RBN's tumleplass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    RBN skrev:
    Trondmeg skrev:
    RBN skrev:
    Tattis har jeg hatt i over 23 år Trondmeg. Tydeligvis har du ikke sett hele kroppen min, men det kan jo ordnes.
    Hjemme vi. Skinn og pisk som vanlig eller skal vi prøve noe nytt?
    Hva med latex og strøm?
    Litt spesielt kanskje, men den som intet våger?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker. Tålte ikke linsene lenger. Trodde du skulle kommentere parykken jeg ;D
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    RBN skrev:
    Takker. Tålte ikke linsene lenger. Trodde du skulle kommentere parykken jeg ;D
    Sorry, fin den OGSÅ :p

    Natta
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Parykk? Jeg tenkte mer på transplantasjon jeg. . . .
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sett en film og skal legge meg.. Så kikker jeg kort innom her ... Å blir bedervet på sjelen så det monner.. ;D.. Får noen bilder på netthinna jeg helst skulle sluppet ja.. :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Håper ikke nattesøvnen ble ødelagt HCS. Eller ble det våte drømmer?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehehe... Jeg er en enkel MANN så du kan jo selv dra slutningen 8)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ville satt pris på at ikke alle mine perversiteter ble lagt ut til spott og spe. Skal ikke en stakkar få drive litt utenomnormert aktivitet uten at det skal bli allemannsnetthinnebilder av det. Jeg bare spør?

    Sint leser på Hamar Vest ;)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Tror vi går inn i skapet igjen jeg Trondmeg. Nå diskuteres både humor og selvironi her inne også. Skummelt, men det flater vel ut det også :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Dette er ikke noe skap, bare alternativ livsførsel.
    Ikke lat som du da . . . .
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spiser dere grønnsaker og ? :)


    Du RBN, hvordan ble det med de nye pluggene ? Skulle vi fått med oss et par til og tatt en runde i tigGerstaden snart ?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Egentlig er vi veganer HCS. Bare nedfallsfrukt her.

    Tenkte jeg skulle skrive litt om pluggene. Det var en litt overraskende opplevelse.

    Når det gjelder gjelder tur til Oslo og "maraton" lytting må det bli til høsten. Helgene er booket. Har jo en familie som krever sitt også, så må vel prioritere dem. Må jo innrømme at hi-fi aktiviteten avtar med sol og varme også.

    Mvh
    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Skal man tørre dette? Ha noen mening om at det er forskjell på kontakter da mange forståsegpåere ikke engang innrømmer det er lydforskjeller ved kabelbytte? Jo da, må bare..

    En kveld ble jeg forstyrret i mitt lune rede av en herremann som har gjemt seg bort langt oppe i de Moelvske høyder. Han hylte overentusiastisk i telefonrøret noe om kontakter og ” Dæ ær itte tel å tru. Du må prøve. Dætti me kontakter har dom itte tatt særriøst” deretter en rungende latter for å avslutte med ”dæ ær helt vilt”.
    Vel, uten å nevne navn så har herremannen et meget oppegående anlegg, gode ører og lidenskapelig opptatt av kabler samt andre forbedrende hi-fi tiltak. Jeg ble litt nysgjerrig og tre stykker av oss ble enige om å gå til innkjøp av disse påståtte fantastiske kontaktene fra Furutech i Rhodium. Toppmodellene ble det ikke, men modellene under, nemlig Furutech FI-E38 (R) og FI 28 (R).
    Etter noen dager dukket pakken opp og jeg hadde i mellomtiden brukt kveldene flittig med å finlytte til musikk jeg kjenner veldig godt, for ev. å kunne høre forskjeller. Var ikke overbevist om at dette skulle gjøre noen særlig forskjell nemlig. Egentlig var jeg veldig fornøyd med slik det låt, men er alltid nysgjerrig om noe kan bli bedre. Likte jeg ikke resultatet kunne jeg jo bare bytte tilbake til de gamle kontaktene.
    Kvelden kom og hørte gjennom 3-4 spor. Raskt frem med skrutrekkere og obduksjonen kunne begynne. Heldigvis var det lett å bytte over til de nye kontaktene. Det var bare å skru de rett i uten å endre lengder, avisolere eller på annen måte gjøre kirurgiske inngrep. Så var det å sette kabelen raskt tilbake i anlegget og lytte.

    Kabelen jeg byttet kontaktene på er til cd spilleren. Har tidligere opplevd at det har vært større forskjeller å bytte strømkabel til kilden istedenfor til forsterkeren. Har fortsatt ikke fått ut fingeren og byttet kontakter på forsterkerkabelen, så de neste inntrykkene er kun med bytte på en kabel. Oppsettet mitt har jo bare to strømkabler, så 50 % er vel ikke så ille.

    Nå har kontaktene sittet i noen uker. Ble det noen forskjell og ble det ev. til det bedre?
    Ja, det ble det. Mer enn jeg trodde, så Modølen hadde rett denne gangen.

    Det som først slo meg var utklingingen på de forskjellige instrumenter. Plutselig varte det mye lenger. Der jeg tidligere hadde vendt meg til at det skulle ta slutt, hang det nå fortsatt i luften. Anslag og dynamisk kontrast har også blitt aningen forbedret. Det virket også som om det har blitt enda mer luft rundt utøverne. Instrumenter har fått en enda mer naturlig lyd og egenlyden kommer bedre frem. Stemmer har blitt enda klarere, renere og man hører bedre små bilyder. Jeg legger også merke til at musikken er lettere å følge på ytterflankene. Jeg blir på nytt overrasket hvor pinpoint utøverne blir satt i det virtuelle rommet innspillingen skaper. Det virker som om plasseringen er mer nøyaktig.

    Dette er vel generelt det jeg opplever med bytte av kontaktene. Alt blir enda mer avkledd, renere, uten å miste kropp eller pondus. Jeg føler at man kommer enda nærmere artistene og det fasinerer meg. Dette uten at noe stikker av, fremheves eller lydbildet blir lysere/mørkere. Synes ikke bassen går dypere eller diskant strekker seg lenger. Forskjellene er heller ikke veldig store, men har man først hørt musikk man kjenner svært godt med disse kontaktene er det ikke mulig å gå tilbake til de gamle. Det er altså ingen natt og dag opplevelse i mitt anlegg, som er veldig oppløst i utgangspunktet. Allikevel synes jeg forskjellen er større enn forventet. Jeg har sammenlignet komplette strømkabler hvor forskjellen har vært mindre.
    Kontakt byttet tok lydopplevelsen et hakk nærmere mine preferanser, men hadde jeg ikke hørt dette selv her hjemme, hadde jeg levd lykkelig med de originale. Jeg har hørt andre sagt at de opplever en stor forandring i bl.a. støybildet. Det får de ev kommentere selv, siden jeg bare har hørt forandringene i mitt eget anlegg.

    På meg virker det som om disse kontaktene har fjernet enda et slør. Er det mer støy og forvrengning som har blitt fjernet? Kan virke slik, men jeg kan ikke teori rundt dette. Kontaktene blir uansett i anlegget.

    Dette var altså min ”kontakt” opplevelse. Skal bli spennende å bytte på kabelen til forsterkeren, så får vi se hva som skjer da. Ser også at jeg har vært flink gutt og gjort notater rundt noen akustiske tiltak jeg har gjort. Tror jeg skal ta noen nye bilder. Nye ting har dukket opp i rommet som har forbedret akustikken. Noe står også i gangen som skal testes. Venter også på en ”strømsak” som jeg skal få teste. Den har jeg ventet på leeeenge og gleder meg virkelig.

    Dette var alt fra meg denne gang.

    Mvh
    RBN
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Har du latt deg lure av en halvtomsete fjellbonde nå RBN ??? Ja, ja :eek:

    Sikkert viljehøring du her beskriver, det ER IKKE forskjell på kontakter (ikke kabler heller for den saks skyld). Har du forøvrig bestilt motparten som hører til i veggen?(skal ikke se bort fra at psykoørene hører forbedring her også)


    Sagt på en annen måte, interessant lesning ;)

    mvh
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisa..

    Spennede oppsumering på Furutech kontaktene Runar.
    Har et par liggende. Tror jammen meg at jeg skal montere de på strømkabelen til CD-spilleren...
    Det er jo iflg det du skriver verdt å prøve....
    mvh :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Er det Rhodium du har Fredd?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Beskrivelsen din av kontakt bytte er mye i takt med det jeg opplevde da jeg byttet. Trodde egentlig ikke så mye på det, men nå har jeg til og med skiftet sikringer. Hos meg har de litt av samme virkning som kontaktene! Morsomt å lese at andre har lignende opplevelser :)

    OU812
     

    Harbs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    2
    Hei

    Er blitt den lykkelige eier av en Embla Clasic. Kjøpte spilleren brukt av en Svenske, har klart å rote bort tlf og e-posten hans. Så jeg håper det er greit at jeg spør deg.

    Har ikke klart å få laste ned musikk via nettet. Mulig det er modemet som er feil oppsatt.
    Har koblet kabel fra modem til networkinngangen, prøver så å trykke på nett uten at det skjer noe.
    Er det noen innstillinger som må åpnes på spilleren? Hvordan spiller du nettmusikk?
    Håper du har tid til å svare på disse spørsmålene.

    Ønsker deg og dine en riktig god jul og godt nyttår :)

    Trond Kårstad
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei Harbs
    Alt for lenge siden det har vært liv i tråden her ser jeg.

    Hvis du ønsker å laste ned musikk fra nettet direkte inn i Embla via modem, så går ikke det. Oppkoblingen er kun til for å kobles mot Bladelius for sw oppdateringer og nedlasting av informasjon om låter og cover art. NET er kun informasjon om at maskinen er koblet til nettet.

    Det er derimot to USB innganger hvorav en kan brukes til streaming fra feks en datamaskin el.l og den andre kan kobles mot harddisker og minnepenner. Embla finner frem selv fra disse bare de er FAT formatert. Det er da mulig å spille nettmusikk.

    Grunnen til at man ikke tar musikken rett fra nett og inn på harddisken i Embla er at man har gjort alt for at musikksignalet ikke skal forstyrres/ødelegges av støy etc, som kan generers i en datamaskin. Man ønsker også på alle måter å unngå virus og ha et stabilt brukergrensesnitt. Derfor dette, for mange, litt klønete grensesnitt og egenutviklet sw.

    Håper at du ellers er fornøyd med spilleren og lydopplevelsen. Skriv gjerne litt om din opplevelse. Nysgjerrig

    Mvh
    RBN
     

    Harbs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    2
    Så Emblaen må kobles til datamaskin for nettavspilling.

    Når det gjelder lyd, så vil jeg si at den er oppløst med masse detaljer, stort rom og en fast bass, ikke dårlig det :)

    Det eneste jeg ikke er fornøyd med er bruksanvisningen. Rart at det skal være så vanskelig å lage en lettfattelig
    bruksanvisning. De burde i det minste ha et bilde av hvordan man kobler den opp.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    RBN skrev:
    Litt flere bilder


    Et "klossete" bilde







    Det ser ikke helt slik ut i dag. Skal prøve å få tatt noen bilder nå, hvis lyset holder

    Mvh
    RBN
    Du har virkelig et flott oppsett her.
    Det er noe spessiellt med HALCRO.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God kveld til deg, RBN. Nå har jeg akkurat fått en Wilson Benesch ACT One Turntable i hus, så om du noengang vurderer å selge WB- racket ditt, er det bare å ringe! ;)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    unison skrev:
    RBN skrev:
    Litt flere bilder


    Et "klossete" bilde







    Det ser ikke helt slik ut i dag. Skal prøve å få tatt noen bilder nå, hvis lyset holder

    Mvh
    RBN
    Du har virkelig et flott oppsett her.
    Det er noe spessiellt med HALCRO.
    Hei
    Takk for det. Halcro har jo et spesiellt utseende som mange har meninger om.
    Lydmessig så har jeg blitt veldig glad i forsterkeren og passer meget godt til høyttalerne. Jeg har derimot hørt kombinasjoner med andre høyttalere som ikke har vært spesiell god match.

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    impulse skrev:
    God kveld til deg, RBN. Nå har jeg akkurat fått en Wilson Benesch ACT One Turntable i hus, så om du noengang vurderer å selge WB- racket ditt, er det bare å ringe! ;)
    God morgen får jeg vel si. Lenge siden Impulse.
    Gratulerer med WB. Jeg har faktisk tenkt på salg. Har fått inn en ny komponent, så jeg kikker litt etter nytt rack. Dessuten så hører jo WB racket sammen med platespilleren. Nesten blasfemisk å bruke den til noe annet. Jeg tar kontakt så fort jeg har funnet noe passende.
    Er det forresten noen som skal selge et kvalitetsrack som passer inn i hula, så send gjerne en pm.

    RBN
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det var vel ikke akkurat i går, nei... :) Da har vi en deal om du selger, jeg overtar nemlig mer enn gjerne. ;D

    Så lover jeg å si ifra om jeg vet om et høvelig rack!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Den er grei og skal legge inn et høyere gir for å finne erstatter. Trodde jeg hadde solgt det til en herremann for en tid tilbake som har kjøpt samme spiller som deg. Den var oppgradert/modifisert med Nordost armkabel. Denne kabelen var tydeligvis svært stiv og stakk ned under spilleren så det måtte lages hull i underlaget.
    Gir beskjed så fort jeg finner erstatter
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RBN skrev:
    Gir beskjed så fort jeg finner erstatter
    7.februar finnes det muligheter for fri frakt sørover. Koster bare en kaffekopp.
    Kan være hos deg i 19-20 tiden tenker jeg. :)

    R
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Ser ut som det erkeengelske er på vei ut ;) DU MÅ jo ha FE rack (som har FE allover ;))

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HELT enig, kwil.
    FE må det være.

    Hjelper til med inspirasjonsbilde fra stua mi:
    (Dette er dog ikke til salgs)





    R
     

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Du har jo også vært hos RBN Roda, OG (enn om du er innhabil hva FE angår, ser jeg) sett at det er noe slikt som ville matche både anlegg, rom og huset ellers i den gården :))

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jupp, kwil!
    Bare se for deg hvor fantastisk Embla og Halcro vil matche aluprofilene på et FE-rack.

    Var det nå vi skulle rope "LØP OG KJØP" ? ;D

    R
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hallo
    Husker vel Gøteborgsmessen kwil? Hadde det ikke vært for at bruksmerkene og slagmerkene var for mange på FE Level Plus bordet til Audioconcept, så hadde det stått her nå. 6000 blanke svenske kroner kostet det.



    Likte dette FE racket som stod i Wilson/AR rommet. Hadde passet perfekt her.



    RBN
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    RoDa skrev:
    RBN skrev:
    Gir beskjed så fort jeg finner erstatter
    7.februar finnes det muligheter for fri frakt sørover. Koster bare en kaffekopp.
    Kan være hos deg i 19-20 tiden tenker jeg. :)

    R
    Skal tenke på denne. Kaffekopp kan du jo uansett får. Har gjort noen endringer siden du var her sist. Til det bedre.

    RoDa skrev:
    HELT enig, kwil.
    FE må det være.

    Hjelper til med inspirasjonsbilde fra stua mi:
    (Dette er dog ikke til salgs)





    R
    RoDa skrev:
    Jupp, kwil!
    Bare se for deg hvor fantastisk Embla og Halcro vil matche aluprofilene på et FE-rack.

    Var det nå vi skulle rope "LØP OG KJØP" ? ;D

    R
    Jada, jada. Har skjønt det. Du betaler og jeg kjøper? Master Reference eller Emperor?
    Min kropp er forresten laget for spenning. Ikke løping.

    RBN
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har alltid hørt laget for last og ikke fart. Level plus er forresten et av de flotteste såkalte audiomøblene som finnes.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Så sant, så sant Trondmeg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Har tenkt litt på bjeller siden i går 8)



    Takk for lytten, kaffen, kakene og overraskelsen i går!
    Et vanvittig bra anlegg låter enda vannvittigere bra. :)

    Mvh
    Rolf
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    -He, he. Her forstår jeg gutta har lekt seg ;D ;D

    - Bjellen til RBN skal man ikke kimse av ;)


    -Nei, har ikke egenerfaring med hans, ei heller utypende inf. fra husets bedre halvdel, MEN har testet makne i heimen selv:)

    -Snodige greier IMO :-\

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn