Forsterkere Rørforsterker til 50K?

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
424
Antall liker
994
Torget vurderinger
7
Manley blokkene på brukten er veldig interessante, er det noen som har noen formeninger om de?
Ikke hørt dem, men har Manley Snapper i mitt oppsett, og det funker helt supert! Høyttalerne mine er 90dB/w
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Hei, jeg er ikke så veldig aktiv lenger men føler jeg må komme med noen innspill her.

Jeg har tidligere eid MC 275 + Tannoy Glenair 15 og det fungerte greit nok det. Det skal sies at lydmessig ble denne for meg satt sjakk matt når jeg fikk Audio Note OTO SE på samme høyttalere, dog kunne den ikke spille like høyt med samme kontroll, men høyt nok for meg. Det skal sies at Glenair 15 var 95db/1W og var dermed mer lettdrevne.

Min anbefaling nr 1 (ikke helt det du spørr om :D ): Selg alt av forsterkeri og Dac du har og kjøp en Audio Note Cobra. Nyutviklet integrert sak med dac til rundt 40-50k. Denne anbefales uhørt da jeg har så stor tiltro til denne. Effekten er 28W pr kanal noe som burde være perfekt.

Min anbefaling nr 2: Se om du finner en brukt Audio Note L4 effektforsterker. 2x 35W push-pull.


disse vil nok spille flere nivåer over MC275 på denne høyttaleren når det kommer til musikalitet. Jeg er veldig fan av MC275, men synes den kan bli litt mye laidback og ikke "gjennomsiktig" nok på store Tannoy høytallere. Det er et safe valg, men mener det finnes bedre ting her.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Og det er helt ok, behagelig topp og bra trøkk nede er en behagelig kombo i mine ører :)
Jeg opplever at KT88 / 6550 er vanskeligere å få til enn andre rørtyper. Noen produsenter får det bra til, og din MC275 er et godt eksempel på det, mens Copland 405 er et annet. Dessverre finnes det også noen eksempler på det motsatte.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Nå ligger det et par monoblokker av klassikeren Audio Innovations S1000 på Torget....
Prisforlangende er NOK 6000,-, og hadde jeg ikke allerede hatt en sinnsykt flott rør effektforsterker, hadde disse vært solgt for lengst.

Jeg hadde sporet opp en rørgure som f.eks. Olof Lilja og bedt ham på mine knær om en makeover på den, for ettersom prisen er så fantastisk, er det rom i budsjettet for å gjøre disse monoblokkene up to date, samt kjøpe inn en helt ny pakke med (NOS) rør. De monoblokkene er kort sagt helt sjukt gode!!
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Nå ligger det et par monoblokker av klassikeren Audio Innovations S1000 på Torget....
Prisforlangende er NOK 6000,-, og hadde jeg ikke allerede hatt en sinnsykt flott rør effektforsterker, hadde disse vært solgt for lengst.

Jeg hadde sporet opp en rørgure som f.eks. Olof Lilja og bedt ham på mine knær om en makeover på den, for ettersom prisen er så fantastisk, er det rom i budsjettet for å gjøre disse monoblokkene up to date, samt kjøpe inn en helt ny pakke med (NOS) rør. De monoblokkene er kort sagt helt sjukt gode!!
Disse hadde jeg kjøpt tvert.
Forløpern til AN England og Andersson
Kurante rør og gode trafoer. Og som H R sier mer til overs for en gjennomgang
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Nå ligger det et par monoblokker av klassikeren Audio Innovations S1000 på Torget....
Prisforlangende er NOK 6000,-, og hadde jeg ikke allerede hatt en sinnsykt flott rør effektforsterker, hadde disse vært solgt for lengst.

Jeg hadde sporet opp en rørgure som f.eks. Olof Lilja og bedt ham på mine knær om en makeover på den, for ettersom prisen er så fantastisk, er det rom i budsjettet for å gjøre disse monoblokkene up to date, samt kjøpe inn en helt ny pakke med (NOS) rør. De monoblokkene er kort sagt helt sjukt gode!!
prøver å få til en handel👍
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Mange rørforsterkere låter bra med Nora Jones, men når det kommer til AC/DC så låter mange ikke bra nok synes jeg. Mangler slam og rockefot selv med høyttalere som takler den typen musikk. Sikkert mange rørforsterkere som takler det på en god måte. Har god erfaring med Cary forsterkere. Gir deg fot og takler kompleks musikk.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
prøver å få til en handel👍
Ser desverre ut som noen slo meg på målstreken, var ikke helt rask nok der heller gitt🤪 er nok mer bygget for komfort denne kroppen, skriver alt for sent med lft metoden( let, finn, trykk)😄
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Ser desverre ut som noen slo meg på målstreken, var ikke helt rask nok der heller gitt🤪 er nok mer bygget for komfort denne kroppen, skriver alt for sent med lft metoden( let, finn, trykk)😄
Vet du om preampen L2 også ble solgt ?
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Nå ligger det et par monoblokker av klassikeren Audio Innovations S1000 på Torget....
Prisforlangende er NOK 6000,-, og hadde jeg ikke allerede hatt en sinnsykt flott rør effektforsterker, hadde disse vært solgt for lengst.

Jeg hadde sporet opp en rørgure som f.eks. Olof Lilja og bedt ham på mine knær om en makeover på den, for ettersom prisen er så fantastisk, er det rom i budsjettet for å gjøre disse monoblokkene up to date, samt kjøpe inn en helt ny pakke med (NOS) rør. De monoblokkene er kort sagt helt sjukt gode!!
Noen ide om hva denne oppgraderingen vil koste ca? snakker vi 10K eller 40K? ;-)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Noen ide om hva denne oppgraderingen vil koste ca? snakker vi 10K eller 40K? ;-)
Kjører du oppgradering, så del gjerne erfaringene med oss her.
De forsterkerne var for meg en like uoppnåelig drøm på 80 tallet, som å date den flotteste dama i klassen.
Og i motsetning til henne, så har de forsterkerne et like sexy utseende idag
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Noen ide om hva denne oppgraderingen vil koste ca? snakker vi 10K eller 40K? ;-)
Et sted mellom 5 og 50 000,- tenker jeg! :D
Det er veldig mye snakk om hva du velger. Jeg tenker det er best å være pragmatisk, la trafoene stå, bytt ut de viktigste kondisene med AN-kondiser, og kjøp et komplett sett rør, enten Psvane eller NOS. Kjøper du nye Psvane rundbaut, ser du på en pris omkring 10 000,- for rørpakka. Legg til omlag det samme for oppdatering, så har du en forsterkerpakke som står som en påla.
(nevnte beløp gjelder kun effekttrinnene)
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Et sted mellom 5 og 50 000,- tenker jeg! :D
Det er veldig mye snakk om hva du velger. Jeg tenker det er best å være pragmatisk, la trafoene stå, bytt ut de viktigste kondisene med AN-kondiser, og kjøp et komplett sett rør, enten Psvane eller NOS. Kjøper du nye Psvane rundbaut, ser du på en pris omkring 10 000,- for rørpakka. Legg til omlag det samme for oppdatering, så har du en forsterkerpakke som står som en påla.
(nevnte beløp gjelder kun effekttrinnene)
Da har jeg hvertfall en liten pekepinn (y)Supert, setter pris på alle tips og tilbakemeldinger:)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.134
Antall liker
10.604
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sjekk nå skjema/krets først og vurder derfra hvilke komponenter det kan være lurt å vurdere skifte. Å gå blindt igang uten å vide noe om det blir litt rart.
 
M

MusicBear

Gjest
Kun meg som mener Cayin gjør noe med trafoene de nærmest er alene om?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Sjekk nå skjema/krets først og vurder derfra hvilke komponenter det kan være lurt å vurdere skifte. Å gå blindt igang uten å vide noe om det blir litt rart.
Jeg tror det er viktig å gjøre en avtale med en som kan en del om sånne oppgraderinger. Som nevnt er Olof Lilja en sånn, men slett ikke den eneste.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Sjekk nå skjema/krets først og vurder derfra hvilke komponenter det kan være lurt å vurdere skifte. Å gå blindt igang uten å vide noe om det blir litt rart.
Dette er ikke jobb jeg tar selv, setter de vekk til noen som kan dette. Kommer til å høre med Olof Lilja som nevnt over og noen andre og høre deres meninger.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Men.. Rør, hvilke skal en velge til denne forsterkeren + pre? Forstår at de fortjener veldig gode rør, men hvilke er det? :unsure:
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Men.. Rør, hvilke skal en velge til denne forsterkeren + pre? Forstår at de fortjener veldig gode rør, men hvilke er det? :unsure:
Psvane er safe bet på nye rør.
Vil du ha NOS, kontakt @jbh , han har et fantastisk utvalg av spennende rør i flere prisklasser.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Om du ikke skulle ta den pakken, så selger lydglede en demo Manley Stingray.
Ligger på torget her. Det er en veldig kul og bra sak, men koster litt da. 37.5k er den lagt ut til.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
Om du ikke skulle ta den pakken, så selger lydglede en demo Manley Stingray.
Ligger på torget her. Det er en veldig kul og bra sak, men koster litt da. 37.5k er den lagt ut til.
Reagerer litt på den lave vekten
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er fordi det er helium i alle rørene. Derav også navnet Stingray. Nær vektløs. Den er målt i vannbad vel og merke.
 
Topp Bunn