Rauna of Sweden - venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Midt på -80tallet, så jeg noen iøynefallende hvite høyttalere hos Bodø Hi Fi Center. Med en smule maritim bakgrunn, så jeg øyeblikkelig at disse minnet veldig sterkt om luftelyrene ( ventilatorer ) som særlig større fartøyer gjerne hadde. De sto der i to størrelser, hvite med svart baffel i et svampaktig stoff. Til alt overmål var de bygd i en slags betong. Disse måtte jeg høre på! Dette var mitt første møte med Leira og Njord. Begge ble i tur og orden koplet opp med heftig NAD-elektronikk, og med Rega vinylspiller, presenterte de ( særlig Njord'ene ) det åpneste og mest detaljerte lydbildet jeg til da hadde hørt. Vel nok var Accuphase-settet med noen låvedører av engelsk- produserte høyttalere tilhørende en venn av meg veldig bra, men dette var noe annet. Dette var et lydbilde som til de grader var stort, presist og nøytralt. Det var REIN musikk! Det endte opp med at jeg slepte et par Njord'er med meg heim, og for å gjøre en lang historie kort: Jeg har de samme høyttalerne fortsatt. De er for tida satt til side i påvente av restaurering. Som de aller fleste Rauna'er som ble produsert på denne tida, sleit også mine med at sparkelet sprakk og malinga flassa av.

    Rauna of Sweden har en lang historie. Merket har også sitt eget forum:
    http://www.rauna.forum24.se/

    Mannen bak Rauna, Bo Hansson, redegjør for Njord, Ymer og Balder høyttalernes tilblivelse som følgende ( sitat fra Raunaforumet ):

    "Rauna Njord och efterföljarna Ymer och Balder. Njord togs fram för att tillmötesgå behovet av större ljudtryck och något förhöjd basåtergivning för (T)yngre musik. Njord är bestyckad med 2 st identiska 17 cm bas mellanregisterhögtalare, det undre elementet har diskanten koaxialmonterad, det finns flera syften med detta.

    Dels vill jag på detta sätt diffusera den centrala högfrekvensstrålningen från den undre av bas-mellanrefisterelementen för att det övre elementet skall bli det dominerande och skapa en meer koncis ljudbild. Dels ville jag hålla ett kort avstånd mellan bas-mellanregisterelementen eftersom de är akustiskt belastade av tranmission linjen eller ljudledningen på baksidan av elementen och ett större avstånd skulle bidra till att elementen såg olika akustisk impedans och kunde på verkas av detta.

    I efterföljarna Ymer och Balder, som konstruerades av andra, tog inte hänsyn till detta, då man ansåg att estetiken vann på en ren s.k. deAppolito konfiguration. Specifikation: Bestycking: 2 st 17 cm bas-mellanrgisterhögtalare vardera 15 ohm parallellkopplade till 8 ohms impedans.

    1 st 25 mm diskant element med polyamiddome, koaxialt monterad framför den undra av bas-mellanregister elementen Dubbelt 2a ordningens seriefilter, med foliekondensatorer och luftlindade induktorer. Impedans 8 ohm Effekttålighet ca 100 watt Kabinett gjutet i betongblandning, Fotdetalj i massivträ och spånplatta. Frekvensomfång ca 30- 20000 Hz"


    Rauna-høyttalerne er klassikere, vel verd å ta vare på. Legg en smule jobb i fornyelse av disse, så har du en knallbra høyttaler for generasjoner! Ge de skikkelig elektronikk å boltre seg med, og voila....

    På Raunaforumet finnes mengder av tips, triks og ideer vedr. renoveringer og ivaretakelse.

    Så; er det noen Rauna-venner i Norge der ute?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min bror kjøpte seg Njord da de var helt nye, og de har han vel fremdeles. Men de trenger nye elementer, noe han ikke har giddet å gjøre noe med. Tipper han er fornøyd med de han spiller på nå. En annen sak er at de var noe malplassert på endel av åttitallets forsterkere. De krevde en forsterker med varme og glød, og jeg kan forestille meg at de ville vært helt fantastiske på rør.

    Selv hadde jeg en av forløperne, den originale Chaconne II. Jeg har lest at de lager en modell basert på det designet fremdeles, men da i en mye dyrere utførelse. Det brukes blant annet betong, mens det opprinnelig var vanlig MDF i hele kassen.

    Og de savner jeg. Det var dumt å selge dem, men det var også dumt å selge de som avløste dem (de originale QLN One ::)). I det hele tatt har jeg gjort mange, dumme handler. Hvis noen skulle komme over et par originale Bo H Chaconne II i bra stand, så er jeg interessert. Det er utrolig hvor bra høyttalere de fikk ut av så rimelige elementer. Såvidt jeg husker var det en D'appolito-konfigurasjon i en form for transmissionline eller lignende konstruksjon.

    Så jeg er vel mer en Bo Hansson-venn enn Rauna-venn.
     
    B

    bts

    Gjest
    Äger ett par omlackerade Ymer med nya element och nytt filter..... 8)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Velkommen i tråden for Rauna-venner! Du bør gå inn på Raunaforumet ( se link i mitt forrige innlegg ), der finner du både de høyttalerne du skriver om ( forgjengerne til bl.a. Njord'ene ) og de som Bo Hansson produserer i dag. Jeg har desverre ikke hatt gleden å lytte til de du nevner, bare Balder, Njord og Leira.

    Njord er også en d'Appolitokonstruksjon, etter hva jeg forstår.

    Håper du lykkes med å finne de høyttalerne du er ute etter. Kanskje Bo Hansson står til tjeneste dersom du hinter litt på Raunaforumet. Han pleier å være kjapp med svar.

    mvh. VilhelmW
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Hei!

    Ja, her må man slenge innom!

    Har fremdeles "Rauna Ymer" som atter en gang fungerer som hovedhøytaler. Har hatt dem siden 1986 og de spiller bare helt ypperlig, dog skal det sies at etter et "sub" stunt synes jeg at de mangler litt i det nedersete området!

    Tenkte at jeg skulle anskaffe meg noen nye høytalere til sommeren, men jeg har valgt grunnet Ymernes eminente mellomtone og diskant og beholde dem , og heller suplere med en god Sub!

    Vh
    S
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Velkommen i tråden for Rauna-venner! Du bør gå inn på Raunaforumet ( se link i mitt forrige innlegg ), der finner du både de høyttalerne du skriver om ( forgjengerne til bl.a. Njord'ene ) og de som Bo Hansson produserer i dag. Jeg har desverre ikke hatt gleden å lytte til de du nevner, bare Balder, Njord og Leira.

    Njord er også en d'Appolitokonstruksjon, etter hva jeg forstår.

    Håper du lykkes med å finne de høyttalerne du er ute etter. Kanskje Bo Hansson står til tjeneste dersom du hinter litt på Raunaforumet. Han pleier å være kjapp med svar.

    mvh. VilhelmW
    Takk for fyldig svar.

    Njord er nok ikke D'Appolito pr def. Den har nemlig domen montert på skinner over den øverste bass/mellomtonen. Diskanten skal stå mellom to identiske bass/mellomtone-elementer for å være D. Njord er en form for koaksial-løsning.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    [/quote]
    Njord er nok ikke D'Appolito pr def. Den har nemlig domen montert på skinner over den øverste bass/mellomtonen. Diskanten skal stå mellom to identiske bass/mellomtone-elementer for å være D. Njord er en form for koaksial-løsning.
    [/quote]

    Du har så rett, så rett. Er det Balder som har d'Appolito-design?
     
    K

    Kaldkarsk

    Gjest
    Jeg har en Opus3 Continuo med Cantus arm,kan vi få være med
    eller er denne klubben for betongfrelste only ??


    Mvh Kaldkarsk ;)
     
    K

    Kaldkarsk

    Gjest
    wow lekker spiller :D

    Er de tresidene originale ?

    Skal ta noen bilder når jeg får hentet min Continuo fra service på Hamar.


    Kaldkarsk ;)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Kaldkarsk skrev:
    wow lekker spiller :D

    Er de tresidene originale ?

    Skal ta noen bilder når jeg får hentet min Continuo fra service på Hamar.


    Kaldkarsk ;)
    Originale tresider ja! :D
     

    valaamo

    Fersking
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Ja, Rauna venner er det mange av i Norge.

    Fikk mine Rauna Ymer sommeren 1985, og disse spiller jeg på fremdeles.
    Anskaffet meg en Atle året etter.
    Deretter en par brukte Njord fra en kompis, og nå for noen dager siden
    anskaffet jeg meg et par Ymer fra Trondheim som er omtalt som "mint condition" :)

    Håper på å få tak i et par pent brukte Tyr...

    Som innehaver av flere Rauna'er håper jeg på å få bli medlem av "Rauna of Sweden - venner"
     

    stsvendsen

    Fersking
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Har et par Njord som jeg vurderer å selge. I teknisk toppstand, men malingen har begynt å flasse noen steder. Noen som har peiling på om det er interesse i markedet for disse og hva prisnivå vil være?
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Hei!

    Ja, her må man slenge innom!

    Har fremdeles "Rauna Ymer" som atter en gang fungerer som hovedhøytaler. Har hatt dem siden 1986 og de spiller bare helt ypperlig, dog skal det sies at etter et "sub" stunt synes jeg at de mangler litt i det nedersete området!

    Tenkte at jeg skulle anskaffe meg noen nye høytalere til sommeren, men jeg har valgt grunnet Ymernes eminente mellomtone og diskant og beholde dem , og heller suplere med en god Sub!

    Vh
    S
    Lånte dem til min søster...snille meg?!
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Prøvde mine Rauna Ymer på Tandberg TR200 og ble mektig imponert over lyden av dette. Nyyydelig vintage sound.
    Fortjener å bli mere brukt
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Får melde meg inn her. Har nylig handlet meg et par slitne Rauna Ymer. Kjøpte slike hos ElSpectra i Torggaten på 80 tallet og har savnet dem siden. Pga div omstendigheter har jeg ikke fått begynt restaureringen og oppgraderingen før nå. Oppgraderte elementer og delefiltere er allerede bestilt fra Skövde i Sverige og de skal være på vei. I dag har jeg tatt ut eksisterende elementer og de var av forskjellig årstall, så det har nok forekommet bytte av enkelte elementer tidligere. Kabinettene, om jeg kan kalle dem det, har blitt malt en rekke ganger og malingen flasser av som solbrent hud en sommerdag. Jeg står i en uisolert bod og jobber, så det er begrenset hvor lenge jeg orker å holde på av gangen. Her er noen bilder

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Det blir spennende å høre hvordan lyden blir etter oppgraderingen.

    mvh
    Jarlerik
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Nå nærmer seg dagen med stormskritt. Er ferdig med sparkling, sliping og maling av kabinettene. Nytt dempemateriale er satt inn, flunk nye elementer og delefilter. Sokkelen er forhøyet og gjort plass til nytt og større filter. Prøvespilt og funnet ut at alle elementer er i fase. Gjenstår nå kun å få malt soklene, montere filt rundt diskantene og å få montert og tilkoblet nye terminaler (bestilt).

    image.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, dette var eit merke som gav mykje for pengane, og som hadde kreative løysingar. Høgtalarane var fine på dynamikknyansar, hugsar eg, men eg var ikkje heilt fornøgd med klangbalansen. Truleg er det ein god del å hente på å oppgradere med nye delefilter og element.
    Eg var veldig spent på tangentialarmen. Rasande billeg, og så enkel løysing at eg kunne ikkje dy meg. Men eg vart plaga av uhell. Armrøra av glas vart knuste to gonger, og ting måtte reparerast. Eg fekk ikkje til å justere pickup skikkeleg, og jobba med å montere armen på ein LP 12, noko som hadde vore veldig interessant (tangentialarmar og flytande oppheng går oftast dårleg saman). Det heile enda med at eg selde både arm og platespelar, utan å finne ut av potensialet til denne kombinasjonen.
    Armen er likevel genial. Skulle likt å prøve ein fungerande.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Gratulerer med ferdigstillt prosjekt.
    Det ser jo riktig fint ut.
    Du får kose deg med innspilling
    og nyskjerrige som vi er, venter vi spent på fortsettelsen :)

    mvh
    jarlerik
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Tusen takk jarlerik. Er noe småplukk igjen, men i det store og hele er høyttalerne oppe og går.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Att høyttalerene er oppe å går kan du si med dine ord trygt i behold... Har hatt gleden av å få sitte i sweetspot hos TT ved ett par anledninger. Dette spiller knall-tøft!

    Faktisk ga dette blod på tann. Noe som resulterte i att det ligger to Njord i bilen nå ;-)

    Takk for lytten atter en gang TT. Dette er fett!!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Gleder meg til å se hva som dukker opp på Mossesia etterhvert. Tviler ikke på at det blir knall. ;)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gratulerer med flotte høyttalere, TT - må si at dette er imponerende! Jeg har fremdeles mine Rauna Njord'er stående lagret i Lofoten, men dette trigger meg i å begynne restaureringen. Mine er nok i vesentlig bedre forfatning enn det som fremgår av bildene dine, da du begynte prosjektet. De kan faktisk plugges rett til høyttalerkablene, og brukes slik de er. Jeg mangler baflene, de er morkna bort. Og jeg vil tro at gummikantene / opphenget rundt elementene, har stivna med årene.
    Kan du fortelle meir inngående om hva du har gjort? Hvilke typer elementer har du brukt? Har du fornya internkabling, delefilter osv?

    Erik S, jeg sjekka linken du la ut - spennende lesning! Er det noen som kjenner til om produksjonen er i gang?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er det noen som vet korrekt betegnelse på Rauna Leira II original SEAS diskant? Har et parLeira II som står for døren (væravhengig) til å få et nytt liv. Jeg kjøpte mine brukt med to forskjellige diskantelenter, et rundt og et firkantet. Etter alle solemerker er det firkantede det originale, men det står ingenting på dette. Eller kan jeg/skal jeg kjøpe noe mer moderne? Hjelp øsnkes
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet korrekt betegnelse på Rauna Leira II original SEAS diskant? Har et parLeira II som står for døren (væravhengig) til å få et nytt liv. Jeg kjøpte mine brukt med to forskjellige diskantelenter, et rundt og et firkantet. Etter alle solemerker er det firkantede det originale, men det står ingenting på dette. Eller kan jeg/skal jeg kjøpe noe mer moderne? Hjelp øsnkes
    Kan nok ikke hjelpe med annet en litt artig lesestoff .

    http://rauna.com/pdf/betongaomrauna.pdf
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hei
    Jeg lurer på det er noen der ute som har greie på og noe info om Rauna Tyr?
    Er de verdt å pusse opp?
    Diskanten har gått på en av de.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Såvidt jeg har klart å finne ut, så har de eldste modellene tilkobling rett under, med et slissespor til kabel. Mens mkII modellen har bananplugger på baksiden.

    Men er den verdt å pusse opp? Det vil si ta vekk det stygge frontstoffet, male hvite og bytte diskanter?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Selv med en diskant mindre, så hørte jeg antydninger av god lyd, spesielt i bassen på de. Utrolig rytmiske og stødige. Så du har rett, det er et forsøk verdt (om jeg finner erstatningsdiskanter).
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig att disse fortjener en sjanse til, om du bare maler eller går for full pakke med sparkling/sliping og maling. Så skal du se att de blir bra, om det er Seas eller Vifa/Scanspeak så er det stort sett mulig og finne noe som kan erstatte de.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Bare skyter inn her at jeg og junior hørte Vale i fjor høst, under en Stockholm tur. Synes den fikk lite Kudos hos broderfolkets pushere. En forretning satt opp en ny modell av Elac ved siden av for å demonstrere forskjellene. Og jeg var nok enig i at på såkalte HiFi parametere så var nok Elac hakket vassere ja. Men, Vale låt litt old school -varmt/fyldig med tight og god bass.
    Overraskende for meg at ikke betongstøpen gav kald og hard lyd.(Forutinntatt..)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Da blir neste spørsmål, har noen noensinne byttet elementer i Rauna høyttalere?
    Det kan virke som de sitter svinaktig godt fast i den silikonen. Så godt at jeg ikke turde å begynne på det...
    Noen tips?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn