Forsterkere Rørforsterker til 50K?

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Hei. Er på jakt etter rør effekt til mine Tannoy Cheviot (orginale fra 1978) ønsker tips til hva som fungerer bra sammen med disse. Pre er Mcintosh Mx121. Anlegget står i stue på ca 60kvm og jeg hører på alt fra Nora jones til AC/DC. Ser for meg prisklasse opp til ca 50K. Både nytt å brukt.
Trenger litt innspill fra dere som har testet litt😄
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Anar ikkje kva ein pent brukt McIntosh rørforsterkar kostar, men dei få eg har høyrt av slaget, har ein veldig hyggjeleg klang som skulle passe til det meste av musikk. Cheviotane har eg ikkje høyrt, men dei er vel ikkje meir tungdrivne enn at du skulle klare deg med ein forsterkar innan prisramma di...? Dei kan visst spele sjukt høgt i store rom, men det er då ikkje nødvendig?
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Jeg har både Mc275 og Mc2102 i tankene. Men det svært få av de til salgs og de mc275 som ligger ute nå ligger jo til nesten dobbel pris av hva jeg har sett de til tidligere. Så avventer nok og ser om det kommer noen mer fornuftig prisede ut for salg. Imellomtiden hadde det vært fint å få tips om andre merker også som kan fungere godt med mcintosh og tannoy😊 syns de manley neo-classic 250 som ligger på torget ser spennende ut men kjenner lite til de feks.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Jeg ønsker å kunne spille høyt også om anledningen byr seg😉
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Anbefaler Ayon Triton, mono eller PA. Hadde selv monoblokkene og angrer som en hund på at jeg solgte dem for 45` for noen få år siden. Triton spiller vannvittig pent når det trengs, men har også muskler til å sparke skikkelig i fra. Byggekvalitet og eierglede er hinsides.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Ayon er notert👍 Tenkte egentlig at de sikkert var utenfor budsjettet mitt så har ikke tenkt så mye på de. Da får jeg gjøre litt research på de også.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Primaluna evo 300/400 kan være en kandidat kanskje ? Har hatt mc2102 før og likte den godt , spesiellt med Svetlana winged 6550/kt88
Hvis du går for en ny effekt forsterker ville jeg spurt om hjemlån for å selv høre hvordan det blir
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Linker til bruktannonser er ikke tillatt, beklager. Mvh Høvdingen
 
Sist redigert av en moderator:

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Primaluna evo 300/400 kan være en kandidat kanskje ? Har hatt mc2102 før og likte den godt , spesiellt med Svetlana winged 6550/kt88
Hvis du går for en ny effekt forsterker ville jeg spurt om hjemlån for å selv høre hvordan det blir
ja Primaluna er også en mulighet. Har du testet denne mot mc2102?
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.182
Antall liker
12.684
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Kva med ein eldre Audio Research? Eg har ein D-115 som er veldig bra.
Ser det ligg nokre liknande på Finn (blant anna ein D-90).
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Jeg har et par Quicksilver Mid-mono monoblokker som jeg ikke bruker ( har 2 par Quicksilver monoblokker ). Har lidt for mange forsterkere for tiden. Kjøper du dem vil du ha penge tilovers for mer musikk :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Quicksilver Mid-mono ^^ må jo være en absolutt no-brainer, selvsagt avhengig av prisen. ;) Supre greier.

Selv driver jeg mine Tannoy Eaton med en Lab12 Suono, som har mer enn nok krefter selv i triode-modus som gir rundt 16W (mot 25W i pentode). Den spiller høyere enn jeg kan tolerere uten antydning til å klippe. Forhandles av Moiz, som var uhyre velvillig i forhold til hjemlån da jeg også plukket opp en Pre1 fra samme merke. Disse erstattet en Luxman L-550AXII som også var en glimrende match, men som helt enkelt ikke låt like bra.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Mitt forslag er Mastersound 845, ligger en på brukten her nå, og den er dessuten innenfor budsjett også som ny.
Jeg liker lyden best i motkopingsfrie SET-forsterkere med gode trafoer, men der er det selvsagt delte meninger! :)
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Manley blokkene på brukten er veldig interessante, er det noen som har noen formeninger om de?
Har Manley Mahi.
Brukte de på Klipsch P-38F.
Spilte som en drøm. Trodde de kanskje skulle bli litt små effektmessig, men de overrasket positivt.

Sonicfrontiers
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har både Mc275 og Mc2102 i tankene. Men det svært få av de til salgs og de mc275 som ligger ute nå ligger jo til nesten dobbel pris av hva jeg har sett de til tidligere. Så avventer nok og ser om det kommer noen mer fornuftig prisede ut for salg. Imellomtiden hadde det vært fint å få tips om andre merker også som kan fungere godt med mcintosh og tannoy😊 syns de manley neo-classic 250 som ligger på torget ser spennende ut men kjenner lite til de feks.
Tannoy og Manley har eg høyrt, Svært god kombinasjon Eg vil også tru at både Conrad Johnson og Rogue kan gjere ein utmerka jobb.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Kan anbefale min tidligere rørforsterker
70 watt push pull ultralinear og 38watt i triode. Meget bra utgangstrafo. Disse driver de meste, brukt på Audio Physic Virgo II. Fungerte prikkfritt men ble for store for kona og benken , så jeg gikk for en stereoforsterker fra Accuphase

C593CA31-70F4-440A-B081-6F37ECE0E4BB.png
 
Sist redigert:

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
476
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Hei. Er på jakt etter rør effekt til mine Tannoy Cheviot (orginale fra 1978) ønsker tips til hva som fungerer bra sammen med disse. Pre er Mcintosh Mx121. Anlegget står i stue på ca 60kvm og jeg hører på alt fra Nora jones til AC/DC. Ser for meg prisklasse opp til ca 50K. Både nytt å brukt.
Trenger litt innspill fra dere som har testet litt😄
med de ht du har ville jeg klart gå efter nogle 211 eller 845 single ended trinde forstærkere det vil spille mange gange bedre end alle de push pull el34 6550 mm
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Kva med ein eldre Audio Research? Eg har ein D-115 som er veldig bra.
Ser det ligg nokre liknande på Finn (blant anna ein D-90).
Jeg har sett litt på de også, men må nok innrømme at det er nok de større som frister fra den kanten.

[/QUOTE]
Jeg har et par Quicksilver Mid-mono monoblokker som jeg ikke bruker ( har 2 par Quicksilver monoblokker ). Har lidt for mange forsterkere for tiden. Kjøper du dem vil du ha penge tilovers for mer musikk :)
Er litt redd for at de er litt for små. Vet ikke helt om det er nødvendig, men hadde håpet å finne noen som var i størrelsesorden 60w eller over



Har Manley Mahi.
Brukte de på Klipsch P-38F.
Spilte som en drøm. Trodde de kanskje skulle bli litt små effektmessig, men de overrasket positivt.

Sonicfrontiers
Det høres bra ut👍

Tannoy og Manley har eg høyrt, Svært god kombinasjon Eg vil også tru at både Conrad Johnson og Rogue kan gjere ein utmerka jobb.
godt å høre at det kan være en god kombo. Syns også at de ser helt fantastiske ut i gold finishen.

Det var 500-wattarane med 6550-rør. 250-wattarane brukar EL34.
ser det ligger par 500 blokker i danmark til en grei pris også..😄
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
med de ht du har ville jeg klart gå efter nogle 211 eller 845 single ended trinde forstærkere det vil spille mange gange bedre end alle de push pull el34 6550 mm
Jeg er ikke så veldig bevandret i rørverden så fint om du kan komme med konkrete forslag til hva du mener ville passe.🙂
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
finnes denne som rent effektrinn også?
Den kan benyttes som rent effekttrinn akkurat som den er, det er både SE og XLR innganger som går utenom forforsterkerdelen. Det finnes også 845 monoblokker fra Mastersound, men da ryker nok budsjettet med drøy margin.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg hadde kjørt på med en MC275, jeg har en slik sammen med et par Proac Monitorer med 88db /1w, jeg kan spille grisehøyt, det er bare å mate på. Det blir veldig høyt når volumkontrollen ligger på 50%, og jeg oppfatter ingen forvrengning overhodet. Har kjørt opp til 60% men da er det ørene og sannsynligvis naboene som nærmer seg pipegrensen :D
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Jeg hadde kjørt på med en MC275, jeg har en slik sammen med et par Proac Monitorer med 88db /1w, jeg kan spille grisehøyt, det er bare å mate på. Det blir veldig høyt når volumkontrollen ligger på 50%, og jeg oppfatter ingen forvrengning overhodet. Har kjørt opp til 60% men da er det ørene og sannsynligvis naboene som nærmer seg pipegrensen :D
Ja regner jo Mc275 som et ganske safe bet, den har stått på listen lenge allerede så om en dukker opp i realistisk prisklasse kan det fort ende opp en eller to sånne her😁
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Kan anbefale min tidligere rørforsterker
70 watt push pull ultralinear og 38watt i triode. Meget bra utgangstrafo. Disse driver de meste, brukt på Audio Physic Virgo II. Fungerte prikkfritt men ble for store for kona og benken , så jeg gikk for en stereoforsterker fra Accuphase

Vis vedlegget 716358
Hatt disse! dyre og ikke hvert prisen kontra mange andre forslag her
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Javel? Tror ikke det er så mange av disse i omløp. Funket fint og målte bra hos meg. På Høyttaler på 90 og96db /2.8V . Stille og ingen ulyder som både Primaluna og LM hadde på mine demoer. Dyrt i forhold til hva?

Prøv gjerne en ny Cayin fra Norsk Audioteknikk for en kliss ny utgave av rør forsterker .
Men folk får høre selv og prøve hjemme, det er det som avgjør .


Det ligger en 845 mastersound på Finn for 38k, som vil nok kreve lettdrevne høyttalere om man ikke vil ha høy forvregning . Høyttalere avgjør hvilke rørforsterker type man bør velge og setter en del begrensinger man skal være klar over.

Lykke til på jakten
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du får tak i Manley Neoclassic 500, har du krefter nok til kva som helst. Mine høgtalarar treng om lag dobbelt så mykje effekt som dine (80 dB/Wm), men det gjekk bra å spele i triodemodus til dei fleste musikksjangar. Då leverer dei ca 300 Watt. Og om det trengs, kan dei også levere 500 watt ved pentodedrift. Einaste ulemper er mykje lys og mykje varme, og dessutan ein relativt omfattande jobb med biasjustering. Men ein må då ha litt sportsånd, og om vinteren er det berre bra med litt ekstra varme.
 

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
152
Antall liker
651
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja regner jo Mc275 som et ganske safe bet, den har stått på listen lenge allerede så om en dukker opp i realistisk prisklasse kan det fort ende opp en eller to sånne her😁
Med litt tålmodighet burde det være mulig å finne. I løpet av 2020 klarte jeg å kjøpe to stk MC275 Mk.V - absolutt strøkne med alt originalt tilbehør og bare noen serienummer unna hverandre - på finn for hhv 23 og 26k, som jeg synes var en ok totalpris.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Jeg synes det er mange andre rørfosterkere som er bedre både på lyd og pris enn MC-275.
men 23 og 26k var ikke dårlig, nei, særlig om de var strøkne.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Javel? Tror ikke det er så mange av disse i omløp. Funket fint og målte bra hos meg. På Høyttaler på 90 og96db /2.8V . Stille og ingen ulyder som både Primaluna og LM hadde på mine demoer. Dyrt i forhold til hva?

Prøv gjerne en ny Cayin fra Norsk Audioteknikk for en kliss ny utgave av rør forsterker .
Men folk får høre selv og prøve hjemme, det er det som avgjør .


Det ligger en 845 mastersound på Finn for 38k, som vil nok kreve lettdrevne høyttalere om man ikke vil ha høy forvregning . Høyttalere avgjør hvilke rørforsterker type man bør velge og setter en del begrensinger man skal være klar over.

Lykke til på jakten
Fidelity testet vel den på sine Marten referanse og ble sjokkerte over kreftene og den skal vist låte fantastisk, min kommer til uka håper jeg
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Jeg synes det er mange andre rørfosterkere som er bedre både på lyd og pris enn MC-275.
men 23 og 26k var ikke dårlig, nei, særlig om de var strøkne.
KT88 er vel de som låter ‘’minst’’ rør etter min mening
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
476
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Man skal gøre op med sig selv hvor meget power man behøver en ordentlig single ended rørforstæker med trioder vil altid lammetæske alt andet hvis man letdrevne ht pentode og tetroder i pushpull koblet fortærkere vil altid være et stort kompromis jeg ville gå efter noget 211/845 i ordentlig kvalitet
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg har selv hatt Cayin, og hørt mye Cayin opp gjennom, syntes deres siste generasjon er en designfryd før øyet, balsam for ørene og OK for lommeboka. Mener de gjør noe med trafoene som de er alene om, og deres CS 150A mener jeg kan konkurrere med saker til nesten det dobbelte.
 

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Innlegg
368
Antall liker
377
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Se om du klarer å få fatt på en brukt Audio Note OTO Signature ett sted, anbefales sterkt!!!
 

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Innlegg
368
Antall liker
377
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Se om du klarer å få fatt på en brukt Audio Note OTO Signature ett sted, anbefales sterkt!!!
EDIT

Ser de høyttalerne du har bare er 91db, så glem OTO!

Tipper du bør opp i en ca 30rørwatt for å få det til å fungere!...,
 
Topp Bunn