Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    spørsmålet om det er rasisme eller ei er om man velger å knytte hendelsen opp mot islam. Gjør man ikke det, så er det ingen rasisme. Sier man at saken kun hadde skjedd i et muslimsk land så er det helt klart rasistisk.

Korrupte politistyrker som misbruker sin makt finnes svært mange steder, f.eks enkelte land i østeuropa som jo er kristne.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    spørsmålet om det er rasisme eller ei er om man velger å knytte hendelsen opp mot islam. Gjør man ikke det, så er det ingen rasisme. Sier man at saken kun hadde skjedd i et muslimsk land så er det helt klart rasistisk.

Korrupte politistyrker som misbruker sin makt finnes svært mange steder, f.eks enkelte land i østeuropa som jo er kristne.
    Du behøver ikke å dra til øst-europa for å finne korrupt politi, vi har vel en sak gående mot en politimann akkurat nå her i Norge.

Men jeg tror ikke Spiralis mente det på den måten som du tror, alt blir jo sett på rasisme hvis man kritiserer eller ler av ting som skjer i muslimske land, akkurat som den konklusjonen det virker som du kom frem til.

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    I følge din underlige definisjon, er altså dette veiskiltet rasistisk?

mecca-muslims-only-road-sign.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Det veiskiltet er da slett ikke rasistisk! Det gir da bare muslimer en "særrett" til å bruke veien til Mekka!

DET er slett ikke rasisme det. Rasisme er det KUN hvis hvite / kristne nekter farvede / muslimer noe!

Hvis jeg setter opp et skilt ved innkjøringen til mitt hus at det KUN er hvite kristne som får lov til å kjøre opp til huset, ja DA er det rasisme.

Hvis muslimer nekter homofile å gå på gaten på Grønland i Oslo er det ikke diskriminering eller rasisme, da er det i høyden et misforstått utrykk for deres tro.

Man må passe på å holde begrepsdefinisjonene klare her ja!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.323
    Torget vurderinger
    1
    Rasismebegrepet er blitt helt utvannet fordi man bruker det når man egentlig mener diskriminering...

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Av og til får jeg inntrykk av at noen opererer med et rasismebegrep omtrent som dette:

"De andre1) er åpenbart mindre kapable enn oss, og rasisme er å minne dem om det."

1) en hvilkensomhelst reelt eller innbilt diskriminert gruppe, definert i henhold til kultur, religion, hudfarge eller sosioøkonomisk status, alt etter hva som passer seg i den gitte situasjonen.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Rasismebegrepet er blitt helt utvannet fordi man bruker det når man egentlig mener diskriminering...
    Eller at grensen for hva man kan si uten at man nødvendigvis mener at det er galt har flyttet på seg, spesielt etter 11 sept 2001.

Og at man oftere har dratt frem yttringsfriheten mer eller mindre i hytt og pine; jeg kan si hva jeg vil når jeg vil uten å tenke på om det passer inn eller om timingen på utsagnet er helt på trynet.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    "jeg kan si hva jeg vil når jeg vil uten å tenke på om det passer inn eller om timingen på utsagnet er helt på trynet."

Er det ikke det som er ytringsfrihet da?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Joda, og det jo også det som står der. Jeg skrev halvannen linje og du klarte pinadø å trekke halvparten ut av sammenhengen.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Når du uttrykker deg så uklart, må du nesten forvente å bli misforstått.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    "jeg kan si hva jeg vil når jeg vil uten å tenke på om det passer inn eller om timingen på utsagnet er helt på trynet."

Er det ikke det som er ytringsfrihet da?
    Folk tror ytringsfrihet er frihet fra konsekvenser. Det er det ikke.

Eksempel:
    Du har ytringsfrihet til å ytre at sjefen din er en inkompetent dust. Det er ikke brudd på ytringsfriheten om sjefen da velger å gi deg sparken.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Vis vedlegget 253088
    her gir de spesielle priviligedier til en enkeltgruppe. Så ja, det er rasistisk. I USA frem til 1960-tallet måtte de mørkhudete sitte bak i bussen og gi plass for de hvite. Det skiltet kan sammenliknes med den situasjonen, bare på mindre personlig plan da folk sitter i hver sin bil og ikke på bussen.

Etter hva jeg husker fra definisjonen så er diskriminering basert på religiøst ståsted rasistisk, (på lik linje som diskriminering på bakgrunn av etnisk opprinnelse)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.323
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva jeg husker fra definisjonen så er diskriminering basert på religiøst ståsted rasistisk, (på lik linje som diskriminering på bakgrunn av etnisk opprinnelse)
    Dette er en umulig definisjon fordi det gjør alle monoteiske religioner og deres Gud rasistiske...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Dette er en umulig definisjon fordi det gjør alle monoteiske religioner og deres Gud rasistiske...
    ser ut som jeg husket feil. Diskriminering er det i alle fall.

• I denne konvensjon betyr uttrykket ”rasediskriminering” enhver forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse, hvis formål eller virkning er å oppheve eller begrense anerkjennelse av, nytelsen eller utøvelsen på like fot av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter på det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller hvilket som helst annet område av det offentlige liv.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 253088
    her gir de spesielle priviligedier til en enkeltgruppe. Så ja, det er rasistisk. I USA frem til 1960-tallet måtte de mørkhudete sitte bak i bussen og gi plass for de hvite. Det skiltet kan sammenliknes med den situasjonen, bare på mindre personlig plan da folk sitter i hver sin bil og ikke på bussen.

Den sammenligningen halter ikke så rent lite, all den tid etnisitet er arvet, mens religion er (forhåpentligvis) et personlig valg.

ser ut som jeg husket feil. Diskriminering er det i alle fall.

• I denne konvensjon betyr uttrykket ”rasediskriminering” enhver forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse, hvis formål eller virkning er å oppheve eller begrense anerkjennelse av, nytelsen eller utøvelsen på like fot av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter på det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller hvilket som helst annet område av det offentlige liv.
    Presis. Det er ikke en menneskerett å unngå å bli kritisert for ens ideologi eller filosofi.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Dette er kanskje ikke riktig tråd å informere om denne saken, for dette er ikke rasistisk sier de politiske korrekte, dette må vi akseptere og kritiserer du dette er du en rasist og bør stenges ute fra alle diskusjoner.

Etter en anklage fra en imam om at de to kristne sendte blasfemiske tekstmeldinger.
    Fredag ble ekteparet dømt til døden

Kristent par dømt til døden for blasfemi i Pakistan - TV2.no

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette er kanskje ikke riktig tråd å informere om denne saken, for dette er ikke rasistisk sier de politiske korrekte, dette må vi akseptere og kritiserer du dette er du en rasist og bør stenges ute fra alle diskusjoner.

Etter en anklage fra en imam om at de to kristne sendte blasfemiske tekstmeldinger.

Fæl sak. Gudedyrking på sitt mest umenneskelige. Blasfemilover er kriminalitet mot menneskeheten.

Men jeg tror nok du sloss litt mot vindmøller, for ikke et eneste menneske her inne, og jeg har fulgt med en stund, har noen gang sagt at "dette må vi akseptere og kritiserer du dette er du en rasist".

Litt trist er det likevel at Norge donerer millioner for at nye generasjoner pakistanere skal vokse opp som degenerete islamister.

Norge støtter omstridte koranskoler i Pakistan - Dagsavisen

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307

Fæl sak. Gudedyrking på sitt mest umenneskelige. Blasfemilover er kriminalitet mot menneskeheten.

Men jeg tror nok du sloss litt mot vindmøller, for ikke et eneste menneske her inne, og jeg har fulgt med en stund, har noen gang sagt at "dette må vi akseptere og kritiserer du dette er du en rasist".

Litt trist er det likevel at Norge donerer millioner for at nye generasjoner pakistanere skal vokse opp som degenerete islamister.

Norge støtter omstridte koranskoler i Pakistan - Dagsavisen

Ikke så greit med linking lenger, hvem har vel råd til å abonnere digitalt på 5-10 aviser i dette landet? Ikke jeg ihvertfall.

G

Gjestemedlem

Gjest
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Man skal være rimelig langt borte fra virkeligheten, både fysisk og mentalt, når man kan skrive noe slikt. Men det er jo ikke forbudt det så det er vel greit..

«At en pen og dannet jente (Thea Sofie Loch Næss) fra Oslos vestkant er kjæreste med en somalisk gutt (Samakab Omar) - og også får morens velsignelse for forholdet - virker ganske urealistisk.»

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man skal være rimelig langt borte fra virkeligheten, både fysisk og mentalt, når man kan skrive noe slikt. Men det er jo ikke forbudt det så det er vel greit..

«At en pen og dannet jente (Thea Sofie Loch Næss) fra Oslos vestkant er kjæreste med en somalisk gutt (Samakab Omar) - og også får morens velsignelse for forholdet - virker ganske urealistisk.»
    Hvor mange pene ønskantpiker kjenner du da som er kjæreste med en somalier?

Nå handlet forøvrig ikke engang avsnittet om det, men at anmelderen ikke opplever skuespillerne som troverdige i rollene de har fått utdelt.

Okke som.. ganske typisk og tragisk at man skal grave frem noen selvutnevnte talsmenn for "somaliere i Norge" som må være vonbråtne fordi noen ikke likte filmen og opplevde den konstruert og klisjefull.

Tendenser til svenske tilstander i offentligheten for tiden. Barnehagesosialismen krever sensur av filmanmeldere som ikke formulerer seg i tråd med SUs håndbok for tillate uttalelser.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg kjenner ingen ønskantpiker men 2 stk i en annen by..:) Uansett ser ikke på dette som noen stor ting, andre har større problemer som du sier.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror det er laaangt mellom mammaer på "beste vestkant" som ville velsigne et forhold mellom familiens "lille prinsesse" og en somalisk asylsøker.

Joda, godt mulig mamma stemmer SV, går i både "8de. mars" og "1 mai" tog, deltar på "afrikansk trommekurs", men hvis den "uskyldshvite lille datter" kom hjem med en somalisk asylsøker som sin store kjærlighet tror jeg mor fikk vondt med seg selv og ville begynne å fundere over hvor hun gjorde feil i barneoppdragelsen. Herregud folkens selv en blendahvit guttunge med norske aner 25 generasjoner tilbake, ville ikke bli godtatt i disse kretsene hvis han var elev på yrkesfaglig linje og kom fra en arbeiderklassefamilie!

I slike "beste vestkant" miljøer lever man etter mottoet: "Like barn leker best" evt. den litt mer ærlige: "Rike barn leker best"! Den vordende svigersønn i disse kretser forventes å aspirere til master i økonomi eller jus og en god karriere i familiefirmaet på sikt.

En somalisk asylsøker, helt uavhengig av guttens reelle kvalifikasjoner menneskelig, intellektuelt, og akademisk ville bli avvist i dette vestkantmiljøet lenge før han fikk en sjanse til å vise dem hvilken fantastisk person han var! Statistisk sett er vår somaliske kjernekar et sosialt tapsprosjekt og profesjonell NAVer. På beste vestkant regnes ikke slikt som svigersønn materiale.

Forholdet mellom de to unge er slett ikke urealistisk, men at mamma velsigner det? Nei den tror jeg ikke på! Jeg tror heller ikke at den unge gutten nødvendigvis får velsignelse fra sin familie når det gjelder dette forholdet. Ei kristen norsk "hore" inn i vår religiøse muslimske familie?? Tviler. Rasisme virker begge veier. Unntak finnes, men at dette skal være en slags "norm"? Nei sorry, her har anmelder helt rett, dette er ikke troverdig.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.711
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Foretok for moro skyld et lite eksperiment. Foreslo for mine tenåringsbarn at vi skulle se filmen: " Du pappa den filmen er helt teit, en veskantjente som blir sammen med en somalier, det skjer ikke". Reaksjonen var unison.
    Plottet er like sannsynlig som at en pakistansk far ønsker seg en en norsk svigersønn.
    Spiralis treffer blink med sitt innlegg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.191
    Sted
    Sølvbyen
    Foretok for moro skyld et lite eksperiment. Foreslo for mine tenåringsbarn at vi skulle se filmen: " Du pappa den filmen er helt teit, en veskantjente som blir sammen med en somalier, det skjer ikke". Reaksjonen var unison.
    Plottet er like sannsynlig som at en pakistansk far ønsker seg en en norsk svigersønn.
    Spiralis treffer blink med sitt innlegg.
    Er det ikke lagd en sånn Norsk, statsfinansiert film om akkurat det også?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spørsmålet hans kan brukes i flere aktuelle saker det.

Har vi egentlig kommet lengre enn vi var i 1914?

Kirken sier nei til homovigsel - NRK – Norge
    Det er en gledelig avgjørelse.

Religion og gudedyrking bør ikke ha noe som helt med giftemål å gjøre, og prester og andre tilsvarende gudedyrkeroffiserer bør miste retten til å vie noen som helst. De kan for all del fortsette med seremoniene sine for dem som er interessert, men den formelle og legale vielsen bør kun skje hos byfogden.

Fatter heller ikke hva homoer roter seg inn i kirker etter. I følge kristendomsmanualen skal de jo henrettes ved steining, selv om mange moderne prester velger å gi faen i gudsordene på dette punktet og feiger ut.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Vi har ikke kommet noe lengre nei. Men enig i det med vielser, alle eller ingen, da helst ingen.

Kirken er et gammelt hus og bør rives.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Vi har ikke kommet noe lengre nei. Men enig i det med vielser, alle eller ingen, da helst ingen.

Kirken er et gammelt hus og bør rives.
    Alt som har med religion å gjøre bør skrotes og forbys.
    Forbud er fjern fra den ideologi jeg bekjenner meg til. Men jeg kan godt tenke meg at ulike religioner får lov til å holde til på hver sine fjerne plasser, så fremt de ikke vil akseptere at religion er en helt personlig ting som andre menneker og samfunnet forøvrig ikke har noe med. OG ikke minst at religionen deres er noe de skal holde for seg selv og heller ikke plage andre mennesker/samfunnet med!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.607
    Å forby religion er det samme som full tankekontroll. Langt fra liberalistiske verdier.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Hva er religion da? Er ikke det også full tankekontroll?

Edit; med dette mener jeg ikke noe om forbud.

V

vredensgnag

Gjest
    Religion var, opprinnelig, en måte å avgjøre hvem man sloss sammen med, og hvem man skulle sloss mot. Etterhvert som enkelte religioner spredde seg vidt over fjell og land ble det nødvendig å komme opp med ulike sekter innen hovedreligionene, slik at man kunne fortsette å avgjøre hvem man skulle sloss mot og hvem man burde sloss sammen med mot disse man skulle slå.

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn