Rørforsterkertips ønskes! Max 10 laken - gode tips?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Finnes en Kora90si tilsalgs tror jeg. Den er velbygd og billig. Har ikke hørt denne , men Kora som jeg ellers har hørt har vært av høy klasse. Kan ikke alltid si det samme om MA som jeg har en følelse av kan være litt mediokert sammenskrudd... :)

Lykke til
 
C

Cyber

Gjest
Jeg får sjekke ut alternativene og se om det faktisk er noe poeng i å bli helt rørete av seg. Er jo svært happy som tingene er i grunn.

Det kan være kildeendringer hadde vært like produktive for min del, men Naim DAC er jo for dyr og Vår Herre vet hva annet som passer inn av DACer i oppsettet.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Liotheles skrev:
Tror du skal høyt opp i pris for å få en rørforsterker som får dine Kudos til å synge vesentlig bedre enn din nåværende Naim.
Også den kjedelige ventetiden mens rørene varmer seg opp. Naim er jo klar til å synge nårsomhelst for den står jo alltid på.
Snakker av erfaring for jeg har begge deler i hus ;) Men det er jo sikkert artig å prøve ? ;)
Kjedelig ventetid? Transer trenger også å bli varme, og er ikke kjappere til å varme opp enn rør. Jeg tror heller det er tvert imot.
Jeg stiller meg forresten bak forslaget om Xindak V30. Den er ikke bare flott, men vellydende også. Umiddelbart rørbytte er vel noe alle rimelige forsterkere bør få.
Du kjenner tydeligvis ikke Naim, baluba. Naim er konstruert for å stå påslått konstant, derav min kommentar.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Liotheles skrev:
baluba skrev:
Liotheles skrev:
Tror du skal høyt opp i pris for å få en rørforsterker som får dine Kudos til å synge vesentlig bedre enn din nåværende Naim.
Også den kjedelige ventetiden mens rørene varmer seg opp. Naim er jo klar til å synge nårsomhelst for den står jo alltid på.
Snakker av erfaring for jeg har begge deler i hus ;) Men det er jo sikkert artig å prøve ? ;)
Kjedelig ventetid? Transer trenger også å bli varme, og er ikke kjappere til å varme opp enn rør. Jeg tror heller det er tvert imot.
Jeg stiller meg forresten bak forslaget om Xindak V30. Den er ikke bare flott, men vellydende også. Umiddelbart rørbytte er vel noe alle rimelige forsterkere bør få.
Du kjenner tydeligvis ikke Naim, baluba. Naim er konstruert for å stå påslått konstant, derav min kommentar.
Evig på betyr ikke evig liv, det er helt sikkert. Jeg kommer aldri mer til å la en forsterker stå på døgnet rundt etter recap ble nødvendig på min elskede Bedini på nittitallet. Forsterkere trenger hvile, og oppvarmingen tar sjelden lang tid på en god forsterker.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
;) Har man vært med i gamet i en mannsalder så har man fått litt erfaring en gjerne skulle vært foruten, Naim, Nad eller NAT.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jo, takk, det er noe man får, det... ::)
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg stiller meg bak PrimaLuna. Rimelige å få tak i brukt, godt bygget, driftsikre, støyfrie og låter bra. Noen av modellene er ganske fleksible med henholde til rør.

Hilsen Tommy
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Audiomix skrev:
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
;) Har man vært med i gamet i en mannsalder så har man fått litt erfaring en gjerne skulle vært foruten, Naim, Nad eller NAT.
Erfaring man skulle vært foruten ?????
Hva legger du i det baluba ??????
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Personlig holder jeg ivertfall Music Angel KT88 for å vere en meget god integrert rørforsterker.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Liotheles skrev:
baluba skrev:
Audiomix skrev:
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
;) Har man vært med i gamet i en mannsalder så har man fått litt erfaring en gjerne skulle vært foruten, Naim, Nad eller NAT.
Erfaring man skulle vært foruten ?????
Hva legger du i det baluba ??????
At forsterkere som står på døgnet rundt blir utslitt før tiden. Ingen elektronikk tåler å bli konstant utsatt for varme. Såvidt meg bekjent er ikke Naim kaldt som klasse D, og kan umulig overleve den torturen så veldig mye lenger enn andre merker. Jeg bruker sjelden er forsterker mindre enn ti år.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Liotheles skrev:
baluba skrev:
Audiomix skrev:
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
;) Har man vært med i gamet i en mannsalder så har man fått litt erfaring en gjerne skulle vært foruten, Naim, Nad eller NAT.
Erfaring man skulle vært foruten ?????
Hva legger du i det baluba ??????
At forsterkere som står på døgnet rundt blir utslitt før tiden. Ingen elektronikk tåler å bli konstant utsatt for varme. Såvidt meg bekjent er ikke Naim kaldt som klasse D, og kan umulig overleve den torturen så veldig mye lenger enn andre merker. Jeg bruker sjelden er forsterker mindre enn ti år.
Har hørt litt ymse om det der, egentlig. En PC-reparatør hevdet i fullt alvor at av- og på er betydelig verre for levetiden enn om pc'n står på hele tiden, evt går i stand-by. Min Denon tuner har stått påslått i 26 år(!), med unntak av noen små nedetider i ferier og sånt. Virker fortsatt uten tendenser til noe galt, whatsoever. Bank i bordet og alt det der.
Naim mener deres apparater skal stå på hele tiden, noe de aller fleste Naim-eiere stort sett gjør. Og jeg har aldri hørt at de har kortere levetid enn noe annet. Snarere tvert om, apparatene fra 70 og 80-tallet er fortsatt i full vigør.

Mvh
Håkon
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Denne tråden har gått over i et sidespor, men siden trådstarter lar valg av forsterker vente til over ferien er det vel like greit.

Det er mange faktorer som bestemmer levetiden eller tiden mellom feil som oppstår.
Dersom komponentene i to forskjellige forsterkere er av samme kvalitet (skjer nok aldri), vil det være driftstid som er den avgjørende faktor.
Temperatur er en annen viktig faktor.
Ennå en faktor (som er umulig å sette noen verdi på) er den som har med variasjon å gjøre.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Uansett er ikke den korte tiden rør trenger for å bli varme noe å krangle om. De spiller ok helt fra starten, og jeg begynner stort sett lyttingen før det er gått et kvarter. Ofte med en gang. ;)
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Roberth skrev:
I stor grad ja, men mange av de største entusiastene har faktisk testet denne opp mot mye annen elektronikk. Folk der krangler om hva som er best av mcintosh og MA.
Jeg sammenlignet MA EL34 med MingDa MC34 fordi det er en fair sammenligning. MingDa låt best både på lettdrevne og tungdrevne høyttalere.
Jeg sammenlignet MA EL34 også med CJ Premier 12 og CJ LP140, men dette er en så unfair sammenligning at jeg ikke ville skrive det ned.
Men; skal det skrives ned så er den enkle fasit at MA (og også MC34, men i mindre grad) låter som en flat reiseradio, klipper i toppen, slapp i bunnen, virker uoppløst i mellomregister og som sagt en flat presentasjon uten raffinerte klanglige strukturer og dybde som ellers er et kjennetegn for bra rør-utstyr.
Men; det er da ingen som sammenligner Skoda og Porsche, så hvorfor gjøre det her - MingDa er et meget bra produkt til prisen, men jeg ville som sagt heller gått for en brukt PrimaLuna.

Ole
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ole skrev:
Men; det er da ingen som sammenligner Skoda og Porsche.
Men de er da faktisk i slekt.
Kall det gjerne inngift i samme familie.
;D ;D
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Audiomix skrev:
Ole skrev:
Men; det er da ingen som sammenligner Skoda og Porsche.
Men de er da faktisk i slekt.
Kall det gjerne inngift i samme familie.
;D ;D
Jada, det er mye rart som er inngift i samme familie uten at det av den grunn er noen grunn til å anta store likheter.
Men dette er vel en evig diskusjon, ikke mer enn ca. et år siden vi hadde diskusjonen der en eller annen påstod at digital forsterkere til noen tusenlapper slo knock out på tradisjonelt utstyr til 10 ganger prisen.

Drømmen om det store varpet har vi alle lov til å ha, men kjekt med en smule edruelighet før man kårer vinneren.
A propos Porsche, som jeg også sa i en tidligere melding; de som kjøper 924 og tror de får 911 vil også få seg en overaskelse.

Ole
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men en 924 er jo 13 bedre enn 911
.
.
.
.
.
.
.
Tror jeg må komme meg litt ut så dårlig som humoren er blitt nå ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
bambadoo skrev:
Men en 924 er jo 13 bedre enn 911
.
.
.
.
.
.
.
Tror jeg må komme meg litt ut så dårlig som humoren er blitt nå ;)
Du må i tillegg ha 13 som lykketall.

Uansett gjelder det å ha gjort hjemmeleksa før en handler.
Ikke la krom og glitter være det avgjørende. Titt under chassis (eller panser) også.
Helt på jordet nå:
Husker Mr. Larsen i Autofil presenterte Alfa Romeo 166 med den store motoren. Det vanlige tullpratet holdt jeg ut med fordi jeg ventet meg noen ord om motoren og en titt under panseret.
Gjett om jeg ble skuffet.
Greit at programledere ofte kan betegnes som tullinger, men tro ikke at alle som ser eller hører på er det.
Siden det heller ikke lot seg gjøre å putte en loff inn i eksosrøret, var jo ikke dette noen stor bil.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Siden det heller ikke lot seg gjøre å putte en loff inn i eksosrøret, var jo ikke dette noen stor bil.
Loffen min hadde nok sklidd rett inn :eek: ;D ;D


mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Nei fra spøk til alvor, jeg tror jeg ville fulgt rådet til en av de tidligere innleggene her, at de høyttalerne dine kanskje ikke er helt passende til en billig rørforsterker, med sine 88db følsomhet. Han nevner vel at du heller burde gå for en rør forforsterker og transistor sluttrinn. Enig med ham.

mvh
Lars
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
sclalars skrev:
Nei fra spøk til alvor, jeg tror jeg ville fulgt rådet til en av de tidligere innleggene her, at de høyttalerne dine kanskje ikke er helt passende til en billig rørforsterker, med sine 88db følsomhet. Han nevner vel at du heller burde gå for en rør forforsterker og transistor sluttrinn. Enig med ham.

mvh
Lars
Nå veit ikke eg kva B&W CM9 ligger på i db, men med MA KT88, 2010 modell og nye nos rør, GE5814A og Telefunken diamond, så var dei laget til hverandre. Spilte høyt,kraftfult,full kontroll, hi-end. Men i 8 ohm tilkobling på forsterkeren, 4 ohm funket dårlig.
Det var gøy på hifi-klubben den dagen.
Vil sjå f.eks dei andre billige gjer da på CM9
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
MA KT88 fikser 6 Ohm veldig greit.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
bjornh skrev:
MA KT88 fikser 6 Ohm veldig greit.
6 ohm dei er på?
Var litt tøft, en av dei kom springende da en annen sku koble dei i 8 som eg sa, "nei nei, den har ikke sjangs i 8 sa han, men det spilte mye mye bedre i 8 enn 4 ohm terminalene.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jeg har høyttalere med 6 Ohms motstand nominelt og det går veldig fint på Music Angel KT88.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
HCS skrev:
Finnes en Kora90si tilsalgs tror jeg. Den er velbygd og billig. Har ikke hørt denne , men Kora som jeg ellers har hørt har vært av høy klasse. Kan ikke alltid si det samme om MA som jeg har en følelse av kan være litt mediokert sammenskrudd... :)

Lykke til
Denne er knallgod, eit røvarkjøp til prisen. Det er riktignok ein hybrid med røyr i forforsterkaren og mosfet effektdel. Eg kjenne faktisk eit sug etter å kjøpe den sjølv om eg ikkje har bruk for den :eek: ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
lovemusikk skrev:
sclalars skrev:
Nei fra spøk til alvor, jeg tror jeg ville fulgt rådet til en av de tidligere innleggene her, at de høyttalerne dine kanskje ikke er helt passende til en billig rørforsterker, med sine 88db følsomhet. Han nevner vel at du heller burde gå for en rør forforsterker og transistor sluttrinn. Enig med ham.

mvh
Lars
Nå veit ikke eg kva B&W CM9 ligger på i db, men med MA KT88, 2010 modell og nye nos rør, GE5814A og Telefunken diamond, så var dei laget til hverandre. Spilte høyt,kraftfult,full kontroll, hi-end. Men i 8 ohm tilkobling på forsterkeren, 4 ohm funket dårlig.
Det var gøy på hifi-klubben den dagen.
Vil sjå f.eks dei andre billige gjer da på CM9
Jeg hadde blitt virkelig overrasket og villig til å spise hatten min dersom MA presterer bedre enn et Cayin/Spark produkt med tilsvarende effekt.
Byggekvaliteten til Cayin/Spark er svært god og på et annet forum (headfi.org) blir den mest påkostet hodetelefonforsterkeren deres omtalt som "ekte high end". På det forumet er mitt inntrykk at debattantene mer opptatt av ytelse enn den gjevne HFS'er. Til sammenligning så er Doge tråden der ikke på langt nær rosenrød.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Haakon_Rognlien skrev:
baluba skrev:
Liotheles skrev:
baluba skrev:
Audiomix skrev:
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
;) Har man vært med i gamet i en mannsalder så har man fått litt erfaring en gjerne skulle vært foruten, Naim, Nad eller NAT.
Erfaring man skulle vært foruten ?????
Hva legger du i det baluba ??????
At forsterkere som står på døgnet rundt blir utslitt før tiden. Ingen elektronikk tåler å bli konstant utsatt for varme. Såvidt meg bekjent er ikke Naim kaldt som klasse D, og kan umulig overleve den torturen så veldig mye lenger enn andre merker. Jeg bruker sjelden er forsterker mindre enn ti år.
Har hørt litt ymse om det der, egentlig. En PC-reparatør hevdet i fullt alvor at av- og på er betydelig verre for levetiden enn om pc'n står på hele tiden, evt går i stand-by. Min Denon tuner har stått påslått i 26 år(!), med unntak av noen små nedetider i ferier og sånt. Virker fortsatt uten tendenser til noe galt, whatsoever. Bank i bordet og alt det der.
Naim mener deres apparater skal stå på hele tiden, noe de aller fleste Naim-eiere stort sett gjør. Og jeg har aldri hørt at de har kortere levetid enn noe annet. Snarere tvert om, apparatene fra 70 og 80-tallet er fortsatt i full vigør.

Mvh
Håkon
Hmm, ikke no rart de funker, de skal recappes ca vært tiende år....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
baluba skrev:
Liotheles skrev:
baluba skrev:
Audiomix skrev:
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
;) Har man vært med i gamet i en mannsalder så har man fått litt erfaring en gjerne skulle vært foruten, Naim, Nad eller NAT.
Erfaring man skulle vært foruten ?????
Hva legger du i det baluba ??????
At forsterkere som står på døgnet rundt blir utslitt før tiden. Ingen elektronikk tåler å bli konstant utsatt for varme. Såvidt meg bekjent er ikke Naim kaldt som klasse D, og kan umulig overleve den torturen så veldig mye lenger enn andre merker. Jeg bruker sjelden er forsterker mindre enn ti år.
Har hørt litt ymse om det der, egentlig. En PC-reparatør hevdet i fullt alvor at av- og på er betydelig verre for levetiden enn om pc'n står på hele tiden, evt går i stand-by. Min Denon tuner har stått påslått i 26 år(!), med unntak av noen små nedetider i ferier og sånt. Virker fortsatt uten tendenser til noe galt, whatsoever. Bank i bordet og alt det der.
Naim mener deres apparater skal stå på hele tiden, noe de aller fleste Naim-eiere stort sett gjør. Og jeg har aldri hørt at de har kortere levetid enn noe annet. Snarere tvert om, apparatene fra 70 og 80-tallet er fortsatt i full vigør.

Mvh
Håkon
Hmm, ikke no rart de funker, de skal recappes ca vært tiende år....
Det var akkurat det jeg antok i mitt første innlegg om temaet, så hvis det stemmer så blir påstanden om at Naim ikke slites av å stå på 24/7 feil. Men nå er jeg så forvirret at jeg trenger en bekreftelse på at de skal recappes hvert tiende år. Det var det som var min sure erfaring med Bedini-en.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
hifiguru skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
baluba skrev:
Liotheles skrev:
baluba skrev:
Audiomix skrev:
Litt generelt:
Levetid eller tid mellom feil som oppstår henger nøye sammen med driftstid.
Hvis noen synes livet er for kort til å vente på at forsterkeren skal bli driftsvarm, er det bare å la den stå på døgnet rundt.
Det kan imidlertid bety lang ventetid mens forsterkeren er til reparasjon.
;) Har man vært med i gamet i en mannsalder så har man fått litt erfaring en gjerne skulle vært foruten, Naim, Nad eller NAT.
Erfaring man skulle vært foruten ?????
Hva legger du i det baluba ??????
At forsterkere som står på døgnet rundt blir utslitt før tiden. Ingen elektronikk tåler å bli konstant utsatt for varme. Såvidt meg bekjent er ikke Naim kaldt som klasse D, og kan umulig overleve den torturen så veldig mye lenger enn andre merker. Jeg bruker sjelden er forsterker mindre enn ti år.
Har hørt litt ymse om det der, egentlig. En PC-reparatør hevdet i fullt alvor at av- og på er betydelig verre for levetiden enn om pc'n står på hele tiden, evt går i stand-by. Min Denon tuner har stått påslått i 26 år(!), med unntak av noen små nedetider i ferier og sånt. Virker fortsatt uten tendenser til noe galt, whatsoever. Bank i bordet og alt det der.
Naim mener deres apparater skal stå på hele tiden, noe de aller fleste Naim-eiere stort sett gjør. Og jeg har aldri hørt at de har kortere levetid enn noe annet. Snarere tvert om, apparatene fra 70 og 80-tallet er fortsatt i full vigør.

Mvh
Håkon
Hmm, ikke no rart de funker, de skal recappes ca vært tiende år....
Det var akkurat det jeg antok i mitt første innlegg om temaet, så hvis det stemmer så blir påstanden om at Naim ikke slites av å stå på 24/7 feil. Men nå er jeg så forvirret at jeg trenger en bekreftelse på at de skal recappes hvert tiende år. Det var det som var min sure erfaring med Bedini-en.
Tror black-serien er mindre følsom, men CB og Olive-sluttrinn/forsterkere skal vel inn for å være i toppform....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ok, men du kan ikke avvise at også Naim trenger recap altså? Da gjelder isåfall min påstand fortsatt. Også min Bedini ble det anbefalt å la stå på hele tiden, selv om den ble kjapt varm. Og andre effektforsterkere jeg har hatt i hus har hatt powerknappen på baksiden, selv om de på sikt ikke likte varmen de heller.

Når det gjelder pre og dac så stiller det seg annerledes. Min Audio Alchemy bruker uendelig lang tid på å låte bra, så den står på døgnet rundt. Også når jeg er bortreist. Alt annet ville vært uaktuelt med den. Jeg regner med at mer moderne dac-er ikke trenger så lang tid på prosessen.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Naim trenger recap grunnet en konstruksjon som visstnok sliter mer på kondensatorene enn "de fleste andre" men som absolutt er verd bryet. Les mer i Naimtråden for nærmere forklaring, jeg husker ikke hvorfor ::)

Back to topic: Music Angel er good value for money imo ;)
 

helvheim

Medlem
Ble medlem
13.03.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Det er visst mange som tror at transistorforsterkere ikke trenger oppvarming, de burde jo prøve med en skikkelig lytting med kald og varm forsterker. Det er forskjell. Syns selv at ventetida på at mitt rørutstyr skal varmes opp er litt av "kosen". Man kan jo finne fram plater og nødvendig tilbehør så går tiden fort som fy i alle fall.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
Jeg ville nok lagt lista et stykke over Music Angel.
Cayin / Spark eller Ming Da for eksempel. Flott håndverk og bra lyd. Sjekk litt på bruktbørser.
:) Går en kun for lydmessig er nok MAen best her. 2010 modellen, som er mye kraftigere.
Eg kjøpte her, billigt men hugs porto for fly som er ca dobbelte av vandlig.
Bla litt ned på siden. Ikke bry deg om gamle bilder, du får nyeste.

http://cgi.ebay.com/Music-Angel-XDS...tem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5a628d70

Ikke fått samenlignet mot andre rørforsterkere, men mot transistorer spiller denne bedre en f.eks MC 7000 og Hegel.
Ellers driver den fint mine 4 ohm's vienna. Varierer hva som er best å koble til, på CM9 til B&W er helt klart 8 ohm best.

Dette er en knall god forsterker. Vis du vil ha et enda bra løft etter kjøp kan du bestille i
ECC82 posisjon-ytterst: GE5814A 3mica
ECC85 posisjon -innerst: Telefunken diamond
årgang ca 50-60
Kan kjøpes hos f.eks Motron.
Du trenger ikke skifte ut noe annet på denne, nok med smårøra og den blir knallgod.
 
Topp Bunn