RBN's tumleplass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Godt å registrere at far og sønn språklig er like ::)

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Legg også merke til ølmagen og tutræva.
    Som far så sønn ;D

    RBN
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Kjekk kar det der RBN
    God produksjon...
    Han ligner vel mest på moren.... ;D
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei 56fwb
    Jeg går ut i fra du med din kommentar ang likhet med moren tenkte på ølmagen og tutræva :)
    Det smukke ansikt og hans myke, behagelige vesen er fra meg. Intelligensen også.

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan.
    Neat RoDa.
    Barn og musikk, to pilarer i tilværelsen.
    God helg til deg også

    RBN
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Koselige bilder!

    Er det en Omega høytaler sønnen din inspiserer?
    Nye planer? Anlegg nr.2 ??
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker kjoenik
    Det er en Omega høyttaler. Falt helt for utseende, finish og ikke minst spillegleden de innehar. Fulltone med høy følsomhet.
    Det er ikke nye planer ang hovedanlegg, men et anlegg nr 2 som er litt anderledes som også resten av familien kan bruke.
    Kommer med en presentasjon av dette etter hvert. Har litt mange andre ting på gang akkurat nå. Det får i alle fall rockefoten i gang.

    Mvh
    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker gismo.
    Flaut å si det, men første gang jeg har brukt ordet søt om en høyttaler ;D

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker 65 Det kommer flere bilder etterhvert.
    Først skal jeg teste litt kabel og diverse akustiske tiltak i hovedanlegget.

    RBN
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    RBN skrev:
    Takker 65 Det kommer flere bilder etterhvert.
    Først skal jeg teste litt kabel og diverse akustiske tiltak i hovedanlegget.

    RBN
    ¨

    Hei RBN,

    Nå har du snart hatt hele helga på deg. Jeg er spent på lytteintrykk, hvilke forsterker du spiller på etc. + flere bilder.

    Mvh
    Knut
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei Knheggen
    Du må nok smøre deg med litt tålmodighet. Helgen har bestått av helt andre ting enn testing og lytting, bortsett fra 2 timer i går fra 1 til 3 om natten. Da i hovedanlegget. Bilder skal også tas.

    Anlegg nr to skal inn i et annet rom som jeg skal ordne og rydde først. Forsterkeren står og spilles inn, men så langt spiller det vanvittig morsomt. Spilleglede i småtassene og bassen de formidler er vanvittig i forhold til størrelsen. Du kjenner vel til det ;)

    Mvh
    RBN
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Synes å ha hørt en om ryddingen før. Kanskje du skulle jobbe litt, ikke henge her inne? ::)

    (du har desuten et prioriteringsproblem, 2t musikk midt på natta er alt for lite på ei helg. selv om det her har vært juniorbursdag tre dager til ende med 15 unger og 30 voksne innom døra i perioden :'( har jeg da fått til mere enn dette ;))

    Lykke til ;)

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Prøver å betale litt regninger kwil, men blir hele tiden forstyrret av sånne som deg :)
    15 unger og 30 voksne er ingenting mot min helg.

    Rommet har vært et evighetsprosjekt. Nedprioritert. Det er derimot ferdig til fredag, så da kan du få høre.

    RBN
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    RBN skrev:
    Prøver å betale litt regninger kwil, men blir hele tiden forstyrret av sånne som deg :)
    15 unger og 30 voksne er ingenting mot min helg.

    Rommet har vært et evighetsprosjekt. Nedprioritert. Det er derimot ferdig til fredag, så da kan du få høre.

    RBN
    Høres glimrende ut RBN. Klar som et egg her. Tilbudt skyss også, så kanskje jeg kan sørge for et ørlite lydforbedrende tweak denne kvelden ;) Er nok mest spent på å høre hovedsystemet etter de siste finjusteringene, låt jo ikke "hælvgæli" sist heller :D
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Med forrige runde, hos Trondmeg, med "væske" tweak klart i minnet gjelder følgende.

    Regel nr 1: Luftgitar spilles i inngangspartiet, der svært få ting kan knuses.
    Regel nr 2: Alessi vaser og andre dyrgriper er ikke baseball køller, gitar halser eller beregnet til annen bruk enn det er designet for.

    Kommer sikkert flere regler etterhvert.

    RBN
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Kanskje bedre med en tur til Trondmeg da, ingen regler der (hvis jeg husker rett ;))
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann Runar

    Får vite fra kompetent hold at du har byttet fra Energetic RCA til -XLR :)
    Hva er/var den store forskjellen..?

    Fredd
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    56fwb skrev:
    Heisann Runar

    Får vite fra kompetent hold at du har byttet fra Energetic RCA til -XLR :)
    Hva er/var den store forskjellen..?

    Fredd
    Hei Fredd
    Kommer kaos reportasje senere i dag



    RBN
     

    Vedlegg

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    RBN skrev:
    56fwb skrev:
    Heisann Runar

    Får vite fra kompetent hold at du har byttet fra Energetic RCA til -XLR :)
    Hva er/var den store forskjellen..?

    Fredd
    Hei Fredd
    Kommer kaos reportasje senere i dag



    RBN
    Den ser vi frem til, men jeg håper at konlusjonen
    er tydligere og mere fokusert enn illustrasjonen... ;D

    Du byttet vel ikke til XLR uten grunn tenker jeg :) - Neutrik eller ikke Neutrik ;) ;D :D 8)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    56fwb skrev:
    RBN skrev:
    56fwb skrev:
    Heisann Runar

    Får vite fra kompetent hold at du har byttet fra Energetic RCA til -XLR :)
    Hva er/var den store forskjellen..?

    Fredd
    Hei Fredd
    Kommer kaos reportasje senere i dag



    RBN
    Den ser vi frem til, men jeg håper at konlusjonen
    er tydligere og mere fokusert enn illustrasjonen... ;D
    Det skal du ikke uten videre regne med :-X
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Da får jeg prøve meg med en liten, subjektiv kabel beskrivelse Fredd. Forhåpentligvis litt bedre fokusert enn bildet og såpass enkelt at selv kwil skjønner det også :D

    Da var det altså på’n igjen. Kabler.
    Jeg fikk plutselig et tilbud om å teste balanserte Oblivion Energetic signalkabler og siden jeg er lykkelig eier av den ubalanserte varianten, kunne jeg ikke la denne sjansen gå fra meg. Kunne disse stumpene gjøre at lyden ble enda litt bedre? Etter å ha testet balansert mot ubalansert tidligere, hadde jeg ikke de helt store forhåpningene. Har alltid foretrukket ubalansert. De har i mine ører vært livligere, mer musikalske og engasjerende enn balanserte. Er litt usikker om utstyret de gangene var fullbalansert hele veien, noe som er tilfellet i dag.

    Etter noen ukers venting dukket kablene opp en dag. Jomfru kabler, ikke innbrent eller spilt på i det hele tatt. Huff, har jo erfaring med Oblivion og visste jag at det ville gå laaaaang tid før de oppførte seg slik det er tenkt. Første uken var ikke spesielt spennende. Proporsjonene til de forskjellige instrumenter og stemmer var helt i unote. De flyttet seg også i lydbildet. Bass og diskant kjørte litt berg og dal bane. Til slutt tok jeg en telefon til kwil, som har aksjer i en kabelbrenner av god kvalitet. Kablene ble overlevert og fikk de tilbake etter noen dager. Satte de inn i systemet og det var en vesentlig forbedring, men de ga langt fra samme lydkvalitet som mine ubalanserte. For å gjøre en lang historie kort, så stod de innkoplet med musikk i godt over en uke før jeg følte de var i samme liga som mine egne. Da begynte lyttingen.

    Det er lett å gjøre slike sammenlignings tester med mitt utstyr. Halcro effekt forsterkeren har en bryter bak som switcher mellom balansert og ubalansert. Bladelius Embla korrigerer automatisk utgangssignalet slik at der likt fra begge utganger. Tar altså bare noen sekunder å bytte mellom kablene.

    Hva var så forskjell?
    Jeg må bare si med en gang at forskjellene var små. Mindre enn jeg hadde trodd, men allikevel var det forskjeller. Hvis jeg hadde måttet bytte kabler frem og tilbake under tidspress, er det kanskje ikke sikkert jag hadde hørt noen betydelig forskjell. Jeg er sikker på at jeg med letthet kunne lurt noen i lyttestolen trill rundt. Har gjort det før. Nå hadde jeg heldigvis god tid og kunne bruke tid på å venne meg til måten musikken ble formidlet på.
    Med balanserte kabler virket bassen enda mer oppløst og gikk aningen dypere med litt bedre nivå. Synes også at bredde og dybde ble litt forbedret, sammen med at det ble enda mer ro i lydbildet. Ikke kjedeligere eller mindre dynamisk, bare en ro og enda mer luft i lydbildet samt rundt utøvere. Alt ble enda mer gjennomsiktig på en måte. Detaljer og lyder dukket opp fra intet. Klangfarger ble mye tydeligere. Stemmer og instrumenter fikk mer naturlige og karakteristiske egenklanger. Mikrofonene forsvant plutselig. Man hører hvordan grepet rundt gitarhalser endrer seg, hvordan trommestikker flytter seg innover/utover på symbaler og hvordan anslaget endrer seg. Jeg hørte bl.a. på musikk av Mark Hollis, Kristin Asbjørnsen, Haugtussa med Lynni Treekrem, Holly Cole, Kari Bremnes, Mari Boine, Kirsti Huke, David Sylvian, Loreena McKennitt, Tom Waits, Moya Brennan, Sarah McLachlan, Bethany & Rufus og Shelby Lynne. Alle forannevnte kan by på musikk jeg er spesielt glad i med mange detaljer i lydbildet, vakre røster, sarte stemninger og god lyd. Jeg får følelsen av en mer organisk, eller naturlig, gjengivelse som er besnærende. Abstinensen melder seg så fort musikken stilner.
    Når jeg så gikk tilbake til den ubalanserte kabelen, var det akkurat som om det blir tilført energi i øvre mellomtone/diskant. Ikke mye, men akkurat nok til å holde tilbake de nyanser jeg hører med balansert kabel. Det er kanskje dette man kan kalle en ”kant”. Det var ikke på noen måte ubehagelig eller virket unaturlig. Det kunne med en gang virke som om lyden er mer frempå eller litt mer dynamisk. Litt mer fokus på strengeklangen på en gitar for eksempel. Byttet man tilbake til balansert føltes denne kanten naturlig, nesten borte og lydbildet mye mer gjennomsiktig, som igjen slapp gjennom mer informasjon. Nyanser og klanger dukket plutselig opp som ble aningen tilslørt av denne kanten/tilførte energien med ubalansert kabel. Jeg synes energien og dynamikken ble bedre med den balanserte kabelen, men det føltes kanskje ikke slik med en gang siden det plutselig var enda mer oppløst, enda mer luft og ro i lydbildet.
    Det er ikke lett å beskrive dette, men jeg har prøvd. Det handler om følelser og hvordan jeg vil oppleve musikken. Før jeg startet denne sammenligningen trodde jeg ikke balansert var noe for meg, nå velger jeg å beholde den balanserte. Den meisler ut enda mer av det som er så vakkert og vagt i musikken, jeg kommer enda litt nærmere og gåsehuden kommer enda oftere. Alt virker mer naturlig.

    Håper dette ga noe fornuft Fredd. Det ble altså balansert. (og Neutrik kontakter til Valentinos store glede)

    Måtte opp å sjekke før jeg la inn dette innlegget. Kjørte et par runder med Kari Bremnes - Sov du eller, fra albumet Over en by. Forskjellene er der, men de er små. Smak og behag dette altså. Hadde det ikke vært for et hjemlån over lang tid, hadde det vært vanskelig å bestemme seg.

    Mvh
    RBN
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann og go'kvelden Runar :)

    Ser man det: Da var det altså en forskjell - om en liten - på ditt oppsett... :)
    Hva da med et oppsett som ikke er like gjennomsiktig og har samme evne til
    å definere nyanser og oppløsning...

    Din fremstilling av forskjellen på Energetic RCA og -XLR - om enn små - gav fornuft Runar..

    Gratulerer med nye kabler og ennu et steg nærmere lydnirvana "... or beyond" ;) :D

    Ha en strålendes kveld.. :)
    Og du; husk at to-åringen vokner tidleg.... ;D
    Sov godt. :)

    Beste hilsen
    Fredd
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker Fredd
    Skal høre litt musikk nå.
    Min tur til å sove lenge i morgen. Noen andre får ta micro'n

    RBN
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Hei RBN,

    Det var en flott beskrivelse av balansert signal overføring kontra single ended signal overføring.
    Fordi kablen i begge tilfellene er identisk og identisk koblet er det du hører som forbedring kun den kanselering av støy og forvrengning som balansert signaloverføring gir.

    Forstå den som kan - noen foretrekker SE og den ekstra forvrengning og støy og "maskering" det gir...

    Mvh
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Jeg orsøkte å høre forskjeller på en kort snutt, hvor RBN (forhåpentligvis ;)) switchet mellom, alternativene. Forkjellen var da i mine ører marginale. Riktignok opplevde jeg anleget totalt sett no forkjellig fra sist gang jeg hørte det. Tror det meste av dette skyltes bassabsormente kommet i hus. JEG kunne imidlertid ane at det låt litt fiskere sist (noe jeg kunne like). Så det er nok mulig jeg er av de (som Oblivion i forrig innlegg ubegripelig nok :)) kan like den ekstra forvregningen single ended medfører ::).

    Jeg vil uansett hevde forkjellen må være små og at finlytting måtte til for å finne ut hva som var best. Noe kan jo utmerket godt også komme av de ulike kontaktene som brukes (Vi vet jo det er betydelig forskjell på slike ting også)

    Imidlertid er jeg ikke i tvil om at RBN har finlyttet skikkelig, og at hans konklusjon dermed er riktig i hans oppsett. Jeg vil likevel hevde at tilslutt kan ting bli kjedelig hvis det ikke har litt "kant" ;) (men så liker jo jeg da f.eks. rørforvregning også 8))

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Oblivion skrev:
    Hei RBN,

    Det var en flott beskrivelse av balansert signal overføring kontra single ended signal overføring.
    Fordi kablen i begge tilfellene er identisk og identisk koblet er det du hører som forbedring kun den kanselering av støy og forvrengning som balansert signaloverføring gir.

    Forstå den som kan - noen foretrekker SE og den ekstra forvrengning og støy og "maskering" det gir...

    Mvh
    Hei Oblivion
    Takk for fine ord og for muligheten til å gjøre denne sammenligningen uten tidspress. Trengte både lang innspilling og mye finlytting disse kablene. :)

    Mvh RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    kwil skrev:
    Jeg orsøkte å høre forskjeller på en kort snutt, hvor RBN (forhåpentligvis ;)) switchet mellom, alternativene. Forkjellen var da i mine ører marginale. Riktignok opplevde jeg anleget totalt sett no forkjellig fra sist gang jeg hørte det. Tror det meste av dette skyltes bassabsormente kommet i hus. JEG kunne imidlertid ane at det låt litt fiskere sist (noe jeg kunne like). Så det er nok mulig jeg er av de (som Oblivion i forrig innlegg ubegripelig nok :)) kan like den ekstra forvregningen single ended medfører ::).

    Jeg vil uansett hevde forkjellen må være små og at finlytting måtte til for å finne ut hva som var best. Noe kan jo utmerket godt også komme av de ulike kontaktene som brukes (Vi vet jo det er betydelig forskjell på slike ting også)

    Imidlertid er jeg ikke i tvil om at RBN har finlyttet skikkelig, og at hans konklusjon dermed er riktig i hans oppsett. Jeg vil likevel hevde at tilslutt kan ting bli kjedelig hvis det ikke har litt "kant" ;) (men så liker jo jeg da f.eks. rørforvregning også 8))

    mvh
    Hallo kwil.
    Jeg switchet. Hadde ikke denne kvelden vært laugskveld, kunne vi brukt litt mere tid på lytting.

    Forandring i lyden, friskhet, skyldes nok bassabsorbenter i hvert frontvegg hjørne, diffusor i tre bak lytteposisjon og Svanå søyler som står oppe på hverandre ved sidevegger. Dette forandret lyden, til det positive, mye mer enn kabelen. Husker du hva det sa om betoningen? Det var det bassabsorbentene som fikset alene. Kommer forresten mere artig bak lytteposisjon denne uken. Kan nok ratte mere friskhet ved å vinkle høyttalerne mere mot lytteposisjon, heve stolen noen cm, den nye platen bak lytteposisjon og ved å bruke justeringsmulighetene på høyttalerne. De står i dag i nøytral alle sammen. Tenkte å teste litt med disse mulighetene nå når kabelvalget er gjort.
    Skal nok klare å tyne litt mer ;D

    Mvh
    RBN
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    RBN skrev:
    kwil skrev:
    Jeg orsøkte å høre forskjeller på en kort snutt, hvor RBN (forhåpentligvis ;)) switchet mellom, alternativene. Forkjellen var da i mine ører marginale. Riktignok opplevde jeg anleget totalt sett no forkjellig fra sist gang jeg hørte det. Tror det meste av dette skyltes bassabsormente kommet i hus. JEG kunne imidlertid ane at det låt litt fiskere sist (noe jeg kunne like). Så det er nok mulig jeg er av de (som Oblivion i forrig innlegg ubegripelig nok :)) kan like den ekstra forvregningen single ended medfører ::).

    Jeg vil uansett hevde forkjellen må være små og at finlytting måtte til for å finne ut hva som var best. Noe kan jo utmerket godt også komme av de ulike kontaktene som brukes (Vi vet jo det er betydelig forskjell på slike ting også)

    Imidlertid er jeg ikke i tvil om at RBN har finlyttet skikkelig, og at hans konklusjon dermed er riktig i hans oppsett. Jeg vil likevel hevde at tilslutt kan ting bli kjedelig hvis det ikke har litt "kant" ;) (men så liker jo jeg da f.eks. rørforvregning også 8))

    mvh
    Hallo kwil.
    Jeg switchet. Hadde ikke denne kvelden vært laugskveld, kunne vi brukt litt mere tid på lytting.

    Forandring i lyden, friskhet, skyldes nok bassabsorbenter i hvert frontvegg hjørne, diffusor i tre bak lytteposisjon og Svanå søyler som står oppe på hverandre ved sidevegger. Dette forandret lyden, til det positive, mye mer enn kabelen. Husker du hva det sa om betoningen? Det var det bassabsorbentene som fikset alene. Kommer forresten mere artig bak lytteposisjon denne uken. Kan nok ratte mere friskhet ved å vinkle høyttalerne mere mot lytteposisjon, heve stolen noen cm, den nye platen bak lytteposisjon og ved å bruke justeringsmulighetene på høyttalerne. De står i dag i nøytral alle sammen. Tenkte å teste litt med disse mulighetene nå når kabelvalget er gjort.
    Skal nok klare å tyne litt mer ;D

    Mvh
    RBN
    Du er jo god på tyning ;D. JO da, betoningen jeg har påpekt tidligere var nå borte (godt å høre at øra ikke er helt på jordet :p). Du har temmet de akustiske utfordrinegen på dette området mesterlig.

    Ser frem til enda en lytt, når du har jobbet med det du nevner over. Uansett låter jo dette aldeles fortreffelig som det gjør, her snakker vi nyanser og preferanser.

    mvh
    Kjetil
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei Runar
    Har sendt deg en PM vedr dette

    "....Kan nok ratte mere friskhet ved å vinkle høyttalerne mere mot lytteposisjon, heve stolen noen cm, den nye platen bak lytteposisjon og ved å bruke justeringsmulighetene på høyttalerne. De står i dag i nøytral alle sammen. Tenkte å teste litt med disse mulighetene nå når kabelvalget er gjort...."

    mvh :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn