Redd meg ut av kjøpe høyttaler kjøret.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg finner ikke kjøpehøyttalere i min prisklasse som tilfredsstiller alle behovene. Jeg vil prøve meg på diy, men trenger mye hjelp. Da jeg ikke har spor av kunnskap om å designe noe selv. Jeg har heller ikke jobbet mye med kasse og tre før heller. Så spranget for min del et stort

De høyttalerene jeg har hatt som jeg har litt best er Triangle Magellan Chello. Jeg havner tilbake på de om jeg ikke finner noe dit som er enkelt nok for meg.

Har sett litt på cbt32 heter de vel. Fra parts ekspress, men tror ikke det er helt det jeg leter etter. Men vet ikke, da jeg synes det er vanskelig å lese hvordan noe låter.

Steinost sine følger jeg med på. Og vil nok ta en runde i sofaen hos han når de et oppe.

Kjøpehøyttalere er egentlig ikke vits å komme med forslag på. Da jeg føler jeg har ok kontroll på hvordan de ulike merkene låter. Har hatt mange par innom her og har hørt enda flere hos butikker og hjemme hos andre.

Havner jeg på kjøpe høyttaler så kommer det nok inn noe fra Triangle igjen rett og slett.

Jeg er ute etter forslag på DIY og er helt åpen på hvilken konstruksjon det blir. EQ og DSP er jeg ikke redd for.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Du burde kanskje også følge med på hva OB-BB driver med om dagen. Det er også en mulighet for at du vil like "svartingene" han nylig ble ferdig med. Det går fryktelig fort i svingene hos BB:)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Følger med der innimellom. Selger han overskuddet sitt da. Trodde ikke det jeg...
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ser ikke helt at forslag om flere ferdighöyttalere med passive delefilter er det trådstarter etterspör???

Tydelig at gutten må gå helaktivt for å tilfredsstille sine behov, og da er det enten en DIY lösning eller en høyttaler tilrettelagt for aktiv drift som er alternativene.
Sorry - var litt svimmel og tenke meg ikke om da jeg la ut tipset.
Skjønner nå at han er ute etter DIY høyttalere basert på masse hjelp utenfra.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg tror han gjør det. Jeg tror også at han har kommet til den erkjennelsen at å bygge nye høyttalere er målet for hans Hi-Fi-interesse:)
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Litt i mot mine prinsipper om å blande meg i hva folk skal spille på, men siden du etterspør drodling over et diy prosjekt skal jeg komme med helt konkrete forslag:

kjøp et par JBL 2220. Ett på brukten og masse på eBay. Det er et klassisk mellombass og midbasshorn-element. Få Thorhaug til å simulere en kasse til deg. Den får du snekret på bestilling. Pris kanskje rundt 10.000 med snekkerarbeid. Funker med autoritet fra basstårn opp til 800hz

Så kjøper du et sett med JBL storformatsdrivere. Pris 4000-7000. 1.5" eller 2". Er et slags Kinderegg da de kan oppgraderes med membranbytte etterhvert. Finnes på bruken, eBay og de tusen hjem

Få tak i et egnet horn. Et større JBL horn eller SEOS 24/30 horn kan benyttes fra 600 oppimot 10.000 Hz og er et glimrende utgangspunkt. Finnes på brukten og i boden til mange hornisser (blant annet undertegnede). Skal vi si rundt 5.000kr

Du vil nok savne diskant. JBL 2405 (077) finnes rundt om kring for 2000-4000kr. 2404 er også god. Rundt 2000kr.

Der har du forslag til et hornoppsett som kan være oppe å spille innen kort tid. prislapp rundt 25.000 og innenfor budsjett. Et godt utgangspunkt som selvfølgelig kan drodles videre på
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Du må selv finne ut hvilke av de gode egenskapene til RF7 du kan droppe, hva vil du prioritere og hvordan du ønsker å gjøre det. Hva er viktigst for deg?
Er du f.eks villig til å ofre dybden i lydbildet du hadde for bedre dynamikk?
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Glem Klipsch...og diy
Kjøp et par potente Elac .
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Nå ser de ut som han har fått VS høyttalerene til å spille mer på lag, så kanskje blir de værende en god stund.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva må til for at jeg skal komme meg ut av dette kjøpehøyttaler kjøret.

Jeg vil gjerne ha noe som låter tøft til film, og rock. Men som også spiller godt på sart musikk.

Jeg liker klipsch og spes RF7MKI men ønsket mer detaljer og en mykere mellomtone. I toppen liker jeg det litt pågående og hardere enn de fleste.

Går alle salg etter planen så vil jeg ha ca 30-35 lapper å bruke. Jeg har bassystemet på plass. 8x12 XXLS. Jeg trenger altså det over en 250-300hz.

Største trøbbelet er antall tommeltotter og kunnskap.

Håper dette kan bli en drodletråd som ender opp med go'lyd for meg.
Da jeg las dette start innlegget igjen slo det meg...hva med Gulvhøyttalere fra Dynaudio?
Du beskriver lyden litt som de høyttalerne jeg har i dag. Ligg ut for salg..da jeg var vant med Kudos diskanten, så ble Dynaudio litt mye for meg i toppen. Klart, men litt mye..som du etterspør kanskje.
Men ellers er de bra syns jeg. Kan spille høyt og enormt kraftig. Bare turd teste på halv volum av den passive pre jeg har.
Men da spiller det høyt med enorm kraft. :)
Testet det merket?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Et noe filosofisk innspill; sjekk ut hvilke høyttalere som IKKE er lette å få tak i, nesten aldri er til salgs og som holder seg i pris - og spør deg selv hvorfor. Slike høyttalere skal du jakte etter!
Da har du størst mulighet til å komme deg ut av kjøret....;)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hva må til for at jeg skal komme meg ut av dette kjøpehøyttaler kjøret.

Jeg vil gjerne ha noe som låter tøft til film, og rock. Men som også spiller godt på sart musikk.

Jeg liker klipsch og spes RF7MKI men ønsket mer detaljer og en mykere mellomtone. I toppen liker jeg det litt pågående og hardere enn de fleste.

Går alle salg etter planen så vil jeg ha ca 30-35 lapper å bruke. Jeg har bassystemet på plass. 8x12 XXLS. Jeg trenger altså det over en 250-300hz.

Største trøbbelet er antall tommeltotter og kunnskap.

Håper dette kan bli en drodletråd som ender opp med go'lyd for meg.
Da jeg las dette start innlegget igjen slo det meg...hva med Gulvhøyttalere fra Dynaudio?
Du beskriver lyden litt som de høyttalerne jeg har i dag. Ligg ut for salg..da jeg var vant med Kudos diskanten, så ble Dynaudio litt mye for meg i toppen. Klart, men litt mye..som du etterspør kanskje.
Men ellers er de bra syns jeg. Kan spille høyt og enormt kraftig. Bare turd teste på halv volum av den passive pre jeg har.
Men da spiller det høyt med enorm kraft. :)
Testet det merket?
Har ikke testet Dynaudio nei.
Har fått VS til å spille tilfredsstillende på tyngre metall nå. Men det er fremdeles ikke noen heavy metal høyttalere. På annen type musikk så spiller de virkelig godt.

Diy er nok noe jeg tenker mye på fortiden. Er det noen som feks har hørt Cornscala?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Triangle høyttalerne du hadde var noen aldeles nydelige smykker. De og en tøff røramp hadde vært noe !
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Helt enig der. Chelloene er det paret jeg har hatt som jeg angrer mest på at jeg solgte.

VS kommer veldig nærme og er bedre på enkelte punkter.
 
Topp Bunn