Rørforsterkertips ønskes! Max 10 laken - gode tips?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvordan kan du vite at MA er best her, når du ikke har sammenlignet med andre rørforsterkere? Jeg regner med at du mente i sammenligning med MingDa etc.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Listen carefully:
For max 10k tror jeg du skal lete leeenge etter en bedre forsterker enn den DK Design`en som ligger på børsen!
Det er "riktignok" en hybrid, dvs rør i forforsterkerdelen, og således ikke en "ren" rørforsterker...men den kan tweakes ved å variere smårørene i predelen!

bare et tips!

mvh
Proffen
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hadde denne i hus, en AudioChamber EL34 som lå på ca 10k ny.
Tyst og velspillende med enkel justering med svært ryddig innmat.
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hardwired og fine saker. Den ser i alle fall bra ut. Det med frykten for den manuelle justeringen av bias er ganske overdrevet. Jeg gruet meg selv til det var på tide å bytte rør. Da lærte jeg samtidig å stille bias, og det er slettes ingen heksekunst.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Biasjustering og måling ble gjort fra siden slik og tok 1 min. Synes det var en helt grei forsterker til proac som vel ligger i samme gate når det kommer til følsomhet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
MA 2010 modellen, er viktig at det er 2010 modellen som er kraftigere enn den eldre modellene.
Denne spilte som en konge på CM9, i tillegg har eg denne heime, før på Triangle, spilte konge-8ohm.
Nå vienna-4ohm spiller enda som en konge og mye bedre en Hegel på masse watt som eg har her og. Den Hegelen blir for det meste benyttet til ungene ;D
Nei also, MAen står det respekt av. Nå kjøpte eg beste smårør hos Motron, det må sies og da det blir eit godt løft hi-end messig.
Spiller best av forsterkere eg har hørt. Noen mener og at den er ørlittegrann bedre en rørforsterkeren til MC men den har eg ikke hørt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
H.R skrev:
Biasjustering og måling ble gjort fra siden slik og tok 1 min. Synes det var en helt grei forsterker til proac som vel ligger i samme gate når det kommer til følsomhet.
Utvendig på siden? Glimrende. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vis kun abrahamsen var på samme nivå er nok MAen bedre :)
Den er bedre en Hegel og McIntosh :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
...og mange vil nok være direkte uenig i akkurat det.

-jeg har en slik Musikk Engel, og om den er bedre enn disse konstruksjonene.... -der er noen interessante ting som kunne vært diskutert vedrørende akkurat den..!
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
MA er ikke lydmessig best

Se andre innlegg tidligere. MA er ikke lydmessig bedre enn f.eks. CAYIN og MingDa. Jeg har hatt ulike utgaver av alle, og MA røk først ut hos meg.

MA er opplagt mye (kanskje mest i klassen) både kilo og kvadratmeter forsterker pr. krone. Men for meg var ikke det poenget. Lyden er viktigst. Og da ble MA slått av både CAYIN (som rett nok var endel dyrere) og MingDa som var i samme prisklasse.


Mvh Ole

lovemusikk skrev:
Audiomix skrev:
Jeg ville nok lagt lista et stykke over Music Angel.
Cayin / Spark eller Ming Da for eksempel. Flott håndverk og bra lyd. Sjekk litt på bruktbørser.
:) Går en kun for lydmessig er nok MAen best her.
Ikke fått samenlignet mot andre rørforsterkere, men mot transistorer spiller denne bedre en f.eks MC 7000 og Hegel.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
La oss være enige om at Music Angel har betydd endel for populariteten til rørforsterkere de siste årene, og at rør er slik det skal være. Og at MT-3 er det beste valget innen EL-34 budsjettklassen, for den forsterkeren har baluba valgt. Ok? ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
baluba skrev:
La oss være enige om at Music Angel har betydd endel for populariteten til rørforsterkere de siste årene, og at rør er slik det skal være. Og at MT-3 er det beste valget innen EL-34 budsjettklassen, for den forsterkeren har baluba valgt. Ok? ;)
Skrur du mye på forsterkeren din baluba ? Ville tillagt audiomix endel kred, all den tid han skrur på de alle fleste av ulike rørkreasjoner som finnes... Uten at jeg sier MA er dårlig. har selv hørt el34 varianten spille til gull jeg i det oppsettet den sto i.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
baluba skrev:
La oss være enige om at Music Angel har betydd endel for populariteten til rørforsterkere de siste årene, og at rør er slik det skal være. Og at MT-3 er det beste valget innen EL-34 budsjettklassen, for den forsterkeren har baluba valgt. Ok? ;)
Skrur du mye på forsterkeren din baluba ? Ville tillagt audiomix endel kred, all den tid han skrur på de alle fleste av ulike rørkreasjoner som finnes... Uten at jeg sier MA er dårlig. har selv hørt el34 varianten spille til gull jeg i det oppsettet den sto i.
Jeg skrur ikke, og det trengs ikke utover bias på Xindak. Audiomix har jeg ingenting annet enn respekt for, og holder lydig kjeft når han mener noe om rør og denslags. Det er godt vi har folk med en slik kapasitet som han, og da spesielt på rør som jeg selv holder av.

Jeg mener heller ikke at MA er dårlig, men tviler på at det er noe bedre enn de andre gode kineserne. Min erfaring med Xindak og MingDa er vellydende og velbygde forsterkere og cd-spillere. Et lite unntak er kanskje måten min MC 84-C er bygget på. Den er så kompakt at volumknappen blir veldig varm. Jeg har ofte vist den fram i forbindelse med headfi-tråder. Men MT-3 har jeg ingenting å utsette på når det gjelder byggkvalitet. Til 5500 kan du ikke forvente mer fra noe land i verden, men det er mye å tjene på første rørskifte.

Edit: Jeg ser nå at du tror jeg har MA MT-3. Den modellen finnes ikke ut fra det jeg vet. Det er Xindak som har en modell som heter det, den mest populære integrerte EL 34-forsterkeren deres. Og at den er best fordi baluba har valgt det er ment litt ironiserende over det at vi alle anbefaler ting vi liker selv.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
baluba skrev:
HCS skrev:
baluba skrev:
La oss være enige om at Music Angel har betydd endel for populariteten til rørforsterkere de siste årene, og at rør er slik det skal være. Og at MT-3 er det beste valget innen EL-34 budsjettklassen, for den forsterkeren har baluba valgt. Ok? ;)
Skrur du mye på forsterkeren din baluba ? Ville tillagt audiomix endel kred, all den tid han skrur på de alle fleste av ulike rørkreasjoner som finnes... Uten at jeg sier MA er dårlig. har selv hørt el34 varianten spille til gull jeg i det oppsettet den sto i.
Jeg skrur ikke, og det trengs ikke utover bias på Xindak. Audiomix har jeg ingenting annet enn respekt for, og holder lydig kjeft når han mener noe om rør og denslags. Det er godt vi har folk med en slik kapasitet som han, og da spesielt på rør som jeg selv holder av.

Jeg mener heller ikke at MA er dårlig, men tviler på at det er noe bedre enn de andre gode kineserne. Min erfaring med Xindak og MingDa er vellydende og velbygde forsterkere og cd-spillere. Et lite unntak er kanskje måten min MC 84-C er bygget på. Den er så kompakt at volumknappen blir veldig varm. Jeg har ofte vist den fram i forbindelse med headfi-tråder. Men MT-3 har jeg ingenting å utsette på når det gjelder byggkvalitet. Til 5500 kan du ikke forvente mer fra noe land i verden, men det er mye å tjene på første rørskifte.

Edit: Jeg ser nå at du tror jeg har MA MT-3. Den modellen finnes ikke ut fra det jeg vet. Det er Xindak som har en modell som heter det, den mest populære integrerte EL 34-forsterkeren deres. Og at den er best fordi baluba har valgt det er ment litt ironiserende over det at vi alle anbefaler ting vi liker selv.
Du har så rett så rett...Mange diskusjoner her inne er fordekte forpostforfektninger over egne prioriteringer og forsvar av disse :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
magb skrev:
Sterke påstander 8)
Hehehe..ja er bare min meining. Men da seff tar eg bort basskontroll og krefter. Tenker mellomtone og diskant ;)
Har Hegel selv så..ikkje da det er en knakendes god forsterker. Med forbehold om ikkje helt innspilte høytalere og ikkje funnet riktig ht plassering ;D
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
HCS skrev:
baluba skrev:
La oss være enige om at Music Angel har betydd endel for populariteten til rørforsterkere de siste årene, og at rør er slik det skal være. Og at MT-3 er det beste valget innen EL-34 budsjettklassen, for den forsterkeren har baluba valgt. Ok? ;)
Skrur du mye på forsterkeren din baluba ? Ville tillagt audiomix endel kred, all den tid han skrur på de alle fleste av ulike rørkreasjoner som finnes... Uten at jeg sier MA er dårlig. har selv hørt el34 varianten spille til gull jeg i det oppsettet den sto i.
Husker da Music Angel het Music Angle. Det sier en hel del etter min mening.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
HC skrev:
HCS skrev:
baluba skrev:
La oss være enige om at Music Angel har betydd endel for populariteten til rørforsterkere de siste årene, og at rør er slik det skal være. Og at MT-3 er det beste valget innen EL-34 budsjettklassen, for den forsterkeren har baluba valgt. Ok? ;)
Skrur du mye på forsterkeren din baluba ? Ville tillagt audiomix endel kred, all den tid han skrur på de alle fleste av ulike rørkreasjoner som finnes... Uten at jeg sier MA er dårlig. har selv hørt el34 varianten spille til gull jeg i det oppsettet den sto i.
Husker da Music Angel het Music Angle. Det sier en hel del etter min mening.
Må no ha vert skrivefeil, forekommer og på dyre merker. ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
lovemusikk skrev:
HC skrev:
HCS skrev:
baluba skrev:
La oss være enige om at Music Angel har betydd endel for populariteten til rørforsterkere de siste årene, og at rør er slik det skal være. Og at MT-3 er det beste valget innen EL-34 budsjettklassen, for den forsterkeren har baluba valgt. Ok? ;)
Skrur du mye på forsterkeren din baluba ? Ville tillagt audiomix endel kred, all den tid han skrur på de alle fleste av ulike rørkreasjoner som finnes... Uten at jeg sier MA er dårlig. har selv hørt el34 varianten spille til gull jeg i det oppsettet den sto i.
Husker da Music Angel het Music Angle. Det sier en hel del etter min mening.
Må no ha vert skrivefeil, forekommer og på dyre merker. ;)
Hvilke?

Har fortsatt til gode å se en Krebl, Mork Levisson eller Byston.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Veldig no-nonsense forsterker. Liker den litt enkle, men funksjonelle designen denne hadde.
 
C

Cyber

Gjest
Nei, lodder lite.

Jeg vurderer igjen en musikk-engel, men får ikke opp noen når jeg søker på ebay, hva er det hemmelige kodeordet?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
lovemusikk skrev:
Audiomix skrev:
Jeg ville nok lagt lista et stykke over Music Angel.
Cayin / Spark eller Ming Da for eksempel. Flott håndverk og bra lyd. Sjekk litt på bruktbørser.
:) Går en kun for lydmessig er nok MAen best her. 2010 modellen, som er mye kraftigere.
Eg kjøpte her, billigt men hugs porto for fly som er ca dobbelte av vandlig.
Bla litt ned på siden. Ikke bry deg om gamle bilder, du får nyeste.

http://cgi.ebay.com/Music-Angel-XDS...tem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5a628d70

Ikke fått samenlignet mot andre rørforsterkere, men mot transistorer spiller denne bedre en f.eks MC 7000 og Hegel.
Ellers driver den fint mine 4 ohm's vienna. Varierer hva som er best å koble til, på CM9 til B&W er helt klart 8 ohm best.

Dette er en knall god forsterker. Vis du vil ha et enda bra løft etter kjøp kan du bestille i
ECC82 posisjon-ytterst: GE5814A 3mica
ECC85 posisjon -innerst: Telefunken diamond
årgang ca 50-60
Kan kjøpes hos f.eks Motron.
Du trenger ikke skifte ut noe annet på denne, nok med smårøra og den blir knallgod.
Har selv hatt Cayin kt88 og den ligger i en langt høyere klasse både når det gjelder lyd og byggekvalitet
 

acendent

Fersking
Ble medlem
03.02.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
I mine ører lyder Cayin kt-88 tilnærmet mer en transistor,
enn Music Angel kt-88. Ikke at dette nødvendigvis er negativt.

Matching, musikk/lyd-preferanse er vel så viktig her som ellers,
og kan få enkelte til å trekke for raske feilaktige konklusjoner kanskje.

Jeg solgte ihvertfall Cayin forsterkeren til fordel for Ma`en en gang i tiden.
Uten at jeg dermed vil trekke konklusjonen om at Ma nødvendigvis er bedre,
men den funket bedre i mitt oppsett, etter mine preferanser.

Noen som har erfaring med Meixing ming da mc368-b90 (kt-90-)?
 
C

Cyber

Gjest
eddie1 skrev:
magb skrev:
Nå har jeg kun testet en rørforsterker, men jeg er meget fornøyd med min Xindak mt-3. Bruker den på Klipsch rf.
Jeg har dog testet Transistorforsterkere ala abrahamsen, rotel, nad, hk, tandberg osv og på Klipsch var det kun abrahamsen som var på samme nivå.

Xindak mt-3 får du til 5500kr.

http://www.audiofoni.no/index.php?p...ion=com_virtuemart&Itemid=9&vmcchk=1&Itemid=9
+1 Xindaken er bedre enn ma på alle parametere
Og du har testet MA 2010 modell direkte mot denne i samme oppsett og rom?
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Noen som har tips til høyttalere til en MA KT88? Tenker soverom/studenthybel på 12kvm og 3 m under taket. Skal hovedsakelig benyttes til rytmisk musikk; house, ulik elektronika, dubstep, etc, primært lavt og moderat volum, men må kunne ta i litt på vors i ny og ne (grisehøyt er ikke nødvendig, da spillejobber i helgene dekker dette behov). Trenger heller ikke oppløsning i Audio Physic-klassen, men at bassen går et stykke ned er et must. Foretrekker en anelse mild og snill øvre mellomtone fremfor det som av enkelte beskrives som "ærlig" lyd.

Kunne et par JohnBlue Jb3 være noe, evt sammen med min pr nå ikke-i-bruk MJ Acoustic sub (den til 4-5 laks)..? Eller blir dette nedtur og fiasko sammenlignet med nåværende oppsett med CJ MF2300 effektforsterker og Dynaudio Audience 52SE. Kilde er laptop med USB-lydkort fra Native Instruments.

Motivasjonen for å nedskalere oppsettet noe er primært å spare plass hva forsterker angår, og eventuelt frigjøre noe kapital. Men ikke for enhver pris. Låter det bæsj er det ikke verd det. Forslag..?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
rørlig skrev:
cybervision_ skrev:
Nei, lodder lite.

Jeg vurderer igjen en musikk-engel, men får ikke opp noen når jeg søker på ebay, hva er det hemmelige kodeordet?
Prøv her: http://cgi.ebay.com/Music-Angel-Class-Integrated-Tube-Amplifier-KT88-x4-/180509143127?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item2a072ef057

fler tips her: http://kongarne.com/maforum/index.php?t=msg&th=226&start=0&S=92740912bb78bbb7e54a37e34ccbd9dc
Det skal da sies at kondisene på utgangene på siste modell er underdimensjonerte i forhold til B+ spenningen... -det gjør loddebolt og nye kondiser helt nødvendig..!
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Vittula skrev:
Noen som har tips til høyttalere til en MA KT88? Tenker soverom/studenthybel på 12kvm og 3 m under taket. Skal hovedsakelig benyttes til rytmisk musikk; house, ulik elektronika, dubstep, etc, primært lavt og moderat volum, men må kunne ta i litt på vors i ny og ne (grisehøyt er ikke nødvendig, da spillejobber i helgene dekker dette behov). Trenger heller ikke oppløsning i Audio Physic-klassen, men at bassen går et stykke ned er et must. Foretrekker en anelse mild og snill øvre mellomtone fremfor det som av enkelte beskrives som "ærlig" lyd.

Kunne et par JohnBlue Jb3 være noe, evt sammen med min pr nå ikke-i-bruk MJ Acoustic sub (den til 4-5 laks)..? Eller blir dette nedtur og fiasko sammenlignet med nåværende oppsett med CJ MF2300 effektforsterker og Dynaudio Audience 52SE. Kilde er laptop med USB-lydkort fra Native Instruments.

Motivasjonen for å nedskalere oppsettet noe er primært å spare plass hva forsterker angår, og eventuelt frigjøre noe kapital. Men ikke for enhver pris. Låter det bæsj er det ikke verd det. Forslag..?
Klipsch?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
bjornh skrev:
rørlig skrev:
cybervision_ skrev:
Nei, lodder lite.

Jeg vurderer igjen en musikk-engel, men får ikke opp noen når jeg søker på ebay, hva er det hemmelige kodeordet?
Prøv her: http://cgi.ebay.com/Music-Angel-Class-Integrated-Tube-Amplifier-KT88-x4-/180509143127?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item2a072ef057

fler tips her: http://kongarne.com/maforum/index.php?t=msg&th=226&start=0&S=92740912bb78bbb7e54a37e34ccbd9dc
Det skal da sies at kondisene på utgangene på siste modell er underdimensjonerte i forhold til B+ spenningen... -det gjør loddebolt og nye kondiser helt nødvendig..!
Skjedd med 4 stk hittil. Dei benytter flere merker av kondiser, og dette gjelder eit merke.
Dei har øket spenningen på utgangen, så på min kjøpt januar 2010 ligger den på ca 482V med 234 volt på nettet.
450Volt kondensatorer, men skal tole ommmot 500v.
Kina har 220v på nettet sitt så der blir det ikke så mye over kondensatorene.
Eg skiftet for sikkerhetskyld, da eg har 220v bakpå, men ser det nå står 230v på dei som er tilsalgs nå på ebay... men i samme slengen kjøpte eg 4 stk på 500v og med større qf.
Dritlett å skifte dei.
Dette gav en kraft og kontroll eg ikke har hørt i noen rørforsterker. Vart mer hi-end transistor i bassen.
 
Topp Bunn