WilliamPoppy skrev:
eldo472 skrev:
Ahh ! Kjører digitalt. 90 % Lyd 10% varme. 8)
Mannen i sin klassiske Ferrari sa noe av det samme der han kokte bak rattet og foran sin motor; 90% lyd 10% varme.
I går kokte leiligheten med 32 varme grader. Med rørene gående, målte jeg ufattelige 41 varme her inne!
Rørentusiast eller...? ;D
Hei!
Godt at det noen som er
ærlige her og faktisk nevner hvor ille det er (med rør) og derav varme ;D
En gjør jo som en vil, men jeg tror jeg vil tørre å påstå at for normale nordmenn flest er det ikke egentlig mye musikalsk glede igjen (registrert av hjernen) nå temperaturen passerer 30 grader.
Jeg er kanskje ikke helt som folk flest, men i dag var jeg ute en tur og gikk i sola, fy flate det var godt å komme innomhus til ca.23 grader (som også er litt i meste laget for meg :

)
Det gikk ganske bra i går selv med temp. på 25+, fikk senket det til 22-23 ved midnatt og nesten alle vinduer og dører åpnet for gjennomtrekk.
Pyser kan man vel være både den ene og andre veien, jeg lukker ikke vinduet på soverommet vinterstid før temperaturen der krabber under 7 grader (inne i rommet), kanskje derfor jeg er pyse ved for mye varme
@Samleren.
På forforsterker og RIAA tror jeg ikke at varmen fra rørene er noe særlig mer en transistorutgaver av samme, som da som regel alltid går i klasse A.
Jeg har hatt Bat VK51SE her og den blir
VARM ja, men det blir overhode ikke min Karan kal.ref
todelte Linestage.
Ellers har jeg et transistorsluttrinn på lur når jeg ikke skal sitte å finlytte.
Selv transistortrinn avgir noe varme

, derfor blir min nødløsning på de aller varmeste dagene kjellerommet, med Bel Canto eVo 2= (2kalde) + de generelle 2-3 gradene lavere temperatur i utgangspunktet
Jeg velger i sommerhalvåret å ikke ha effekttrinnet koblet til P.P.Premier da dette gjør PPP et hakk mer varmeavgivende og for meg så virker det som det hele har en tendens til
spiralvirkning fordi rommets evne til å ta i mot varme minsker ved høyere temp (som stadig stiger og ute er det enda varmere ;D)
@Rotekroken
Jeg har bøtter med Valium og Sobril som legen har skrevet ut til meg, det er for at jeg skal overleve med transistor frem til rørblokkene mine kommer tilbake fra rep.!
Tabletter mot dårlig lyd (p.g.a. transistor) kan unngåes, ved riktige valg, det går fint å få vondt i hue ved musikklytting i noen timer også til rørbaserte anlegg,
særlig hvis det blir for varmt

Det går litt på viljen, og at en ikke har
låst seg til en teknologi.
Jeg har aldri hevdet at jeg rent lydmessig ikke kunne levd med et gitt rørbasert system, men at det er en del negative sider ved det (som enkelte nå heldigvis selv nevner), som jeg ikke vil ha/oppleve.
Da får jeg heller leve med at enkelte synes/tror jeg sitter her med lydgjengivelse som er til å få vondt i hue av, siden det er transistorbasert, til og med bipolare :

Uffa meg dette må da lyde pyton ;D
@Eik!
Har for tiden koblet ut mine to rørforsterkere da det blir litt ubehagelig varmt i lytterommet sommerstid.
Og dette uten at blir noe dårligere lyd.... Gliser
Varmen gjør at man blir mindre opplagt imo.
Ikke sant

(Det med å bli mindre opplagt mener jeg)
Mvh.KW