Rørutstyr Rør til Music Angel KT88

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.522
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sett noen som rapportert det med ma'n, men med andre konstruksjoner, ja.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har og satt i feil rør en gang..men skjedde ikke noe gale fordi om.. men kan ikke garantere noe.
    Men er vel ikke noe poeng å gjøre det hvis det ikke er riktige rør vel.?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Av de som skjønner seg på slikt, har tidligere skrevet at MA tåler E80CC rør.
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Har en MA XD800-mkiii
    Og lurer på om noen her har gode forslag til effektrør som matcher klipsch rf82 mk1 :)
    Gjerne komme med hvorfor og beskrive lydsignaturen best mulig.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.522
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har en MA XD800-mkiii
    Og lurer på om noen her har gode forslag til effektrør som matcher klipsch rf82 mk1 :)
    Gjerne komme med hvorfor og beskrive lydsignaturen best mulig.
    Hva har du i dag da?
    De som har tilpasset sine rør mot Klipsch har jo først og fremst tunet lyden vha. smårørene.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bytt smårør først. De har absolutt mest å si. Så kan du småtune med utgangsrør senere. Av smårør og deres lydsignatur så finner du alt du leter etter lengre bak i tråden.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ang E80CC som erstatning for ECC82; vær klar over at det kan oppstå HF-oscillasjon som ikke er skadelig, men kan virke litt øretrettende. E80CC går uten problem i MA mht glødestrøm.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Er på utkikk etter nye utgangsrør KT88, da mine fantastiske Golden Dragon Retro begynner å dra på årene. Jeg er veldig fornøyd med de jeg har, men artig å prøve noe nytt :)

    Kikker på følgende rør:

    - Genalex Gold Lion
    - PSVane mk2 (selges også hos Mala Audio)

    Noen med erfaringer på disse?

    Er det forresten noen som har byttet ut til bedre rør-sokler på MA? Kunne tenkt meg nye og få vridd kontakten slik at evt Genalex Gold Lion kom med skriften frem. Trenger litt hjelp og tips her :)
     

    Vedlegg

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Kan anbefale både TAD kt88str og Svetlana Winged-c kt88 (ikke 6550, disse låter bra, men litt mer frempå lydsignatur enn kt88)
    Svetlana-rørene låter helt klart best hos meg, men TAD er ikke langt bak.

    Foreløpig favoritt-kombo i min MA:
    Svetlana winged-C KT88
    på Ecc81: Raytheon 6414 Triple Mica, D-Getter, Black Plates
    på Ecc82: Raytheon, Baldwin 12AU7 Long Plate, Black Plates
    Ganske mørk lydsignatur i denne komboen, ønskes noe lysere signatur og kanskje et lite hakk mer detaljer kan jeg anbefale å bytte ut ecc82 rørene med disse:
    Tungsram E80CC
    Golden Dragon ECC82
    Siemens E82CC triple mica
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen med kunnskap/ erfaring med å rense rørsoklene evt bytte de ut til noen bedreg nye? Dessuten er KT88-soklene vridd slik at den lille styretappen peker kl. 1 i stedenfor kl 6. All logo på KT88-rør er slik at den lille styrepinnen på rørsoklen må stå rett mot lytteposisjon. Fint om noen med litt erfaring kan si noe om dette.

    og, hvordan lader man ut all strøm og spenning av forsterkeren??
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Er det noen med kunnskap/ erfaring med å rense rørsoklene evt bytte de ut til noen bedreg nye? Dessuten er KT88-soklene vridd slik at den lille styretappen peker kl. 1 i stedenfor kl 6. All logo på KT88-rør er slik at den lille styrepinnen på rørsoklen må stå rett mot lytteposisjon. Fint om noen med litt erfaring kan si noe om dette.

    og, hvordan lader man ut all strøm og spenning av forsterkeren??
    1. Når jeg skifter rør benytter jeg rensespray, slik som brukes for å fikse på vintageutstyr. Da blir de enklere å dra opp og ned. Og bedre kontakt.

    2. Skift sokkel.

    3. Lade ut? Man lader ut/kvitter seg med strøm og da synker spenningen. Den må da overføres til ett eller annet medium. Skru rett og slett av, dra ut stikk-kontakten og vent to døgn.

    4. Ta deg en øl eller flere i mellomtiden. :)

    5. Fungerer.
     

    Jandals

    Fersking
    Ble medlem
    10.04.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Kongsberg
    Hei!

    Jeg er ny på forumet og har noen spørsmål angående bytting av smårør. Skaffet meg en oppgradert Music Angel KT88 fra den norske importøren og vil nå teste ut andre rør. Har nå fått på plass disse rørene:
    - RFT ECC85 6AQ8
    - Amperex Holland ECC85/6AQ8 (1964)
    - GE 5814 12AU7/ECC82 Triple Mica (1958-1959)
    - Genalex Gold Lion ECC82
    Forstår det slik at man må stille bias ved bytting av KT88 rør, men trenger man også å stille bias ved bytting av smårør??
     

    sfm

    Medlem
    Ble medlem
    06.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Hei :)

    Har kjøpt et par nye høytallere, Klipch Chorus, og kjørt tester på ulike rør kombinasjoner med MA KT88.
    Den mest brukte kombo (som jeg har også brukt med mine gamle Klipsch rf-82 og JBL L100 tidligere) blir litt skarpt i toppen for Klipsch Chorus (101 db). Mener å huske noen hadde samme erfaring med Klipsch Forte?
    Derfor har jeg kjøpt ulike rør og prøvd litt forskjellige kombinasjoner:
    Kan generelt si at kombinasjon av amerikanske rør som driverør (GE 5814a 3.mica, RCA clear top, andre type GE 12au7) og europeiske rør i ecc85 sokketen (PCC88 Aframe, TFK ecc85, Simens ecc88, philips ecc85 etc) blir litt skarpt i toppen for disse Klipschene i mitt rom.

    Beste kombinasjonene jeg kom frem til så langt (fotsatt tester) er:

    1-Sylvania ecc85 + Siemens e82cc (Spiller veldig bra sammen, veldig varm mellomtone, oppløsningen er bra, dynamisk, litt mer bass ønsket jeg)
    2-Philips PCC88 A-frame + Siemens e82cc (veldig likt likt nr 1., litt mere oppløst men Sylvania er litt varmere)

    Har prøvd Mullard ecc82 long plate og Brimar ecc82 long plate i stedet for Siemens e82cc i ovennevnte to kombinasjoner og jeg synes de var også gode, men jeg liker total opplevelsen med Siemens som 12au7 bedre med Klipsch Chorus.

    Har noen erfaring med Klipch med følsomhet over 100db og MA kt88?
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Røradapter?

    Jeg kjøpte nylig en MA Xd800III brukt. Fikk et ordentlig problem med mikrofoniske smårør; og siden det var originalrørene som fortsatt stod i, bestemte jeg meg like godt for å skifte alle smårørene. Fikk tak i noen gode brukte 5814a og et par NOS Valvo PC88 (de "riktige", fra Herleen) på ebukta, da jeg har hørt mange lovord om denne komboen.
    Skiftet de ytterste rørene til 5814 først, og ble veldig fornøyd! Men da jeg satte i PC88'ene, ble det stille..

    Etter litt lesing, fant jeg jo ut at MA kom i to versjoner, og at min er den som ikke passer til disse (soklene er merket med hhv 12AU7 og ECC85).
    Ser det er noen her inne som snakker om adaptere som gjør at man kan bruke PC88 i denne versjonen, men vet ikke helt hva jeg leter etter - er det noen som kan peke meg i riktig retning? Er dette i såfall noe som lar meg sette PC88-rørene rett inn, dvs uten å justere bias? Og vil det evt ha noe å si for ytelse på forsterkeren/evt andre konsekvenser? Det ble mange spørsmål, men jeg er takknemlig for all info!

    Det hadde vært greit å kunne bruke disse rørene når jeg først har skaffet dem, pluss at det er de innerste rørene som er verst mtp mikrofoni-problemet, så jeg hører fortsatt på pipinga :p
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Så det er bare å avskrive PC88'ene? Ikke engang med adapter?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.522
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Du er sikker på at det PC88 og ikke PCC88 du har anskaffet?

    Og hva står det på rørene som fulgte med?

    Noen MA-er skal ha rør av type ecc81 i midten, selv om det står ecc85 på chassiset.
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Det er PC88 ja. Rørene som stod i er helt umerkede, det står ingenting på dem..
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.522
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Da vet du strengt tatt ikke om det er pcc88/ecc85 eller ecc81 du skal ha, er jeg redd. Mest sannsynlig førstnevnte, men..

    Spørre tidligere eier?
    Kanskje noen gjenkjenner hva det er hvis du poster et bilde?
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser jo nå at jeg rett og slett har lest feil.. Da har jeg visst et par PC88 å selge :p
    Jeg får rett og slett bare prøve å bestille et par PCC88. Det er vel helst de eldre modellene som bruker ECC81, eller? Denne var visst kun et år eller to gammel.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.522
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Da er det nok meget sannsynlig at det er PCC88 eller ECC85 du skal bruke ja. Vet du om den er kjøpt direkte fra Kina eller tatt inn av norsk importør?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Melder min interesse. Sitter på samme forsterker, men usikker på modell. Min er oppgradert hos Mala.
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Da er det nok meget sannsynlig at det er PCC88 eller ECC85 du skal bruke ja. Vet du om den er kjøpt direkte fra Kina eller tatt inn av norsk importør?
    Den er visst direkteimportert ja. Hvordan det?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Enten er det en kombinasjon av ECC82 og ECC85 ELLER ECC82 og ECC81. ECC85 og ECC88 er nesten lik og går bra å bytte om på.
    Finnes mange tråder her inne om denne forsterkeren og rørkombinasjoner på den.
    ECC82 er alltid de ytterste rørene, de to innerste varierer da mellon ECC85 eller ECC81.
    ECC82=12AU7
    ECC81=12AT7
    ECC88=6DJ8 / 6922 osv.

    PCC=dobbel triode (7V gløding). PC88 har da kun EN triode og vil aldri virke i denne forsterkeren.
     
    Sist redigert:

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Mottatt. Har et par PCC88 på vei i posten. Kan det ha gjort noe skade påforsterker/rør at jeg slo den på med PC88 i?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Glødet røret, så kanskje - men trolig ikke. Glødet det ikke - nei. Uansett bare å prøv.
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Det glødet, og kraftigere akkurat i det jeg slo den på. Tenkte på hvis jeg evt skal selge dem. Men de kostet uansett ikke stort, så jeg tror jeg dropper det..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et par velmenende råd:
    Bruk ECC88 / E88CC (6.3v gløding). PCC88 skal ha 7V gløding. Det sistnevnte vil fungere, men målinger vil avsløre at det ikke er optimalt.
    PCC189 er et varµ rør og ikke egnet som lineær forsterker. Skal ha 7.6V gløding.
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/p/PCC189.pdf

    Disse P-rørene er laget for seriegløding og ble utviklet for TV. Glødestrøm er 0.3A for alle mens spenningen varierer voldsomt.
    Hvis hensikten er å spare noen kroner er det ikke risikabelt å prøve disse. Hvis en er en smule seriøs mht hva en kan oppnå så velg riktige rør.
    Alt i beste mening selvfølgelig:)
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare handlet ut fra de mange anbefalingene og gode erfaringene med akkurat denne komboen tidligere i denne tråden og ellers på forumet..
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    PCC88 skal også ha 7,6 Volt gløding. PC88 halvparten av dette, derfor kraftigere glød til å begynne med.
    PC88 er sikkert ett godt rør hvis det går å designe en god krets rundt det.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Et par velmenende råd:
    Bruk ECC88 / E88CC (6.3v gløding). PCC88 skal ha 7V gløding. Det sistnevnte vil fungere, men målinger vil avsløre at det ikke er optimalt.
    PCC189 er et varµ rør og ikke egnet som lineær forsterker. Skal ha 7.6V gløding.
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/p/PCC189.pdf

    Disse P-rørene er laget for seriegløding og ble utviklet for TV. Glødestrøm er 0.3A for alle mens spenningen varierer voldsomt.
    Hvis hensikten er å spare noen kroner er det ikke risikabelt å prøve disse. Hvis en er en smule seriøs mht hva en kan oppnå så velg riktige rør.
    Alt i beste mening selvfølgelig:)
    PCC189 i denne forsterkeren og med det spesifikke arbeidspunktet så spiller det røret veldig bra. Salige Kjell B sjekket ut akkurat dette.
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de kom i dag og det låter i hvertfall deilig i mine ører!:)
     

    Blixa

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2005
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Sted
    Telemark
    Torget vurderinger
    1
    Ja sånn svitsj har jeg også :)

    Kjempefint at du deler erfaringene med de forskjellige kombinasjonene:)

    Har du prøvd noen gode kombinasjoner med ECC81 i stedet for ECC85/88 varianter?

    Jeg har utgaven med ECC81, men har kjøpt meg et adapter som gjør at jeg også kan benytte ECC85.

    Fint at du har bilde av Valvo pcc88. Dette er samme rør som Philips, men Valvo kan være rimeligere på Ebay enn Philipsutgaven.
    Det kan jeg godt gjøre :) Kjekt med svitsj som kan bytte mellom ECC85 og 12AT7/ ECC81.

    Da tar jeg den kombinasjonen før RCA'n...

    edit: eneste jeg tror er at GE5814A + Siemens C81CC kan bli vel basstungt. Jeg vet ikke, men det er vel generelt at 12AU7/ ECC81 spiller med litt mer trøkk og pondus enn ECC85. Og siden 5814A allerede gir veldig varm rørlyd (men oppløst) så kan det bli litt som med den doble Siemens kombinasjonen?

    Time will show :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Hadde endel støy og knitring i min Music Angel sist jeg testet den, prøvde og bytte KT88 rørene uten at den forsvant.
    Fant frem det ene reserve settet med smårør jeg hadde og "YES" den ble helt tyst, brumming og knitring var borte.
    I dag tok jeg ut Telefunken ECC85 rørene og satte i det paret som sto i, og heldigvis var det like tyst.
    Da er det 12AU7 røret(ene) som er kaputt. Dette er nyere produksjon Psvane rør, som ikke er så vanskelige og få tak i.
    Har lyst og prøve andre 12AU7 rør, hvilke bra rør er det enda og oppdrive?
    KT88 har jeg ganske mange forskjellige typer av bla 8stk helt nye svarte Shuguang rør av første versjon premium rør.
    Kom gjerne med forslag til ECC85 og KT88 rør av god kvalitet som enda er og oppdrive.
    Music Angel med gode rør er helt fantastisk bra, fikk trua tilbake nå når den er helt tyst igjen:)

    IMG_0075.jpg
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hadde endel støy og knitring i min Music Angel sist jeg testet den, prøvde og bytte KT88 rørene uten at den forsvant.
    Fant frem det ene reserve settet med smårør jeg hadde og "YES" den ble helt tyst, brumming og knitring var borte.
    I dag tok jeg ut Telefunken ECC85 rørene og satte i det paret som sto i, og heldigvis var det like tyst.
    Da er det 12AU7 røret(ene) som er kaputt. Dette er nyere produksjon Psvane rør, som ikke er så vanskelige og få tak i.
    Har lyst og prøve andre 12AU7 rør, hvilke bra rør er det enda og oppdrive?
    KT88 har jeg ganske mange forskjellige typer av bla 8stk helt nye svarte Shuguang rør av første versjon premium rør.
    Kom gjerne med forslag til ECC85 og KT88 rør av god kvalitet som enda er og oppdrive.
    Music Angel med gode rør er helt fantastisk bra, fikk trua tilbake nå når den er helt tyst igjen:)

    Vis vedlegget 434287

    Hei Eirik

    Kan anbefale Genalex, disse har en fin mellomtone.
    Har også rør tester om du ønsker å teste noen rør.

    Mvh
    Kenneth
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    12AU7 NOS-utgaver:
    RFT = klar og up-front lyd. Ikke så 3D
    RCA CT = stor 3D, laid-back lyd
    TFK ECC802S = :cool:
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.522
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mange av oss brukte i ecc85-posisjonen:

    Philips PCC88 "A frame" av Herlen-produksjon (ikke andre Philips pcc88 enn akkurat dette, det skal ikke være laget i Jugoslavia eller Phillips pcc uten a-frame, sjøl om e også funker brukbart)



    de var bedre, "feitere" (men fortsatt oppløst) enn tfk ecc85 hos meg, og flere opplevde det

    gjerne i kombinasjon med i ecc82-posisjon:

    eldre GE 5814A 3-mica (produsert ca 1960)

    her er mange alternativer, jeg likte også godt å bruke RCA 12AU7 clear top

    Smårørene i midten (ecc85-posisjon) er de viktigste for lyden
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn