RBN skrev:
Heisan, her har det vært aktivitet ser jeg. Godt at dere har noe å gjøre på formiddagen.
HCS og marsboer: Her fungerer det med en sub. Legg merke til ordet sub og ikke bass høyttaler. Jeg deler nå på 30hz eller under med 24 db filter. Med så lav deling er det neppe nødvendig med to sub. Her er det snakk om å fylle på med det lille ekstra. Hadde jeg delt høyere opp er jeg enig i hva dere skriver, men så er altså ikke tilfelle. Mot slutten av de seneste oppgraderinger vil dere nok skjønne hvorfor ;D
RBN
Og NOEN er akkurat ferdig på jobb.
Dette med sub og lav delefrekvens, kjenner jeg godt igjen. Hos meg har det vært praktisert mangt og meget hva dette angår. NÅ delerjeg omlag som deg (aatakelig noen hz høyere) Skal de fungere mere som "basser" er nok to symetrisk oppstilt å foretrekke. Kunsten med en opp mot et ellers "fullrange" hovedsystem er å dele rett OG ikke skru opp subben for mye. Dette virker du å ha fått til (dog ikke i første forsøk hos deg heller)
Ellers er jeg forsåvidt enig i at man ofte kan ane hvor også lavefrekvent lyd kommer fra, men er det ovenstående ivaretatt kommer man langt imo. Det som dog er et poeng er dette med loading av romet og jevn bass utover bare en bestemt lytteposisjon. En ting er å få jevn respons i et bestemt punkt i rommet, noe annet er å få nogenlunde jevn respons all over. Her vil jeg anta at plassering med en subb i hvert hjørene (2 frontvegg ved gulv, 2 frontvegg ved tak) er tingen. Gjerne også det samme ved bakvegg og man er i mål

. For de fleste av oss umulig å realisere, selv vil jeg kanskje ha mulighet for to subber etterhert, men så er det stopp. Jeg har allerede testet to av mine og det ble bedre både med hensyn til jevnere loading OG med hensyn til at de jobbet lettere OG detektering i lydbildet ble null tema.
Nok OT, tenker å poste noen lytteinntrykk her etter siste tids oppgraderinger hos deg RBN, men det blir først etter du har kommet deg gjennom alle forrige års oppgraderingsrunder her i tråden
mvh