Rør varer lenge = Lenge leve rør

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    KT-120 er noe ordentlig dritt. De bare står der og gjør sitt på særs uflashy vis. Makan til usexy fotomotiv....
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skranglebokser en uten og en med 2 stk små rør Philips / Sylvania 6021 tru om Ecc 70 kan brukes som evt erstatning ?
    bare rør.jpg
    DSC_0227.jpg
    Skjermbilde.JPG
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    KT-120 er noe ordentlig dritt. De bare står der og gjør sitt på særs uflashy vis. Makan til usexy fotomotiv....
    Har du hort dem selv kontra andre ?

    Jeg har alldri sett en negativ kommentar om kt 120 ,annet enn at noen har klaget på at man ikke kan se gløden " i dem .Noen av kommentarene er kt 88 on steroids , Vel hos meg strammet de opp lysbildet , tight fin bass , nøktern mellom og super highs , altså vinn vinn

    Hvor for bruker AR dem i nyere ampene og carver , det vel ikke bare for 5 års garantien ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    KT-120 er noe ordentlig dritt. De bare står der og gjør sitt på særs uflashy vis. Makan til usexy fotomotiv....
    Har du hort dem selv kontra andre ?

    Jeg har alldri sett en negativ kommentar om kt 120 ,annet enn at noen har klaget på at man ikke kan se gløden " i dem .Noen av kommentarene er kt 88 on steroids , Vel hos meg strammet de opp lysbildet , tight fin bass , nøktern mellom og super highs , altså vinn vinn

    Hvor for bruker AR dem i nyere ampene og carver , det vel ikke bare for 5 års garantien ?
    Det var en spøk men glemte smilyen.
    Har KT-120 sjøl :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Hadde vært interessant å høre hvor lenge de varer hvis du har tenkt å kjøre dem single ended.
    Har du noen dårlige erfaringer? Har ikke klart å bruke opp noen av mine 805A-rør og regner med at ACME-rørene er minst like gode som standard 805A og 805A-T (Threasure), så livslengde er egentlig ikke noe jeg har vurdert. Ja, de kjøres i SET-mode.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    KT-120 er noe ordentlig dritt. De bare står der og gjør sitt på særs uflashy vis. Makan til usexy fotomotiv....
    Har du hort dem selv kontra andre ?

    Jeg har alldri sett en negativ kommentar om kt 120 ,annet enn at noen har klaget på at man ikke kan se gløden " i dem .Noen av kommentarene er kt 88 on steroids , Vel hos meg strammet de opp lysbildet , tight fin bass , nøktern mellom og super highs , altså vinn vinn

    Hvor for bruker AR dem i nyere ampene og carver , det vel ikke bare for 5 års garantien ?
    Det var en spøk men glemte smilyen.
    Har KT-120 sjøl :)
    :) hadde jeg hatt gamle canon eos kameraet mitt hadde jeg satt opp lukkertiden , da lyser til med kt 120
    dette med iphone
    IMG_1543.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hadde vært interessant å høre hvor lenge de varer hvis du har tenkt å kjøre dem single ended.
    Har du noen dårlige erfaringer? Har ikke klart å bruke opp noen av mine 805A-rør og regner med at ACME-rørene er minst like gode som standard 805A og 805A-T (Threasure), så livslengde er egentlig ikke noe jeg har vurdert. Ja, de kjøres i SET-mode.
    Vil ikke si dårlige erfaringer egentlig, men jeg erfarte at 805 holdt ca. ett års tid i SET forsterker hos meg med mitt bruk, men det var ikke så dyre rør som det du har. Også har jeg hørt litt forskjellig angående hva man kan forvente av levetid, så jeg er mest nysgjerrig på hvor lenge disse holder egentlig.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Eg er av dei som meiner røyr høyrer soga til, men eg må vedgå at dei har ein føremon over transistorar: dei er meir robuste mot kjernefysiske eksplosjonar. Men eg vonar vi slepp å dra nytte av den eigenskapen.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Interessant! Har du sammenlignet med NOS-utgaver som f.eks. RCA, General Electric etc?
    Jeg har prøvd Golden Dragon, RCA og Psvane std sine utgaver. Psvane er «sprekest» i lyden, men RCA har en fantastisk mellomtone. GD låter mest hifi...
    Dette er 805A ikke 805. Jeg vet ikke om det finnes noen 805A NOS-rør i det hele tatt. Av det som finnes av tilgjengelige 805A-rør er Psvane sine ACME-rør i en helt egen liga. For å vurdere hvor bra ACME-rørene er i forhold til andre produsenter må man nesten sammenligne andre rørtyper, feks 845, 211, osv. Forskjellene mellom Psvane standard 805A og 805A-T (Treasure) er at sistnevne har langt mer "kropp" og tilstedeværelse. Prisen er også dobbelt så høy. Oppgradering fra 805A-T til ACME er mye større både i pris og ytelse. ACME-røret har en helt annen renhet og detaljering.

    805A, 805A-T, og 805A-ACME.
    805-1.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant! Har du sammenlignet med NOS-utgaver som f.eks. RCA, General Electric etc?
    Jeg har prøvd Golden Dragon, RCA og Psvane std sine utgaver. Psvane er «sprekest» i lyden, men RCA har en fantastisk mellomtone. GD låter mest hifi...
    Dette er 805A ikke 805. Jeg vet ikke om det finnes noen 805A NOS-rør i det hele tatt. Av det som finnes av tilgjengelige 805A-rør er Psvane sine ACME-rør i en helt egen liga. For å vurdere hvor bra ACME-rørene er i forhold til andre produsenter må man nesten sammenligne andre rørtyper, feks 845, 211, osv. Forskjellene mellom Psvane standard 805A og 805A-T (Treasure) er at sistnevne har langt mer "kropp" og tilstedeværelse. Prisen er også dobbelt så høy. Oppgradering fra 805A-T til ACME er mye større både i pris og ytelse. ACME-røret har en helt annen renhet og detaljering.

    805A, 805A-T, og 805A-ACME.
    Vis vedlegget 568026
    Finnes det noe data på 805a ? vet GE / RCA hadde et 805 rør tror det var snakk om et R-F rør .
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Interessant! Har du sammenlignet med NOS-utgaver som f.eks. RCA, General Electric etc?
    Jeg har prøvd Golden Dragon, RCA og Psvane std sine utgaver. Psvane er «sprekest» i lyden, men RCA har en fantastisk mellomtone. GD låter mest hifi...
    Dette er 805A ikke 805. Jeg vet ikke om det finnes noen 805A NOS-rør i det hele tatt. Av det som finnes av tilgjengelige 805A-rør er Psvane sine ACME-rør i en helt egen liga. For å vurdere hvor bra ACME-rørene er i forhold til andre produsenter må man nesten sammenligne andre rørtyper, feks 845, 211, osv. Forskjellene mellom Psvane standard 805A og 805A-T (Treasure) er at sistnevne har langt mer "kropp" og tilstedeværelse. Prisen er også dobbelt så høy. Oppgradering fra 805A-T til ACME er mye større både i pris og ytelse. ACME-røret har en helt annen renhet og detaljering.

    805A, 805A-T, og 805A-ACME.
    Vis vedlegget 568026
    805A er 805 hvor anodecap er fjernet og koblet til pin 3 på røret. Eksakt like elektriske data, men en annen mekanisk struktur. De kan godt brukes om hverandre.
    Min forsterker har anodecap-ledning ut til anode som samtidig er koblet til pin 3 på rørsokkel. Kanskje litt vanskelig å få til på forsterkere uten anodecap-ledning...
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Vanskelig å få til dette på mine monoblokker uten ombygging. Distinctive hadde de samme monoblokkene men satt opp for 805-rør. Mulig han har noen tips til bra NOS-rør.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Stoppet denne tråden helt opp?

    Her er det en ganske komplett oversikt over div NOS-rørtyper og hvilke rør og produsenter som regnes for å være best. Mye bra info her.

    BRENT JESSEE RECORDING HOMEPAGE
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    KT-120 er noe ordentlig dritt. De bare står der og gjør sitt på særs uflashy vis. Makan til usexy fotomotiv....
    Har du hort dem selv kontra andre ?

    Jeg har alldri sett en negativ kommentar om kt 120 ,annet enn at noen har klaget på at man ikke kan se gløden " i dem .Noen av kommentarene er kt 88 on steroids , Vel hos meg strammet de opp lysbildet , tight fin bass , nøktern mellom og super highs , altså vinn vinn

    Hvor for bruker AR dem i nyere ampene og carver , det vel ikke bare for 5 års garantien ?
    AR har ikke noe valg.
    Over tid skal alt gjøres større og kraftigere.
    Da ender produsenter opp med KT120.
    Noen vil ha enda litt mer og bruker KT150.
    Så vidt jeg vet er det bare en produsent av disse.
    I noen forsterkere kan en bruke alt fra EL34 (kanskje til og med 6L6) til KT150.
    Noen velger etter noe tid og gå tilbake til NOS EL34.
    Og 6L6.
    For lyden sin del.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Interessant! Har du sammenlignet med NOS-utgaver som f.eks. RCA, General Electric etc?
    Jeg har prøvd Golden Dragon, RCA og Psvane std sine utgaver. Psvane er «sprekest» i lyden, men RCA har en fantastisk mellomtone. GD låter mest hifi...
    Uten gull og annet fjas.
    Utrolig lang levetid og bra lyd.
    Husk at disse var arbeidshest i lokale AM sendere over alt i USA. Lyste og underholdt lokalsamfunn døgnet rundt.
    _20200127_091721.jpg


    _20200127_091827.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ^ Vanskelig å få til dette på mine monoblokker uten ombygging. Distinctive hadde de samme monoblokkene men satt opp for 805-rør. Mulig han har noen tips til bra NOS-rør.
    Ikke vanskelig å få til i det hele tatt.
    En liten modifikasjon bare.
    Og du er ikke lenger låst til en produsent.
    Låst til en produsent går du glipp av en stor opptur lydmessig og lang holdbarhet.
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    Jeg har testet en del 6550 rør i REF5/REF10/REF CD8 og av de rørene var Sovtek det som jeg liker minst. Heller ikke noe bra Russiske Tung Sol 6550. Best er GE NOS 6550 (Welded plates) og RCA (Sylvania) NOS 6550. Winged C er også meget bra, og bruker også JJ Tesla I REF210 med godt resultat. Problemet er at det er nesten umulig å få tak i de beste NOS rørene nå...
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Tror ikke jeg har sett noen GE6550 til salgs noe sted. Det kommer bare til å blir vanskeligere og dyrere å få tak i bra NOS-rør etter som tiden går. Winged C har det vært mulig å få tak i til en fornuftig pris så da er det greit å kjøpe inn så man har 10-15 stk liggende.

    Hvor ofte skifter du 6550-rør i Ref5?

    Edit:
    Var Sovtek-rørene du prøvde siste produksjon? Har etter min mening blitt bedre i senere produksjon.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    Akkurat det er er det ikke så mange som kan gjøre. Samenligne altså.
    Det som en kan observere er antall rør som ligger skrotet hos forhandlere.
    Hos meg så går det hverken på automatikk eller autopilot.
    Ikke så mye på synsing heller.
    Erfaring derimot.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    ^ Tror ikke jeg har sett noen GE6550 til salgs noe sted. Det kommer bare til å blir vanskeligere og dyrere å få tak i bra NOS-rør etter som tiden går. Winged C har det vært mulig å få tak i til en fornuftig pris så da er det greit å kjøpe inn så man har 10-15 stk liggende.

    Hvor ofte skifter du 6550-rør i Ref5?

    Edit:
    Var Sovtek-rørene du prøvde siste produksjon? Har etter min mening blitt bedre i senere produksjon.
    Hvor gamle Sovtek rørene var aner jeg ikke, men det var "orginale" ARC rør. Produsentene av forsterkere bruker det som er billigst og fungerer…
    ARC gikk i sin tid over fra å bruke Svetlana til Winged C p.g.a. lyd, levetid og stabilitet, men nå er det Sovtek som blir brukt.

    Rør kommer jeg over inn I mellom. Fikk tak i noen GE fra Motron sitt gamle lager. RCA har dukket opp fra samlere og rydding i kjellere her I Norge, og noen er kjøpt på Ebay. Men de få som er ute på markedet nå koster mer enn det smaker…

    Rørene som står i strømforsyningen i ARC komponenter bytter jeg etter 1500t blir det brukt nyproduserte rør. Bytter også 6H30 røret som står sammen med 6550. Resten av 6H30 byttes etter 3000t. NOS 6550 får stå så lenge de fungerer godt. Har så langt ikke vist noen tegn til svekkelse på 1500t og vil nok tåle mange flere timer enn sine Russiske søsken...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    Jeg har testet en del 6550 rør i REF5/REF10/REF CD8 og av de rørene var Sovtek det som jeg liker minst. Heller ikke noe bra Russiske Tung Sol 6550. Best er GE NOS 6550 (Welded plates) og RCA (Sylvania) NOS 6550. Winged C er også meget bra, og bruker også JJ Tesla I REF210 med godt resultat. Problemet er at det er nesten umulig å få tak i de beste NOS rørene nå...
    Det var vel deg som overtok mine siste Welded Plates?
    Husker du var nøye på det.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    Akkurat det er er det ikke så mange som kan gjøre. Samenligne altså.
    Det som en kan observere er antall rør som ligger skrotet hos forhandlere.
    Hos meg så går det hverken på automatikk eller autopilot.
    Ikke så mye på synsing heller.
    Erfaring derimot.
    Ja, et av problemene er at du faktisk må prøve selv for å være sikker, og du vil selvfølgelig ende opp med en del rør på lager.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Tror ikke jeg har sett noen GE6550 til salgs noe sted. Det kommer bare til å blir vanskeligere og dyrere å få tak i bra NOS-rør etter som tiden går. Winged C har det vært mulig å få tak i til en fornuftig pris så da er det greit å kjøpe inn så man har 10-15 stk liggende.

    Hvor ofte skifter du 6550-rør i Ref5?

    Edit:
    Var Sovtek-rørene du prøvde siste produksjon? Har etter min mening blitt bedre i senere produksjon.
    Hvor gamle Sovtek rørene var aner jeg ikke, men det var "orginale" ARC rør. Produsentene av forsterkere bruker det som er billigst og fungerer…
    ARC gikk i sin tid over fra å bruke Svetlana til Winged C p.g.a. lyd, levetid og stabilitet, men nå er det Sovtek som blir brukt.

    Rør kommer jeg over inn I mellom. Fikk tak i noen GE fra Motron sitt gamle lager. RCA har dukket opp fra samlere og rydding i kjellere her I Norge, og noen er kjøpt på Ebay. Men de få som er ute på markedet nå koster mer enn det smaker…

    Rørene som står i strømforsyningen i ARC komponenter bytter jeg etter 1500t blir det brukt nyproduserte rør. Bytter også 6H30 røret som står sammen med 6550. Resten av 6H30 byttes etter 3000t. NOS 6550 får stå så lenge de fungerer godt. Har så langt ikke vist noen tegn til svekkelse på 1500t og vil nok tåle mange flere timer enn sine Russiske søsken...
    Noen påstår at 6550 winged c må skiftes allerede etter ca 800 timer i ARC Ref komponenter, andre har ingen problemer med 2000 timer, men det er ofte enighet om ca 1500 timer. Jeg har rør liggende som har gått 100 timer, 800 timer, 1500 timer, og et som har passert 2000 timer. Hadde tenkt å prøve disse etter tur ved neste rørbytte for å sjekke om jeg kan høre noen forskjell. Bytter også 6H30-røret i strømforsyningen sammen med 6550-røret.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    Akkurat det er er det ikke så mange som kan gjøre. Samenligne altså.
    Det som en kan observere er antall rør som ligger skrotet hos forhandlere.
    Hos meg så går det hverken på automatikk eller autopilot.
    Ikke så mye på synsing heller.
    Erfaring derimot.
    Jeg vælger erfaring over "systemsynergi" til enhver tid:cool:
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Hvilken erfaring er det snakk om?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ^ Hvilken erfaring er det snakk om?
    Snart 60 års erfaring med rør.
    Og noe mer moderne innimellom :)
    Teknisk altså.

    Dere som synes at slike rør hoder 1000, 1500 eller 2000 timer:
    Hva slags holdepunkter har dere for å si det?
    Et par her inne vet jeg har røtester. Hva med dere andre?

    Jeg bytter ikke rør for meg selv eller andre uten å måle først.

    I min Push-Pull forsterler med EL34 har de samme rørene sittet der i 15 år.
    Mange andre forsterkere har gjort jobben som musikkformidler i den tiden også.
    15 år er likevel lenge. Testet nylig rørene. Ingen grunn til å bytte.

    I min OTL forsterker har jeg montert time teller. Sammen med rørtester blir det god erfaring for å kunne si noe om levetiden.

    _20180402_085356.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne kom inn i dag og har en levetid på 100.000 timer der den ble brukt opprinnelig. Om den plages mer i min DAC vet jeg ikke. Men rør holder normalt lenge:D
    IMG_20200127_174559466.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn