Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.654
    Sted
    Liten by
    Er I-Miev og 1. gen Leaf fantastiske biler, mener du? Alt annet er fakta, basert på egne opplevelser.
    Bullshit til at rekkevidde angst IKKE eksisterer. Dine erfaringer dine.
    Men rekkevidde angst finnes og graden avhenger av hvor man bor.
    Der det er 5-6 mil eller mer mellom hver ladestasjon er rekkevidde en vesentlig faktor!

    Jeg kunne aldri hatt en Mazda MX30 som hovedbil. Da ville jeg hatt angst hver gang jeg var ute å kjørte.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Bullshit til at rekkevidde angst IKKE eksisterer. Dine erfaringer dine.
    Men rekkevidde angst finnes og graden avhenger av hvor man bor.
    Der det er 5-6 mil eller mer mellom hver ladestasjon er rekkevidde en vesentlig faktor!

    Jeg kunne aldri hatt en Mazda MX30 som hovedbil. Da ville jeg hatt angst hver gang jeg var ute å kjørte.
    RVA kommer av, som jeg skrev tidligere, at en utfordrer- eller ligger tett opptil maks kjørelengde på strekninger uten lademulighet underveis. En får ikke RVA av en 5-7 mils tur med en elbil som fint klarer 10 mil. Legger en ut på en 9 mils tur med en 10mils-bil uten lademulighet underveis liker man utfordringer, eller er uvitende, eller uerfaren med elbil.
    Klarer ikke en elbil kjørelengden med 15-20 % margin når det ikke kan lades underveis så skal en ikke bruke elbilen til den turen. Bilen er altså ikke problemet, det er brukerens valg, og ettersom 'vi' er så flinke til å legge skylda over på annet enn oss selv når vi tabber oss ut så er det oppkonstruert.
    Mx30 går 18-20 mil mener jeg å ha lest. Om en får rekkeviddeangst for en tur på 5-6 mil uten ladealternativer med en 18mils-bil så er det ikke bilen som er problemet.

    Du bør også med fordel lese tekst slik den står. Jeg skrev IKKE at rekkeviddeangst ikke eksisterer. Jeg skrev at det er et oppkonstruert problem, og at problemet (som skaper angsten) oppstår når en tyner bilen for den den optimalt kan gi.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være så lite som at veiderigering gi lengre rute, som ikke er mulig å vite på forhånd. Har selv opplevd det og da kom fort rekkeviddeangsten.

    Undersøkelse:
    Den avslører at rekkeviddeangsten lever i beste velgående. Rekkevidde blir vurdert som viktigste utfordring av nesten 60 prosent av de som svarer på undersøkelsen, og som nest viktigste utfordring av drøyt 20 prosent. Dette betyr at engstelsen for å gå tom for strøm for tidlig fortsatt er en stor bekymring for 8 av 10 elbilister.
    Denne var riktig nok fra 2018, men tror ikke det har endret seg radikalt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.654
    Sted
    Liten by
    RVA kommer av, som jeg skrev tidligere, at en utfordrer- eller ligger tett opptil maks kjørelengde på strekninger uten lademulighet underveis. En får ikke RVA av en 5-7 mils tur med en elbil som fint klarer 10 mil. Legger en ut på en 9 mils tur med en 10mils-bil uten lademulighet underveis liker man utfordringer, eller er uvitende, eller uerfaren med elbil.
    Klarer ikke en elbil kjørelengden med 15-20 % margin når det ikke kan lades underveis så skal en ikke bruke elbilen til den turen. Bilen er altså ikke problemet, det er brukerens valg, og ettersom 'vi' er så flinke til å legge skylda over på annet enn oss selv når vi tabber oss ut så er det oppkonstruert.
    Mx30 går 18-20 mil mener jeg å ha lest. Om en får rekkeviddeangst for en tur på 5-6 mil uten ladealternativer med en 18mils-bil så er det ikke bilen som er problemet.

    Du bør også med fordel lese tekst slik den står. Jeg skrev IKKE at rekkeviddeangst ikke eksisterer. Jeg skrev at det er et oppkonstruert problem, og at problemet (som skaper angsten) oppstår når en tyner bilen for den den optimalt kan gi.
    Du må gjerne mene at det er oppkonstruert, jeg mener det er reelt. Det er ikke alle som har råd til de bilene med lengst rekkevidde, dermed er det ikke lenger oppkosntruert, men reelt og et kriterie når man kjøper en bil. Mulig vi mener forskjellige ting når vi snakker om rekkeviddeangst. Utover det gidder jeg ikke diskutere semantikk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil tro at angsten i dag handler mer om å finne en tilgjengelig lader/unngå kø enn om man faktisk rekker frem til laderen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.654
    Sted
    Liten by
    Jeg vil tro at angsten i dag handler mer om å finne en tilgjengelig lader/unngå kø enn om man faktisk rekker frem til laderen.
    Nja.....mulig du har rett der, men jeg opplevde en angst da jeg ikke klarte å finne frem til en lader under en låneperiode. Det var sikkert en nybegynnerfeil og lite gjennomtenkt fra min side, men jeg tviler på at jeg er alene om det. Det er jo noe som vil gå seg til med erfaring i bruk av bilen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har man PlugShare eller tilsvarende app på telefonen så finner man fort en løsning hvis man har feilberegnet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man kan vel gjette på på at det blir en facelift på en bil som har vært i produksjon i snart 9 år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok en forskjell på arbeidslivet der kontra her.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    og forklarer vel litt hvorfor bilene blir som de blir.... det går historier om sparetiltak som går på at folk må ordne seg med eget arbeidstøy, ikke får spise lunsj, elendig arbeidsledelse og lønn osv osv. Bare å søke på Youtube...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    og forklarer vel litt hvorfor bilene blir som de blir.... det går historier om sparetiltak som går på at folk må ordne seg med eget arbeidstøy, ikke får spise lunsj, elendig arbeidsledelse og lønn osv osv. Bare å søke på Youtube...
    Du har faktisk tenkt å føre korstoget ditt i nye 8 år.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Ang. tilgang på kraft/strøm til lading av el.biler. Jeg hører ofte dette argumentet brukt at det vil føre til "kraftmangel og høyere priser". Jeg tenker da hva med eksempel den massive hyttebyggingen som foregår i dette landet ? Hvorfor er ingen bekymret for hvor mye ekstra strøm dette vil bli omregnet til hver husstand ? Det er helt "stuerent" å bruke totalt 40 -50 000 kW/t i året for en familie med bolig og stor fritidsbolig på fjellet, kanskje med ekstra varmekabler utvendig. Jeg jobber selv med folk som har både hytte på fjellet og ved sjøen.. 20 000 km i året med en gjennomsnitt el. bil gir vel kanskje et forbruk på 4000 kW/t i året men er allikevel gjenstand for stor bekymring hos enkelte. Hvis alle bilene i Norge ble byttet ut med el. biler ville dette føre til 5-6 % høyere strømforbruk totalt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Synes det er interessant å se på Jaguar på Finn, flotte biler men med et verdifall på 3x det jeg har hatt med Tesla Model S.

    Hva tror man om prisutviklingen fremover for Jaguar? Og hva med delepriser, er det ekstremt dyrt tilsvarende Audi eller mer på en nøktern Tesla linje?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Hva tror man om prisutviklingen fremover for Jaguar? Og hva med delepriser, er det ekstremt dyrt tilsvarende Audi eller mer på en nøktern Tesla linje?
    Har Audi ekstremt dyre deler? Ukjent for meg. Gjelder det bare e-tron kanskje?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    80 000 for steinsprut på night vision og 50 000 kroner for en Matrix lykt er ting jeg har sett skrevet på elbilforum angående e-tron.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Svullo skrev:
    Får vi enda dårligere åmdeling av posten heretter?

    Nå har vel Posten i endel år summet rundt i spanske golfbiler som er modifisert og levert av Arngren.
    i tillegg er det vel politiske vedtak (nåværende regjering + Frp) og krav om effektivisering som har gjort at posten nå kommer vekselvis 2 og 3 dager i uka i postkassen i mitt område med div. drivstoff på kjøretøyene..
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Svullo skrev:
    Får vi enda dårligere åmdeling av posten heretter?


    i tillegg er det vel politiske vedtak (nåværende regjering + Frp) og krav om effektivisering som har gjort at posten nå kommer vekselvis 2 og 3 dager i uka i postkassen i mitt område med div. drivstoff på kjøretøyene..
    Når vi først er i gang: Jeg sendte et brev fra Arendal - Kristiansand nylig. Det brukte 9 dager på de 7 milene. Jeg skjønner at det blir sånn når nesten ingen sender brev, men det er litt trist når tradisjonelle samfunnsinstitusjoner går i oppløsning. Så jeg tror ikke biler fra Kina gjør saken verre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Når vi først er i gang: Jeg sendte et brev fra Arendal - Kristiansand nylig. Det brukte 9 dager på de 7 milene. Jeg skjønner at det blir sånn når nesten ingen sender brev, men det er litt trist når tradisjonelle samfunnsinstitusjoner går i oppløsning. Så jeg tror ikke biler fra Kina gjør saken verre.

    Det skal via Oslo først slik at de kan bokføre verdiskapning der. Samme her jeg bor. Tar 8 dager fra en pakke ankommer postkontoret under 1km unna til hentelappen er i postkassen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her jeg bor har vi Internett, så vi kan følge med på pakken og dra på post i butikk straks den ankommer, veldig praktisk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    sikkert underholdende denne:

    på kryss og rvers av Norge med elektrisk postbil
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har Audi ekstremt dyre deler? Ukjent for meg. Gjelder det bare e-tron kanskje?
    Ja, Audi har desverre dyre deler. Har kun hatt Audi de siste 12 årene, og da to biler hele veien og jeg skrur selv.
    På A6en min røyk varmen i det ene utvendige speilet, så jeg ba om pris på nytt speilglass; 9002,- tror jeg skraper en stund til jeg!
    Bremseskiver foran til samme bil, 4500,- for originale, pr stk uten klosser. Hjullager 4000,-
    Baklykter 6000,- pr del, totalt fire deler. Støtdemper foran 18000,-.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    sikkert underholdende denne:

    på kryss og rvers av Norge med elektrisk postbil
    Den skal ses. Nesten synd at de legger dette på nett fordi da må jeg se den NÅ....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn