Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skal se at el.trallene blir tvunget inn i sparemode (max 70 km/t) av The Central Scrutinizer samt at de kun kan lades Charge Cycle Share ... 5 til naboen, 5 her og litt herogder.... suxessivt.... ala timeshare....
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaringer med Audi E tron GT ? Satte meg inn iden i går. Regna med at den var for lav for lille meg men neida. Satt veldig fint i den gitt
    .
    1631792201132.png
    Edit: Kanskje noe for en grynende 50års krise :p fin familiebil vil jeg tro med 4 dører og greier
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Men den er jo hverken pen eller kul? Den er jo bare harry. Liker ikke det nye designspråket til audi. Før var f.eks RS6 en skikkelig sleeper, nå er den bare blitt vulgær og harry
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du like vel stort sett ingen ting av tyske biler? Mercedes er bare bling. BMW?

    Personlig synes jeg de fleste Audiene historiske alltid har sett glatte og pregløse ut. Unntak finnes selvsagt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Du like vel stort sett ingen ting av tyske biler? Mercedes er bare bling. BMW?
    BMW er bedre hvertfall enn så lenge. Nye 8 serien syns jeg er ganske elegant og "enkel" Men må nok myse litt på i4 live når jeg får sjansen.
    Men ja, generelt så syns jeg tyskerne er blitt litt for harry for min smak.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer med Audi E tron GT ? Satte meg inn iden i går. Regna med at den var for lav for lille meg men neida. Satt veldig fint i den gitt
    .
    Vis vedlegget 748306
    Edit: Kanskje noe for en grynende 50års krise :p fin familiebil vil jeg tro med 4 dører og greier
    Jeg har sett den live og synes den er dritkul, men langt fra mitt bilbehov.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I fanget på Støre, ladekøene vokser ...


    - Nå må politikerne våkne. Vår neste samferdselsminister kommer til en situasjon hvor vi mangler over 1000 hurtigladere langs norske veier i år for å holde tritt med elbilsalget. Våre beregninger viser at det er solid mangel på ladere langs hovedveiene mellom som Oslo og Kristiansand og Oslo og Trondheim, sier han.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ser det var en kampanje i går her jeg bor på drivstoff med 12.80 og 13.80 for literen og kø begge gangene jeg passerte stasjonen. Så folk er villige til å stå i kø uavhengig av drivstoff.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda. Men da vet man i det minste at pumpa virker, at slangen passer inn i hølet, og at det betalingskortet du har er mulig å betale med. Og at det er 100 mil til neste gang det er nødvendig å stoppe. Og at bilene foran deg i køen bruker ca 3-5 min hver på å fylle slik at du har et godt estimat på ventetiden.

    Jeg er dypt skeptisk til frislepp som innebærer at alle får gjøre som det passer dem, og som avgrenser konkurransen/låser brukerne inn. Muligens fordi jeg har jobbet med samordning av norsk bankinfrastruktur i 40 år, og vet hvor vellykket den har vært i forhold til ting som har foregått i mange andre land, og hva det har spart forbrukerne for.

    Vi får bare vente til EU vedtar et samordningsdirektiv for ladeinfrastruktur. Og i mellomtiden er det forunderlig at norske myndigheter har latt ladeleverandørene ture frem som de har gjort. Som om de ulike veibyggingsselskapene skulle fått benyttet egne standarder for skilting, veibredde og hvilken side man skal kjøre på.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er en jungel med leverandører, nettsider, apper og rfid brikke som må registreres mange plasser men ut fra min forståelse så kan man betale med telefon hvis man ønsker det og som regel med en merkostnad. Men det hadde vært mye enklere med kortbetaling enn å tvinge forbrukere inn på alskens nettsider og lojalitetsprogrammer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ganske uhensiktsmessig at det står ledige ladere med en annen ladestandard og/eller betalingsløsning enn du har, mens du står i kø. Jeg kjenner folk som har solgt sin relativt nyanskaffede elbil etter å ha opplevd ladekaoset og ladermangelen på langtur.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ladekontakten begynner å bli ganske standardiserte, er vel bare Leaf, Xpeng og Lexus som har biler på markedet med Chademo plugg.

    Jeg kan forstå at det i en fellesferie kan være problematisk å lade på dagtid.

    Men jeg tror ikke det kommer til å bli noen gode felles ladeløsninger all den tid bilbransjen ønsker abonnementsløsninger for å flå kundene sine mest mulig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med Tesla slipper man å forholde seg til x antall utstyrspakker, det er en i mine øyne vel så stor fordel som ladenettverket.

    Alle pakkene til tyske biler er i mine øyne helt håpløst.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke så mye erfaring med det, men jeg synes ikke BMWs utstyrspakker er så vanskelig å forholde seg til. For f.eks. BMW i4 har du charged, fully charged og supercharged. Ikke så veldig vanskelig egentlig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører en 3 år gammel tysk bil og navigasjon funker kun med CarPlay tror jeg siden bilen ikke er levert med kart i sitt system. Grunnet samme pakkeopplegg har jeg en radar foran på bilen som kun fungerer til kollisjonsvarsling men ingen adaptiv cruise og jeg har til og med en USB kontakt i dashbordet uten funksjon siden jeg ikke har pakken for det.

    Selv de enkleste Kina elbilene her til lands har jo de funksjonene som default.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et av problemene med Tesla er at jeg ikke har funnet seter som passer meg. Jeg er veldig avhengig av gode seter og jeg synes det er et stort pluss at noen merker lar meg finne akkurat det som passer for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil anta anta at produksjonskostnadene på en bil er ganske like uavhengig av utstyr så Kina biler og til en viss grad Tesla vil jeg tro at kommer til å score godt hos mange på at det meste er standard.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Imgen her heller. I går fylte jeg gud-vet-hvor-mange-liter-bensin-til-14,99. Ja livet er bra, petrol guzzlers.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Alle pakkene til tyske biler er i mine øyne helt håpløst.
    Nå kan man vel kjøpe de aller fleste tyske biler uten pakker og skreddersy som man selv vil. Det har vel vært en av styrkene til nettopp tyskerne.
    Nå vet jeg at VW med sine ID modeller har begynt med pakkeløsninger, men det har vel f.eks japanerne alltid drevet med.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Joda men noen biler står seg bedre i pris enn andre. Ei jeg kjenner hadde 80 000 i verditap over 2 år (Tesla Model 3 LR) mens andre biler har det tapet i det de kjører ut av butikken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg regner vanligvis med ca. 20% første året og så 10% pr. år etter det. Om det er annerledes med elbiler vet jeg ikke, men det skjer jo veldig mye med elbiler for tiden, så det vil forbause meg om tapet på en 3-4 år gammel elbil vil være mindre enn for andre biler. Jeg vet ikke en gang hvor lett det er å selge en 4 år gammel elbil, gitt at nye elbiler er vesentlig bedre og har gått ned i pris.

    PS: Man får jo selvfølgelig solgt en 4 år gammel elbil, men med hvor stort pristap? Skal man bare ha en bybil og aldri bruke den på lenger distanser enn 10 mil kan man sikkert gjøre en del greie kjøp på en brukt elbil.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har jo solgt en elbil, etter 74 000 km, 3 år og 2 måneder var resultatet 38% verditap. Så en Tesla Model 3 har frem til nå stått seg veldig bra i pris sammenlignet med S som jeg hadde.

    Dieselbilen jeg har nå (A3 diesel Sportback quattro) har hatt er langt mer brutalt verditap i % enn det min TMS hadde, hvis Tesla Model 3 hadde fulgt normalen med 20% første år og 10% hver påfølgende så hadde jeg sikkert valgt den istedenfor.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er helt sikkert en del elbiler som har holdt seg godt i pris. Spesielt de som det ikke har vært store endringer i, som f.eks. Tesla. Spørsmålet er vel mer generelt. Jeg vil tro det er svært mange 4 år gamle elbiler som er ganske tungsolgte uten at jeg har noen dokumentasjon på det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Enkelte biler er nok overpriset i utgangspunktet, derfor jeg kom med et stikk mot Jaguar. De har jo blitt solgt med store rabatter i USA pga lave salgstall mens prisene i Norge ikke har vært justert. Ser man kan kjøpe en -19 modell HSE for under 500k så verdifallet er brutalt og etter min mening delvis grunnet kunstig høy nypris.
     

    Vedlegg

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    BMW er bedre hvertfall enn så lenge. Nye 8 serien syns jeg er ganske elegant og "enkel" Men må nok myse litt på i4 live når jeg får sjansen.
    Men ja, generelt så syns jeg tyskerne er blitt litt for harry for min smak.
    Da lurer jeg på hva det er du legger i ordet harry?
    For det er definitivt ikke det samme som meg...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Igjen, vi har vidt forskjellige definisjoner på harry!
    1632487101803.png
    Har inntrykk av at det man ikke liker eller har råd til ofte går i den kategorien... :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn