Rørforsterker kjørt uten last - Skurrer/vrenger :-(

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 528340

    Her er bilder av franken-amp, ikke den peneste i verden, men spillte utrolig frem til den fikk kjørt litt uten last!

    Har sirklet inn området på printet hvor jeg har funnet at litt lett provokasjon, fremprovoserer skurring/ugrei lyd og popping....


    Ikke utenkelig at den spilte bra, nei.

    Det er jo noen som har brukt en del kroner på mange ganske så fine kondensatorer til den :)

    Undertegnede mod, (var) nydelig lyd...
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har eventuelt en noe defekt music angel forsterker liggende. Den har en feil på printet til fortrinnet.
    Trafoene er i orden.
    Jeg tar deg opp på den, om jeg ikke finner en snarlig fiks / noe på printet som er gåent!

    Er trafoene dine merket? Ok å få noen som er like ;-)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Fant skjema på Takamisawa ry5w-k releet.

    Leser det som om at jeg skal ha det ut, må jeg lodde 4-6 og 13-11 på printet. (Og selvsagt la jumper som allerede står der(11-6), være i fred)

    Noen som er enige :)

    Forsøker meg på dette, før trafoer byttes.....

    Relee MA_.jpg
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Jeg synes ikke du bør begynne å lodde noe på det releet før du har funnet hva som egntlig er feil. Lite trolig at begge releer skulle ha feilet samtidig. Om forsterkeren er koblet fast til triode modus kan det evt. også være gjort direkt på rørsokkel.

    I tillegg til rele og kobling til skjermgitter, så har den plata deler av strømforsyningn med et par kondensatorer etc på undersiden. Bør identifisere den mostanden som freser etc. - på undersiden av plata.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke du bør begynne å lodde noe på det releet før du har funnet hva som egntlig er feil. Lite trolig at begge releer skulle ha feilet samtidig. Om forsterkeren er koblet fast til triode modus kan det evt. også være gjort direkt på rørsokkel.

    I tillegg til rele og kobling til skjermgitter, så har den plata deler av strømforsyningn med et par kondensatorer etc på undersiden. Bør identifisere den mostanden som freser etc. - på undersiden av plata.
    Takk for tips, tenkte dette egentlig som en del av feilsøking, har selvsagt målt på kortet før jeg loddet ut releet, og kom frem til at det må være slik, samt støttet av skjema. Om det fremdeles er "støy"/forvrengning fortsettes feilsøking.

    Jeg er usikker på feilmodus på dette releet, men er enig i at det ikke er helt logisk at dette releet skaper forvrengning....
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Screenshot_20190205-184934_Chrome.jpg


    Alternativt, å fjerne alt i sammenheng led disse relene.

    Men ja, er enig i å lodde sammen 4 + 6 og 11 + 13
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Slik som forsterkeren oppfører seg nå, høres det ut som kortsluttning på utgangen. Jeg ville koblet fra utgangstrafo å fått målt dem. Uten last vil du få en høy peak som finner veien tilbake til primærsiden og vidre tilbake til forsterkerkretsen. Er du heldig er det noe i kretsen som har blitt svidd av og ikke opt.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Slik som forsterkeren oppfører seg nå, høres det ut som kortsluttning på utgangen. Jeg ville koblet fra utgangstrafo å fått målt dem. Uten last vil du få en høy peak som finner veien tilbake til primærsiden og vidre tilbake til forsterkerkretsen. Er du heldig er det noe i kretsen som har blitt svidd av og ikke opt.

    Mvh
    Skal testes! Hvordan måles trafo?

    Og hvordan ser jeg at frakoblet krets oppfører seg «normalt» når trafo er bortkoblet da??
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo prøve å "ohme" mellom P1 og sentertapp og mellom p2 og senter. se om dem har tilnærmet lik impedans.

    Før du kobler fra trafo, kan du jo måle mellom gnd og P1/P2
     
    Sist redigert:

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Slik som forsterkeren oppfører seg nå, høres det ut som kortsluttning på utgangen. Jeg ville koblet fra utgangstrafo å fått målt dem. Uten last vil du få en høy peak som finner veien tilbake til primærsiden og vidre tilbake til forsterkerkretsen. Er du heldig er det noe i kretsen som har blitt svidd av og ikke opt.

    Mvh
    Vel...

    Loddet over utg print, og laget jumpere der hvor relee satt tidligere, og på med spenning...

    Som før, varmeutvikling i senter av print, sentert rundt motstandene ser jeg nå, så litt røyk, men den kommer altså fra motstandene, som blir så varme at loddetinnet smelter, og ryker litt!!!

    Turte selvsagt ikke vente for å måle noe som helst, av gikk det etter 5-10sec..

    Gjør en sliten trafo dette da? Mulig kortslutning i trafo dette da?? :mad:
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Du skal måle trafoene uten spenning på. Vet ikke om det sitter bleeder motstand i denne, så sørg for at det ikke er spenning i forsterkeren selv om den er slått av. Kommer du til tilkoblingene på utgangstrafo? Sett instrumentet på ohm og rrøv å mål mellom tilkobling på trafo og jord først. Kan være trafoene som kortslutter desverre..
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som trafo er kobblet direkte til røret. Mål ohm mellom pinne 3 på rørsokkel og jord . Uten strøm og uten rør.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Du skal måle trafoene uten spenning på. Vet ikke om det sitter bleeder motstand i denne, så sørg for at det ikke er spenning i forsterkeren selv om den er slått av. Kommer du til tilkoblingene på utgangstrafo? Sett instrumentet på ohm og rrøv å mål mellom tilkobling på trafo og jord først. Kan være trafoene som kortslutter desverre..
    Tappet kondensatorer for strøm ja, og målte alle 3 ledninger på begge trafoer først mot jord, så seg i mellom.

    Motstand seg i mellom, er like på begge trafoer.

    Motstand mot chassiset ser imidlertid ut til å være ganske
    Stor forskjell på.

    På den ene, har jeg «stasjonære» målinger i MOhm klassen, på den andre «løper» målingen og ligger i KOhm klassen.

    Altså, ingen kortslutninger, men stor forskjell....
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da ville jeg ha loddet ut og målt dem tre motstandene som sitter før rele. Tror vist skjema jeg fant på nettet er riktig skal være 2stk på 100R og en på 2,6K pr kanal.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, stemmer ja, de måler ca dette når jeg har tatt dem ut av print. Men det som er underlig er at de på den ene siden måler noe annet tilbake i printet....

    Underlig...
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som trafo er kobblet direkte til røret. Mål ohm mellom pinne 3 på rørsokkel og jord . Uten strøm og uten rør.
    Den ser jeg ikke helt, alle 3 ledninger fra trafo går rett i printet.. ?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du kan jo prøve å "ohme" mellom P1 og sentertapp og mellom p2 og senter. se om dem har tilnærmet lik impedans.

    Før du kobler fra trafo, kan du jo måle mellom gnd og P1/P2
    Ikke så enkelt å måle impedans. Dvs AC motstand.
    Heller ikke så enkelt å ohme om det er kortslutning i en trafo.
    Hvilke motstander blir for varme?
    Sjekket KT88 rørene?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo prøve å "ohme" mellom P1 og sentertapp og mellom p2 og senter. se om dem har tilnærmet lik impedans.

    Før du kobler fra trafo, kan du jo måle mellom gnd og P1/P2
    Ikke så enkelt å måle impedans. Dvs AC motstand.
    Heller ikke så enkelt å ohme om det er kortslutning i en trafo.
    Hvilke motstander blir for varme?
    Sjekket KT88 rørene?
    Ser ut til at alle motstandene i utgangsprintet blir for varme, men ikke de hvor bias måles...

    Har ett annet rør-sett som ble testet, får sjekke en gang til...
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo prøve å "ohme" mellom P1 og sentertapp og mellom p2 og senter. se om dem har tilnærmet lik impedans.

    Før du kobler fra trafo, kan du jo måle mellom gnd og P1/P2
    Ikke så enkelt å måle impedans. Dvs AC motstand.
    Heller ikke så enkelt å ohme om det er kortslutning i en trafo.
    Hvilke motstander blir for varme?
    Sjekket KT88 rørene?
    Helt enig i det, men jeg tenkte bare å begynne et sted. Kunne jo være at primær siden på trafo var brent og hadde fullt overslag til jord. Får vel evt prøve å sette spenning på trafo og måle sekundærsiden da.?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo prøve å "ohme" mellom P1 og sentertapp og mellom p2 og senter. se om dem har tilnærmet lik impedans.

    Før du kobler fra trafo, kan du jo måle mellom gnd og P1/P2



    Ikke så enkelt å måle impedans. Dvs AC motstand.
    Heller ikke så enkelt å ohme om det er kortslutning i en trafo.
    Hvilke motstander blir for varme?
    Sjekket KT88 rørene?
    Helt enig i det, men jeg tenkte bare å begynne et sted. Kunne jo være at primær siden på trafo var brent og hadde fullt overslag til jord. Får vel evt prøve å sette spenning på trafo og måle sekundærsiden da.?
    Målte trafoer i går, ingen overslag mot jord, men en del forskjell på de er det!

    Motstandene måler likt når de ikke er i print, men når de er loddet inn, måler den ene siden ca 40% lavere motstand over motstandebe, sammenliknet med den andre siden.(!)

    Jeg bytter alle motstander!
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    De motstandene mellom releene skal bare være skjermgitterspenning fra B+.
    Om vi ser på skjemaet, så er eneste mulige strømvei videre fra disse via KT88 skjermgitter.

    Jeg mener du skrev tidligere at du målte riktig spenning over katodemotstandene. Det tyder på at det ikke går noen kraftige unormale strømmer gjennom rørene til jord - om det ikke har oppstått noen skjulte omveier ???

    Et annet moment:
    Om det skulle være overledning til jord i utgangstrafoer så vil det kanskje kunne gå strøm der etter at forsterkeren er slått av. Om du fortsatt måler B+ spenning på et par hundre volt eller deromkring an stund etter at forsterker er slått av, så tyder ikke det på overledning.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    De motstandene mellom releene skal bare være skjermgitterspenning fra B+.
    Om vi ser på skjemaet, så er eneste mulige strømvei videre fra disse via KT88 skjermgitter.

    Jeg mener du skrev tidligere at du målte riktig spenning over katodemotstandene. Det tyder på at det ikke går noen kraftige unormale strømmer gjennom rørene til jord - om det ikke har oppstått noen skjulte omveier ???

    Et annet moment:
    Om det skulle være overledning til jord i utgangstrafoer så vil det kanskje kunne gå strøm der etter at forsterkeren er slått av. Om du fortsatt måler B+ spenning på et par hundre volt eller deromkring an stund etter at forsterker er slått av, så tyder ikke det på overledning.
    Har da testet med kt88 rør som garantert er feilfrie, samme symptom som før, varmgang i print!

    Testet uten rør, da ingen varmgang, og begge trafoer måler "likt"

    Begge trafoer måler noen 150-200V mot jord en stund etter å ha vært avslått litt.

    Målte så over rørsokler for å se etter forskjeller, der måler pin på det ene paret kontakt mot jord på pin 2, mens det andre paret ikke gjør det. Jeg vet jo ikke om det skal være slik, men det virker litt underlig... Tenker en kortslutning ett sted i utg krets på denne del av printet eller ledning ett sted... (?)
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe brudd i printkortet da ? Måler du pin 7 til jord i det andre paret da?
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ville loddet bort begge triode rele og latt laskene ligge,hos meg var ene rele brent i sammen på alle 6 bakerste pinner.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe brudd i printkortet da ? Måler du pin 7 til jord i det andre paret da?

    Tror faktisk jeg har funnet ut av dette nå! Amp oppfører seg normalt, og måler riktig der den skal.

    Ikke testet med lyd enda dog, men varmgang/kortslutning er ryddet opp i :cool:
    En fyldigere rapport kommer selvsagt :)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Ja hvordan gikk det? Kom over denne..når du først holder på under lokket..


    Music Angel XD-800MKIII reworking
    Er i gang med en større opprydning og pynting, kommer tilbake med en oppdatering.

    Men nå synger den penere enn noen gang, med 4x0,47uf og 4x1uf kondensatorer i fortrinnet, samt oppgraderte kondensatorer i effekttrinnet!

    Viste seg at det var flere mindre følgefeil av tomgangskjøring, loddinger som smeltet, og løse loddinger i effekt-rør sokler, og så dårlig kontakt, samt en brom-trim i feil posisjon som kortsluttet mot gods. Ryddet og loddet, fix fax, spiller nå som bare det!

    Vil anbefale Jupiter HF Beezwax til alle som vil ha riktig og organisk lyd!

    Lenge leve MA’n!!
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Godt å høre at det har gått bra! Høres ut som om du holder på med samme modifiseringer som jeg linka til.. :)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Heisann,

    Da var det på tide med en oppdatering på hvordan dette gikk.

    MAèn har en stund nå etter lodding og div rep, vært stabil. Derfor har jeg nå lagt siste hånd på "værket" :) :) om det kan kalles det.

    Franken-amp har nå fått en solid ramme i bunnen av eikestaver, for å fore opp for alt for store kondensatorer.

    I tilleg har jeg brukt den gamle volum-potèn til å lage en justerbar negativ tilbakekobling, da det jo er slik at noe musikk er best uten, og noe best med/litt tilbakekobling, smak og behag.

    Jeg bruker nå min Brooklyn DAC+ som pre.

    Joda, dette er jo ikke vakkert, langt i fra, og har jo heller ikke forsøkt å få det "pent"!! Men det spiller fletta av veeeeeeeldig mye :)

    Tusen takk til alle som har kommet med innspill og forslag!!!!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Morsomt !

    Lydkvaliteten bør komme i første rekke, og når enheten ikke skal stå på utstilling i en flott stue, eller man går med planer om å selge enheten, så hvorfor ikke....?

    Det er ofte svært mye godlyd å hente ut av enkelte rørforsterkere ved relativt enkle tiltak.

    Artig løsning med trinnløs justerbar NFB. Var innom tanken på en tilsvarende løsning på min LM508, men fikk det til å fungere meget bra helt uten NFB med noen kompenserende tiltak her og der. Dersom jeg ikke på et mystisk vis får ryddet plass til anode-choker, når jeg kommer så langt, ser det ut til at jeg må senke bunnpanna her også :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn