeller så tror jeg de fleste ville ha foretrukket HiFi anlegget rent lydmessig.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
musicus skrev:
Heimdall skrev:
Preferanse er noe en foretrekker.
Referanse er et sammenligningsgrunnlag og har vel ingenting med smak å gjøre.
Det har vel de fleste fått med seg, men når man ikke kan enes om hva som er en refaranselyd/virkeligheten, så kanskje man skal finne andre rammer å diskutere dette innen.

mvh
Jeg tenkte mer referanse som i testing av nye produkter. Ikke "ekte lyd". Imo sier ikke referanselyd nødvendigvis noe om kvalitet. Det å si man har et "referanseoppsett" høres kanskje fint ut men det betyr (imo) nada. Med "referanse" innen hifi tenker jeg hifi-journalister som nødvendivis må ha en referanse når de skal vurdere nye produkter. Altså kun et sammenligningsgrunnlag.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
eddie1 skrev:
Meningen med og avspille din favoritt musikk må vel være følelsen av å få bandet/artisten på besøk hjem i egen stue!!! Hva er ellers vitsen?
Jeg tror jeg foretrekker å bli tatt til innspillingsstedet. Det er for mer autentisk eller riktig. Dersom man har et anlegg som baserer seg på det du nevner, så må det legge til noe. Ingenting galt i det, bare sier at det to ulike formidlingsmåter.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Husker jeg kvittet meg med noen høyttalere p.g.a. at det var plent umulig å slappe av/halvsove i sofaen når disse stod på. Sikkert et litt rart kriterium, men viktig nok syntes jeg da. ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
Det synes for meg at det finnes to grupper;

Den ene har opptaket som referanse og den andre gruppen har live opptredener som referanse. Den første gruppen tiltrekkes da av nøytralt utstyr mens den siste gruppen ønsker en viss farging. Ofte ubevisst. Det skapes en viss avstand fordi mange ikke er bevisst på opptaksteknikk.
Dette burde tilsi at de fleste er i gruppen for live opptredener.. De færreste her inne har god greie på opptaksteknikk og da blir det litt rart å snakke om autensitet basert på manglede erfaring og kunnskap...
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Lyngen skrev:
Det synes for meg at det finnes to grupper;

Den ene har opptaket som referanse og den andre gruppen har live opptredener som referanse. Den første gruppen tiltrekkes da av nøytralt utstyr mens den siste gruppen ønsker en viss farging. Ofte ubevisst. Det skapes en viss avstand fordi mange ikke er bevisst på opptaksteknikk.
Dette burde tilsi at de fleste er i gruppen for live opptredener.. De færreste her inne har god greie på opptaksteknikk og da blir det litt rart å snakke om autensitet basert på manglede erfaring og kunnskap...
Ikke alle som går mye på akustiske konserter heller da. Mange har nok også anlegg som er noe midten. Det jeg mente er at det er to ulike ståsteder for referanser i utgangspunktet. Så kan man jo legge sine egne preferanser til sin referanse. Greit nok så lenge det er godt beskrevet i forhold til andre.
 
M

musicus

Gjest
eddie1 skrev:
Meningen med og avspille din favoritt musikk må vel være følelsen av å få bandet/artisten på besøk hjem i egen stue!!! Hva er ellers vitsen?
For meg er det å lytte til musikk følelsmessig basert, klarer ikke oppsettet å bevege meg følelsesmessig kan det kvitte, uansett pris. (og jeg har hørt mange såkalte referanse oppsett i millionklassen, mens andre igjen, mer middelmådig priset har satt igang opplevelsene for fullt).
Og der kommer paradokset for meg inn, spesiellt fht hva mange her inne hevder, om at bare det dyrt så faller mange for anlegget pga prisen, tull og tøys.

Det hele sammenfattes kanskje i det gamle barnerimet om måleåmen:

"Inch worm, inch worm
Measuring the marigolds
You and your arithmetic
You'll probably go far
Inch worm, inch worm
Measuring the marigolds
Seems to me you'd stop and see
How beautiful they are"


Hadde jeg vært kun interessert i god lyd, som for noen synes kun å være riktige målegrafer og tekniske spec, hadde jeg hatt tre cdér med passerende tog og biler, og ikke ett par tusen cdér (+ca 7-800 vinyler) med musikk som gir meg en opplevelse, imo.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
musicus skrev:
For meg er det å lytte til musikk følelsmessig basert, klarer ikke oppsettet å bevege meg følelsesmessig kan det kvitte, uansett pris.
Og hva får deg følelsesmessig involvert lydteknisk?
 
M

musicus

Gjest
Lyngen skrev:
musicus skrev:
For meg er det å lytte til musikk følelsmessig basert, klarer ikke oppsettet å bevege meg følelsesmessig kan det kvitte, uansett pris.
Og hva får deg følelsesmessig involvert lydteknisk?
Ikke en dritt, jeg kjøper den musikken jeg liker, og er det også en bra innspilling ser jeg det som en bonus 8) ..

mvh
 
Topp Bunn