Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.931
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    27
    Hva er fordelene med slikt? Mer masse og bedre mekanisk kobling? Spørsmålet gjelder forøvrig også de to aluminiumshusene som fulgte med.
    Hei😊 jeg gjorde det for å unngå plastkroppen. Svaret ga du jo selv👍 synes det er en ny og annen pickup. Liker den veldig godt. Også sammenlignet med de andre jeg har som er mye dyrere.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hei😊 jeg gjorde det for å unngå plastkroppen. Svaret ga du jo selv👍 synes det er en ny og annen pickup. Liker den veldig godt. Også sammenlignet med de andre jeg har som er mye dyrere.
    Takker, mulig det blir en løsning etterhvert. Kan du beskrive de lydmessige fordelene?

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.931
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    27
    Takker, mulig det blir en løsning etterhvert. Kan du beskrive de lydmessige fordelene?
    Min mening er at en allerede bra pickup spiller i en god klasse over det den originalt gjør. Som sagt er jeg veldig glad i den fordi den låter så godt og ser bra ut også. Den er montert på en EMT spiller.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.209
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hadde helt glemt min egen pakke!
    Vis vedlegget 1177603

Tada!
    Vis vedlegget 1177604

Blir spennende å teste denne igjen, var første MC pickup jeg hadde.
    Vis vedlegget 1177605

Det følger med perks!
    Vis vedlegget 1177606

Sort aluminiumshus til de dagene det skal låte mørkt med avgrunnsdyp sort bakgrunn, og sølv de dagene lydbildet trenger ekstra gnist og luftighet.
    Har selv en DL 103 med sånt hus. Det aluminiumshuset gjør noe med lyden av en DL103. Det låter slettes ikke galt, men del låter ikke lenger som en DL 103……

Mvh

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Har selv en DL 103 med sånt hus. Det aluminiumshuset gjør noe med lyden av en DL103. Det låter slettes ikke galt, men del låter ikke lenger som en DL 103……

Mvh
    Takk for input. Hva mener du er forskjellen? Jeg er både nysgjerrig og lat på samme tid, så hvis jeg kan eventuelt slippe en bommontering er det flott. Å lære av andre er undervurdert.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.209
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for input. Hva mener du er forskjellen? Jeg er både nysgjerrig og lat på samme tid, så hvis jeg kan eventuelt slippe en bommontering er det flott. Å lære av andre er undervurdert.
    Det er en stund siden jeg har hatt den oppkoblet, så det må bli litt etter hukommelsen. Det jeg kan huske bes var at den låt «mykere i kantene» og samtidig litt mer «direkte «.
    Kan kople den opp igjen senere, men akkurat nå har vi besøk.
    Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.209
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Koblet opp DL103 R sånn bob-bob bare for å lytte i all hast:
    Ja, jeg står ved mine ord. Forskjellen til en umoddet 103 ligger i overtonene, IMO.
    CAVE: Jeg sjekket den bare opp mot en Ortofon Mc Anna, som jo ble et rått parti. ( Men ikke så rått som en umiddelbart kunne tro. ) :)

Mvh

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Koblet opp DL103 R sånn bob-bob bare for å lytte i all hast:
    Ja, jeg står ved mine ord. Forskjellen til en umoddet 103 ligger i overtonene, IMO.
    CAVE: Jeg sjekket den bare opp mot en Ortofon Mc Anna, som jo ble et rått parti. ( Men ikke så rått som en umiddelbart kunne tro. ) :)

Mvh
    Tusen takk for innsatsen og tilbakemeldingen! Får gi den et forsøk i morgen når jeg får gullørene til @Twsts på besøk.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.209
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for innsatsen og tilbakemeldingen! Får gi den et forsøk i morgen når jeg får gullørene til @Twsts på besøk.
    Til etterretning låter min moddede Dl 103 litt mer tilbaketrukket og udynamisk men helt ok i f t en 40x dyrere Ortofon. Skulle da også bare mangle.

Hadde jeg ikke hørt begge to, hadde jeg ikke savnet noe med Dl 103.

Mvh

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Til etterretning låter min moddede Dl 103 litt mer tilbaketrukket og udynamisk men helt ok i f t en 40x dyrere Ortofon. Skulle da også bare mangle.

Hadde jeg ikke hørt begge to, hadde jeg ikke savnet noe med Dl 103.

Mvh
    Spennende! Kjører du tungt headshell på pickupen? Kan velge mellom 9, 11, 15 og 18 gram, men tror jeg får problemer med å balansere ut armen med det tyngste.

hvego

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    779
    @ragwo ! Hva er ditt forhold til strømming/ vinyl og absolutt lyttekvalitet/ musikkglede?

Jeg hopper mellom LP og CD og strømming. LP er stas og kos og jeg syns det låter bra. Strømming er enkelt og gir meg tilgang til all mulig musikk og har sine praktiske fordeler og mangler innen det nostalgiske. Og det låter bra. CD låter knall og jeg har mange CDer som gir meg glede som er sammenlignbar med gleden over LP. Hele min musikalske oppvåkning fra puberteten og gjennom studietida tilhører CD-epoken. En sjelden gang har jeg til og med en opplevelse av at det er CD som låter best på anlegget, men klarer ikke å påstå at jeg egentlig hører forskjell i en evt blindtest. (Opplevelsen er at det er en eller annen ro over avspillinga når jeg bruker CD.)

Så altså: Jeg syns alt låter bra og kan ikke stå på barrikadene for å kalle det ene mediet bedre enn det andre.

Akkurat nå er det strømming: ryggen har slått seg vrang, så det er uaktuelt å reise seg for å justere noe uten fjernkontroll.

Kjør debatt! Nei! Ikke kjør debatt, det er jo i egne krangletråder vi skal debattere.

Hvego

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @ragwo ! Hva er ditt forhold til strømming/ vinyl og absolutt lyttekvalitet/ musikkglede?

Jeg hopper mellom LP og CD og strømming. LP er stas og kos og jeg syns det låter bra. Strømming er enkelt og gir meg tilgang til all mulig musikk og har sine praktiske fordeler og mangler innen det nostalgiske. Og det låter bra. CD låter knall og jeg har mange CDer som gir meg glede som er sammenlignbar med gleden over LP. Hele min musikalske oppvåkning fra puberteten og gjennom studietida tilhører CD-epoken. En sjelden gang har jeg til og med en opplevelse av at det er CD som låter best på anlegget, men klarer ikke å påstå at jeg egentlig hører forskjell i en evt blindtest. (Opplevelsen er at det er en eller annen ro over avspillinga når jeg bruker CD.)

Så altså: Jeg syns alt låter bra og kan ikke stå på barrikadene for å kalle det ene mediet bedre enn det andre.

Akkurat nå er det strømming: ryggen har slått seg vrang, så det er uaktuelt å reise seg for å justere noe uten fjernkontroll.

Kjør debatt! Nei! Ikke kjør debatt, det er jo i egne krangletråder vi skal debattere.

Hvego
    Spennende spørsmål!
    Jeg hadde også min musikalske oppvåkning til CDer, men etter at LMS, og senere Roon, gjorde sitt inntog i heimen rippet jeg alle CDene til flac og puttet skivene i boden. Jeg har hatt aktive høyttalere uten analoge innganger siden 2015, så de gangene jeg har dratt fram en CD er det DACen(e) i høyttalerne, eller nå preen, som har gjort konverteringsjobben, så noe lydsignatur fra DACen i CD-spilleren har jeg ikke fått glede av. Det gjør også at jeg sparer mye penger, jeg kan bruke en rimelig CD-spiller med ok drivverk som transport. Når jeg tenker meg om har aldri brukt den innebygde DACen i en CD-spiller etter at audiofilia nervosa tok skikkelig tak i meg en gang på første halvdel av 2000-tallet. Det har alltid vært en ekstern DAC med i loopen. Jeg har derfor aldri hørt forskjell på lossless strømming og avspilling av sølvskiver. Vel, jeg sier det er grunnen, men det kan likegodt være lite fintfølende ører, men velger for hifiselvbildet sin skyld å påstå at DACen har skylda/æren. Hvis jeg skal velge mellom en rippet eller en strømmeversjon av en skive, velger jeg alltid strømming, og Qobuz foran Tidal, da Qobuz betaler artistene best, selv om det er uhorvelig lite. Velger jeg rippet versjon får jo ikke artisten de ekstra ørene for avspillingen, og forskjell hører jeg som sagt, ikke. Hvis jeg virkelig digger plata, kjøper jeg den på vinyl, mest for eiergledens skyld. Idealismen rekker kun så langt.

Angående det sorte guld er mitt mantra at vinyl er for folk som vil plages, så jeg bedriver periodevis utstrakt selvplaging. Ritualene rundt vinylplateavspilling er svært forlokkende og moro/frustrerende/OCD-induserende/givende, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har god nok spiller/pickup/RIAA/kunnskaper eller esoteriske pressinger til at vinyl slår strømming lydkvalitetsmessig. Det låter annerledes, men ikke bedre Jeg innrømmer også gladelig at min vinylinteresse er mer prosjektbasert enn hobbyen ellers. Bestefar T har hvilt på laurbærene siden ferdigstilling, jeg tror jeg snurret en skive fra ferdigstilling fram til januar i år. Ikke akkurat god utnyttelse av alle timene jeg la ned i forbindelse med overhalingen, men men. Heldigvis har jeg liggende enda et MK3-drivverk, en strømforsyning/controller som spiser sikringer og transistorer som snacks, samt et plithprosjekt i biter i en banankasse; så plutselig er interessen tilbake med full kraft, helt til prosjektet er ferdigstilt.

Konklusjonen er vel at strømming er førstevalget, både grunnet lydkvalitet, tilgjengelighet og enkelhet. fysiske CDer spilles så og si aldri, og bestefar T får alt for lite spilletid. Jeg er med andre ord en lat mann. Håpet ryggen din er kommet seg så du kan holde de fysiske formatene i hevd for oss!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    103R er oppe og pløyer!
    Ble Kind of Blue til lunch, ikke feil det.
    PXL_20260205_113036037.MP.jpg

Min eneste bekymring er et stifttrykk på 3 gram, noe som gjør at jeg nesten ser vinylen som krøller seg bak diamanten.
    Så hvordan låter dette? Umiddelbart låter det flott, men siden jeg ikke har sammenlignet med annet en min egen stemme, så vet jeg egentlig ikke hva som eventuelt mangler. Det man ikke vet, har man ikke vondt av. Kaffen nytes i rett kopp, og sola varmer gjennom vinduene. Ikke verst på en helt vanlig torsdag i februar.
    PXL_20260205_114003211.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    De med fargesynet høvelig i behold kan se at headshellet nå matcher huset til pickupen. Jeg fjonger meg, med andre ord. Videre ser dere at headshellet faktisk er noe kort hvis ikke pickupen skal monteres med kroppen utenfor headshellet. Heldigvis gikk det akkurat, selv om halsen ble farlig lang.
    PXL_20260205_120124889.jpg

Videre har armen steget meget i verdi etter pickupbyttet, muligens til og med doblet!
    PXL_20260205_120223514.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Et tryggere alternativ til 40 kr som motvekt, er disse to.
    PXL_20260205_133038786.jpg

Den til høyre sklis over loddet, men jeg er svært skeptisk til setskruer i metall. Jeg vil nødig herpe armen mer enn jeg må. Deb til venstre erstatter kragen i front der man justerer vekten. Mer elegant, sannsynligvis mer skånsomt, men også mer plunder å bytte.

En original, tung motvekt til EPA-100MK2 har jeg ikke sett til salgs noen sinne, kun til EPA-100 og dermed også i feil farge. De har lagt på over 6000 kr i Japan, så det utgår lett.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Nøden lærer bleikfeit hifitulling å improvisere. Ingen plastskruer er å finne, så jeg tar det jeg har for hånden.
    Familien har strammet inn livreima flere ganger grunnet mine mer eller mindre fornuftige hifibravader, og det bærer frukter nå. Ingrediensene er blandet rester i hulltakingstangen, superlim og den originale setskruen.
    PXL_20260205_142918363.jpg

Etter å ha limt fast diverse legemsdeler til hverandre, ble resultatet slik til slutt.
    PXL_20260205_143818449.jpg

Setskrue med skinntupp er klar til bruk.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    I føljetongen "will it stick?", er silikon neste på blokka.
    PXL_20260205_171735160.jpg

Dessverre er det ingen som pusher 4 mm nylonskruer her i isødet, så postordre er eneste alternativ. Det tar som vanlig lang tid og jeg er ikke dydig når det gjelder tålmodighet.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.648
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Isj, silikon satt heller dårlig det også. Heldigvis var løsningen rett foran nesa mi. Protractoren har M4 plastskruer, jeg låner en til det kommer nye fra Kina.
    PXL_20260205_175836060.jpg

Spot on, men veldig lite elegant.
    PXL_20260205_180922289.jpg

Feirer med å spille ferdig side B av Kind of Blue.
    PXL_20260205_181153367.jpg

Til den det måtte angå, jeg kjøper gjerne to setskruer i nylon eller stålskruer med nylontupp M4x5 eller 6 mm for prisen av 40 stk fra Kina inkludert frakt og mva.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.070
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I føljetongen "will it stick?", er silikon neste på blokka.
    Vis vedlegget 1177998

Dessverre er det ingen som pusher 4 mm nylonskruer her i isødet, så postordre er eneste alternativ. Det tar som vanlig lang tid og jeg er ikke dydig når det gjelder tålmodighet.
    Bore opp 3mm halvmåne i enden av 4mm skrue. Lim 3mm plastkule i med cyanolit og
    la herde i 24 timer. Vupti...... dér var den ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn