Rasmussen`s FULLtoner & RØR!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ull skal være bra, kan det være så stor forskjell på syntetisk dempemateriale og ull?

    Tips på hvor jeg skaffer ull?
    Jeg kjøpte ull på husfliden. Du får sikkert tak i dette der de selger garn ;)
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Husfliden, tror ikke vi har den her lenger, men skal spørre på garnbutikkene...takk for tips 😃
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Husk at dette ikke er en bassrefleks ht! Du skal bare dempe refleksjoner i mellomtoneområdet fra bakplaten. Så et tynt lag med ull fungerer jævlig dårlig i en slik hornkonstruksjon. ;)



    Mvh
    Morten
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Ikke tynt lag, hvordan gjør jeg det da?
    Se på denne linken. Slik bør du gjøre det.
    http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_components/pdf/recom_enclose/206e_enclrev.pdf

    mvh
    Morten
    Hei

    Tenkte på å fylle sand i tomrommet, men turte ikke før jeg limte igjen...så det blir det ikke noe av...

    Men her ser jeg at det er dempemateriale bak driveren, ikke i topp og sider?

    Jeg har dempet bak, i topp og sidene av kabinettet...

    Ser også at "munnen" på hornet..altså utgangen nede er dempet...bør jeg prøve det?
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Er jo ikke farlig å prøve det. Men da er vi tilbake til en tykkere mer kompakt filt eller slike sg plater. Har du testet ut litt forskjellig plassering?

    mvh
    Morten
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags el34 har du kjøpt?

    Håvard
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Er jo ikke farlig å prøve det. Men da er vi tilbake til en tykkere mer kompakt filt eller slike sg plater. Har du testet ut litt forskjellig plassering?

    mvh
    Morten
    Hei

    Jeg har ikke testet ut noe med hensyn til plassering, skal bygge ferdig den andre også.
    Demping av munnen på hornet er altså ikke noe særlig, hva er regelen angående demping bak elementet, hva får man mer eller mindre av (bass/mellomtone osv) med tanke på mer eller mindre dempemateriale?

    Noe slikt du tenker på til å dempe munnen?

    2013-11-23 15.50.31.jpg
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Flotte høgtalere du får deg der,blir spennende å følge med videre.

    Da eg snakket med Brynjar om den el34 saken,nevnte eg overgang til 12ax7 rør,da kikket han på datablad og sa at 6n2p var direkte ekvilent til 12ax7.
    Eg må sjekke det ein gang til med Motron,evnt starte ein tråd her på hfs.

    Mvh.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei.
    Flotte høgtalere du får deg der,blir spennende å følge med videre.

    Da eg snakket med Brynjar om den el34 saken,nevnte eg overgang til 12ax7 rør,da kikket han på datablad og sa at 6n2p var direkte ekvilent til 12ax7.
    Eg må sjekke det ein gang til med Motron,evnt starte ein tråd her på hfs.


    Hei, takk for det, sitter nå og spiller...men bare på en...

    Skal bygge den andre også, starter i morgen, mener du at 12ax7 går rett i?
    Tror det må en lodding til, men ikke 100% sikker, mulig noen her kan svare på dette?
    12ax7 og ECC82 er vel også det samme?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja iflg Motron går det rett i med 12ax7,men eg trur kanskje han har blingset.

    12ax7 er det samme som ecc83
    12au7 er det samme som ecc82

    mvh.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Ja iflg Motron går det rett i med 12ax7,men eg trur kanskje han har blingset.

    12ax7 er det samme som ecc83
    12au7 er det samme som ecc82

    mvh.

    Sånn var det...

    Ja, her ser du hvordan man lodder om slik at 12ax7 og ECC83 går i, på den måten blir det mange flere "gode" rør å velge mellom.

    6n2-12ax7.jpg
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Da har jeg nappet ut alt av dempemateriale bak driveren, og jeg synes kabinettet ble mindre "boomy" leverandør anbefaler 6oz altså ca 80 gram dempemateriale pr. kabinett bak, på sidene og i toppen av kammeret.

    Noen med erfaring av demping av bakladet horn, kan det virkelig låte bedre uten demping?

    Har ikke noe måleutstyr heller, så må stole på det ørene hører.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    I rettferdighetens navn finnes det mange 12au7 rør å velge i.
    Og jeg tror også det er hos mange høyere aktet som signalrør enn 12ax7.
    Hva øsnker du å oppnå med å skifte til 12ax7

    Håvard
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    I rettferdighetens navn finnes det mange 12au7 rør å velge i.
    Og jeg tror også det er hos mange høyere aktet som signalrør enn 12ax7.
    Hva øsnker du å oppnå med å skifte til 12ax7

    Håvard
    Hei...

    Skulle gjerne brukt 12au7, bruker disse i min KT88, men tror ikke min EL34 kan bruke 12au7?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Blir den ikke levert med de rørene? Eller er det noe jeg har misforstått?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal du lodde om kablene til 12ax7 rør,ville eg vurdert å bytte humpoten som er koblet på glødekretsen/heater.
    Ein slik som denne er bra,da kan den monteres for eksempel i siden på forsterkeren(like ved av/på bryteren)
    Trenger vel et hull på ca 6mm.
    cosmos tocos main page
    Her kan Cosmos potentiometer kjøpes http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...GPyU8_ch3IRw6CHZw&sig2=e-WJZCQKKYuW15qIe9z0sA

    Kanskje litt i dyreste laget mtp pris på ampen.(ca240kr/paret+frakt)
    Kanskje elfa har gode slike som er billigere?

    Den som er i forsterkeren orginalt ser veldig simpel ut.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    God morgen...

    Vet ikke om dere så spec på denne, men Brand ALPS er de veldig dårlige?


    Tubes:

    EL34B x2, 6N2 x2

    Output power:

    12W

    Capacitance

    Brand ERO (made in Germany)

    Potentiometer

    Brand ALPS (made in Japan)

    SNR:

    90dB

    Frequency response:

    20Hz-40Hz (-3dB)

    Dimensions:

    350W x 205D x 140H mm

    Gross Weight:

    9kg

     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    tror du blir veldig fornøyd med meng forsterkeren,er litt å hente på å bytte til annen rør type,kjøpte min for ca 3 år siden for 1200kr ink porto..
    veldig god forsterker for ingen penger,er foresten veldig varm lyd i meng el34.
    hvist jeg skulle klaget på noe så var det kanskje at det var litt mye bass,men hjalp og bytte til andre små rør..
    hadde også en ma xdse kt88 på samme tiden,men likte lyden i den lille meng forsterkeren best.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    tror du blir veldig fornøyd med meng forsterkeren,er litt å hente på å bytte til annen rør type,kjøpte min for ca 3 år siden for 1200kr ink porto..
    veldig god forsterker for ingen penger,er foresten veldig varm lyd i meng el34.
    hvist jeg skulle klaget på noe så var det kanskje at det var litt mye bass,men hjalp og bytte til andre små rør..
    hadde også en ma xdse kt88 på samme tiden,men likte lyden i den lille meng forsterkeren best.
    Takk for innspill dan10...

    Godt at du er fornøyd, da behøver jeg ikke bekymre meg så veldig mye :rolleyes:

    Hvilke rør bruker du og hvilke synes du er de beste?
    Har du loddet om slik tegningen lenger opp viser, til 12ax7?

    Noen andre ting du har gjort med den, byttet signal kondensatorer?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    var en som koblet om for meg,så er ikke helt sikker på om det ble gjort slik som på tegningen.
    har vel ikke så stor peiling på hva som er best av rørene,men prøvde noen gammle mullard,rca og telefunken.
    syntes at telefunken og mullard var de beste på mine høyttalere..
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    husker ikke helt,er en stund siden eg hadde denne forsterkeren,men mener på at det var 12ax7
    prøvde med standard rørene og jj el34,litt rundere lyd i jj rørene..
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei...

    Da er siste kabinettet akkurat limt, blir prøvespilling og oppsett i kveld, bilder kommer.
    Lurer litt på hvordan slike baklade horn skal plasseres, tenker på avstand til bakvegg og hjørner?
    Bakvegg og hjørner er identiske på begge sider, jeg sitter ganske nært og lytter (kan måle) tenker på vinkling...krysse firran eller bak sweetspot?

    Ellers synes jeg nesten at lyden på det hornet jeg har prøvespilt ble bedre uten noe demping bak driveren, vet at her må jeg bare prøve med mengde og ulike materialer, men vil gjerne høre andres erfaringer på dette...

    Venter fortsatt på EL34 forsterkeren, ser den er til fortolling, dac er også snart på plass...befinner seg i Oslo og på tur nordover.

    Gleder meg!
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Slenger opp de siste bilder av byggingen...flere kommer når hornene er satt opp i kveld.

    Jeg har limt et par deler i slengen og alltid latt det tørke med sideplaten som limes helt til slutt på, på denne måten er jeg sikker på at delene tørker i riktig posisjon slik at siste sideplate passer. Ellers ser dere sikkert at jeg har brukt godt med lim, og kunne sikker brukt ennå mer, det har kommet ut lite lim i hver press.

    Har også dratt en streng på innsiden av kabinettet hvor jeg har kommet til, slik at det blir tett, tror jeg har gjort en god jobb...

    Spørsmålet jeg nå stiller meg er hvilken finish jeg skal ha på disse, må bli en enkel og billig måte???


    2013-11-26 10.50.06.jpg
    2013-11-26 10.50.20.jpg
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    YES...

    Da er Madisound`s BK20 med Fostex 206En bygget ferdig å satt på plass!

    For en lyd!

    Spiller dypt nok i massevis, masse detaljer i toppen og en deilig vokal...

    Som der ser på bildene så ligger dempematerialet på toppen av kabinettene, dette må eksperimenteres med, samt plassering og toe inn, en tredje ting er om jeg bør få de opp fra gulvet på noen små stativer, eller om så bare vinkle de litt bak???

    Om jeg kan plukke ennå mer lyd ut av disse med de ting jeg nevner over (kom gjerne med tips) så blir dette det beste jeg har spilt på så langt.

    Siste driveren går inn...

    2013-11-26 19.17.57.jpg


    Ferdig loftsstue...

    2013-11-26 19.36.55.jpg
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Tommel opp! :)


    ... en tredje ting er om jeg bør få de opp fra gulvet på noen små stativer, eller om så bare vinkle de litt bak???
    Om du har noen bøker så er det vel bare å prøve seg fram ang. vinkling og høyde.

    Om jeg kan plukke ennå mer lyd ut av disse med de ting jeg nevner over (kom gjerne med tips) så blir dette det beste jeg har spilt på så langt.
    Ett tips som kom fra Tony Gee, er å lodde sammen chassis til negativ pol.

    http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_Solo-206_copy.pdf
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    - Ikke dra de opp fra gulvet noe særlig, da mister du noe av den deilige bassen, som får drahjelp av hornmunningen som munner ut ved gulvet!

    - La de få noen timer på seg til å løsne, så vil du oppleve enda bedre bass.

    - Eksperimenter med vinklingen inn mot lyttepos. Bredbåndselementer er notorisk kilne på slikt.


    Fint arbeide - smart å kjøpe et slikt "kit" dersom en ikke har allverdens erfa og/eller eget verksted.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    mteinum...

    Takk for tips, jeg har vært innom den siden der, er dette noe du har prøvd og som fungerer?
    Koster selvfølgelig ikke noe å prøve, er bare å ta bort om det ikke er noe å hente, har du dine horn opp fra gulv?

    Står de langt fra bakvegg osv...det er slike ting jeg ønsker å vite, rom er ulik så det er vel ingen fasit, men det bør likevel være noen "faste" ting som bør gjøres med slike horn....
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    - Ikke dra de opp fra gulvet noe særlig, da mister du noe av den deilige bassen, som får drahjelp av hornmunningen som munner ut ved gulvet!

    - La de få noen timer på seg til å løsne, så vil du oppleve enda bedre bass.

    - Eksperimenter med vinklingen inn mot lyttepos. Bredbåndselementer er notorisk kilne på slikt.


    Fint arbeide - smart å kjøpe et slikt "kit" dersom en ikke har allverdens erfa og/eller eget verksted.

    Sluket...

    Takk for tips...

    Da lar vi de stå på gulv, nå har jeg vinklet de slik at de krysser rett framfor lytteposisjon, jeg sitter slik at jeg har en trekant på 2x2x2 meter om du skjønner.
    Det er det jeg har å hente i loftstua, ganske trangt, men da har jeg eget rom!

    Innspilling, må dette foregå slik at driveren rører seg godt, altså på ganske så høyt volum, jeg har naboer i rekkehus :(
    Ser noe har Fostex T90A tweetere på disse, mens andre ikke har det, bør man ha det?

    Og som du ser ligger dempematerialet og slenger...tok det ut da jeg syntes jeg fikk en "hul" "boomy" lyd, tror det er bedre uten, bør jeg ha "litt" i uansett?
    Og i så fall, bare bak eller bak, i topp og sidene som Madisound foreslår...

    Mye jeg lurer på, så trenger hjelp fra dere som kan dette og har erfaring :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Demping er viktig og her er denne typen hornkonstruksjoner rake motsatsen av vanlige ht kasser. Dempingen er for å ta den mellomtonen som elementets bakside sender ut, i all vesentlig grad. La de være uten demping til du har fått et par hundre timer på elementene. Så kan du begynne å tweake med demping. Prøv gjerne selvklebende nuppegummi (skumstoff) a la det Dynabel selger.

    Om du trenger en tweeter type T90A er veldig individuelt, avhenger av din hørsel bl.a., dine preferanser osv. Det vil alltid være en trade-off uansett, filteret som må inn vil ødelegge noe, men generelt så spiller en kvalitetsdiskant (og T90A er helt OK i denne settingen) bedre i sitt optimale område enn det et bredbåndselement klarer. Men ta det rolig i starten, spill inn elementene og bli vant til lyden først.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flott tråd og grattis med byggverkene Jan Erik;)
    Da er det bare å nyte (med ulla ute:cool:) og la timene gå.
    Den siste tuningen blir sikkert artig når elementer og øra har gått seg til!

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn