R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.725
    Antall liker
    103.675
    Torget vurderinger
    23


    Det er trist når en kunstner, lyriker og artist som Leonard Cohen dør.
    Det var likevel ikke uventet ettersom han nesten rett ut sa at han snart gikk samme vei da Marianne Ihlen gikk bort for ikke så lenge siden.

    Jeg har noen timer med han, og han har gitt meg fine stunder.
    Det er dog ikke alt av bibelske dypdykk og allegorier jeg har forstått,-det må jeg innrømme.

    Jeg fikk gleden av å oppleve han på Kalvøya i 1985 og i Oslo konserthus 1988.
    En stor personlighet både på og av scena.

    Han har hatt enorm betydning også for andre artisters suksess.
    Klare eksempler er Jennifer Warnes og Jeff Buckley som neppe hadde hatt samme status uten sine Cohenversjoner.

    Leonard Cohen har en stor produksjon av musikk og et forfatterskap bak seg som alltid vil leve videre.
    Det er noe å glede seg over, selv på en dag hvor budskapet om hans død leses.

    Cohen ble i 2008 tatt opp i Rock`n roll Hall of Fame med følgende ord fra Lou Reed:
    «Without question one of the most important and influential songwriters of our time, a figure whose body of work achieves greater mystery and depth as time goes on.»
    En ting som jeg har tenkt på.... Cohen var godt likt av damene - jeg mistenker at han kan ha vær litt av en brobygger i heimen også, mht. å presenteres som godlyd for kona og dermed kanskje fungert som en buffer i den interiørdemokratiske stua.... Dersom så er tilfelle er det bare å legge ned en flott kollektiv krans fra hififolket!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.073
    Antall liker
    6.393
    Trist.
    Hvem skal ta ansvaret for den dype bassrøsten nå?

    You have loved Enough
    R.I.P
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Nei og nei - dette var en trist nyhet. Leonard Cohen var en unik artist og et godt menneske. Han vil bli husket og savnet.
    R.I.P Leonard Cohen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Han var en formidabel låtskriver. Jeg håper ikke det oppfattes respektløst - tvertimot, det var jo han som skrev sangen - men jeg kan ikke dy meg for å legge ut denne versjonen av Hallelujah


    Denne versjonen gir meg frysninger hver gang jeg hører den - hvilket betyr at jeg fryser ganske ofte!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg må ta fram gitaren ikveld. Da blir det Famous Blue Raincoat og Suzanna. Og Bird on a Wire. Fyre i ovnen for å varme en frysende sjel.
    HiFi brukes mer og mer til å lytte til døde mennesker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...
    For like a baby, stillborn
    Like a beast with his horn
    I have torn everyone who reached out for me
    But I swear by this song
    And by all that I have done wrong
    I will make it all up to thee

    ....

    Takk for alt, Leonard
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for sist på Kalvøya i 1985 og god tur videre!
    RIP.
    Da så vi ham på samme turne, for jeg så ham i Roskilde samme sommer. Å, som jeg gledet meg til å se ham live den sommeren. Husker fortsatt min omtale av Various Positions samme år, det var nok ei av de platene som gjorde størst inntrykk det året. Og konserten i Roskilde satt seg også fast i hjernebarken til evig tid. Hvil i fred.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.425
    Torget vurderinger
    2
    Han var en formidabel låtskriver. Jeg håper ikke det oppfattes respektløst - tvertimot, det var jo han som skrev sangen - men jeg kan ikke dy meg for å legge ut denne versjonen av Hallelujah


    Denne versjonen gir meg frysninger hver gang jeg hører den - hvilket betyr at jeg fryser ganske ofte!
    Helt enig...den beste coverversjonen. Absolutt ikke respektløst, og vi får bare være takknemlige for de låtene han har gitt oss. Hans musikalske arv vil jo leve videre takket være nettop artister som bl.a. KD lang.

    R.I.P. Leonard
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.086
    Antall liker
    8.010
    Torget vurderinger
    12
    Det er i mine platehyller umulig å overse Jeff Buckleys fantastiske stemme og tolkning av nettopp Hallelujah. Og forsåvidt Rufus' rufsete versjon av den samme. Takk til LC for mange glimrende låter som vil leve videre gjennom andre artisters tolkninger stemplet som udødelige klassikere. "I say thanks, Leonard! You did well."
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Han var en formidabel låtskriver. Jeg håper ikke det oppfattes respektløst - tvertimot, det var jo han som skrev sangen - men jeg kan ikke dy meg for å legge ut denne versjonen av Hallelujah


    Denne versjonen gir meg frysninger hver gang jeg hører den - hvilket betyr at jeg fryser ganske ofte!
    Helt enig...den beste coverversjonen. Absolutt ikke respektløst, og vi får bare være takknemlige for de låtene han har gitt oss. Hans musikalske arv vil jo leve videre takket være nettop artister som bl.a. KD lang.

    R.I.P. Leonard
    At det er gjort tonnevis av coverversjoner av hans sanger, hvorav noen versjoner endog er både høydepunkter for coverartisten og låten, understreker bare hvilken formidabel låtskriver han var.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg var så heldig at sammen med ca 13000 andre få oppleve den store mester en magisk sommerkveld på Bislett stadion i 2008, for en opplevelse. Hans kunst hever seg over sjangre som få andre klarer.
    Og for en avskjed, You want it darker, et fantastisk album.
    He has left the table.

    Trist

    Habicht
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    De som er gamle nok, og husker godt, husker kanskje de han gikk til topps på VG-lista med I'm Your Man i 1988.

    Jeg tror det var Tom Skjeklesæter som breialt spådde at albumet ville selge til 100.000 da han skrev om skiva i Puls (eller var det Beat?).
    Helt latterlig selvsagt.
    Spesielt for en smal artist som Cohen var da.
    Etter å ha solgt 130.000 var han ikke så smal lenger....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes Madeleine Peyroux også gjør en anstendig versjon med hennes Holiday-inspirerte fraseringer.

     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    R.I.P. Leonard Cohen. Han var i Langesund for noen år tilbake, og jeg var jo selvfølgelig opptatt med andre ting. Konserten var vist meget bra.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg har avtalt med sognepresten at det leses messe for Leonard Cohen i St.Svithun katolske kirke i morgen kl 18.00.
    Er fullstendig klar over at dette ikke er for alle, men de som ønsker å delta er hjertelig velkommen.
    Lørdagsmessa varer ca 40-45 minutter.
    Adressa er St.Svithuns gt 8, 4005 Stavanger.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er i mine platehyller umulig å overse Jeff Buckleys fantastiske stemme og tolkning av nettopp Hallelujah. Og forsåvidt Rufus' rufsete versjon av den samme. Takk til LC for mange glimrende låter som vil leve videre gjennom andre artisters tolkninger stemplet som udødelige klassikere. "I say thanks, Leonard! You did well."
    Ja.
    Nå hviler de i evigheten begge to.
    Kanskje ikke alle som har fått med seg denne. Hos meg låter den gitaren magisk på vinyl.
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.682
    Antall liker
    2.893
    Sted
    Bergen
    Hørte han i Nygårdsparken en gang på slutten av 80-tallet. Cohen, en gitar og en flaske rødvin. Uforglemmelig.
    Det var i 1988, Svein Arne. Gitar?? og rødvin, overnattet du i rhododendronbuskene ved siden av trappen?
    Husker konserten godt - norgesvennnene Rainmakers varmet opp og billettprisen var kr. 140.-
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Hørte han i Nygårdsparken en gang på slutten av 80-tallet. Cohen, en gitar og en flaske rødvin. Uforglemmelig.
    Det var i 1988, Svein Arne. Gitar?? og rødvin, overnattet du i rhododendronbuskene ved siden av trappen?
    Husker konserten godt - norgesvennnene Rainmakers varmet opp og billettprisen var kr. 140.-
    Er fakstisk sikker på at det var TO flasker rødvin, men syntes det var litt uærbødig å være så presis på denne sorgens dag.
    Er dog litt usikker på om det var jeg eller han som hadde dem. :)
    Han satt på en krakk og spilte kassegitar. Så full var verken han eller jeg.
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.682
    Antall liker
    2.893
    Sted
    Bergen
    Hørte han i Nygårdsparken en gang på slutten av 80-tallet. Cohen, en gitar og en flaske rødvin. Uforglemmelig.
    Det var i 1988, Svein Arne. Gitar?? og rødvin, overnattet du i rhododendronbuskene ved siden av trappen?
    Husker konserten godt - norgesvennnene Rainmakers varmet opp og billettprisen var kr. 140.-
    Er fakstisk sikker på at det var TO flasker rødvin, men syntes det var litt uærbødig å være så presis på denne sorgens dag.
    Er dog litt usikker på om det var jeg eller han som hadde dem. :)
    Han satt på en krakk og spilte kassegitar. Så full var verken han eller jeg.
    Ah, misforstod totalt - trodde det var full flower power og gitarklimpring på plenen før konserten.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.955
    Antall liker
    22.075
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig.

    Favorittsangen min har, siden I'm Your Man kom ut, vært Tower of Song. Marianne Faithfulls innspilling fra 1999 gjør ære på den, og det helt uten doo-dum-kor:


    Takk, LC. Hvil i fred.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    The party is over..........
    Fikk oppleve Leonard live på Kalvøya, Halden og sist Oslo Spectrum 2013. Alltid like ærbødig ovenfor medmusikanter, crew og publikum.
    Stor artist både i studio og på scenen.
    Cohen vil bli savnet.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Herlig.

    Favorittsangen min har, siden I'm Your Man kom ut, vært Tower of Song.
    Den var jo et fast innslag på konsertene i senere år, der applausen for keyboardsoloen var en fast vits sammen med en særdeles rusten fremføring av strofen "I was born with the gift of a golden voice". Humor, selvironi og understatement stakk alltid frem under det dystre imaget, det er det mange som ennå ikke helt har oppfattet. Et av favorittsitatene mine er i takketalen da han fikk The Grammy Lifetime Achievement Award:

    "I never thought I'd get a Grammy, in fact I've always been touched by the modesty of their interest".
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Min første og einaste konsert med Cohen var på Moldejazz i 2009. Et skikkelig høgdepunkt!

    "Dance me to the end of love"...men musikken og respekta for en akta kunstar består i høgste hald!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    RIP, Leonard! Jeg skal hente fram hele studiokatalogen imorra den dag...
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Trist at Cohen er gått bort. Det tok en del år før jeg fikk skikkelig sansen for han. Hører faktisk konserten på NRK igjen nå som virkelig fikk interessen opp. Live in London er en fantastisk bra konsert. Innkjøpt senere på CD og så DVD. En usedvanlig sympatisk og ydmyk artist med veldig dyktige medmusikanter og fantastiske koredamer. Den siste platen skal snart kjøpes inn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn