Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:
    Har aldri skrevet at jeg lever på nåde?
    Korttidshukommelsen er ikke imponerende:
    Som kristen lever man under nåden
    Som vanlig er det jo DU som dikter og fabulerer her og vil påtvinge andre DITT SYN på kristendommen - som vel egentlig er det fjerneste fra sannheten av alt presentert her i tråden.
    Jeg ser kristendommen fra utsiden og ser hva den er og gjør med mennesker og samfunn. Du sitter midt inne i dette, og folk som er fanget i religiøse foreninger og klubber lever jo gjerne med skylapper og rosa solbriller og har ikke det helt beste utsynspunktet over helheten i dette.
    Det er vel ikke min korttidshukommelse det er noe feil med.

Forøvrig må det er jo være en befrielse å være den ene klarsynte og aldri bli målbundet - man trenger jo ikke gi noe svar på innlegget den andre parten gav, man kan jo istedet mixe det 50/50 med noen myter man selv har på lur og lager.

Ha en god dag!

V

vredensgnag

Gjest
    Ærlig talt - det er teologisk økumenisk opplest og vedtatt hva det betyr å leve under Guds nåde, en nåde man ikke har gjort seg fortjent til, men har fått av Gud, og det er viktig å ikke komme bort fra Guds nåde, for da vil man, og det samfunn man tilhører, bli rammet av Guds hevn.

Så skillet mellom "på" og "under" syns jeg man skal la være å pløye for mye i, det kan bli noe pinlig for dem med akutt korttidshukommelse.

Siden det er Den katolske kirken som står bak påbud om ikke-varmblodig fastemeny på fredager kan det like godt tenkes at det er kardinaler med eneagentur på klippfiskimport som står bak, som at det skal være religiøst motivert.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Ærlig talt - det er teologisk økumenisk opplest og vedtatt hva det betyr å leve under Guds nåde, en nåde man ikke har gjort seg fortjent til, men har fått av Gud, og det er viktig å ikke komme bort fra Guds nåde, for da vil man, og det samfunn man tilhører, bli rammet av Guds hevn.

Så skillet mellom "på" og "under" syns jeg man skal la være å pløye for mye i, det kan bli noe pinlig for dem med akutt korttidshukommelse.

Siden det er Den katolske kirken som står bak påbud om ikke-varmblodig fastemeny på fredager kan det like godt tenkes at det er kardinaler med eneagentur på klippfiskimport som står bak, som at det skal være religiøst motivert.
    Fullstendig på bærtur! Når du lever under nåden kan du aldri miste den, kanskje ikke engang hvis du frasverger deg den. Men lever du på nåde så kan du kjapt miste nåden, for det handler om at man må gå på tå for å ikke havne i unåde. Men i Guds øyne er enhver synder hans barn, og lever i hans nåde. Mens en far kan la sine barn leve på nåde, og eventuelt i unåde hvis han er missfornøyd. Når kristne lever under nåden betyr det at den himmelske far ikke kommer til å ta dem i unåde. Hadde han derimot ment at de lever på nåde, ville han kjapt ha gjort det. Det er forskjellen mellom pre og post Jesus.

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Alle har sin egen bibel og egen kristendomsforståelse, altså?

Fornøyelig. Har det i det hele tatt noen hensikt å drive og trykke opp Bibelen, siden enhver troende kan mene hva han eller hun vil om religionen de mener å stå i?

Det er vanskelig å vite hvor man skal begynne, når noe så grunnleggende i kristentroen tydeligvis er misforstått.

Jeg nøyer meg med dette:

"Og når dere står og ber, hvis dere har noe imot noen, så tilgi ham, slik at deres Far i himmelen også kan tilgi dere overtredelsene deres. Men hvis dere ikke tilgir, da skal heller ikke deres Far i himmelen tilgi dere overtredelsene deres."

Begynner å skjønne Kristendommens tiltrekningskraft for enkelte.

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Alle har sin egen bibel og egen kristendomsforståelse, altså?
    Håper ikke det er mitt innlegg du fikk det ut av, for da begynner jeg for alvor å lure på om dere er ved deres fulle fem.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    Tenker du at alle religiøse, i dette tilfellet kristne, skal tenke helt likt (identisk)?
    Eller kan det tenkes at det innenfor religion også kan være rom for tolkning som ellers i samfunnet? At alt er ikke svart/ hvitt, at alt er ikke akkurat som DU leser eller ser det?
    Merk at det her snakkes om tolkningen av århundregamle skrifter som er fortalt, nedskrevet, trykket i diverse opplag, oversatt mellom alle mulige språk, tolket, endret, missforstått... you name it.
    At hver eneste kristen skal ha nøyaktige samme oppfatning av hver eneste detalj er naivt å tro.
    Kirken kritiseres stadig for ikke å fornye seg, samidig som kirken kritiseres for å være for konservativ og ta skriften for bokstavlig. Vel, vanskelig å gjøre begge deler, er det ikke?
    Vi lever i en verden der ikke en gang en trafikkregel er svart/ hvit, hvordan kan du da unngå å forstå hvor komplekst religion kan være?

Mulig du er ute etter å kun provosere og virkelig understreke motstridende momenter og praktisk håndtering av kristendommen, men slik jeg leser deg virker du ekstremt lite respekt- og forståelsesfull for andres valg, tro og meninger. Det er lov å ha ulike oppfatninger og meninger, men det er også lov å vurdere sin egen formidling av dem.
    Jeg sier ikke du mener alt slikt, men det er slik jeg oppfatter deg, og det kan se ut til at jeg ikke er alene om det.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    Holmium skrev:
    Merk at det her snakkes om tolkningen av århundregamle skrifter som er fortalt, nedskrevet, trykket i diverse opplag, oversatt mellom alle mulige språk, tolket, endret, missforstått... you name it.

Er det ikke merkelig at denne guden, som visstnok har skapt hele universet, er så dårlig forfatter at hans (visstnok) tekster kan tolkes som man vil?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Voff skrev:
    Holmium skrev:

Er det ikke merkelig at denne guden, som visstnok har skapt hele universet, er så dårlig forfatter at hans (visstnok) tekster kan tolkes som man vil?
    Trodde du det var Gud som skrev Bibelen? Jaja...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Det var sarkasme. JEG tror det ikke. Guder eksisterer ikke og følgelig ikke skrive bøker. Men kristne hevder det er guds ord....

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Voff skrev:
    dag1234 skrev:
    Det var sarkasme. JEG tror det ikke. Guder eksisterer ikke og følgelig ikke skrive bøker. Men kristne hevder det er guds ord....
    Da faller poenget ditt med at Gud er dårlig forfatter vekk. Du kan si at Bibelens forfattere ikke var dårlige. Men du kan ikke si at en du ikke tror er forfatteren er en dårlig forfatter. Du kan ikke kritisere noen for noe du mener de ikke har gjort - enten du tror på Gud eller ikke.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Voff skrev:
    dag1234 skrev:
    Da faller poenget ditt med at Gud er dårlig forfatter vekk.
    Har du hørt om sarakasme?
    Ja, det er en form for humor der en overdriver for å vise at en mener motsatt; eks: "Ja, det var jammen et god innlegg", når man mener det var dårlig.

Du kan ikke argumentere med at Gud har skrevet Bibelen og kritisere ham for det. Det er ikke en gyldig argumentasjon - og det er heller ikke sarkasme. Du kan godt si at du synes Bibelens forfattere ikke er dyktige, det er gyldig.

Slik utsagnet sitt står viser du kun at du ikke har Bibelkunnskap. Da svekker du din eget argumentasjon, som virker å være at du synes kristne er dumme som har ulike oppfatninger av den Gud de tror på.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er alle interpretasjoner like hellige som boken? Eller er boken en referanse en bare kan påkalle for å legitimere rævkjøring av de vantro i det helliges navn?

Hva mener et troende vesen når det hevder at det fins hellige bøker? Min hellige bok vs. din misforståtte bok?

Hvilken bibelkunnskap er den autoritative, og hvem avgjør?

Og om Gud er «forfatter» og boken et sammensurium, hvor finner en da Guds ord? Mellom linjene i den enkeltes hjerte? Der er vi jo alle hellige, kanskje.

Slike spørsmål må en kunne diskuterer selv med en vantro, vil jeg tro.

Det fins ikke en mer forskrudd idé enn ideen om en hellig bok… Det er nesten å anse som satans verk.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En lever ikke på nåde, men ens skjebne er under nåden, og skjebnen er det som teller, fordi den gir tilgang eller ei til paradiset. I forhold til den inngangen lever en på nåde, om nå Gud har bestemt seg fra tidenes morgen eller omstemmer seg underveis. Så mht. paradis så lever vi på nåde. I jammerdalen lever vi under nåden. Men jammerdalen er forbigående og den teller lite i evighetens perspektiv på lykke og jævelskap…

Kristendommen er en lykkereligion, selv om den prøver å gjøre livet til et mest mulig helvete her på jordskorpen. Gir du opp tanken om paradiset, gir du opp tanken på den endelige lykke. Den er og forblir hinsides. Så får det dennesidige svi i helvete – der vi lever under nåden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har igjen sluttet å bry meg, etter et lite innhopp tidligere i tråden. Beklager at jeg skriver dette, VG, for jeg har den høyeste respekt for deg i de aller fleste diskusjoner om andre temaer. Men det å gjøre et nummer av at også kristne er individualister, og at det ikke passer i ditt bilde av hvordan religiøse skal være, er totalt tåpelig. Tåpelig, selvmotsigende og faktisk aldri så lite merksnodig (ukens ord). Det forekommer meg snodig å se at individualisme blir brukt som et negativt argument mot noe som helst. Eneste unntak på det må vel være når det gir utslag i total egoisme eller narsisme. Kanskje det finnes noe som er for individualistisk. Har litt vanskelig for å se hvor den grensen skal gå.

Det er tåpelig å tro noe annet enn at alle kristne har sin bibelforståelse, som i mange tilfeller kan avvike fra resten. De fleste er enige i at bibelen er en salig blanding av profetier, sagn, moralhistorier etc. - ja rett og slett en blanding av beskrivelsen av Faderen, innbakt med moralkoder og anbefalinger som de skriftlærde (jeg velger å kalle dem det, for det er det eneste vi vet om dem med sikkerhet) mente var nødvendige for sin samtid. Det er for eksempel ikke vanskelig å forstå hvorfor prestene forlangte at menn skulle omskjæres. I en tid da kjønnssykdommer sannsynligvis var like vanlig som influensa forstod disse tidlige intellektuelle at noe måtte gjøres. Selv i dag har de egentlig rett. Uten det ville faktisk HIV-epidemien i Afrika vært katastrofal i forhold til nå. Men folk hørte sannsynligvis ikke på fornuft, kanskje for de ikke hadde forutsetninger til slik tankegang. Da hadde de kloke hodene kun en ting å gjøre, nemlig å si at det er Guds vilje.

Når det da oppfattes slik at alle kristne skal ha samme måte syn på en samling tekster som er skrevet med forskjellige menneskelige utgangspunkt, i et samfunn som vi ikke kan sette oss inn i dagliglivet til følelsesmessig. Vi kan ikke lese tankene til den tause majoritet i år 214. Det er derfor direkte latterlig å angripe kristendommen på grunnlag av at kristne er like individuelle som mer sekulære mennesker. Det er i vår natur å være individualister, og når religiøse ledere ikke lykkes med å drepe individualismen trodde jeg at det ville være naturlig å glede seg over det istedenfor å angripe det. Hva er det dere forventer av kristne? At de skal gå med samme klær med påsydd kors eller jesusfisk i neonfarger, slik at de kan kjennes igjen og utgjøre en homogen gruppe for deres enkelthets skyld? Det er i min logikk umulig. Når individualisme brukes som et argument mot religionen på den måten, viser det bare at man ikke engang tar sin eget vitenskapelig funderte filosofi på alvor.

Så til svar på det spørsmålet som alltid stilles: Ja, det er i menneskets natur å tolke Bibelen individuelt. Små grupper har akseptert å sette sin individualitet til side, litt likt politiske fanatikere eller hifi-fanboys. Det utgjør et håpløst utgangspunkt for religionsdebatt å ikke se saken fra den siden også. Jeg kan love at jeg nesten daglig ser religion fra sidelinjen som menneske, og har ingen problemer med å sette meg inn i sekulær kritikk av religion. Det at ateister ikke er villige til å sette seg inn i utgangspunktet på en mer seriøs måte (crazy little thing called empathy helps) gjør debattene på sentralen intetsigende. De er bare fulle av selvgod bresing over det man oppfatter som sin egen fortreffelighet som intelligent dyr. Å forklare hvordan man har kommet fram til sin tro er umulig, for det handler om følelser og åndelighet, ikke smak eller lukt. Det må da være mulig å tenke litt på premissene. Det er en vesentlig side som er umulig å ta opp, for ord blir floskler. Uten den faktoren blir det vanskelig for troenes kan få fram komplette argumenter, for det har liten hensikt å blottlegge seg i dette miljøet. Hvis man er bevisst på det så vil man kanskje argumentere mer effektivt, såfremt man besitter en smule evne til å tenke abstrakt. Dessuten spør jeg meg selv om motivasjonen til dette, for det er ikke akkurat konstruktive debatter. Det må da være noe mer utfordrende enn å bare gjenta sine forhåndsbestemte standpunkter om og om igjen? Jeg blir ofte lei av "min egen stemme". Blir ikke dere det? Dette gjelder tildels begge sider.

Men nå er debattene blitt så uspiselige fordi alle som er aktive fremviser en evne til å være fulle av seg selv. Det finnes få spor etter reell kommunikasjon å spore hvis man forsøker å gå i dybden i meningsutvekslingene. Det virker like meningsløst som konflikten mellom Israel og Palestina, og tråden begynner å aspirere til den ærerike tittelen Debattens Verdun. Eller kanskje Kommunikasjonens Verdun? Jeg klarer ikke lenger å lese hele innlegg hvis de er så lange som dette, men dere er åpenbart stålsatte nok til å komme helt ned til disse siste ordene.

Ha en fin søndag, da. Unngå gudstjenester på radio og tv hvis du er en lett irritabel ateist, så blir det sikkert kjempefint. Og en fin kirkesøndag til dere som skal der. For min del blir det strekk ut på sofaen til det er klart for middag. Endel ripping skal gjøres, og det er i det minste en konstruktiv og saliggjørende. Det kan vi vel ikke krangle om, sett bort fra hvis du er en ekstremistisk vinylfreak som vil forby digital lyd. ;)

(Pst: Har du klart å lese hele innlegget uten å hoppe over noen avsnitt bør du absolutt vurdere om du ikke har noe viktigere å gjøre. Jeg har egentlig logget ut av denne tråden, men klarer ikke dy meg når jeg får en kløe etter å plage dere. Litt som Dag Solstad, altså)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Igjen et godt innlegg av baluba.

Slik jeg ser det er og skal kristendom være individualistisk. Kristendommen kan ikke være noe annet, hvis det skal være en levende tro.

Det er Luthers store bidrag til den felleskristne trosarv; at man ikke kan være en vanekristen som bare gør sin religiøse plikt, men hver og en må ha et personlig forhold til Gud. Av det følger at siden vi er ulike, vi Gud nødvendigvis oppleves ulikt fra person til person. Det rokker i seg selv ikke ved Gud eller hvem Gud faktisk er. For Gud er den samme, evig og uforanderlig, selv om vi opplever ulike sider og aspekter ved Gud alt etter hvem vi er og i hvilken tid og situasjon vi lever.

Siden Gud i sitt vesen ikke lar seg begripe, vil det måtte bety at hver og en av oss må la seg gripe av Ham. Det gjennoppdaget Luther. At Luther lot seg drive til å utvikle en egen ekklesiologi, er et av de største feiltrinn han gjorde, og har ført til mye vondt.

Jeg har for lengst sluttet å diskutere i denne tråden. Kan poste noen meninger, men ikke gå i noen debatt. Det er helt en meningsløs maschokistisk øvelse og fullstendig ufruktbart.

(Var dette kort nok for deg, baluba?)

V

vredensgnag

Gjest
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:
    Tenker du at alle religiøse, i dette tilfellet kristne, skal tenke helt likt (identisk)?
    Eller kan det tenkes at det innenfor religion også kan være rom for tolkning som ellers i samfunnet? At alt er ikke svart/ hvitt, at alt er ikke akkurat som DU leser eller ser det?
    Svaret på spørsmålene dine, og din tilleggsfilosofering, finner du faktisk i Bibelen og NT.

"For to onde ting har mitt folk gjort: De har gått bort fra meg, kilden med levende vann, og de har hugget seg sprukne brønner som ikke holder vann."

Hva du så måtte ønske å lage av unntaksregler fordi det passer deg og flokken du tilhører best kan jeg ikke stå for. Det er da innlysende at kristendommen har vært preget av eksepsjonalisme så og si fra den ble organisert. Men det slår meg at det er usedvanlig stor forskjell mellom liv og lære, og at det må være slitsomt å leve under en religion hvis leveregler er komplett vilkårlige? Alt man står igjen med er å prøve å få andre til å leve etter regler man selv ikke følger, og det må være trist.

Likevel burde det være mulig å ha forholdsvis universell enighet om hva Guds nåde betyr, men det kan godt være at jeg er fryktelig urimelig i så måte. Jeg kan forstå at man kan velge å tolke vekk noen av de mest ekstreme levereglene i Levitikus, som lite relevante for vår samtid. Men selve kjernehensikten i Jesu' offer burde det være samstemthet omkring, og de troende burde ha forstått offerets avkom: nåden.

Jeg skylder på prestene, som må være dårlige. Emerson skrev at en gang hadde vi prester av gull og drikkekar av tre, nå har vi prester av tre og drikkekar av gull. Kanskje er det noe i det.

Rett ovenfor har Dag levert hovedunnskyldning nr.1 for troende som står uten innsikt i egen religion:

Siden Gud i sitt vesen ikke lar seg begripe, vil det måtte bety at hver og en av oss må la seg gripe av Ham.

V

vredensgnag

Gjest
    Som en adspredelse i en tråd som får Life of Brian til å få preg av høyverdig filosofisk diskurs, viser jeg dette bildet.

Vi registrerer at hattebruk har konsekvenser for hårfasongen, og at Hollywood har valgt å trylle vekk disse konsekvensene i spesielt Westernfilmer.

Og dermed tilbake til programmet.

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:
    Svaret på spørsmålene dine, og din tilleggsfilosofering, finner du faktisk i Bibelen og NT.

"For to onde ting har mitt folk gjort: De har gått bort fra meg, kilden med levende vann, og de har hugget seg sprukne brønner som ikke holder vann."

Hva du så måtte ønske å lage av unntaksregler fordi det passer deg og flokken du tilhører best kan jeg ikke stå for. Det er da innlysende at kristendommen har vært preget av eksepsjonalisme så og si fra den ble organisert. Men det slår meg at det er usedvanlig stor forskjell mellom liv og lære, og at det må være slitsomt å leve under en religion hvis leveregler er komplett vilkårlige? Alt man står igjen med er å prøve å få andre til å leve etter regler man selv ikke følger, og det må være trist.

Likevel burde det være mulig å ha forholdsvis universell enighet om hva Guds nåde betyr, men det kan godt være at jeg er fryktelig urimelig i så måte. Jeg kan forstå at man kan velge å tolke vekk noen av de mest ekstreme levereglene i Levitikus, som lite relevante for vår samtid. Men selve kjernehensikten i Jesu' offer burde det være samstemthet omkring, og de troende burde ha forstått offerets avkom: nåden.

Jeg skylder på prestene, som må være dårlige. Emerson skrev at en gang hadde vi prester av gull og drikkekar av tre, nå har vi prester av tre og drikkekar av gull. Kanskje er det noe i det.

Rett ovenfor har Dag levert hovedunnskyldning nr.1 for troende som står uten innsikt i egen religion:

Siden Gud i sitt vesen ikke lar seg begripe, vil det måtte bety at hver og en av oss må la seg gripe av Ham.
    Jaja... Op.cit.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    Hva du så måtte ønske å lage av unntaksregler fordi det passer deg og flokken du tilhører best kan jeg ikke stå for.
    Antar "du" i dette tilfellet er meg.
    Hvem er i så fall jeg og resten av flokken?

V

vredensgnag

Gjest
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hva du så måtte ønske å lage av unntaksregler fordi det passer deg og flokken du tilhører best kan jeg ikke stå for.
    Det aner jeg ikke - bare i Norge har vi dusinvis registrerte underavdelinger av fortolkningsforgreninger som går i fleisen på hverandre. Jeg håper du kjenner din egen, men kan ikke hjelpe deg der.

Gode samtaler om religion er også mulig. Jeg hadde stor glede av å foredra skillet mellom GT og NT med kardinal Poupard, og diskutere dette med ham. Men han ønsker spørsmål velkommen, og stiller dem gjerne selv - en innstilling jeg merker et fravær av i denne tråden.
    Poupards holdning til vitenskapen har gjort at Vatikanet er blitt meget åpent for å erkjenne at ratio også er en del av skaperverket, men som mangeårig president for Den katolske kirkens kulturråd har han også skjønt at det er overblikk, innsyn og dypsyn som skal til, ikke bare blind tro.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det aner jeg ikke - bare i Norge har vi dusinvis registrerte underavdelinger av fortolkningsforgreninger som går i fleisen på hverandre. Jeg håper du kjenner din egen, men kan ikke hjelpe deg der.

Gode samtaler om religion er også mulig. Jeg hadde stor glede av å foredra skillet mellom GT og NT med kardinal Poupard, og diskutere dette med ham. Men han ønsker spørsmål velkommen, og stiller dem gjerne selv - en innstilling jeg merker et fravær av i denne tråden.
    Poupards holdning til vitenskapen har gjort at Vatikanet er blitt meget åpent for å erkjenne at ratio også er en del av skaperverket, men som mangeårig president for Den katolske kirkens kulturråd har han også skjønt at det er overblikk, innsyn og dypsyn som skal til, ikke bare blind tro.
    Du har vel lest det du har svart på Vreden?
    Bekjenner jeg meg en kristen tro i mine innlegg? Eller annen religion for den sakens skyld?

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Jeg er slett ikke ute etter at alle kristne skal ha samme oppfatning - Gud forby. Da ville jo kirken virkelig ha makt. Jeg regner med at du har meldt deg ut av statskirken, siden du mener du ikke er kristen, eller hva du nå mener.

Du skriver:

Men det forunderlige skjedde at da man fant Dødehavsrullene, så trodde man at det nå ville være nødvendig med betydelige justeringer i skriftene, fordi man nå hadde referansemateriale som skrev seg fra før eldste overlevende tekst.
    Det viser seg at de tidlige kristne var flinke til å huske tekstene, og at de overleverte dem så in toto at det er til å bli dypt imponert av det. Det har kun vært snakk om presiseringer, ingen omskrivinger.
    Innehaveren av verdens største samling skrifter, Martin Schøyen, er selv også innehaver av noen fragmenter fra Dødehavsrullene, og dypt religiøs. Han ble så overmåte imponert over korrespondansen mellom rullene og dagens Bibel at han har finansiert flere prosjekter som skal se nærmere på nettopp dette, bl.a. ved dette
    http://www.deadseascrollsfoundation.com/organization.html

Så la oss legge den muligheten til side. Inntil nyere tid har man tatt Skriften - det levende vannet - meget alvorlig. Det er kun postmoderne mennesker som har behov for å late som om de er kristne som fremmer eksepsjonalismen, religionen selv har sine påbud som skal etterkommes, og som er universelle og ganske så unntaksfrie.

Det er umulig å ha en fri kristendom, men det er altså dette man ønsker å innbille seg selv og andre, tydeligvis.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:

Det tror jeg aldri at du har hatt, vreden. Not in a million years.

Med din holdning til Den katolske kirke som du kaller et pedrastreir, og din forakt for menneseker som ikke deler din oppfatning, tror jeg kardinalen har bedre ting å ta seg til enn å la seg skjikkanere av en besservisser og mister know-all.

"Jeg anser ikke katolikker for å være kristne - det er blitt et pederastreir av verste sort, og burde forbys. Den katolske kirken har ødelagt millioner av barn ..." Sitat Vreden 28.8.2011. Post # 1704.

Morrogutt er du, som vil være teolog.

V

vredensgnag

Gjest
    dag1234 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:

Med din holdning til Den katolske kirke som du kaller et pedrastreir, og din forakt for menneseker som ikke deler din oppfatning, tror jeg kardinalen har bedre ting å ta seg til enn å la seg skjikkanere av en besservisser og mister know-all.

"Jeg anser ikke katolikker for å være kristne - det er blitt et pederastreir av verste sort, og burde forbys. Den katolske kirken har ødelagt millioner av barn ..." Sitat Vreden 28.8.2011. Post # 1704.

Jeg har overhodet ingen lyst til å være teolog, men jeg er interessert i religioner (mrk flertall).

Den katolske kirken er et pederastreir, som forsvarer pederaster og unndrar dem straffeforfølgelse i landene de har begått sine overgrep i. Denslags kan man ikke billige, eller mener du man kan se forbi dette og likevel tre inn i kirken og underkaste seg slike ledere?

Det skulle i så tilfelle støtte opp om hva jeg argumenterer for i tråden.

Likefullt kan jeg altså også ha en samtale med en av kirkens prelater og under denne uttrykke bekymring for dens holdning til overgrep mot små barn, uten at du behøver å pisse på det med din smålåtenhet.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    Jeg regner med at du har meldt deg ut av statskirken, siden du mener du ikke er kristen, eller hva du nå mener.
    Det har jeg faktisk gjort ja.

Jeg er enig i veldig mye av det du skriver, og du har mange gode argumenter. Men det er måten du legger dem frem på jeg ikke til enhver tid helt har sansen for. Til å være såpass oppdatert og ofte reflekterende er du også tidvis veldig unyansert og fordømmende. Dette basert på hvordan JEG leser dine innlegg.

Personlig undrer jeg meg veldig over at ikke flere religiøse, i hvert fall ikke utad, reflekterer over den geografiske inndelingen av religioner. Hvilken religion man tilber er omtrent 100% et resultat av geografi (område og kultur) og den personlige oppdragelsen i det enkelte hjem.
    Hvis en gud virkelig var i kontakt med enkeltmennesket burde spredningen vært helt annerledes, men hver religion er altså samlet i ulike regioner.

V

vredensgnag

Gjest
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg regner med at du har meldt deg ut av statskirken, siden du mener du ikke er kristen, eller hva du nå mener.
    Det har jeg faktisk gjort ja.

Jeg er enig i veldig mye av det du skriver, og du har mange gode argumenter. Men det er måten du legger dem frem på jeg ikke til enhver tid helt har sansen for. Til å være såpass oppdatert og ofte reflekterende er du også tidvis veldig unyansert og fordømmende. Dette basert på hvordan JEG leser dine innlegg.

Personlig undrer jeg meg veldig over at ikke flere religiøse, i hvert fall ikke utad, reflekterer over den geografiske inndelingen av religioner. Hvilken religion man tilber er omtrent 100% et resultat av geografi (område og kultur) og den personlige oppdragelsen i det enkelte hjem.
    Hvis en gud virkelig var i kontakt med enkeltmennesket burde spredningen vært helt annerledes, men hver religion er altså samlet i ulike regioner.
    Godt. Jeg likte heller ikke måten du hogg inn i hva du mente å ha funnet ut at jeg stod for, i innlegget jeg svarte på - men nå har vi kalibrert.
    Min stil er som den er, den er meg. Sånn velger jeg å ordlegge meg. Som du påpeker er Gud geograf, og har valgt å gestalte seg ulikt alt etter landkartet. ;)
    Jeg var (u)heldig da jeg var liten, og tilbrakte mine oppvekstår i et mylder land, på forskjellige kontinenter. Religionenes stedbundenhet ble tidlig tydelig for meg, og vanskelig å forene med den tankevirksomheten som foregikk mellom ørene.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.621
    vredensgnag skrev:
    Den katolske kirken er et pederastreir, som forsvarer pederaster og unndrar dem straffeforfølgelse i landene de har begått sine overgrep i. Denslags kan man ikke billige, eller mener du man kan se forbi dette og likevel tre inn i kirken og underkaste seg slike ledere?
    Det ser ut til at også irerne ved deres statsminister også etter hvert har kommet til noe i nærheten av dette;

http://www.nytimes.com/2011/09/18/w...es-ties-to-roman-catholic-church.html?_r=1&hp

"And so when the normally mild-mannered prime minister, Enda Kenny, unexpectedly took the floor in Parliament this summer to criticize the church, he was giving voice not just to his own pent-up feelings, but to those of a nation.

His remarks were a ringing declaration of the supremacy of state over church, in words of outrage and indignation that had never before been used publicly by an Irish leader.

“For the first time in Ireland, a report into child sexual abuse exposed an attempt by the Holy See to frustrate an inquiry into a sovereign, democratic republic as little as three years ago, not three decades ago,” Mr. Kenny said, referring to the Cloyne Report, which detailed abuse and cover-ups by church officials in southern Ireland through 2009.

Reiterating the report’s claim that the church had encouraged bishops to ignore child-protection guidelines the bishops themselves had adopted, the prime minister attacked “the dysfunction, the disconnection, the elitism” that he said “dominate the culture of the Vatican.”

He continued: “The rape and torture of children were downplayed, or ‘managed,’ to uphold instead the primacy of the institution — its power, its standing and its reputation.” Instead of listening with humility to the heartbreaking evidence of “humiliation and betrayal,” he said, “the Vatican’s response was to parse and analyze it with the gimlet eye of a canon lawyer.
    ”

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Holmium skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg har overhodet ingen lyst til å være teolog, men jeg er interessert i religioner (mrk flertall).

Det skulle i så tilfelle støtte opp om hva jeg argumenterer for i tråden.

Likefullt kan jeg altså også ha en samtale med en av kirkens prelater og under denne uttrykke bekymring for dens holdning til overgrep mot små barn, uten at du behøver å pisse på det med din smålåtenhet.
    Det var noe å drømme om Vreden, at en av Kirkens høyest betrodde skulle sitte og diskutere troen med deg. Du og han, de store herrer, vettu. Det hadde vært noe. Da hadde du kommet til din rett. Jada. Det vil du vi skal tro på? In your dreams, darling.

De gamle sa: Liten på jord, men stor i ord. Tenker heller det er den mekanismen vi her er vitne til. For du klarer jo ikke å argumentere, du oppretter stråmenn og du tar mannen og ikke ballen. Konsekvent. Og du - og du alene - vet best, for du har jo lest Bibelen fra perm til perm. Og tror du er den eneste som har gjort det, i alle fall lest den på riktig måte. Dvs din måte.

Da har ikke jeg mer å tilføye.

http://www.katolsk.no/biografier/utenriks/poupard

V

vredensgnag

Gjest
    Det var et meget interessant møte. Han reiste med egen tolk, og for at sammenkomsten skulle være intim satt tolken i en transportabel, lydtett bu - det er status, det, når du har egen tolkebu med på reisen.

Jeg fikk anledning til å fange prelatens oppmerksomhet i dugelig tid, og min gjennomgang utfra mitt ståsted av rettsoppfatningen i GT og NT husker han godt. Den ble også omskrevet annetsteds.

Du blir som sagt så smålåten, Dag.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    Det var et meget interessant møte. Han reiste med egen tolk, og for at sammenkomsten skulle være intim satt tolken i en transportabel, lydtett bu - det er status, det, når du har egen tolkebu med på reisen.

Jeg fikk anledning til å fange prelatens oppmerksomhet i dugelig tid, og min gjennomgang utfra mitt ståsted av rettsoppfatningen i GT og NT husker han godt. Den ble også omskrevet annetsteds.

Du blir som sagt så smålåten, Dag.
    Morogutt er du, og relativt sett kommer du da bedre ut enn jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mistrosikhet er vel nærmest er forutsetning for å være kristen. Hvorfor ellers ivre slik etter å pålegge sine mennesker alle disse livets restriskjoner og begrensninger?

V

vredensgnag

Gjest
    Hunden ligger nå med potene i været foran en knatrende svenskeovn, etter å ha blitt luftet.
    Jeg registrerer i PM at jeg mistros, og avkreves sannhetsbevis for min uhyrlige påstand om at en av "Kirkens høyest betrodde skulle sitte og diskutere troen med deg."

Alternativt kan jeg martres og pines med glødende jernstenger til jeg vedgår at det var tøv og tant, alt sammen. Men nå er det en gang slik at jeg hadde den glede å bli utvalgt til å representere heimlandet under "Kirken og Filmen i dialog", som ble arrangert av Det pavelige råd, Domkirken og Den katolske kirke i Norge.

Og jeg tok for meg skillet mellom GTs hevn og NTs nåde med selvsamme Poupard med følge som ivrige lyttere, og gjennomgikk dette med slik klem at det ble gjenopptrykket i ulike land. Og etter foredraget ba kardinalen om en samtale med meg, og den førte til en invitasjon til Vatikanet som man vil forstå at jeg ikke kunne følge opp. Mye tyder på at jeg ikke er prinsippfast, men jeg kan da i det minste gjøre et forsøk.

Jeg ville foretrukket at denne finske publikasjonen hadde brukt Judith av Holofernes som illustrasjon (hun får Terminator til å blekne), men de valgte altså sistnevnte da de trykket utdrag fra mitt foredrag.
    Siden det i tråden har vært uklarheter omkring nåden i bibelsk sammenheng tillater jeg meg å henvise til tittel i den svensk-finske publikasjonen: Våld och nåd.

Det var en interessant sammenkomst av representanter for kirke og film, og kardinal Poupard er unektelig en klok mann, som har gjort meget for å få sin kirke til å legge vekk dogmer og se på verden med åpnere øyne. Tiltaket var et utspill for å kartlegge hvor kirken kunne hente budskapskraft gjennom filmen, og jeg fant det interessant å få lov til å vurdere emnet og fremlegge dette blant mennesker med slik innsikt i skriftene.

Jeg må tilstå at jeg så frem til å studere kardinalens ansikt på valgte steder i mitt foredrag, som jeg legger igjen her, i nedlastbar stand. Det er satt opp i foredragsform utsagnsvis, så ha det in mente ved gjennomlesning.

Et utdrag:

Dette spørsmålet ble faktisk satt på den største prøven i det forrige århundre, som kanskje var menneskehetens aller voldeligste, der store verdenskriger ble utkjempet med våpen som i sin ødeleggelseskraft kunne legge hele byer øde.
    Etter andre verdenskrig oppnådde mennesket en ødeleggelsesevne som kunne utslette hele kontinenter, for ikke å si hele planeten. Denne perioden er det ultimate uttrykk for en sammenhengende flertusenårig voldsorgie i vår kultur, som nå truer hele skaperverket, og ikke kun én utvalgt fiende.

Dette får meg til å tenke tanken at mennesket, i sin evne til å anvende vold, nå har overgått Gud i sitt potensiale. For til tross for sin Gammeltestamentariske hang til oversvømmelser, landeplager og uår, betviler jeg at Gud ønsker å utslette sitt skaperverk.
    Og ligger det ikke en utrolig ironi i dette at akkurat da vi oppnådde denne evnen til å legge hele planeten øde, så ble vi også i stand til å reise vekk fra den, og tydelig se hvor liten og sårbar den er?
    Og er det derfor vi har skjønt at Det Gamle Testamentes mange eksempler på iskald hevn ikke lenger er en god rettesnor for oss?

Med dette bør Dags hang til mistro være imøtekommet til hans tilfredshet.

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    ^ Jeg tror du kan klipp og lim i alle fall Vreden. Og internettet er stort - der finnes det mye.

At jeg mistror dine påstander i forumet og på pm kommer at min erfaring med din etterrettelighet og din rederlighet. Der synes jeg du har et stykke igjen før tilliten er alminnelig.

Får se om jeg klarer å karre meg gjennom dette anonyme teksten du har lagt ut. Den kan jo være skrevet av bestemor di for alt jeg vet. Et enkelt google-søk førte til ingen treff.

V

vredensgnag

Gjest
    dag1234 skrev:
    ^ Jeg tror du kan klipp og lim i alle fall Vreden. Og internettet er stort - der finnes det mye.

At jeg mistror dine påstander i forumet og på pm kommer at min erfaring med din etterrettelighet og din rederlighet. Der synes jeg du har et stykke igjen før tilliten er alminnelig.

Får se om jeg klarer å karre meg gjennom dette anonyme teksten du har lagt ut. Den kan jo være skrevet av bestemor di for alt jeg vet. Et enkelt google-søk førte til ingen treff.
    Du er en mistroisk mann. Det må du leve med. Om du har problemer med min etterrettelighet og min redelighet får du nesten ta et oppgjør med deg selv - det er en pauver måte å tilsidesette en debattants innspill på. Du finner dårlig objektivt grunnlag for denne mistroen.

Ellers har jeg faktisk etterlatt noen spor, så du kan kan få balsam for ditt tvilende sinn og se at jeg er ordholden.

Er det ikke bare å akseptere at jeg har møtt denne "Kirkens høyst betrodde mann" i denne sammenhengen? Din ?????? må du da hurtig kunne overvinne? Eller passer ikke dette med måten du har avfeid mine innvendinger i tråden på?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Som en adspredelse i en tråd som får Life of Brian til å få preg av høyverdig filosofisk diskurs, viser jeg dette bildet.
    Tok ikke med bildet. Mener det holder med teksten, som er en annen måte å skrive det samme jeg skrev i mitt forrige innlegg.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:

Du er en mistroisk mann. Det må du leve med. Om du har problemer med min etterrettelighet og min redelighet får du nesten ta et oppgjør med deg selv - det er en pauver måte å tilsidesette en debattants innspill på. Du finner dårlig objektivt grunnlag for denne mistroen.

Ellers har jeg faktisk etterlatt noen spor, så du kan kan få balsam for ditt tvilende sinn og se at jeg er ordholden.

Er det ikke bare å akseptere at jeg har møtt denne "Kirkens høyst betrodde mann" i denne sammenhengen? Din ?????? må du da hurtig kunne overvinne? Eller passer ikke dette med måten du har avfeid mine innvendinger i tråden på?
    Det var en slik tilstelning i 2002. http://www.katolsk.no/nyheter/2002/11/06-0001

Du er ikke nevnt der. Heller ikke foredraget ditt.

Jeg har nå lest teksten du linket. Vi vet enda ikke hvem som har forfattet det skriftet. Særlig dypt er det ikke. Men greit nok. Enn så lenge så holder jeg på at det er skrevet av bestemora di, eventuelt funnet på nettet.

Resten av din påstander om samtale med kardinalen og din invitasjon tror jeg selvsagt ikke på. Han har bedre ting å foreta seg.

V

vredensgnag

Gjest
    November 2002 - og da hadde jeg gleden av å foredra som nevnt. Må være frustrerende for deg dette, ikke like lett å avskrive hva jeg måtte mene om religion nå. Og spør deg selv - hvorfor i alle dager skulle jeg dikte opp min deltakelse?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    November 2002 - og da hadde jeg gleden av å foredra som nevnt. Må være frustrerende for deg dette, ikke like lett å avskrive hva jeg måtte mene om religion nå. Og spør deg selv - hvorfor i alle dager skulle jeg dikte opp min deltakelse?
    Hør. Jeg har også holdt foredrag, og skrevet mye. Du imponerer ikke meg med det der som du viser til her. Konferansen din har uansett ikke satt særlige spor etter seg - med eller uten din deltakelse. Om du velger å bløffe om dette, så har du vel dine grunner til det, jeg kan jo ikke vite dem.

Jeg bryr meg ikke om din tro, og jeg har aldri spurt deg om den heller. Men du angriper min tro og avskriver den, uten å komme med ett eneste argument, annet enn at det er rør og ukristelig, og mye usammenhengende oppgulp fra din egen innbilte storhet og så skaper deg stråmenn som du angriper og tillegger meg mange meninger jeg ikke har. Da irriterer du meg, og dette er en diskusjonmåte du viser i flere tråder. Og slik kommer det frem at du har lite å å fare med utover noe tilfeldig namedropping her og der, og at du har lest Bibelen fra perm til perm. So what? Det har noen milliarder andre og.

Kom med hva du er uenig i ved min tro og slutt med din usakelige plaging.

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Det var du som mente, gjentatt og med tyngde, at jeg løy om mitt møte med Poupard. Det er litt av en påstand.
    Dette handler ikke om hvorvidt denne konferansen over noen dager har satt spor etter seg i menneskets historie, men om din meget ekle måte å omtale en HFSers troverdighet på, og dine gjentatte påstander i så måte. I tillegg en tåpelig avsporing, i den grad denne tråden kan avspores ytterligere. (Og din PM var hinsides fjollete).

Jeg bedriver langt fra noen usaklig plaging. Du smykker deg med en kristentro du har liten innsikt i, og reagerer surt når det påpekes. Og da snakker jeg ikke om religiøse esoterica, men om kjerneelement i troen.

Men dette er med stor sannsynlighet ikke tråden å ta dette videre i.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn