Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oldman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.07.2005
    Innlegg
    96
    Antall liker
    20
    Kjøpt og kjøpt... Fingra fulle av finerflis vitner om en viss egeninnsats. Bygde med en kompis og assistanse fra møbelsnekker. Mye kløn, mange timer og sene kvelder men dævelsk moro pluss bonus eierglede

    Takk og takk! Dette låter fornuftig allerede med kun skramstadhorn hele veien opp til mellomtonen.
    Dette er interessant. Da jeg så disse i Drøbaktråden, tenkte jeg at de var custom bygget. Nå dukker de opp her, og et nærliggende spørsmål er om disse er tilgjengelige i handel og vandel, evt. som byggetegninger. Jeg kan ikke se at Skramstad har noe på nett om disse. De har jo et greit fotavtrykk og bør kunne vurderes av folk som er på bassjakt, som meg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de er custombygget og Grelv og undertegnede tok utviklings/design-kostnadene
    dette "spanderer" vi på alle som vil bygge
    de kan kjøpe rettighetene til å bygge disse med å betale en "royalty" til Rune og partnerens selskap Paragon Arrays
    denne er for symbolsk å regne
    tegninger for fres utarbeides av Rune mot et normalt fee
    skumpropp kjøpes av Rune, er endel av et patent, derfor royalty
    aluprofiler får man tegninger til og bestiller selv
    hoffsnekker Bakken har laget tre par og er inne i tralten og kan sikkert lage flere
    elementet kjøpes trolig billigst hos Thomann.de
    mailadresser utleveres via PM for interesserte
    påregn 35-45K inkl elementer ex filtre og amper og finish
    følsomhet er 92db@20Hz og 102db@30Hz så de er relativt lettdrevne, men revner ikke av et par hundre watt
    de tåler 1400

    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    oldman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.07.2005
    Innlegg
    96
    Antall liker
    20
    de er custombygget og Grelv og undertegnede tok utviklings/design-kostnadene
    dette "spanderer" vi på alle som vil bygge
    de kan kjøpe rettighetene til å bygge disse med å betale en "royalty" til Rune og partnerens selskap Paragon Arrays
    denne er for symbolsk å regne
    tegninger for fres utarbeides av Rune mot et normalt fee
    skumpropp kjøpes av Rune, er endel av et patent, derfor royalty
    aluprofiler får man tegninger til og bestiller selv
    mailadresse utleveres via PM for interesserte
    mvh
    Leif
    Jeg forstår, takk. Dette er vel tresløyd for viderekommende, men det finnes jo snekkere. Er det typiske subhorn, eller kan de deles høyere?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    De har en resonans på 100hz som er ca 6dB i mitt rom. Den kan dras ned med dsp, og de ruller da pent av ved 200-250. Det låter faktisk greit hele veien opp til cmcd på 250, men selvfølgelig optimalt å dele under resonansen. Spesielt med analog deling.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    [/QUOTE]
    Jeg forstår, takk. Dette er vel tresløyd for viderekommende, men det finnes jo snekkere. Er det typiske subhorn, eller kan de deles høyere?[/QUOTE]

    De er no herk å bygge pga størrelsen. Ikke noe en slenger rundt i en håndvending.
    cnc er et must, og helst tilgang til limpresse hvis du ikke vil tappe og skru til den store gullmedaljen.

    jeg presset mine i svær presse på 8 bar, og stoler da på limet alene. Satt noen lamello i topp og bunn pluss baffel, men ellers kun limt

    anbelfaler på det sterkeste å sette dette bort hvis du ikke har tilgang til nødvendig utstyr. Rune er også veldig opptatt av at hans konstruksjoner er skikkelig bygd, så han er nok lite hypp på at horna bankes sammen halv lurvete i snikkarboden
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Dette var dårlige nyheter - har du ikke skrudd og spikret?
    Dette er spesielt kritisk om man snekrer om vinteren - i alle fall så burde du ha spikret!

    Nei,da - kødda - limet alene holder herfra og til Island og tilbake om du skulle ombestemme deg.
    Skjønner at en god snekker har holdt hånda si over snekkeren din.
    Lim duger - Lamello og alt annet er bare fin-fin styring under montering.

    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det skal mer til for å sette skrekken i meg. Skramstadsubbene har nå romlet i to dager og det kommer et knak en gang i blandt. Jeg spretter da opp og inspiserer alle sammenføyninger og puster lettet ut. Nei, er ikke bekymret for denne metoden. En fullsize limpresse gjør jobben.

    Subbene er nå kobla ut og flh får knaket litt fra seg. De gir fin output til 70hz i bula på Nærsnes, så det går an å lytte til de at det er for blodfattig. Måler mer eller mindre snorrett til 300 hvor de får en knekk, men hva gjør det når delingen er akkurat der.
    Effektiviteten er voldsom, og jeg demper accuphasen maksimalt for å integrere medmellomtonen.

    i morgen får jeg skumpropper og noen xlr splittere og skal prøve med skramstad og flh i mono
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette var gromme saker JoHoo. Vært en rivende utvikling ifra i fjor. Når tror du at du er i mål, hva skal til ? :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Absolutt! Drar jeg på med skramstadene ser jeg nærmest panelet i trehuset vårt blafrer. Godt huset på Isl er støpt.
    Nei, det er nok naturlig at element og trevirke setter seg i stuetemperatur med litt knak og brak.

    HC: virker som jeg nærmer meg mål nå. Skal det bli noe heftigere må det velges et annet prinsipp eller det må graves/støpes. Siden vi nå flytter til en plass vi regner med å bli ut livet er det ikke fritt for at fantasien løper løpsk etterhvert. Pleier ikke være noe problem i min skalle. Men jeg vet de neste årene blir hektiske med hovedfokus på annet enn utvikling i godlydens navn. Føles derfor digg å ha kommet så langt før vi flytter. Basshorn i påbygg på huset eller utgravd kjeller for bli etterhvert ;)

    Gratulerer så mye med nyerhvervet praktfull kåk!

    Ellers er det jo mye småplukk igjen før jeg er i mål med dette. Droppet kantfresing og finish foreløpig da dette skal drasses mye på før de får sin permanente plass.. Det skal kables, forsterkere skal ferdigbygges, dsp skal utvides, stativ må mekkes, horn skal plastidippes etc.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kun en kjapp måling fra lytteposisjon Leif. Skal gå mer vitenskapelig til verks etter hvert.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Blir litt fikling i helga tenker jeg. Skal prøve å skille horn og rom. Steike låter 2220A bra! Skal prøve med E130 etter hvert også. Hva anslår du effektiviteten på dine sett til Leif? Ved 100dB lydtrykk i lyttepos er det så vidt et utslag på VU meterne på Accuphase.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Dæven... Accuphasen er dempet max som gir en gain på 16dB i tillegg til -3dB i DSP. Da matcher den D2 og Anaview med 20dB gain, men likevel med relativt høyt nivå og kraftig ooomph i mellombassen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Accuphasen passer imo ikke i et hornsystem
    vil du ha utklingning og harmonics går du for rør
    dette har vi vært gjennom før
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vi får se. Gjør en tilsynelatende strålende jobb på FLH. Husk jeg deler på 300.
    Men den er til salgs og er åpen for det meste. Tror en som skal bruke den fullrange hadde fått mer glede av den en jeg.
    Rør i mellomtonen er jeg overbevist om.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for optimal integrasjon, ville jeg kjørt rør på mest mulig
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fordi JEG mener at rør gjengir overtoner på en mere troverdig måte enn noen trisseforsterker jeg har hørt
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Så så... Leif sier "jeg". Ingen fasit, mange skoler og veier og dette er et høyst subjektivt tema. For min egen del vil jeg fortsette å eksperimentere med forskjellige kombinasjoner med et åpent sinn.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er vel ikke mer komplisert at rør ofte legger til harmonisk forvrengning som gjort riktig forsterker overtonene uten at det går utover transparensen? Siden innspillinger ofte fjerner overtoner som er der naturlig i konsertsalen så kan det være fint med utstyr som tryller de tilbake igjen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er du den eneggede tvillingbroren til Orso? :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dette påminner meg om en interessant påstand fra teknikeren til Ed Pong i UltraAnalogue Recordnings....oppretter egen tråd......
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Følger ikke helt denne, hvorfor blir harmonisk forvrenging borte i opptaks-sammenheng?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ikke jeg heller
    men jeg følger ikke med i noe av det innlegget :rolleyes:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Så så... Leif sier "jeg". Ingen fasit, mange skoler og veier og dette er et høyst subjektivt tema. For min egen del vil jeg fortsette å eksperimentere med forskjellige kombinasjoner med et åpent sinn.
    temaet er ikke subjektivt, men tolkningen og hvilke konsekvenser den får...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Morten Lindberg, digitalguru av rang, har noen fine refleksjoner her. Selv har jeg ikke prøvd, men stoler på at en ok 24/96 AD/DA klarer å gjenskape den deilige klangen en platespiller har, ellers hadde aldri 2L giddet å gi ut denne plata på vinyl.



    "PINEFULLT: Veien til å like lyden av vinyl var lang og pinefull for den heldigitale lydprodusenten Morten Lindberg"

    "- Jeg oppdaget at det klang på en veldig god måte .Jeg ble veldig glad i det jeg opplevde i vinylen. Men jeg kan ikke analysere hva det er som skjer. Det er snakk om harmoniske forvrengninger, et frekvensspekter som endrer farge, transienter som slipes."

    trohnd.jpg


    Analogsjokk for digitalprofet - kultur - Dagbladet.no
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Snart skal jeg fore Ortofon Cadenza Black inn i en DSP som igjen leverer signaler til en First Watt SIT2. Skrekk og gru :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Snart skal jeg fore Ortofon Cadenza Black inn i en DSP som igjen leverer signaler til en First Watt SIT2. Skrekk og gru :)
    til en HT som ikke får med fundamentet...ref ny tråd om Subwooferes innvirkning på helheten.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Følger ikke helt denne, hvorfor blir harmonisk forvrenging borte i opptaks-sammenheng?
    Mesteparten ligger i selve opptaket og mikrofonplassering og akustikken i avspillingsrommet, men bittelitt tillagt støy av ymse slag i hvert eneste ledd i opptaksprosessen, mikseprosessen, masteringsprosessen og avspillingsprosessen hjelper ikke det heller.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    er du den eneggede tvillingbroren til Orso? :cool:
    Ha ha, der traff du ikke riktig "jordet" engang. :D Tror hverken Orso eller jeg vil være bekjent av noe sånt.
    Jeg har absolutt ikke noe i mot masse harmonics i avspillingskjeden. Holder selv på å forske på hvordan jeg skal kunne gjøre opptak som best mulig bevarer akustiske instrumenters egenklang så en tråd om Ed Pong er velkommen.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Men da får vi uansett ikke gjengitt den harmoniske forvrengningen som ble skapt i opptakssituasjonen, enten det er konsertsal eller studio. Og denne kan dermed ikke da "påføres" igjen med rør.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er du den eneggede tvillingbroren til Orso? :cool:
    Ha ha, der traff du ikke riktig "jordet" engang. :D Tror hverken Orso eller jeg vil være bekjent av noe sånt.
    Jeg har absolutt ikke noe i mot masse harmonics i avspillingskjeden. Holder selv på å forske på hvordan jeg skal kunne gjøre opptak som best mulig bevarer akustiske instrumenters egenklang så en tråd om Ed Pong er velkommen.
    bakgrunnen for min kobling var påstanden om at rør tilfører forvrengning, implisitt trisser gjør det ikke( og særlig ikke DP) og det ville vært en påstand "i Orso ånd"
    mvh
    Leif
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Men da får vi uansett ikke gjengitt den harmoniske forvrengningen som ble skapt i opptakssituasjonen, enten det er konsertsal eller studio. Og denne kan dermed ikke da "påføres" igjen med rør.
    Nei, men i mitt hode vil det bidra til at de oddeharmoniske som oppleves unaturlige blir mindre hørbare ved at man styrker de naturlige harmoniske.
    Kanskje noen burde opprette en tråd?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn