Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    sikkert underholdende denne:

    på kryss og rvers av Norge med elektrisk postbil
    Dem har dieselagreat såm går på frityrolie i baggasjen. Dem skal hvist få gratiss olie på turen. Har sat denne på optak
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    MG:
    "MG Rover, the last British-owned mainstream automaker, and the last vestige of British Leyland, went bust in 2005. The pieces were sold off to two Chinese companies, including the MG brand name, the factories in Longbridge, and the designs for MG Rover cars and engines. Ironically, just as MG Rover and its predecessor British Leyland were created from government orders, the two Chinese companies were forced to merge by Chinese authorities, and now just operate as SAIC Motor."

    Så de solgte varemerket til et kinesisk firma som så bygger bilene for det europeiske markedet i de gamle MG-fabrikkene i Longbridge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    240k for en Crossover med adaptiv cruise og 7 års garanti gir jo et ganske rimelig bilhold.

    Den elektriske stasjonsvognen deres ligger på hjemmesiden til 27.5k £ i basisutgave og 30k £ i topputgave.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at en av de store amerikanske investeringsbankene kalkulerte med at Tesla skulle ta 20% av verdens totale bilmarked, og at det forsvarte dagens aksjekurs. Skjer ikke. Tesla kommer til å ende som en nisjeplayer som kommer til å ende med å bli kjøpt opp, og med en Musk som blir enda rikere. Bare min personlige spådom selvsagt, men sånn som driverne er i bilmarkedet er det slik det ender med de fleste etter hvert som deres ulike teknologiske spissfindigheter og forsprang blir spist opp. Hvilket også Teslas kommer til å bli.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Rent personlig så tror jeg bilmarkedet kommer til å endre seg betydelig, vil tro Kineserene kommer til å lykkes med å få ut sine biler og jeg har en mistanke om at det rammer de etablerte produsentene hardere enn det rammer Tesla.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje. Og de etablerte har godt av konkurranse selv om det ville være nitrist, også for norske arbeidsplasser, om europeisk bilindustri utkonkurrere av Kinesisk statsmonopolisme.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mulig at kineserne tar markedsandeler på billige biler fra f eks Toyota - men bil handler for mange om identitet og velger ofte tradisjonelt og etter branding. Jeg tror de etablerte merkene klarer seg bra. De har også hele logistikken og strukturkapitalen på plass og er ikke lett å danke ut.

    Tesla var aldri ment til å bli et stort merke men skulle demonstrere at el bilen hadde en framtid. Tesla sin strategi er å levere batterier til ekte bilprodusenter. De beholder nok produksjonen av biler for å ligge i front R&D messig.

    Det er også grunn til å tro at krav til CO2 utslipp, mer produksjon i USA og EU, og redusere risiko ved å være for avhengig sv Kina - vil påvirke Kinas muligheter til å ta ut konkurrenter i Vesten. Så har vi covid 19 som virkelig understreker viktigheten av dette.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Angående ekte bilprodusenter så er vel Tesla best i klassen på enkelte punkter for alle modellene sine.

    Model S som ledende på rekkevidde.
    Model X som største og sterkeste SUV’en.
    Model 3 som den sportsligste folkebilen (Taycan er ingen folkebil).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grovt sett rett. Og det er vel ingen som har sagt at Tesla ikke er en ekte bilprodusent.

    Men verden er full av ledende produkter som av ulike årsaker over tid ikke har oppnådd markedsdominans. Det er ikke teknologien som avgjør det. Britene var ledende på tverrstilte motorer med forhjulsdrift (mini) og Citroen var banebrytende allerede fra 30 tallet. Hvor er britisk bilindustri nå når "alle "lager småbiler med tverrstillte motorer og forhjulsdrift? Kunsten er å beholde forspranget når det er andre drivere enn tidlig innovasjon som setter inn. Jeg har ingen spåkule når det gjelder bilbransjen selvsagt, men har vanskelig for å se hva Tesla har ut over et godt og tidlig utbygd ladenettvark som skulle tilsi at de kan nå markedsdominans.

    Hørt om betamax?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Selvsagt har jeg hørt om Betamax og jeg sitter heller ikke med noen spåkule.

    Det jeg tror er at Tesla har mye av det Apple har, produktene deres selger på image og brukervennlighet.

    Det de har er ingen eksisterende fossil portefølje de må ta hensyn til. Man kan spørre seg om hvorfor det er så vanskelig for etablerte produsenter å få på plass takstativ og hengerfeste på en elektrisk folkebil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt. Og det de eksisterende leverandørene har er produksjonsfasiliteter og logistikk i alle ledd. Jeg tror bilindustri ikke har så mange likheter med elektronikkbransjen selv om bilene inneholder stadig mer elektronikk. All erfaring tilsier at elektronikk og SW er relativt kopierbar, selv om mange sliter i omstillingsfasen. Ladenettverket er som sagt ikke så lett kopierbart, det representerer en infrastruktur som må bygges og interessant nevnte du ikke det på listen over ting de er best i klassen på.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Angående ekte bilprodusenter så er vel Tesla best i klassen på enkelte punkter for alle modellene sine.

    Model S som ledende på rekkevidde.
    Model X som største og sterkeste SUV’en.
    Model 3 som den sportsligste folkebilen (Taycan er ingen folkebil).
    Joda - kanskje en bedre formulering er etablerte bilmerker med vesentlig større markedsandeler.

    Tesla er god på rekkevidde og demonstrere nye løsninger. De er best i klassen på softwareoppgraderinger. De er ikke best på byggkvalitet, kjøreegenskaper, design og branding. Bilene er klosettet og lite tiltalende, men de kjemper virkelig en god sak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan man kan hevde at kjøreegenskapene er dårligere enn noe annet når Model 3 performance er på høyde med BMW M3 lurer jeg veldig på. MB har vel ikke noen ekvivalent som når helt opp der engang.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvordan man kan hevde at kjøreegenskapene er dårligere enn noe annet når Model 3 performance er på høyde med BMW M3 lurer jeg veldig på. MB har vel ikke noen ekvivalent som når helt opp der engang.
    diverse score på tester og egen prøvekjøring. Model x vs e tron eller eqc f eks. Men Tesla er mye større med mye bedre rekkevidde men virkelig ikke bilen for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Model X er en båt og hvorfor den typen biler og kjøreegenskaper omtales i samme setning forstår jeg ikke.

    Model 3 er jo bilen som har kjøreegenskaper, de øvrige har andre egenskaper. Du kan jo se Top Gear sin test.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    De fleste lader hjemme fordi elbilene brukes på kortere turer. Folk som kjører langt kjører i større grad fossilt. Hvor mange elbiler ser du i distriktene? Eller i NordNorge? Det er grunn til det. Når elbilene skal erstatte alt får vi noen utfordringer.....
    Når hydrogen slår igjennom, så bli det slutt på elbil får en håpe. Den jævla ladingen. Man skulle få ned strømforbruket med sparepærer, og så kom elbilen. Tror ikke elnettet klarer å følge opp. Da må ting skje, og gå fra IT til TN(400v) nett over hele landet. Det vil neppe bli noe av,
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra artikkelen:

    "Fra før har vi en rekke ulike ladenettverk i Norge, med et virrvarr av prisstrukturer og prissettinger. Circle K driver sin egen, samtidig som de samarbeider med en rekke nettverk fra ulike ladeoperatører som Mer (tidligere Grønn kontakt), Fortum og Ionity, for å nevne noen.

    Ionity er nettverket flere av de europeiske bilprodusentene driver sammen, inkludert BMW og Volkswagen-gruppen.

    Det er ikke gitt at en ladeplass du kommer til har «din» ladeoperatør, og når enkelte har varianter av betalte medlemsskap for å få de beste prisene, eller kredittkortløsninger som gir ekstra avslag er det per i dag et litt kronglete, og til dels dyrt, lademarked for elbilene som ikke er Tesla på europeiske veier."


    Før dette blir ordnet, kommer elbiler til å forbli en løsning hovedsakelig for det jeg kaller nærtrafikk (turer mindre enn |5-20 mil) - for annet enn Tesla.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ikke så veldig vanskelig, en ladebrikke fra elbilforeningen løser det problemet
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så veldig vanskelig, en ladebrikke fra elbilforeningen løser det problemet
    Utenfor landets grenser? Jeg snakker ikke primært om nærkjøring i det lille, priviligerte Norge. For kjøring i byen og til hytta kjøper jeg en elbil tvert når tidspunktet for å bytte bil nr 2 faller seg naturlig. Peugeot e208 hadde passet oss utmerket som nr 2 bil straks det er økonomi i å bytte, hvilket dessverre ikke er nå.

    Jeg tenker på hva som skal til for at elbil skal bli det foretrukne alternativet i Europa, samt for nordmenn som av og til beveger seg utenfor landets grenser med bilen. Hvilket den må bli.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, selvsagt ikke alle, men hos mange operatører i Europa kan man bruke samme ladebrikke som i Norge. Og stadig flere kommer til.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan man kan hevde at kjøreegenskapene er dårligere enn noe annet når Model 3 performance er på høyde med BMW M3 lurer jeg veldig på. MB har vel ikke noen ekvivalent som når helt opp der engang.
    Nå har jeg ikke kjørt hverken M3 eller Model 3, men jeg er litt nysgjerrig på hva du baserer den uttalelsen på?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke kjørt hverken M3 eller Model 3, men jeg er litt nysgjerrig på hva du baserer den uttalelsen på?
    BMW M3 har jo i alle år vært kjent som klassens referanse, C43 not so much. Selv så husker jeg ikke en gang hva som har vært i tidsrommet mellom 190 2.3 16 og C43.

    Den nyeste M3’en jeg har kjørt er E36 så jeg har ikke erfaring med moderne M3.

    Men ut fra blader, videoer og spesifikasjoner trekker jeg den konklusjonen at M3 og TM3P har høyere ytelse og mest sannsynlig skarpere kjøreegenskaper.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn