Rauna of Sweden - venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt11378

    Gjest
    Da blir neste spørsmål, har noen noensinne byttet elementer i Rauna høyttalere?
    Det kan virke som de sitter svinaktig godt fast i den silikonen. Så godt at jeg ikke turde å begynne på det...
    Noen tips?
    Jeg brukte kvass tynn kniv da jeg byttet elementer i Ymerne mine på 80 tallet da Simply Red var innom med litt DC på kablene! Gikk helt greit !
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    Jeg brukte kvass tynn kniv da jeg byttet elementer i Ymerne mine på 80 tallet da Simply Red var innom med litt DC på kablene! Gikk helt greit !
    Som man kan se på bildet, en tynn kniv duger ikke her. Diskanten er nedsenket i betongen og jeg fant fort ut at man kan ødelegge betongen om man prøver å "bryte" opp diskanten. Finnes det kjemikalier som duger til å løse opp silikon? Andre tips til hvordan å få ut diskanten uten å ødelegge noe?
    2vtg-rauna-tyr-ii-concrete-speakers_1_47d5d9f49f48b8ae7041389f9314c283.jpg

    Jeg fant også ut at det er en Sinus 2.56 diskant, ikke Seas og at Rauna of Sweden har dette liggende.
     

    ThorEgilPhoto

    Fersking
    Ble medlem
    07.12.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Som man kan se på bildet, en tynn kniv duger ikke her. Diskanten er nedsenket i betongen og jeg fant fort ut at man kan ødelegge betongen om man prøver å "bryte" opp diskanten. Finnes det kjemikalier som duger til å løse opp silikon? Andre tips til hvordan å få ut diskanten uten å ødelegge noe?
    Vis vedlegget 662560
    Jeg fant også ut at det er en Sinus 2.56 diskant, ikke Seas og at Rauna of Sweden har dette liggende.
    Du har sikkert funnet ei løsning for lenge siden og sitter og nyter godlyd nå. Men i motsatt fall - disse elementene ser ut til å være de samme jeg plukka ut av mine Ymer-høyttalere da jeg oppgraderte for noen år sia. Om jeg ikke husker feil så kan du sage ut elementet fra diskanten ved å følge den "stipla linja" rundt med en dremel e.l. og deretter komme ganske greit til med en tynn tapetkniv fra innsida. Det samme med bassene - riv ut membranen og kom til fra innsida.
     
    Sist redigert:

    sighov

    Medlem
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    Sted
    Ørje
    Kjøpte mine Rauna Njord av Jan Eldre i Tønsberg i august 1983, for mesteparten av min første lærerlønning. Diskantene gikk føyka (heldigvis) ca 10 år seinere. Kjøpte de som mest tilsvarte de originale, direkte fra Seas i Moss. Det ble mye bedre. Nå spiller høyttalerne med Abrahamsen V2 Up på hytta. Det er kjempematch! Virkelig moro!
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Kjøpte mine Rauna Njord av Jan Eldre i Tønsberg i august 1983, for mesteparten av min første lærerlønning. Diskantene gikk føyka (heldigvis) ca 10 år seinere. Kjøpte de som mest tilsvarte de originale, direkte fra Seas i Moss. Det ble mye bedre. Nå spiller høyttalerne med Abrahamsen V2 Up på hytta. Det er kjempematch! Virkelig moro!
    Hei
    Har hatt en mistanke om at det var forbedringspotensiale der.
    Husker du hvilken diskant som ble valgt ?
    Mvh
    Jarle
     

    Believer

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2021
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Jessheim
    Hei...jeg kjøpte et par Rauna Ymer i god stand i helga og spiller på en unison research s6 rør klasse a med 30 watt og det låter storartet. Må bare legge litt under fronten for å få lyden i ørehøyde, det hjelper.
    Første par betonghøytalere og hører forskjell kontra trekasser til det bedre.
     

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Da blir neste spørsmål, har noen noensinne byttet elementer i Rauna høyttalere?
    Det kan virke som de sitter svinaktig godt fast i den silikonen. Så godt at jeg ikke turde å begynne på det...
    Noen tips?
    Jupp.... Veldig mange ganger 🤭 hilsen "rauna-kongen Norge)
     
    • Wow
    Reaksjoner: TT.

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Slenger meg på her jeg 😇 har hatt det meste fra rauna.
    Drev med restaurering av de i en 10 års tid. God lyd i dem, men er litt kresne på elektronikk.
    Har hatt mange gode samtaler med bo Hansson i den perioden.
    Njord har god, fyldig lyd med stort lydbilde, men leira er bedre på vokaler.
    Ymer blir liksom ikke det samme, men gode dem og.
    Chaconne er også grei, men er bassrefleks.
    Den beste fra rauna er crescendo. Stor, tung og deilig.
    Jeg oppgraderte dem med seas nextel 8" og foundtek neo cd3 bånddiskant.
     

    Vedlegg

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Slenger meg på her jeg 😇 har hatt det meste fra rauna.
    Drev med restaurering av de i en 10 års tid. God lyd i dem, men er litt kresne på elektronikk.
    Har hatt mange gode samtaler med bo Hansson i den perioden.
    Njord har god, fyldig lyd med stort lydbilde, men leira er bedre på vokaler.
    Ymer blir liksom ikke det samme, men gode dem og.
    Chaconne er også grei, men er bassrefleks.
    Den beste fra rauna er crescendo. Stor, tung og deilig.
    Jeg oppgraderte dem med seas nextel 8" og foundtek neo cd3 bånddiskant.
    Noe av det som er blitt restaurert. Det gikk mest i hvit høyglans og sort piano lakk.
     

    Vedlegg

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Jeg hadde et par Leira, likte de bedre enn Njord, etter en oversvømmelse i en kjeller leilighet, som ødela delefilteret , bygde jeg et nytt, samme verdier men top of the line komponenter, bytta også intern kabling og diskant elementer fra Seas med samme verdier men bedre..
    Da låt de bra, og savner de nesten like mye som mine gamle QUAD 57
    Dessverre så vælva den ene på et heftig nachspiel, i motsetning til trekabinetter så kan bettong gå i tusan biter!
     
    Sist redigert:

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Jeg hadde et par Leira, likte de bedre enn Njord, etter en oversvømmelse i en kjeller leilighet, som ødela delefilteret , bygde jeg et nytt, samme verdier men top of the line komponenter, bytta også intern kabling og diskant elementer fra Seas med samme verdier men bedre..
    Da låt de bra, og savner de nesten like mye som mine gamle QUAD 57
    Dessverre så vælva den ene på et heftig nachspiel, i motsetning til trekabinetter så kan bettong gå i tusan biter!
    Ja, det frister med et par rauna igjen. Ligger et par leira på finn til 4000.ok pris det, da dem har sinus elementer som bo lagde/oppgraderte.
     

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Takk for tipsene.
    Det jeg gjorde, var å gløde opp 2 små flate skrutrekkere og bøyde tuppen 90grader.fungerte som et minibrekkjern. Tok tuppen inn i skruehullet og brakk ut. Etterlitt så gir det gamle silikonet seg når man holder skrutrekker i spenn. Normalt at det følger med litt murpuss.
     

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Det jeg gjorde, var å gløde opp 2 små flate skrutrekkere og bøyde tuppen 90grader.fungerte som et minibrekkjern. Tok tuppen inn i skruehullet og brakk ut. Etterlitt så gir det gamle silikonet seg når man holder skrutrekker i spenn. Normalt at det følger med litt murpuss.
    Gjelder selvfølgelig der elementer er innfelt. Ellers så er det skarp tapetkniv som gjelder( leira og Njord)
     

    unge_cowboy

    Fersking
    Ble medlem
    31.03.2024
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei:)

    på utkikk etter høyttalere fra Rauna, enten Leira el Ymer. Kan noen fortelle meg forskjellen på disse, gjerne pluss og minus med begge modellene om det er noen som har erfaringer!

    har også planer om å fjerne malingen. Har noen tips til fremgangsmåte på dette? Billigst og enklest mulig ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn