R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.459
    Nåja, fatter hatet elgitar og trommer. Skjønte ikke at det kunnekalles musikk. Noe annet var det med trekkspill, det var musikk, det, ifølge ham. Han sørget når Carl Jularbo tok kvelden, jeg brydde meg ikke.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forsøker å vokte meg vel for ikke å "skitne til" denne flotte tråden. Har all mulig respekt for de store kunstnerne vi trekker fram her, og som har gått bort. Fred være med dem og all verdens takk for alt de har bidratt med til glede for oss musikkelskere.

    Velger likevel å ha troen på oppvoksende slekter:). I dag popper det opp universiteter og høgskoler med musikk som fag. Formoder at der ivaretas historien, der bringes den videre inn i nåtiden, og vi vil bli presentert for stadig ny fantastisk musikk. De virkelig store talentene trenger ikke studiepoeng. Men godt at noen får det. Tror det vil holde oss fornøyde alle sammen. I hvertfall ut min levetid...:cool:
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forsøker å vokte meg vel for ikke å "skitne til" denne flotte tråden. Har all mulig respekt for de store kunstnerne vi trekker fram her, og som har gått bort. Fred være med dem og all verdens takk for alt de har bidratt med til glede for oss musikkelskere.

    Velger likevel å ha troen på oppvoksende slekter:). I dag popper det opp universiteter og høgskoler med musikk som fag. Formoder at der ivaretas historien, der bringes den videre inn i nåtiden, og vi vil bli presentert for stadig ny fantastisk musikk. De virkelig store talentene trenger ikke studiepoeng. Men godt at noen får det. Tror det vil holde oss fornøyde alle sammen. I hvertfall ut min levetid...:cool:
    Stort sett enig. Trådens tema er alvorlig, og man bør i utgangspunktet være litt forsiktig med å "besudle" den. På den annen side er det vel naturlig at slike tanker melder seg; det er mange som har gått bort i det siste. Vi får bare håpe at det er nok "påfyll" til å glede oss som klarer seg uten nevnte Bieber, Kygo osv. Samtidig må vi ha respekt for dem som liker disse.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den er nok borte :( Veldig leit. Det var en fantastisk site. En site artister i startgropen brukte for å bli kjent bla. Mye materiale som ikke er speilet noen andre steder.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.857
    Torget vurderinger
    4
    Generasjonsdiskusjonen er interessant den, men kan vi ta den i en annen (egen?) tråd.
    La denne tråden handle om artistene vi vil minnes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er überfucked at Sharon Jones har forlatt oss så altfor tidlig. Jeg er glad over å ha fått muligheten til å danse bootsa så og si av føttene på konsert med henne og The Dap Kings, etter å ha gjort det samme foran scenen med Charles Bradley. Og jeg er trist over at jeg ikke skal få oppleve det igjen. Det er et par timer jeg aldri kommer til å glemme. Forferdelig trist, all den tid jeg trodde hun hadde vunnet kampen over kreften. :'(
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Cancer´s a killer, man...Veit litt for mye om akkurat det.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    GOGGEN8: Det er det vi har å håpe på. At unga våre faktisk kommer til å skjønne hva et instrument er, og hvordan de kan traktere det. Der har vi faktisk en meget viktig rolle som veiledere.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Interessant diskusjon dette med om det kommer yngre og ekte musikere, andre enn Kygo og DJ's som bare vet hvordan man får musikk ved å trykke på knapper.
    Om 50 år, hva da med jazz, blues, fusion, funk, progrock... og klassisk musikk? Jeg er ikke kjempeoptimist.
    Dersom du tror at dette langt på vei vil forsvinne kjenner eg på en gryende optimisme... :p

    Men for å være litt seriøs, nei, det ser mørkt ut - tror nok generasjonen med musikere/band fra 60/70 og dels 80 tallet vil være siste generasjon med giganter/mastodoner på musikkstjerne-himmelen.

    Ikkje fordi dagens artister nødvendigvis ikkje er av samme kaliber/kvalitet, men fordi hele musikkbransjen har blitt så fragmentert, fluktig, og kommersialisert. Antallet "artister" der ute, mangfoldet, volumet, og den absurde tilgjengeligheten (sammenlign med kordan det var for bare 20-25 år siden...) har gjort sitt tenker eg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den mest komplette musikkdatabase som noensinne er lagd av mennesker er død. Om den gjenoppstår, eller om vi vil få noe lignende igjen, gjenstår å se.

    What.cd is gone: A eulogy for the greatest music collection in the world — Quartz
    Javel. Man kan like det eller ikke
    "...What.cd was illegal from the beginning. (Most of it, anyway—many users were musicians who willingly added their own music to the What.cd archive.) The entire enterprise was a rejection of the notion of music copyrights
    ............."
    OT i denne sammenheng, desverre
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Tar litt tid å komme over. Kunstneren vokser, jo mer man lytter:). Poesi av ypperste klasse.

    IMG_0490.jpg


    Mari-Ann, kona, og jeg sitter og koser oss med "So Long Marianne".

    Ubeskrivelig;).

    https://tidal.com/album/17819734

    Vi er begge enig om: hvorfor gikk vi ikke på LC konserter når vi hadde sjansen?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt det der før, Eros, men pent var det. Trist når noen går bort i så altfor ung alder. :(
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    437
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Som nevnt lenger ned i denne tråden, så må vi nok forvente en del triste meldinger fremover. Denne faller inn i den kategorien! RIP
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Trist. Ennå en av ungdomsheltene som går av scenen for siste gang ☹
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.355
    Sted
    Trondheim
    Vi minnes Greg med et opptak fra 1974, der han synger en sang han skrev som 12-åring:

     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Dette var triste nyheter og få på en allerede tung dag.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det håper nok han også, og foreløpig ser det greit ut. Men trist med Greg Lake, selv om ELP og hans øvrige prosjekter ikke har noen stor plass i min verden.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Hørte nettopp en interessant hypotese om hvorfor så mange artister har dødd i siste; dette er stort sett artister som slo igjennom mellom seint 50- og tidlig 70-tall.
    Det sammenfaller med en periode med økonomisk vekst i vesten som tillot oss å ha en rikholdig kultur- og underholdningsbransje.
    Før denne tiden var det ikke kjøpekraft nok i befolkningen til å fø så mange stjerner.
    Siden antall artister bare har økt og økt, vil vi i tiden fremover vil vi bare oppleve enda flere dødsfall.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Har masse ELP på tape, så da må det tas ekstra godt vare på. Cancer´ s a real killer. RIP, Greg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    John Glenn var ingen musiker, så la han hvile i den andre RIP tråden...
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Følg John Glenns eksempel: Se stort på det!
    Men morsomt at du måtte pukke på en RIP. "la han hvile i den andre RIP tråden" he he
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Met .. fikk nettopp med meg at en av de kvinnelige vokalistene jeg har satt høyest har lagt på røret.

    Søren og .. :(

    Caroline Crawley.

    tumblr_o7e2ztmcRu1r3fksvo1_500.jpg


    Vet ikke om så mange kjenner henne. Men for meg så var hun helt der oppe med Sandy Denny, og Kate Bush.

    Noen kjenner henne fra 4AD-prosjektet 'This Mortal Coil' der hun sang noen låter på 'Blood'


    Mest aktiv var hun dog i bandet 'Shelleyan Orphan'


    Dog et lite sidespor med 'Babacar', det ble bare en plate med dem.


    (Hvis du hører litt Cure here så tar du ikke feil)

    ...

    Shelleyan Orphan — “Epitaph, Ivy & Woe”


    "Crawley and Tayle met in Bournemouth in 1980, bonding over a mutual love of Nick Drake and Romantic poets like Percy Bysshe Shelley, whose name informed the moniker for their own musical project. Eventually moving to London and putting together a small ensemble, they scored some plum but perhaps unusual gigs given their gentle stylings, like the time they opened for the Jesus & Mary Chain in 1984. It was at that show that they captured the attention of Geoff Travis, who signed the group to Rough Trade."






    Mye av klippene og rekkefølgen er knabbet fra denne fine tributten:

    The World Should Remember Caroline Crawley’s Voice | Pitchfork



    .


    Til sist en liten perle av en låt...


    RIP CC

    Fine minner.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Var blodfan av This Mortail Coil, trist og trist
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn