Rørforsterker kjørt uten last - Skurrer/vrenger :-(

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt !

    Lydkvaliteten bør komme i første rekke, og når enheten ikke skal stå på utstilling i en flott stue, eller man går med planer om å selge enheten, så hvorfor ikke....?

    Det er ofte svært mye godlyd å hente ut av enkelte rørforsterkere ved relativt enkle tiltak.

    Artig løsning med trinnløs justerbar NFB. Var innom tanken på en tilsvarende løsning på min LM508, men fikk det til å fungere meget bra helt uten NFB med noen kompenserende tiltak her og der. Dersom jeg ikke på et mystisk vis får ryddet plass til anode-choker, når jeg kommer så langt, ser det ut til at jeg må senke bunnpanna her også :)
    Heisann,

    Ja det fungerer bra med den justerbare negative tilbakekoblingen, potmeteret som brukes er ett Blue Alps potmeter, altså ikke det originale. Ganske morro å kunne justere dette "on the fly", det jeg legger merke til er at på denne ampen blir lyden alt for -naken- med ingen tilbakekobling på de fleste musikktyper. Uten tilbakekoblingen (volum på 0/av) er det veeeeldig klar, tydelig og naken lyd, det blir rett og slett for mye "glass" og lite ørevennlig. Når potmeteret kommer forbi 1/2 blir lyden gradvis snillere, og mere "røraktig", når potmeteret står på max, er det full negativ tilbakekobling, og lyden er veldig -rør-.

    Anng utseenet, vel, den stygge andungen står midt i racket i stua, men så lenge min bedre halvdel ikke bryr seg, gjør ikke jeg det heller :) :)

    Det er værre med det skarpe kneppet som kommer, når AMP SKRUS AV!

    5.jpg
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Bra at du fikk liv i den igjen.
    Artig å høre om hva folk får ut av disse kinaboksene med modifikasjoner...
    Men ang reguleringen av feedback. Du mener ikke motsatt da? At man får mer "rørlyd" av minst mulig feedback og mer nøytral og klar lyd med mye feedback?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Bra at du fikk liv i den igjen.
    Artig å høre om hva folk får ut av disse kinaboksene med modifikasjoner...
    Men ang reguleringen av feedback. Du mener ikke motsatt da? At man får mer "rørlyd" av minst mulig feedback og mer nøytral og klar lyd med mye feedback?
    Ja denne kina-boksen det er definitivt ett godt eksempel på hvor mye lyd som kan komme fra veldig lite! Lydmessig spiller dette ringer rundt ting til 10-15x prisen.

    MEN, det er jo ikke lytefritt, litt susing, knitring, ett og annet poff, osv, er jo det man betaler for at dette er billig... :)

    Tilbakekoblingen fungerer iallefall på denne ampen, slik at om den er full (dvs potmeter på max) er lyden "original" og typisk rør, jo mindre pådrag på potmeter, jo mindre av den originale tilbakekoblingen blir det, og jo -klarere- blir lydbildet, helt til ett punkt hvor det blir for mye. Det fremstår for meg som klart mindre røraktig lyd, jo mindre tilbakekobling det blir.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Hvis potmeteret satt på ”maks” innebærer maksimal resistans, så blir det mindre tilbakekobling, altså mindre NFB, hvis tilbakekoblingen går til katoden.

    Skulle, som yosh er inne på, tro det var motsatt, ja.

    Hva skjer med gain når du skrur potmeteret mot «maks» ...
     
    Sist redigert:

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Hvis potmeteret satt på ”maks” innebærer maksimal resistans, så blir det mindre tilbakekobling, altså mindre NFB, hvis tilbakekoblingen går til katoden.

    Skulle, som yosh er inne på, tro det var motsatt, ja.

    Hva skjer med gain når du skrur potmeteret mot «maks» ...
    Husk at potmeteret på en slik amp, kun tar ned signalet på en input. Det er en passiv komponent, og egentlig bare en trinnløs motstand. Når "volumet" er lavt, (kl 7) er motstanden stor over potmeteret, og motsatt når volumet er høyt (kl 5).

    Derfor, når potmeteret er på min, (volumet lavt) er motstanden stor, og tilbakekoblingen liten...

    Når jeg setter tilbakekobling av, "volum" på min, blir lyden skarp, presis analytisk, og ganske ubehagelig. Volumet øker faktisk når man går fra full tilbakekobling (kl 5),til ingen (kl 7)... (mot-urs på potmeter)
     
    Sist redigert:

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig. Da er jeg med... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn