RBN's tumleplass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    HCS skrev:
    Kanskje RBN har skifta ut zumm-zumm ;D
    tror ikke det, men kanskje det blir ny aktivitet i tråden her snart.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Ny Kjærring?


    (får holde tråden opp i håp om at han sveiper innom)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Han var innom her isted... :eek: ..Men ville vel ikke si noe til oss andre her... :D
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hva er det dere maser etter?
    Satser nå på ny karriere som 70 talls rocker og gikk til innkjøp av gulnet/hvit silkerysj skjorte, vinrød syntetisk smoking med sorte plysj detaljer, buksesleng like brei som avstand kne/fot og brune platåsko. Selvsagt er alt sammen et par nummer for lite.

    Instrumentet ble gitar siden det ble traktert i min pure ungdom.
    Valget av farge er bevisst da det glir lett sammen med den orange lyttestolen.

    Var det bilder av denne dere ventet på?
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med bilder av et snasent instrument... Hvor er bildene av deg i beskrevet antrekk forøvrig ? :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Kan du ikke heller vise bilder av noe du HAR take på (f.eks. noen kabelstumper)?

    PS! Skal ha for at du er kjapp ::)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker for både "griselekkert" og "snasent". Skulle nesten tro dere hadde sett bildet av meg i det beskrevne antrekket 8)
    Kabel og andre stumper kommer etter hvert kwil. Du så vel litt i går eller?

    Grunnen til gitarkjøpet var at junior har lyst til å lære gitarspill. Jeg var ikke så vond å be siden jeg en gang i tiden var lykkelig eier av en Gibson SG etter mye sparing. Ble mye øving, men ingen karriere. Noen som kjenner seg igjen?

    For meg ble hifi året 2011 ganske så vellykket vil jeg si. Hadde ingen bestemte planer når året begynte, men så tok det vel litt av mot slutten. Har lenge også tenkt å få i gang denne tråden igjen, men tiden har vært knapp og prioriteringen har ikke vært å sitte foran dataen på kveldene. Fortsatt ikke helt i mål med andre prosjekter, men skal prøve å komme med noen bilder og inntrykk.

    Hva har så skjedd i heimen? Det har vært noen hjemlån av diverse utstyr og noe har blitt stående. Husket ikke helt hvor det begynte, men har nå kikket gjennom bildematerialet og kommet til at det var en Australsk bromlebamse som først entret huset.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Det var en Osborn Monumetal sub som jeg fikk låne av Hifi Guiden.
    Tanken var å se hva en sub i anlegget kunne gjøre for lytteopplevelsen og ikke minst for å sjekke hvordan rommet taklet bass vedrørende stående bølger, metning etc. Var det noe å hente på dette eller var de bare sprøyt? Krypton 2 skal jo på papiret spille mer enn dypt nok, men..

    Litt flere bilder




    Godt å ha et pledd til flytting av beistet
     

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Det pleddet ligner mistenkelig på vår hunds :mad:

    Året har vært laaaangt og detta vil ta tiiiiiiid, skjønner jeg ::)
    Du får kjøre på, men som du sier, jeg så jo (og hørte) galskapen i går, så jeg vet jo hva som (etterhvert) kommer!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Opplevelsen av å få sub inn i anlegget var svært positiv. Rommet hadde ingen problem med å takle mer bass og syntes jeg fant plassen den fungerte best på ganske raskt.
    Hadde fulgt med ganske bra i hifi pressen, vært på messer og hadde et par andre favoritter jeg heller ville satse på da jeg syntes denne sub'n ikke helt klarte å følge med i svingene. Det ble litt for mye farging i de nedre regioner i fohold til andre ting jeg hadde hørt. At Krypton vokste med litt hjelp i de nedre regioner var ikke vanskelig å høre.
    Avslutter med et farvel bilde som sikkert blir større hvis du klikker på det.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    kwil skrev:
    Det pleddet ligner mistenkelig på vår hunds :mad:
    Oooooops. Syntes det ble litt klissete mellom kassa og gulvet. Du kunne vel ha flyttet jykken før vi satte ned sub'n.

    Neste bilde kan kanskje vekke minner om ryggvondt og svette. Både for deg og Trondmeg. Vet at dere er "topptrente", så det skal jo ikke så mye til for at det bikker over. Jeg, som sparer kroppen til pensjonist tilværelsen, tåler derimot en trøkk.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Det var altså to andre som lokket mer enn Osborn.
    Hadde egentlig bestemt meg for Wilson Benesch Torus med tilhørende forsterker, da jeg i 12 time kom over den andre av mine to favoritter. Denne var brukt, men hadde hatt kun en forsiktig eier og var under året gammel.

    Slik ser den ut og veier 100 kg blankt uten innpakning.



    Da forlater jeg dere for i kveld. Må ha en dose med musikk før jeg legger meg ;D
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.636
    Antall liker
    32.554
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jøjje meg :eek:
    Grattis med en skikkelig krafkar RBN ;)
    Du burde ha de nedre oktaver på plass nå, artig å høre at rommet klarer dette også!

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    100kg sub ... Da snakker vi... Sparingen til en til har vel starta, for en må jo bare ha to subber skal det være noe greie på...Hører du kwil ? ;D ?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Skikkelig guffen visuell illusjon det der teppet som suben står på på det bildet der...

    Jeg har to "halvbrødre" (bokstavelig talt) av denne suben og må nok innrømme at to plassert på ulike stedet i rommet fungerer bedre enn de to samme stacket oppå hverandre.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    HCS skrev:
    100kg sub ... Da snakker vi... Sparingen til en til har vel starta, for en må jo bare ha to subber skal det være noe greie på...Hører du kwil ? ;D ?
    NÅ har du ikke peiling på hva du snakker om. RBN trenger definitivt IKKE to subber,bare vent å se ;)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    marsboer skrev:
    Skikkelig guffen visuell illusjon det der teppet som suben står på på det bildet der...

    Jeg har to "halvbrødre" (bokstavelig talt) av denne suben og må nok innrømme at to plassert på ulike stedet i rommet fungerer bedre enn de to samme stacket oppå hverandre.
    Du må nok snart ta deg en Hamartur :). Dette er def. IKKE problematisk hos RBN, men vent å se utviklingen i tråden, bare RBN får opp dampen. Husk han holder så langt i denne tråden på med noe som skjedde mens snøen falt i fjord (forrige vinter), han har jo selv sagt at det "tok litt av" på slutten av forrige året;)

    For å si det på en annen måte, denne subben fungerer! (og nå er den justert slik at den ikke gjør annet en gode ting i lydbildet, som vanlig (hva subb angår) har dette tatt litt tid også for ellers kjappe RBN ::))

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kwil skrev:
    HCS skrev:
    100kg sub ... Da snakker vi... Sparingen til en til har vel starta, for en må jo bare ha to subber skal det være noe greie på...Hører du kwil ? ;D ?
    NÅ har du ikke peiling på hva du snakker om. RBN trenger definitivt IKKE to subber,bare vent å se ;)
    Hehe...Tviler ikke på str på subben...Men to vil uansett jevne ut faserespons osv... Det vet du jo, du har jo selv testa to... :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    HCS skrev:
    kwil skrev:
    HCS skrev:
    100kg sub ... Da snakker vi... Sparingen til en til har vel starta, for en må jo bare ha to subber skal det være noe greie på...Hører du kwil ? ;D ?
    NÅ har du ikke peiling på hva du snakker om. RBN trenger definitivt IKKE to subber,bare vent å se ;)
    Hehe...Tviler ikke på str på subben...Men to vil uansett jevne ut faserespons osv... Det vet du jo, du har jo selv testa to... :)
    Unødvendig i dette oppsettet IMO (hos meg, er noe heeeelt annet ;)), men vent trådutviklingen.
     
    B

    BTS

    Gjest
    RBN skrev:
    Det var altså to andre som lokket mer enn Osborn.
    Hadde egentlig bestemt meg for Wilson Benesch Torus med tilhørende forsterker, da jeg i 12 time kom over den andre av mine to favoritter. Denne var brukt, men hadde hatt kun en forsiktig eier og var under året gammel.

    Slik ser den ut og veier 100 kg blankt uten innpakning.
    :eek:....
    ... 8) ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jepp, venter i spenning... Og tror egentlig du trenger to heller... ;)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan, her har det vært aktivitet ser jeg. Godt at dere har noe å gjøre på formiddagen.

    HCS og marsboer: Her fungerer det med en sub. Legg merke til ordet sub og ikke bass høyttaler. Jeg deler nå på 30hz eller under med 24 db filter. Med så lav deling er det neppe nødvendig med to sub. Her er det snakk om å fylle på med det lille ekstra. Hadde jeg delt høyere opp er jeg enig i hva dere skriver, men så er altså ikke tilfelle. Mot slutten av de seneste oppgraderinger vil dere nok skjønne hvorfor ;D

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    BTS skrev:
    RBN skrev:
    Det var altså to andre som lokket mer enn Osborn.
    Hadde egentlig bestemt meg for Wilson Benesch Torus med tilhørende forsterker, da jeg i 12 time kom over den andre av mine to favoritter. Denne var brukt, men hadde hatt kun en forsiktig eier og var under året gammel.

    Slik ser den ut og veier 100 kg blankt uten innpakning.
    :eek:....
    ... 8) ;)
    Heisan BTS
    Utrolig hyggelig at du stikker innom. Takk for sist og håper du stortrives tilbake i gamlelandet.
    Mye nytt chrom i lytterommet nå? ;D

    Mvh
    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    RBN skrev:
    Heisan, her har det vært aktivitet ser jeg. Godt at dere har noe å gjøre på formiddagen.

    HCS og marsboer: Her fungerer det med en sub. Legg merke til ordet sub og ikke bass høyttaler. Jeg deler nå på 30hz eller under med 24 db filter. Med så lav deling er det neppe nødvendig med to sub. Her er det snakk om å fylle på med det lille ekstra. Hadde jeg delt høyere opp er jeg enig i hva dere skriver, men så er altså ikke tilfelle. Mot slutten av de seneste oppgraderinger vil dere nok skjønne hvorfor ;D

    RBN
    Og NOEN er akkurat ferdig på jobb.

    Dette med sub og lav delefrekvens, kjenner jeg godt igjen. Hos meg har det vært praktisert mangt og meget hva dette angår. NÅ delerjeg omlag som deg (aatakelig noen hz høyere) Skal de fungere mere som "basser" er nok to symetrisk oppstilt å foretrekke. Kunsten med en opp mot et ellers "fullrange" hovedsystem er å dele rett OG ikke skru opp subben for mye. Dette virker du å ha fått til (dog ikke i første forsøk hos deg heller) :D

    Ellers er jeg forsåvidt enig i at man ofte kan ane hvor også lavefrekvent lyd kommer fra, men er det ovenstående ivaretatt kommer man langt imo. Det som dog er et poeng er dette med loading av romet og jevn bass utover bare en bestemt lytteposisjon. En ting er å få jevn respons i et bestemt punkt i rommet, noe annet er å få nogenlunde jevn respons all over. Her vil jeg anta at plassering med en subb i hvert hjørene (2 frontvegg ved gulv, 2 frontvegg ved tak) er tingen. Gjerne også det samme ved bakvegg og man er i mål :). For de fleste av oss umulig å realisere, selv vil jeg kanskje ha mulighet for to subber etterhert, men så er det stopp. Jeg har allerede testet to av mine og det ble bedre både med hensyn til jevnere loading OG med hensyn til at de jobbet lettere OG detektering i lydbildet ble null tema.

    Nok OT, tenker å poste noen lytteinntrykk her etter siste tids oppgraderinger hos deg RBN, men det blir først etter du har kommet deg gjennom alle forrige års oppgraderingsrunder her i tråden ;)

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Da fortsetter jeg med flere bilder




    Plasteret skyldes ikke et sår. Forrige eier var over gjennomsnittet opptatt av stråling og hva dette kan gjøre med lyden. Bak plasteret lå en plate som skulle forhindre magneten å påvirke kabler etc i nærheten.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hvordan i svarte klarte du å få fatt i neste bilde? :mad:


    Ble bra det mars. Symmetri og greier.

    Takker for fine ord Gismo

    Kan avslutte med en sprengt lillebror
     

    Vedlegg

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Grattis med nye sub, RBN

    Den så fryktinngydende ut :eek:

    Da venter vi bare på å få høre hva den gjør med lyden i sitt virkeområde på under 30hz. Interessant det da det er svært få instrumenter som går så dypt.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    EiK skrev:
    Grattis med nye sub, RBN

    Den så fryktinngydende ut :eek:

    Da venter vi bare på å få høre hva den gjør med lyden i sitt virkeområde på under 30hz. Interessant det da det er svært får instrumenter som går så dypt.
    Det pussig er hva litt ekstra i bunn, gjør med subjektiv opplevelse oppover i frkvensspekteret (OG omvent), men det temaet er sikkert grundig drøftet i en av krangletrådene :D
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    EiK skrev:
    Da venter vi bare på å få høre hva den gjør med lyden i sitt virkeområde på under 30hz. Interessant det da det er svært får instrumenter som går så dypt.
    Den gjør nok mer med lyden enn de fleste ville tro ;D

    Det er noe som heter under harmoniske / sub harmonic..
    Mange instrumenter trenger båndbredde ned til under 0,1 Hz for å kunne gjengis helt realistisk.
    Men både opptak og resten av avspiller kjeden har ofte begrensninger i båndbredde nedover slik at det er veldig vanskelig å få dette optimalt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har like stor tro på en på en god sub som en god superdiskant... Jeg HØRER kanskje ikke lyden men merker det ifht økt romforståelse av det jeg faktsik hører ... :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    "Aldri undervurder effekten av skikkelig bunndrag"
    - kaap(2012)

    :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    kaap skrev:
    "Aldri undervurder effekten av skikkelig bunndrag"
    - kaap(2012)

    :)
    ...så lenge det ikke går på bekostning av resten i hvertfall.

    Med JL Audio Fathom-serien kan man i nesten alle tilfeller anta at det er en selv som gjør noe feil om det ikke blir bra. Teknikken er i høyeste grad på plass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn