Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Husker at vi var noen som kjøpte en t-shirt gjennom musikkavisen Puls (tror jeg...) sent 70/tidlig 80 hvor det var en tegning av Carl I.Hagen som knulla Arne Myrdal bakfra, eller var det motsatt? Begge hadde rotteører og hale. Folk ble skikkelig sure og provoserte men det var selvfølgelig også hele meningen. Vi syntes selvføgelig at det var skikkelig gøy for det var jo lov. Heldigvis så ble jeg ikke skutt men ble faktisk truet med juling da jeg hadde den på meg under en konsert.

H

Hardingfele

Gjest
    Godt skrevet, og han avslutter med en variant av hva Juan Cole skrev:

Det skjer fordi verdikonflikter ikke behandles gjennom tilskudd til boligblokker eller ved å ansette støttepersoner til hjemvendte krigere, men fordi voldelige verdier skal utfordres og utdebatteres av toleransens verdier. Uansett hvilken bakgrunn volden kommer fra.

Det mangler et moment i debatten. Hvorfor er disse blitt radikalisert? Det er litt av en gryte Europa og USA har rørt i - Irak, Afghanistan, Yemen, Libya, Egypt, Syria. Uten pause, siden 2001. At det ikke er kommet enda mer blowback er vel nærmest å regne som et mirakel, at det vil komme mer er opplagt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Godt skrevet, og han avslutter med en variant av hva Juan Cole skrev:

Det skjer fordi verdikonflikter ikke behandles gjennom tilskudd til boligblokker eller ved å ansette støttepersoner til hjemvendte krigere, men fordi voldelige verdier skal utfordres og utdebatteres av toleransens verdier. Uansett hvilken bakgrunn volden kommer fra.

Det mangler et moment i debatten. Hvorfor er disse blitt radikalisert? Det er litt av en gryte Europa og USA har rørt i - Irak, Afghanistan, Yemen, Libya, Egypt, Syria. Uten pause, siden 2001. At det ikke er kommet enda mer blowback er vel nærmest å regne som et mirakel, at det vil komme mer er opplagt.
    Som ett av flere aspekter til radikaliseringen, er dette åpenbart for de fleste med tilløp til et organ utenfor reptilhjernen. Den såkalt krigen mot terror har drevet fram en soleklart mer ustabil situasjon, og vært delaktig i å øke trusselen mot sivilisasjonen. Det er igjen de basale psykologiske egenskapene i menneskene som trigges, selvsagt vil så mye krig og faenskap skape flere terrorister. Og selvsagt vil dette eskalere en allerede ustabil situasjon.
    Nei, jeg har ikke løsningen på denne gordiske knuten, jeg bare bemerker at det å bruke vold mot meninger og samfunn vi ikke liker, tenderer til å skape mer bråk.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Velfundert kronikk. På min side håper jeg det er dette Deph forsøker å si, selv om jeg sjelden har sett en tydeligere radikalisering av holdninger enn nettopp hos ham (sorry, Deph, men jeg tror du tåler det...).
    Jeg synes også det er særdeles alvorlig at muslimske drittunger på gutterommet applauderer det som skjer i Paris, det peker igjen på at samfunnet er tvunget til å begrense aksepten av religiøst fundert verdisyn. Vi kan altså ikke lengre la fantasifigurer styre samfunnsdebatten!!

Honkey

D

Desillusjonert

Gjest
    Så sant:
    "Muslim scholars have an urgent responsibility to demonstrate in the most painstaking detail exactly where and why the jihadis are wrong."

"Just as Christian intellectuals, in the wake of the Holocaust, were obliged to confront the evil purposes to which the New Testament had been put, and recalibrate their understanding of it on a theological level, so do their Muslim counterparts today need to redeem their own scriptures from the taint of savagery that is doing so much to blacken the image of their religion."

G

Gjestemedlem

Gjest
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Liten kudos til Dagbladet. Den vanligvis så konfliksky PK-avisen viser litt tenner nå etter at journalister i Frankrike har blitt drept av islamkameratene.

Thumbs up!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.217
    Terrorfrykten - Vårt Land

For en gangs skyld er jeg enig med vl. De lar være å trykke karikaturene med begrunnelsen "det er ikke oppgaven til en kristen avis å håne muslimers tro"

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Manns minne er kort. Vi har allerede sett kjemiske stridsmidler på T-banen i Japan (utført i en eller annen pervers guds navn), i de muslimske land (Syria, Afganistan, Pakistan, m.fl.) kjenner de virkelig terroren på kroppen, de små forpostfektningene vi ser i vesten, er til sammenligning småtterier.
    Religionene må kveles, såpass er sikkert, og dessverre vil dette tvinge en god del absurditeter fram fra rottehullene. Det er allikevel for vår egen del, best å tviholde på sivilisasjonen, i stedet for å forte oss tilbake til middelalderen, og møte idiotene på deres hjemmebane. Som flere kommentatorer tydelig påpekte i går, dette er ikke en sivilisasjonskamp, slik mange ser ut til å tro, det er derimot en kamp mellom det siviliserte og det usiviliserte. Hvem vinner dersom vesten velger å kaste seg tilbake til middelalderske skikker og tenkesett?

Honkey
    Nå er vi inne på de grå fuglene igjen.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Etter å ha hørt Hege Storhaug i diverse debatter, så er det å legge inn linker til HRS er ikke spesielt troverdig...
    Nå er det faktisk ikke Hege Storhaug som har skrevet artikkelen, men Soeren Kern. (Du kan jo google ham). Ellers foreslår jeg at du leser dette portrettintervjuet av Hege Storhaug i Nettavisen. Det hender faktisk titt og ofte at man kan lære noe nytt av personer man ikke er enig med.

- Det er helt psycho, og jeg blir så fortvilet

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.179
    Sted
    Oslo
    Alle som sier at religion ikke har noen plass i våre samfunn, at religion må kveles, moskeer må brennes osv., bryter fundamentalt med demokratiske og liberale verdier. Når man bryter med grunnleggende demokratiske og liberale verdier melder man seg ut av reell/konstruktiv debatt, og de er dermed umulige å ta seriøst (analogt til at man ikke kan ta kritikken til islamistene seriøst).

Det er samtidig ironisk at de samme fjollete debattanter gjerne anser seg for å være forsvarere av vestlige verdier og tradisjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Alle som sier at religion ikke har noen plass i våre samfunn, at religion må kveles, moskeer må brennes osv., bryter fundamentalt med demokratiske og liberale verdier. Når man bryter med grunnleggende demokratiske og liberale verdier melder man seg ut av reell/konstruktiv debatt, og de er dermed umulige å ta seriøst (analogt til at man ikke kan ta kritikken til islamistene seriøst).

Det er samtidig ironisk at de samme fjollete debattanter gjerne anser seg for å være forsvarere av vestlige verdier og tradisjon.
    Jeg pleide å tenke slik også.. så jeg har en viss forståelse for resonementet.

Men man må bruke helt andre midler i kampen mot islam og islamisering. Her må man forsvare vestlige liberale verdier med makt og ikke med underkastelse, unnlatenhet og kryping for de krefter som vil ødelegge alt hva vi holder høyt.

Islam er en forbrytelse mot menneskeheten og den største trusselen mot vestlige liberale verdier vi noensinne har opplevd. Det er ikke fredstid lenger når islamistene dreper, bomber og terroriserer oss.

Da er det på tide å slå tilbake med ufredelige virkemidler, så kan vi gå tilbake til vestlig liberalt demokrati når fienden er knust en gang for alle.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.179
    Sted
    Oslo
    Alle kan late som de er for det åpne liberale samfunn når det ikke oppstår friksjon.

Hitler mente at jødene måtte fjernes fra det tyske samfunn fordi han mente de var samfunnsundergravende og ødeleggende for den tyske kultur. Et vestlig samfunn hvor man kan anklage sin nabo for å være muslim og påkalle statens maktapparat, er ikke lenger et vestlig samfunn.

Du er fullstendig historieløs.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Alle kan late som de er for det åpne liberale samfunn når det ikke oppstår friksjon.

Hitler mente at jødene måtte fjernes fra det tyske samfunn fordi han mente de var samfunnsundergravende og ødeleggende for den tyske kultur. Et vestlig samfunn hvor man kan anklage sin nabo for å være muslim og påkalle statens maktapparat, er ikke lenger et vestlig samfunn.

Det er ikke stor forskjell i praksis på Nazismen og Islam. Det er begge grusomme totalitære politiske system som ikke har noen plass i den vestlige verden, og som vi ikke kan møte med unlatenhet og silkehansker lenger.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.179
    Sted
    Oslo

Det er ikke stor forskjell i praksis på Nazismen og Islam. Det er begge grusomme totalitære politiske system som ikke har noen plass i den vestlige verden, og som vi ikke kan møte med unlatenhet og silkehansker lenger.
    Og du trykker begjærlig det totalitære til ditt eget bryst.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Moskeer angrepet i Frankrike, men et hjelper lite når de som styrer ikke bryr seg.

Flere moskeer angrepet i Frankrike | ABC Nyheter
    Måtte hver eneste moske i Europa bli brent til aske.

Hver og en av dem er en forpost i krigen mot vestlig demokrati, liberalisme og frihet.
    Jeg er jo enig i med deg at moskeer må bort og ut av Europa, men det er feil at sivile skal gjøre denne jobben, de bør heller sette sitt sinne mot de som gjør dette mulig og som sitter med makten i landet, kun på denne måten kan man få moskeene vekk fra Europa.

Som Islam mener du?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er en tid for fred, og det er en tid for krig. Spillereglene er litt forskjellige.

Det brygger etterhvert til en full krig mot Islam i alle dens fremtoninger, og da må man legge til side fredens verdier inntil krigen er vunnet.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    894
    Problemet er jo at disse folka ønsker døden velkommen. Og da er det kanskje bedre å bure de inne for all fremtid, enn å gi de den martyrdøden de ønsker seg?
    Livsvarig jobb som svinerøkter må da være ideell straff.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.179
    Sted
    Oslo
    Det er en tid for fred, og det er en tid for krig. Spillereglene er litt forskjellige.

Det brygger etterhvert til en full krig mot Islam i alle dens fremtoninger, og da må man legge til side fredens verdier inntil krigen er vunnet.
    Det samme sier enhver totalitær bevegelse.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er jo at disse folka ønsker døden velkommen. Og da er det kanskje bedre å bure de inne for all fremtid, enn å gi de den martyrdøden de ønsker seg?
    Livsvarig jobb som svinerøkter må da være ideell straff.
    Terroristene kan de henrette, kutte de opp i småbiter, deretter kan de fores til griser som igjen fores til muslimer som sitter i fengslene pga terror.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Nå blander du kortene grundig.
    1. Et hvert sivilisert samfunn må selvsagt ha religionsfrihet
    2. Et hvert sivilsert samfunn burde ha frihet fra religion, men...:
    a) det betyr ikke at folk ikke skal få tro hva de vil
    b) samfunnet må likestille all tro, slik at ingen får betalt for å fremme sine drømmer, uansett hva man velger å kalle sin gud
    3. Troen må aldri, og ikke under noen omstendighet infisere styre og lover i noe sivilisert samfunn
    4. Brenning av kirker og moskeer er ren og skjær kriminalitet, og må behandles deretter
    5. På like fot som folk skal få ha sin tro, skal man også få ha sine meninger. Dermed må det anses som ren kriminalitet å tvinge folk til å mene noe i en eller annen guds navn.
    6. Et hvert menneske skal slippe undertrykkelse i en eller annen guds navn.

Jeg mener fortsatt at religion som infiserer samfunnet må kveles. Men den personlige tro har jeg intet i mot. Jeg er selvsagt i mot brenning av et hvert gudshus. Og jeg er ingen spesiell forsvarer av vestlige verdier, selv om jeg mener menneskerettighetene trumfer en hver gud, hver dag, hele uka.
    Intet av dette bryter med en eneste liberal verdi, tvert om.

Honkey

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Siste nyheter nå:

8. januar 2015, 18:52 12 drept i fransk redaksjon 169

– Vi tolererer ikke moskéangrep

Frankrikes innenriksminister Cazeneuve er tydelig på at angrep eller trakassering basert på religion ikke er lov. – Vi tolerer ingenting, ingen trusler mot steder for bønn. Alt vil bli straffeforfulgt, sier han ifølge iTele etter flere angrep i dag.

Folket må la sinnene sine gå utover politikerne, ikke la det gå utover de som bare lever etter sin ideologi og religion, ta politikerne som har gjort det mulig og fortsatt ikke ser alvoret i det de har gjort.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Enig med Goggen8; sjelden har jeg fra sidelinjen bivånet maken til radikaliseringsprosess i et menneske.

Honkey

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Enig med Goggen8; sjelden har jeg fra sidelinjen bivånet maken til radikaliseringsprosess i et menneske.

Honkey
    Istedenfor å kritisere Gjestemedlem kan ikke du og Goggen heller komme med hva som er feil med det han sier.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn