G
Gjestemedlem
Gjest
Det burde ikke bekymre noen. Du har jo vist at din virkelighetsoppfatning generelt minner om et maleri av Hieronymus Bosch.Tror ikke på deg.
Det burde ikke bekymre noen. Du har jo vist at din virkelighetsoppfatning generelt minner om et maleri av Hieronymus Bosch.Tror ikke på deg.
Jeg bekymrer meg ikke så mye jeg heller når slikt kommer fra deg.Det burde ikke bekymre noen. Du har jo vist at din virkelighetsoppfatning generelt minner om et maleri av Hieronymus Bosch.Tror ikke på deg.
Diskusjoner om enkeltpersoners tro eller vrangforestillinger er lite produktivt. For å gjøre det enkelt for deg som allikevel ikke gidder å la deg forvirre med fakta, kan jeg kort informere deg om at en enkelt sjekk av mine innlegg i debattene på HFS, vil vise utenfor enhver rimelig tvil at jeg har mine ord i behold, og at din tro er uten substans.Tror ikke på deg.For ordens skyld:Det er ikke så lenge siden 3-400 av dine venner demonstrerte utenfor den amerikanske ambasadden med dette jihad flagget, men jeg ser ikke hva dette har med saken å gjøre.
Vil bare poengtere at undertegnede konsekvent argumenterer imot totalitære tenkesett og tihørende voldsforherligende ideologier. Videre er jeg sterkt motstander av religiøs påvirkning av omgivelsene. Så du bør nok sette deg litt nøyere inn i dine meningsmotstanderes argumenter før du begynner å innbille deg at de som ikke er med deg er med terroristene. Jeg har aldri, og kommer aldri, til å forsvare dette avskyelige tankesettet det her er snakk om.
Honkey
Seriøst? Hva tror du jeg tenkte på da?Jeg snakker jo ikke om farven på flagget, jeg snakker om meningene og betydningene flaggene står for.Folk som forsvarer ytringsfriheten, er som oftest ikke så opptatt av fargen på flagget. Det å argumentere mot meninger man ikke liker, er ikke det samme som å forsøke kneble de samme meningene. Det oppleves som om du ofte ikke ser denne distinksjonen.Jeg er enig med det du skriver, men hva om en nynazist hadde kun flagget med nazi flagget ut av et vindu, tror du ikke det hadde vært et helvete på jord både fra media og de som forsvarer jihad flaggingen på grønland.Hvis vi mener det vi sier om ytringsfrihet og hvis vi kan enes om at veiving med flagg er en "ytring" er dette ganske enkelt. Jihadistene må få veive med sine flagg og ny/gammelnazistene må få veive med sine!
Hva gjelder naziene som av og til dukker opp "halvuniformert" bærende på sine flagg må jeg bare få si at de ser så jævlig patetiske ut at jeg nesten, bare nesten, synes synd på dem! De der figurene som i dag skråler og roper "Sieg Heil / Heil og Sel" er jo så "retarded" at de ville være de første som ble erklært som "untermensch" om den styreformen de ønsker skulle bli innført! Skolen har sviktet "big time" når det gjelder historieundervisning!!
Honkey
Xenofobisk tøys.Mannen har jo null troverdighet som "historiker" all den tid han er troende religiøs selv. Man kan jo ikke forvente seriøsitet og uhildethet om religiøse tema fra en mann som er en selverklært gudedyrker.
Vel, det blir omtrent som om en kreasjonist skal skrive en lærebok i biologi, eller en leder i Aryan Brotherhood skal gi ut en bok om sosialantropoligi på Salomonøyene.Xenofobisk tøys.Mannen har jo null troverdighet som "historiker" all den tid han er troende religiøs selv. Man kan jo ikke forvente seriøsitet og uhildethet om religiøse tema fra en mann som er en selverklært gudedyrker.
Du bør sette deg ned og finne ut litt om denne mannen du så lett avskriver.Vel, det blir omtrent som om en kreasjonist skal skrive en lærebok i biologi, eller en leder i Aryan Brotherhood skal gi ut en bok om sosialantropoligi på Salomonøyene.Xenofobisk tøys.Mannen har jo null troverdighet som "historiker" all den tid han er troende religiøs selv. Man kan jo ikke forvente seriøsitet og uhildethet om religiøse tema fra en mann som er en selverklært gudedyrker.
En ansatt i Fox News mot et menneske med utdannelse ut over videregående er jo rått parti da!!![]()
@ingridcarlqvist "kristendomen är en GOD religion"? Hur kan du argumentera på det sättet och samtidigt vilja bli tagen på allvar?
Detaljer
@torbillgren Kristendomen har ett alldeles tydligt kärleksbudskap och det är gott. Islam är en hatisk ideologi och det är ont.
Detaljer
@ingridcarlqvist Hur har det där kärleksbudskapet implementerats genom historien? Mot homosexuella? I Sydafrika?
Detaljer
@torbillgren Kristendom är långtifrån perfekt, men du kan inte neka till kärleksbudskapet. Ingen gyllene regel i islam.
Detaljer
@ingridcarlqvist @torbillgren Som ateist förkastar jag alla religioner. Dock: islam stipulerar att man ska ge till fattiga. Gott.
Detaljer
@ErikSvensson @torbillgren Och hata kafir, hata homosexuella, följa "gudslagar", slå kvinnor, gifta bort barn med kusiner etc. Inte gott.
Detaljer
...kristendomen är en vidrig religion och @ingridcarlqvist är en av denna religions många vidriga representanter @torbillgren
Detaljer
@ErikSvensson @torbillgren Kristendomen har haft sina plågor på vägen mot upplysning. Islam får inte förändras.
Detaljer
@ingridcarlqvist är en plåga och förändras aldrig. I sanning en avskyvärd och liten människa @torbillgren
Detaljer
1.01 AM – 27. jul 13 · Detaljer
@ErikSvensson @torbillgren Kram på dig också! Livet blir så mycket härligare när man kramas i stället för att hata andra människor.
Detaljer
Erik Svensson @ErikSvensson
Jag vill inte kramas med dig @ingridcarlqvist Jag vill spotta dig i ansiktet om jag får chansen
1.07 AM – 27. jul 13
@ErikSvensson Tack för det! Jag hoppas många läser det du skriver så att de ser vem av oss som står för hatet. Ha en fin helg!
Detaljer
@ErikSvensson @ingridcarlqvist du är en riktig gentleman.. spottar du din fru också i ansiktet? blir hon snart en balkongflicka kanske?
Detaljer
@ErikSvensson avskyvärt uttalande av en professor och tillika statstjänsteman. Man får hoppas att du inte undervisar. @ingridcarlqvist
Detaljer
@ironoden @ErikSvensson Gud bevare hans studenter i så fall! Inte kul när professorn spottar på oliktänkande ...
Detaljer
@ingridcarlqvist @ironoden @ErikSvensson Han har väl inte riktigt uppfyllt sin roll som föredöme för studenterna, om man säger så.
Detaljer
@ingridcarlqvist @ironoden @ErikSvensson Typ...jag håller inte med dig,... och därmed vill jag spotta på dig. Studenterna får se upp.
Detaljer
@robertstenkvist @ingridcarlqvist @ErikSvensson Vi får sätta vårt hopp till att människan inte undervisar helt enkelt.
Detaljer
@ironoden @ingridcarlqvist kollar man hans blog gör han nog det. (taggar av kaosmarxisten).
Detaljer
@robertstenkvist @ironoden @ingridcarlqvist Kanske läge att meddela dekanen om hans twitteräventyr?
Detaljer
Betviler ikke at han har god kunnskap om midtøsten i bronsealderen, men når man blander dette med religiøse forestillinger så blir det sikkert underholdende. Men da forsvinner jo også all troverdigheten når det skal blafre inn og ut av eventyrland.Du bør sette deg ned og finne ut litt om denne mannen du så lett avskriver.
Reza Aslan (Persian: رضا اصلان; born May 3, 1972) is an Iranian-American writer and scholar of religions and is a contributing editor for The Daily Beast. His books include the international bestseller, No god but God: The Origins, Evolution, and Future of Islam, which has been translated into thirteen languages, and named one of the 100 most important books of the last decade. It was also shortlisted for the Guardian First book award.[6] He is also the author of How to Win a Cosmic War, published in paperback as Beyond Fundamentalism: Confronting Religious Extremism in a Globalized Age, and Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth. He is also editor of Tablet & Pen: Literary Landscapes from the Modern Middle East, published by W. W. Norton, and co-editor with Aaron Hahn-Tapper of Muslims and Jews in America: Commonalities, Contentions, and Complexities, published by Palgrave Macmillan.
Kjøp boken. Du får deg en overraskelse. Det var en nytelse å lese den.Betviler ikke at han har god kunnskap om midtøsten i bronsealderen, men når man blander dette med religiøse forestillinger så blir det sikkert underholdende. Men da forsvinner jo også all troverdigheten når det skal blafre inn og ut av eventyrland.Du bør sette deg ned og finne ut litt om denne mannen du så lett avskriver.
Reza Aslan (Persian: رضا اصلان; born May 3, 1972) is an Iranian-American writer and scholar of religions and is a contributing editor for The Daily Beast. His books include the international bestseller, No god but God: The Origins, Evolution, and Future of Islam, which has been translated into thirteen languages, and named one of the 100 most important books of the last decade. It was also shortlisted for the Guardian First book award.[6] He is also the author of How to Win a Cosmic War, published in paperback as Beyond Fundamentalism: Confronting Religious Extremism in a Globalized Age, and Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth. He is also editor of Tablet & Pen: Literary Landscapes from the Modern Middle East, published by W. W. Norton, and co-editor with Aaron Hahn-Tapper of Muslims and Jews in America: Commonalities, Contentions, and Complexities, published by Palgrave Macmillan.
Slike mennesker blir jo bare mer skumle når de innehar stor kunnskap å imponere med, og samtidig viljen til å blande inn elementer fra religion og tro som ikke har rot i vår virkelighet.
Kanskje litt urettferdig sammenligning, men tankene går mer til Dan Brown enn til en uhildet historiker.
Kommer neppe til å stå øverst på noen leseliste med det første. Ikke har jeg spesiell interesse av bronsealderen, ei heller finner jeg antropomorfisering av fantasifigurer et spesielt givende tema.Kjøp boken. Du får deg en overraskelse. Det var en nytelse å lese den.
Amazon.com: Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth eBook: Reza Aslan: Kindle Store
tl;drKommer neppe til å stå øverst på noen leseliste med det første. Ikke har jeg spesiell interesse av bronsealderen, ei heller finner jeg antropomorfisering av fantasifigurer et spesielt givende tema.Kjøp boken. Du får deg en overraskelse. Det var en nytelse å lese den.
Amazon.com: Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth eBook: Reza Aslan: Kindle Store
Når man skriver et "historisk" verk om en litterær figur, og samtidig er selverklært dyrker av det overnaturlige, inkludert denne figuren, så er det god grunn til å tro at slike verk kun blir skrevet for at andre gudedyrkere skal kunne vise til at noen med en fjong tittel har gått god for deres religiøse forestillinger.
Kvasivitenskap er vel en grei betegnelse på slikt.
Mennesker med en uvitenskapelig tilnærming til sitt fagfelt mister troverdighet om de er aldri så flinke til å skrive.
Det er litt som da Pølsehansen mistet ALL cred for helseminister den dagen har begynte med snåsatelefoner for å helbrede sitt barn.
Jesus er en litterær figur basert på et sammensurium av legender,vandrehistorier, gammel folklore og eldre tiders religiøse helter. At noen av episodene er inspirert av en eller flere personer fra den tiden er nok høyst sannsynlig. Det eneste "historikerne" har å forholde seg til er jo den religiøse eventyrlitteraturen. Man kan derfor trygt fastslå at Jesus fra kristendommen aldri har eksistert som person. Kun at noen av historiene kanskje er basert på eller inspirert av sammenrask av datidens mange omstreifende profeter og galninger, skrevet av forskjellige forfattere som har hørt overleverte muntlige leirbålshistorier gennom genearasjonene.Jesus er ingen litterær figur. Han er en historisk skikkelse så god som noen andre fra sin samtid. Det er heller ingen nyhet at hans gudeegenskap ble tillagt i ettertid.
Som sagt. Noen av historiene baserer seg nok på historiske personer og hendelser. Litt herfra og litt derfra. Det er jo som du selv sier omtrent hull historisk dokumentasjon som tilsier at noen slik skikkelse som den som er beskrevet i de religiøse tekstene har eksistert. Med mindre man begynner å regne de religiøse fortellingene som historiske (slik de religiøse gjerne gjør). Og der er jo mitt ankepunkt også. Tar man bort det religiøse er det ingen verdens ting tilbake. Annet enn fragmenter som kunne vært hentet fra en hvilken som helst av de religiøse omstreiferne fra den tiden, som det jo var hauger og dunger av.Sikreste ikke-kristne kilde for Jesus' eksistens er Pontius Pilatus' formelle ordre om å korsfeste ham, og hvordan dette er blitt beskrevet av historikerne Josephus og Tacitus i første århundre etter moderne tidsregning. Josephus skrev omfattende om Johannes Døperen (dengang en langt mer betydningsfull skikkelse enn Jesus), og nevner bl.a. dåpsgjerningen da Johannes døpte Jesus.
Det er lov å ta inn oksygen på innpust før man freser løs.
Det er ikke slått fast som du sier. Det er faktisk ikke spesielt mange, for ikke å snakke om samstemte kilder når det gjelder den historiske Jesus. Det betyr selvfølgelig ikke at han definitivt ikke eksisterte men det er helt klart rom for å si at han ikke gjorde det. Personlig så heller jeg til at han faktisk eksisterte men han er på ingen måte dokumentert slik f.eks Muhammed er det.Nå er du ute og sykler Deph. I den grad man kan påstså at noen som helst "historisk" person fra så langt tilbake faktisk har eksistert,og ikke bare er "mytiske eventyrpersoner" så er det faktisk slått fast at personen Jesus er en historisk person som har eksistert.
Det foreligger også en teori / studie som peker i retning av at Jesus og apostelen Paulus egentlig var samme person. Er ikke så lett det der, uansett er de døde nå, alle de impliserte.Det er ikke slått fast som du sier. Det er faktisk ikke spesielt mange, for ikke å snakke om samstemte kilder når det gjelder den historiske Jesus. Det betyr selvfølgelig ikke at han definitivt ikke eksisterte men det er helt klart rom for å si at han ikke gjorde det. Personlig så heller jeg til at han faktisk eksisterte men han er på ingen måte dokumentert slik f.eks Muhammed er det.Nå er du ute og sykler Deph. I den grad man kan påstså at noen som helst "historisk" person fra så langt tilbake faktisk har eksistert,og ikke bare er "mytiske eventyrpersoner" så er det faktisk slått fast at personen Jesus er en historisk person som har eksistert.
Ja, han virker som en både tolerant og trivelig kar.Du bør sette deg ned og finne ut litt om denne mannen du så lett avskriver.
Hold ut!Så innom off-topic i dag, oppsop og brungrums i hver jævla tråd. Satte på nettradio, der lurte de på om den siste boka til Nesbø egentlig var så bra som de fleste anmelderne ser ut til å mene. Anmelderen sa ja.
Honkey
Hmm.