Er du sprø? De verdsetter liv og helse mer enn som så. Ellers er jeg enig med Parelius i at hvilket aspekt som er mest alvorlig. Og selvfølgelig oddgeir i samme slengen, siden P egentlig bare ytrer enighet med hans logikk i denne spesifikke saken.noruego skrev:Jeg formoder at rights.no har publisert Muhammed-tegninger?
:-\Oops! Google Chrome could not connect to www.rights.no
Er ikke dette et forum for møte mellom forskjellige kulturer da, og ikke et vanlig fakultet? Hvis institusjonen er til for møter mellom de forskjellige kulturene så bør kunsten på veggene være så nøytral som mulig. Bergen ressurssenter for internasjonal utvikling heter det, og da er det meningen at det skal være en plass der de forskjellige kulturene, konservative som liberale, skal kunne møtes på nøytral grunn. Da bør ikke utsmykkingen være av en slik art at vi liberale gliser bredt, mens de konservative sliter med å føle seg velkommen. I så måte passer bildet bedre på HF.Gjestemedlem skrev:http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Denne-rumpen-ble-for-droey-2485284.html
For sterk kost i en verden full av konservative religiøse. :-\
Kanskje noen burde være litt mer selektive i hvem som inviteres i stedet?
Jeg har litt problemer med å se at et senter for "møte mellom kulturer" ikke skal våge ha andre kulturelle innslag enn det som blir pynt og underholdning. Hadde det nå enda vært et kontroversielt verk, ... men en undik og en bok i tegneseriestil? Hvis noen lar tar anstøt av noe slik så kan jeg ikke se at de har noe på en slik plass å gjøre... som annet enn en case study i konservativ forstokkethet.baluba skrev:Er ikke dette et forum for møte mellom forskjellige kulturer da, og ikke et vanlig fakultet? Hvis institusjonen er til for møter mellom de forskjellige kulturene så bør kunsten på veggene være så nøytral som mulig. Bergen ressurssenter for internasjonal utvikling heter det, og da er det meningen at det skal være en plass der de forskjellige kulturene, konservative som liberale, skal kunne møtes på nøytral grunn. Da bør ikke utsmykkingen være av en slik art at vi liberale gliser bredt, mens de konservative sliter med å føle seg velkommen. I så måte passer bildet bedre på HF.
Men hvis hele poenget er dialog, så kommer man ikke langt med å starte ballet med en fornærmelse. Det bryr du deg nok lite om, siden dialog er det siste du ønsker.Gjestemedlem skrev:Jeg har litt problemer med å se at et senter for "møte mellom kulturer" ikke skal våge ha andre kulturelle innslag enn det som blir pynt og underholdning. Hadde det nå enda vært et kontroversielt verk, ... men en undik og en bok i tegneseriestil? Hvis noen lar tar anstøt av noe slik så kan jeg ikke se at de har noe på en slik plass å gjøre... som annet enn en case study i konservativ forstokkethet.baluba skrev:Er ikke dette et forum for møte mellom forskjellige kulturer da, og ikke et vanlig fakultet? Hvis institusjonen er til for møter mellom de forskjellige kulturene så bør kunsten på veggene være så nøytral som mulig. Bergen ressurssenter for internasjonal utvikling heter det, og da er det meningen at det skal være en plass der de forskjellige kulturene, konservative som liberale, skal kunne møtes på nøytral grunn. Da bør ikke utsmykkingen være av en slik art at vi liberale gliser bredt, mens de konservative sliter med å føle seg velkommen. I så måte passer bildet bedre på HF.
De amerikanske kristne er minst like forstyrret og antropofobiske som sintemuslimene.baluba skrev:Jeg ser at en hønsehjerne skriver at TV3 og TV4 er et eksempel på at vi nordmenn sladder naken hud for å tekkes de som ikke tåler å se naken hud. Hønsehjerne skriver jeg ikke fordi jeg er enig i at naken hud bør vises, dere vet alle at jeg ønsker meg mye mer naken hud i offentligheten, men fordi den sensuren ikke ville forekommet hvis det ikke var at den allerede var lagt på da programmet ble sendt fra Junaiten. Det er der angsten for naken hud i media er størst, ikke her. Dermed er TV3 og TV4 tvunget til å sende sensurert nakenhet av de amerikanske nettverkene de handler fra, ikke muslimskrekk hos sjefene.
Ja visst er de det, og følte derfor for å trekke fram den som et eksempel på at det kan gå litt av hengslene i selvgodhet når man leter etter noe å kritisere med lys og lykter. I dette tilfellet var nemlig adressen så feil som den kan bli, men jeg tipper hønsehjernen er såre fornøyd der han sitter i sin leilighet i Loddefjord.Gjestemedlem skrev:De amerikanske kristne er minst like forstyrret og antropofobiske som sintemuslimene.baluba skrev:Jeg ser at en hønsehjerne skriver at TV3 og TV4 er et eksempel på at vi nordmenn sladder naken hud for å tekkes de som ikke tåler å se naken hud. Hønsehjerne skriver jeg ikke fordi jeg er enig i at naken hud bør vises, dere vet alle at jeg ønsker meg mye mer naken hud i offentligheten, men fordi den sensuren ikke ville forekommet hvis det ikke var at den allerede var lagt på da programmet ble sendt fra Junaiten. Det er der angsten for naken hud i media er størst, ikke her. Dermed er TV3 og TV4 tvunget til å sende sensurert nakenhet av de amerikanske nettverkene de handler fra, ikke muslimskrekk hos sjefene.
Hvis kultur A ikke vil tillate kultur B å eksistere fordi den anses som "fornærmende", så er det vel liten grunn for kultur B til å engasjere seg i dialog.baluba skrev:Men hvis hele poenget er dialog, så kommer man ikke langt med å starte ballet med en fornærmelse. Det bryr du deg nok lite om, siden dialog er det siste du ønsker.
Man er da ikke en duknakket forskremt slave i sitt eget hus. Hvis ikke besøkende makter å tolerere helt alminnelige uskyldige uttrykk for dagliglivet i Norge så bør man kanskje ikke kaste bort så mye tid på dialog med dem.baluba skrev:Men hvis hele poenget er dialog, så kommer man ikke langt med å starte ballet med en fornærmelse. Det bryr du deg nok lite om, siden dialog er det siste du ønsker.
Behovet for nøytral grunn vil alltid være tilstede, men er det UiBs ansvar? Nøytral grunn bør ikke dekoreres med kunst som provoserer en av partene, uansett hvem som har skapt stedet og hvor det ligger. Det skal være et sted der alle kulturer føler seg hjemme. Ellers gir vi stort sett blaffen i dette, noe som vises i at bildet henger på HF nå. Det er ikke nøytral grunn på samme måte, og dermed kan vi tillate oss hva som helst innenfor våre normer. Men dekorerer vi et rom for at det skal brukes til å invitere folk som er mer konservative enn oss så bør de føle seg bekvemme der. Hvis ikke bør vi la vær å invitere dem i første omgang.Slubbert skrev:Hvis kultur A ikke vil tillate kultur B å eksistere fordi den anses som "fornærmende", så er det vel liten grunn for kultur B til å engasjere seg i dialog.baluba skrev:Men hvis hele poenget er dialog, så kommer man ikke langt med å starte ballet med en fornærmelse. Det bryr du deg nok lite om, siden dialog er det siste du ønsker.
Nøytalt nok dette, for de konservative?baluba skrev:Behovet for nøytral grunn vil alltid være tilstede, men er det UiBs ansvar? Nøytral grunn bør ikke dekoreres med kunst som provoserer en av partene, uansett hvem som har skapt stedet og hvor det ligger. Det skal være et sted der alle kulturer føler seg hjemme. Ellers gir vi stort sett blaffen i dette, noe som vises i at bildet henger på HF nå. Det er ikke nøytral grunn på samme måte, og dermed kan vi tillate oss hva som helst innenfor våre normer. Men dekorerer vi et rom for at det skal brukes til å invitere folk som er mer konservative enn oss så bør de føle seg bekvemme der. Hvis ikke bør vi la vær å invitere dem i første omgang.
Den guddommelige kommando. Uten gud ingen plikter. «If morals are to have a foundation in a real obligation, then there is God".roesok skrev:Grei hersketeknikk å kalle noen et tannløst fjols når du er uenig og ikke har flere motargumenter enn dette. Samtidig avslører du et skremmende innsyn i en gudløs verden der eneste autoritet er menneskers egoisme og varierende verdinormer de til enhver tid mener er riktig. Det finnes ingen overordnede absolutter av rett og galt. Har sett skremmende eksempler på sortering av menneskeverd tidligere i nazismen og kommunismen.
I så fall er det virkelig på høy tid. Bibelens relevans med henblikk på autoritet er på linje med Asbjørnsen og Moe's samlede verker. DEt finnes (minst) like mye sunn fornuft i sistnevnte, og betydelig mindre ondskap.Kjendis skrev:A-magasinets intervju med pastorsønnen har som mål å undergrave bibelens autoritet.
Det står veldig mye sludder i den boka, ja. Problemet oppstår i det man skal benytte denne type psykopatisk undertrykkelsesteknikk som autoritet i livet.Det står et eller annet i bibelen om når Jesus forlater hjertet, flytter det syv demoner inn og personen prater bare tull og løyn.
Å benytte bibel, guder og disses diverse motsetninger som trusselbilde og avstraffelser er pr definisjon psykisk misbruk. A-magasinet har vel laget en artikkel om historien gutten har å fortelle, og det får være opp til leseren å måle fornuftsgehalten i dette. Det er vel å anse som en slags "historie fra virkeligheten". Norsk Ukeblad er heller ikke så kritiske til fortellere som snakker om utroskape og kjærlighet alle veier i sine spalter. Denne saken har nyhetens interesse, og leserne må være kritiske til alle slike personlige artikler i alle tidsskrifter. Alle saker har minst to sider.Han ser saken fra sitt syn og A magasinet er ufattelig ukritisk til påstandene hans om psykisk missbruk og "Straff" for å ha det gøy på byen.
Dette er nok en del mer gjennomgripende enn den lettbenthet du omtaler saken med her. Det burde være enkelt å forstå at dette er dramatisk, med det bakteppet denne saken har. Den unge mannen kan med sine handlinger vise en vei ut av uføret også for andre tvilere i absurde "gudestyrte" undersamfunn i vårt land.Gutten er i ferd med å bli voksen. Dermed kommer denne frigjøringsreaksjonen fra familie og menighet. Veldig naturlig.
Ja!Slubbert skrev:Bra oppsummering:
Rights.no publiserte tegningene sammen med de fleste ansvarlige medier. Og det ble det kontroverser av fra uventet hold.. Se denne fra 2008.baluba skrev:Er du sprø? De verdsetter liv og helse mer enn som så.noruego skrev:Jeg formoder at rights.no har publisert Muhammed-tegninger?
Mulig Støre har lest denne. I alle fall er han en tenkende person som har reflektert mye over livssynsspørmsål. At han idag står for et kristent livssyn er kanskje ikke alle her like komfortabel med. Noen har kanskje også den besnærende tanke at å havne på et slikt standpunkt er intellektuelt mindreverdig.Parelius skrev:^Vi skulle kanskje spleiset på en til Støre også
Nah, hvorfor ikke lese den selv. Det kunne jo vært greit med argumenter; en tar feil om en innbiller seg at en ikke kan argumentere i forhold til tro (her spes. de teistisk religioner med en hellig skrift). Kutter en ut den hellige boken så blir ting litt annerledes, det skal medgies.roesok skrev:Mulig Støre har lest denne. I alle fall er han en tenkende person som har reflektert mye over livssynsspørmsål. At han idag står for et kristent livssyn er kanskje ikke alle her like komfortabel med. Noen har kanskje også den besnærende tanke at å havne på et slikt standpunkt er intellektuelt mindreverdig.Parelius skrev:^Vi skulle kanskje spleiset på en til Støre også
Sterk tro ser jeg finnes både i religiøs og ateistisk leir. Må da minne begge parter på at "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." (Russell)
Det er alltid en sikkerhetsrisiko når maktpersoner blir religiøse. Tilregnelighet, lojalitet og dømmekraft kan trekkes i tvil.roesok skrev:Mulig Støre har lest denne. I alle fall er han en tenkende person som har reflektert mye over livssynsspørmsål. At han idag står for et kristent livssyn er kanskje ikke alle her like komfortabel med. Noen har kanskje også den besnærende tanke at å havne på et slikt standpunkt er intellektuelt mindreverdig.
Dette ser jeg ikke på som noe vektig innlegg i det hele tatt. At sønnen til Åge går ut som han gjør er viktig og nødvendig, for dette er imo en menighet som står for en pervertering av det jeg oppfatter som representasjon av en nådig Gud. Dette bør sende sjokkbølger inn i den karismatiske bevegelsen, men kommer ikke til å gjøre det. Deres selvgodhet er så stor at jeg nesten misstenker ledelsen for å anse seg selv for å være gudelig. Denslags overgrep som beskrives av denne unge mannen er svært utbredt, og har ødelagt altfor mange liv.Kjendis skrev:A-magasinets intervju med pastorsønnen har som mål å undergrave bibelens autoritet.
Det står et eller annet i bibelen om når Jesus forlater hjertet, flytter det syv demoner inn og personen prater bare tull og løyn. Han ser saken fra sitt syn og A magasinet er ufattelig ukritisk til påstandene hans om psykisk missbruk og "Straff" for å ha det gøy på byen.
Gutten er i ferd med å bli voksen. Dermed kommer denne frigjøringsreaksjonen fra familie og menighet. Veldig naturlig.
Huff da er det bare å tømme barskapet faderlig fort !baluba skrev:Artikkelen er faktisk et år gammel, så nå bør du vende deg mot Gud så kjapt som mulig fordi vår tid på jorden er over når som helst.
Det greie med de gamle norske gudene er at man i det minste kan velge og vrake blant dem, eller ha dem alle til hvert sitt bruk. Vel mye mer fleksibelt enn de monoteistiske religionene der man kun har det definerende spørsmålet "Are you with us or are you against us?"Spiralis skrev:Huff da er det bare å tømme barskapet faderlig fort !baluba skrev:Artikkelen er faktisk et år gammel, så nå bør du vende deg mot Gud så kjapt som mulig fordi vår tid på jorden er over når som helst.
Bør jeg søke å finne igjen "barnetroen", eller kan det være tid nok til å konvertere til Åsatroen !??
På ingen måte. De polyteistiske religionene er mye mer kompatible med den virkelige verdens underfundigheter. De fungerer mer som fokuspunkter på ens drømmer og ønsker enn et system der man skal underkaste seg en ferdigpakke med drøvtygget "visdom" og direktiver.baluba skrev:Ut fra din snåsa-retorikk så er det en klar logisk brist nå du rangerer religioner.