Rør har ulemper!

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
På en skjønn sommersdag her i sør, forteller gradestokken min meg at det er nydelige 22,1 grader i skyggen på utsiden.

Jeg sitter på innsiden og leser til eksamen - selvfølgelig med musikken på, som blir formidlet av rørutstyr..

Vinduene åpne..

Gradestokken min sier 26 grader inne.... hmm, varmeovnen min (les; røra) gjør ihvertfall jobben sin!..

Lett å lese? neppe..

S

slowmotion

Gjest
Rør har ingen ulemper! Er du pysete eller hva? ;D

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt badstu er sunt, så jeg får vel holde ut ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.789
Torget vurderinger
12
26 grader er ingenting. Regulerer du dårlig? SKift termostat.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
320
Sted
Tranby
Ahh ! Kjører digitalt. 90 % Lyd 10% varme. 8)

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
*titte i biltema katalog*
Nope, de har ikke min type....

eldo472 skrev:
Jepp, smak og behag.
Noen vil ha lyd, andre musikk;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
33 + terassen,24 + inne.
Godt man har rør så det ikke kommer under 24+ ;)

Siden jeg ikke har så mye annet å gjøre i dag så blir det sofaen og kose meg med musikken.

/jan

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
178
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rotekroken skrev:
Legatia skrev:
Trondmeg skrev:

eldo472 skrev:
Jepp, smak og behag.
Dette var dagens ;D
Ja den var herlig ;D
Men, det er jo bra at vi har foreskjellige lydpreferanser :)
Selv om jeg ikke har planlagt noen store endringer i anlegget mitt i det nærmeste, kommer det sikkert noen etterhvert ;D
Men jeg forlater nok aldri rør :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
604
Torget vurderinger
3
Med mer enn 2stk(ja vi avgir varme vi og) i min lille lykkebod (LES: Lytterom/stue) må vinduet opp selv på kaldeste vinteren ;D Men det e vel prisen man må betale førr å kose sæ ;)

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
Har man hørt tilstrækkelig mange stereo og stadig har hørelsen i behold,vælger man vel at ha det der glæder,uanset udendørstemperaturen?

Er benzinprisen et issue - kører du heller ikke bentley eller harley davidsson,og er ubehaget ved at tjekke bias en større størrelse,end den glæde dit rørbestykkede stereo giver dig,så lev med det du vælger istedet!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Legatia skrev:
Rotekroken skrev:
Dette var dagens ;D
I (hete?)slaget i dag ;D
Dessverre :-[
Her er det nok bare lyd for tiden (transistor), rør blokkene er hos Dr. Fixitup og far venter med lengsel og smerte på at det skal bli musikk i stua igjen ;D

Ekte mannfolk som elsker ekte musikk, sitter gjerne naken eller halvnaken på gutterommet og nyter musikken, om han må ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
olaps skrev:
Rotekroken skrev:
Legatia skrev:
Trondmeg skrev:

eldo472 skrev:
Jepp, smak og behag.
Dette var dagens ;D
Ja den var herlig ;D
Men, det er jo bra at vi har foreskjellige lydpreferanser :)
Selv om jeg ikke har planlagt noen store endringer i anlegget mitt i det nærmeste, kommer det sikkert noen etterhvert ;D
Men jeg forlater nok aldri rør :)
Jeg har bøtter med Valium og Sobril som legen har skrevet ut til meg, det er for at jeg skal overleve med transistor frem til rørblokkene mine kommer tilbake fra rep.! :eek:

Så i tag'en at du kjører halvannen watt 8)
Tenkte fort i mitt stille sinn om at dette ikke kan spille tapeten av veggene, men jaggu snakker vi om 111db på en drøy meter, slettes ikke snakk om noe småtteri likevel ;D

Memo til meg selv:
En vakker dag skal jeg også ha 45 rør i hus.!

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Har for tiden koblet ut mine to rørforsterkere da det blir litt ubehagelig varmt i lytterommet sommerstid.

Og dette uten at blir noe dårligere lyd.... ;D

Varmen gjør at man blir mindre opplagt imo.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
eldo472 skrev:
:)

Mannen i sin klassiske Ferrari sa noe av det samme der han kokte bak rattet og foran sin motor; 90% lyd 10% varme. :)

I går kokte leiligheten med 32 varme grader. Med rørene gående, målte jeg ufattelige 41 varme her inne!
Rørentusiast eller...? ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Det er vel rimelig å anta at det er den delen av strømmen som omsettes til musikk som gjør en forsterker "musikalsk". Ergo skulle det være enkelt å beregne hvor musikalsk en forsterker er når man vet virkningsgraden.

MVH
En som klarer å skille mellom musikk og nudisme.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Har min ARC VT100 plassert rett under et av Velluxvinduene i loftstuen. Når det står på vid gap er der bare himmel over de 16 rørene i effekttrinnet og varmen går rett ut. No problemo. Ellers har jeg et transistorsluttrinn på lur når jeg ikke skal sitte å finlytte. Alltid deilig å koble inn rørene igjen. På forforsterker og RIAA tror jeg ikke at varmen fra rørene er noe særlig mer en transistorutgaver av samme, som da som regel alltid går i klasse A. Eneste ulempen jeg ser med rør er at de har kortere levetid enn transistorene, men de er jo enklere å skifte da. Rør året rundt, det er bare sundt.....

Samleren

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
178
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Samleren skrev:
Har min ARC VT100 plassert rett under et av Velluxvinduene i loftstuen. Når det står på vid gap er der bare himmel over de 16 rørene i effekttrinnet og varmen går rett ut. No problemo. Ellers har jeg et transistorsluttrinn på lur når jeg ikke skal sitte å finlytte. Alltid deilig å koble inn rørene igjen. På forforsterker og RIAA tror jeg ikke at varmen fra rørene er noe særlig mer en transistorutgaver av samme, som da som regel alltid går i klasse A. Eneste ulempen jeg ser med rør er at de har kortere levetid enn transistorene, men de er jo enklere å skifte da. Rør året rundt, det er bare sundt.....

Samleren
Har byttet fra rør til transistor i RIAA-trinnet, og dét var en opptur. Men skyldes nok like mye at det (PASS Labs XOno) er en meget god konstruksjon. Tror forøvrig at det er smart med et så nøyaktig og ufarget forsterkertrinn som mulig, når det gjelder så små (svake) signaler som fra en pick-up.
Har rør i både pre og effekt, og synes det fungerer ypperlig. Begge er det jeg vil kalle nøytraltklingende konstruksjoner, men med den magien som bare rør kan skape.

Eneste ulempe med rør IMO, i tillegg til varmen (fra enkelte trinn), er vedlikeholdet. Rør må byttes ut (og dét kan koste!!), bias må evt justeres etc.

Rotekroken skrev:
Så i tag'en at du kjører halvannen watt 8)
Tenkte fort i mitt stille sinn om at dette ikke kan spille tapeten av veggene, men jaggu snakker vi om 111db på en drøy meter, slettes ikke snakk om noe småtteri likevel ;D

Memo til meg selv:
En vakker dag skal jeg også ha 45 rør i hus.!
45 er et fantastisk rør :)
Litt pussig at ikke fler bruker det, passer jo som hånd i hanske til de nye Avantgarde Omega etc.
På standard Duo (103 dB følsomhet) er det også tilstrekkelig, har ikke noe problem med å få vinduene til å riste, om jeg vil ;)

Mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
WilliamPoppy skrev:
eldo472 skrev:
:)

Mannen i sin klassiske Ferrari sa noe av det samme der han kokte bak rattet og foran sin motor; 90% lyd 10% varme. :)

I går kokte leiligheten med 32 varme grader. Med rørene gående, målte jeg ufattelige 41 varme her inne!
Rørentusiast eller...? ;D
Hei!
Godt at det noen som er ærlige her og faktisk nevner hvor ille det er (med rør) og derav varme ;D
En gjør jo som en vil, men jeg tror jeg vil tørre å påstå at for normale nordmenn flest er det ikke egentlig mye musikalsk glede igjen (registrert av hjernen) nå temperaturen passerer 30 grader.
Jeg er kanskje ikke helt som folk flest, men i dag var jeg ute en tur og gikk i sola, fy flate det var godt å komme innomhus til ca.23 grader (som også er litt i meste laget for meg ::) )
Det gikk ganske bra i går selv med temp. på 25+, fikk senket det til 22-23 ved midnatt og nesten alle vinduer og dører åpnet for gjennomtrekk.
Pyser kan man vel være både den ene og andre veien, jeg lukker ikke vinduet på soverommet vinterstid før temperaturen der krabber under 7 grader (inne i rommet), kanskje derfor jeg er pyse ved for mye varme ;)

@Samleren.
På forforsterker og RIAA tror jeg ikke at varmen fra rørene er noe særlig mer en transistorutgaver av samme, som da som regel alltid går i klasse A.

Jeg har hatt Bat VK51SE her og den blir VARM ja, men det blir overhode ikke min Karan kal.ref
todelte Linestage.

Ellers har jeg et transistorsluttrinn på lur når jeg ikke skal sitte å finlytte.

Selv transistortrinn avgir noe varme ;), derfor blir min nødløsning på de aller varmeste dagene kjellerommet, med Bel Canto eVo 2= (2kalde) + de generelle 2-3 gradene lavere temperatur i utgangspunktet ;)

Jeg velger i sommerhalvåret å ikke ha effekttrinnet koblet til P.P.Premier da dette gjør PPP et hakk mer varmeavgivende og for meg så virker det som det hele har en tendens til spiralvirkning fordi rommets evne til å ta i mot varme minsker ved høyere temp (som stadig stiger og ute er det enda varmere ;D)

@Rotekroken

Jeg har bøtter med Valium og Sobril som legen har skrevet ut til meg, det er for at jeg skal overleve med transistor frem til rørblokkene mine kommer tilbake fra rep.!

Tabletter mot dårlig lyd (p.g.a. transistor) kan unngåes, ved riktige valg, det går fint å få vondt i hue ved musikklytting i noen timer også til rørbaserte anlegg, særlig hvis det blir for varmt ;)
Det går litt på viljen, og at en ikke har låst seg til en teknologi.
Jeg har aldri hevdet at jeg rent lydmessig ikke kunne levd med et gitt rørbasert system, men at det er en del negative sider ved det (som enkelte nå heldigvis selv nevner), som jeg ikke vil ha/oppleve.
Da får jeg heller leve med at enkelte synes/tror jeg sitter her med lydgjengivelse som er til å få vondt i hue av, siden det er transistorbasert, til og med bipolare ::) Uffa meg dette må da lyde pyton ;D

@Eik!
Har for tiden koblet ut mine to rørforsterkere da det blir litt ubehagelig varmt i lytterommet sommerstid.

Og dette uten at blir noe dårligere lyd.... Gliser

Varmen gjør at man blir mindre opplagt imo.

Ikke sant ;) (Det med å bli mindre opplagt mener jeg)

Mvh.KW

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
178
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
KW skrev:
Jeg velger i sommerhalvåret å ikke ha effekttrinnet koblet til P.P.Premier da dette gjør PPP et hakk mer varmeavgivende og for meg så virker det som det hele har en tendens til spiralvirkning fordi rommets evne til å ta i mot varme minsker ved høyere temp (som stadig stiger og ute er det enda varmere ;D)

Mvh.KW
De fysiske lover gjelder absolutt i sommerhalvåret også ;D

KW skrev:
Jeg har hatt Bat VK51SE her og den blir VARM ja, men det blir overhode ikke min Karan kal.ref
todelte Linestage.

Mvh.KW
Selv om VK-51SE blir varm, er det ikke så stort bidrag til økt romtemperatur som de aller aller fleste effekttrinn.
Har denne preen nå, og varmen plager meg absolutt ikke.
Varmeavgivelse fra mine 45-blokker er knapt nok merkbar: 2 ggr 1.8 Watt effekt (max) som skaper musikk, vet ikke hvor mye de avgir i varme, men kan glatt ta på rørene!

Så da er vel konklusjonen klar? ;) Lettdrevne høyttalere og små rørforsterkere er tingen ;D 8) ;D 8)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
KW skrev:

Mvh.KW
De fysiske lover gjelder absolutt i sommerhalvåret også ;D

KW skrev:
todelte Linestage.

Mvh.KW
Selv om VK-51SE blir varm, er det ikke så stort bidrag til økt romtemperatur som de aller aller fleste effekttrinn.
Har denne preen nå, og varmen plager meg absolutt ikke.
Varmeavgivelse fra mine 45-blokker er knapt nok merkbar: 2 ggr 1.8 Watt effekt (max) som skaper musikk, vet ikke hvor mye de avgir i varme, men kan glatt ta på rørene!

Så da er vel konklusjonen klar? ;) Lettdrevne høyttalere og små rørforsterkere er tingen ;D 8) ;D 8)
Hei!
Da tipper jeg at det er baten som gir ekstra varme til rommet nå i varmen ;D
Rart hvordan alle som har disse Avantgarde ht. fortrenger at de vitterlig har transistor som en del av det totale forsterkeriet ;D ;)
Det må da bli en fæl bassgjengivelse ;D

Litt alvor, det hjelper nok på totalen med det effektrinnet du nevner (med lite varme mener jeg)
Ser at Samleren bruker argumentet om vindu over sin røreffekt, bare å lufte/sette opp det, no problem?
Vel, dersom det er varmere ute enn det en kan holde det nede på innendørs, så kan en vanskelig få ned tempen inne ::) i beste fall bare forhindre at det ikke blir helt håpløst varmt.

For å slå tilbake. lettdrevne ht. er for pyser ;D...... og noen jukser (med bassen) sånn som deg ;) den er vel mer normaldrevet mener jeg å vite.

Godt at vi er enerådende på hvordan vi proriterer hver for oss.
Mvh.KW

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KW skrev:
Rart hvordan alle som har disse Avantgarde ht. fortrenger at de vitterlig har transistor som en del av det totale forsterkeriet ;D ;)
Mvh.KW
neida, ingen som fortrenger det.
jeg innrømmer glatt at transistorforsterkere duger til å ompe bass.
ikke så ulik et esel som blir satt til å trekke en kjerre, for eksempel.
enn drittjobb, men noen må settes til å utføre den.

;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Finn Schjøll skrev:
KW skrev:
Mvh.KW

;D
;D Vel, hvor ofte hører du noen med Avantgarde nevne hvor mange watt de bruker da (totalt sett) ;) åååå nei du ;D ;D Jeg har aldri hørt eller lest her på HFS hvor mange watt det er i den aktive delen/bassdelen.
Men det kan jeg kanskje få vite nå? Dersom du ikke har fortrengt/glemt det ;)

Husk å vanne blomstene det er varmt nå ;D
Mvh.KW

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
178
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
KW skrev:
Finn Schjøll skrev:
KW skrev:
Mvh.KW

;D
;D Vel, hvor ofte hører du noen med Avantgarde nevne hvor mange watt de bruker da (totalt sett) ;) åååå nei du ;D ;D Jeg har aldri hørt eller lest her på HFS hvor mange watt det er i den aktive delen/bassdelen.

Mvh.KW
Hmm, er du misunnelig 8)
Bassen er nok svakheten i Avantgardesystemene som ikke har basshorn. Men med litt tweaking kan man dra de ytterligere i riktig retning :)
Mener forresten at forsterkerne kan yte 2 ggr 200 Watt. Men dét gjør de jo ikke kontinuerlig ;) Kan legge hendene på kjølefinnene på plateforsterkerne, de holder ca romtemperatur.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
KW skrev:
Finn Schjøll skrev:
KW skrev:
Mvh.KW

;D

Mvh.KW
Hmm, er du misunnelig 8)
Bassen er nok svakheten i Avantgardesystemene som ikke har basshorn. Men med litt tweaking kan man dra de ytterligere i riktig retning :)
Mener forresten at forsterkerne kan yte 2 ggr 200 Watt. Men dét gjør de jo ikke kontinuerlig ;) Kan legge hendene på kjølefinnene på plateforsterkerne, de holder ca romtemperatur.
Såpass ja, er det så varmt der ;D
Det du svarte på her var til blomsterdekoratøren ;)
Det er ikke pent å misunne noen noe, jeg unner alle det de helst vil ha jeg ;)
Dessuten så synes jeg mine nye er mer enn store nok.
Mvh.KW

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
178
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
KW skrev:
Såpass ja, er det så varmt der ;D
Det du svarte på her var til blomsterdekoratøren ;)
Det er ikke pent å misunne noen noe, jeg unner alle det de helst vil ha jeg ;)
Dessuten så synes jeg mine nye er mer enn store nok.
Mvh.KW
Ser du etter var mitt svar til deg (som er referert til øverst i quote :) ;)
God aften i varmen :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KW skrev:
Finn Schjøll skrev:
KW skrev:
Mvh.KW

;D

Mvh.KW

næmen, kw.
vet du ikke hvor mange watt det er i de ulike basskassene til ag-modellene?
da kan du sjekke her:
http://www.avantgarde-acoustic.de/

de jeg er iferd med å oppgradere til, duo mezzo, har 500w pr. side.
i tillegg snakker vi om 4 stk. 12-tommere og hornbass, så dette tror jeg blir moro! ;D

og, hey! ikke mobb det blomstrende nicket mitt! :mad: :mad: :mad:
;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Finn Schjøll skrev:
KW skrev:
Finn Schjøll skrev:
KW skrev:
Mvh.KW

;D

Mvh.KW

næmen, kw.
vet du ikke hvor mange watt det er i de ulike basskassene til ag-modellene?
da kan du sjekke her:
http://www.avantgarde-acoustic.de/

de jeg er iferd med å oppgradere til, duo mezzo, har 500w pr. side.
i tillegg snakker vi om 4 stk. 12-tommere og hornbass, så dette tror jeg blir moro! ;D

og, hey! ikke mobb det blomstrende nicket mitt! :mad: :mad: :mad:
;D
oiiii, det må da bli store greier ::) og helt sikkert moro ;D
Gratulerer så mye og husk bare nå på og ikke skryt av at dere greier dere med et par til 10 x så mange watt, for det er å føre folk bak lyset og det er slettes ikke pent.
Det må eselspark til for at det skal bli noe greie på god bass imo.
Men eselet behøver nødvendigvis ikke være større enn en DP b1, det har jeg nylig hørt meget godt demonstrert på 2x7 13"
Mvh.KW

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ag er én ting, men det finnes massevis av hornsystemer med passiv hornbass som vitterlig spiller så tupeén flagrer på 8-10 watt.

hvem du sikter til når du skriver "dere" vet jeg jaggu ikke, men jeg kjenner iallfall ingen ag-eiere som har prøvd å legge skjul på at bass-systeme i ag er aktive og drevet av transemoduler. og når man da sleper et sett ag i hus, så behøver man faktisk ikke mer enn noen få watt for å kunne spille med en rå dynamikk.

ps! har disse som du titulerer som "dere" vært slemme mot deg, eller noe sånt?

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Kjære KW,

(Jeg siterer her bare ad fonte (grønt) og ditt ad notam (rødt) - for å bruke noen pompøse latinske uttrykk jeg trodde jeg hadde glemt;))

Ahh ! Kjører digitalt. 90 % Lyd 10% varme.

Mannen i sin klassiske Ferrari sa noe av det samme der han kokte bak rattet og foran sin motor; 90% lyd 10% varme.

Rørentusiast eller...?

Og; Hei!
Godt at det noen som er ærlige her og faktisk nevner hvor ille det er (med rør) og derav varme ;D
En gjør jo som en vil, men jeg tror jeg vil tørre å påstå at for normale nordmenn flest er det ikke egentlig mye musikalsk glede igjen (registrert av hjernen) nå temperaturen passerer 30 grader.

Du har nok et poeng. Jeg husker kanskje feil, men da jeg leste til en viktig eksamen, var jeg (sykelig) bevisst temperaturene jeg leste i, ikke for varmt, ikke for kaldt, trolig lå hjernens ideelle arbeidstemperatur på 22 grader - det hadde jeg lest - sikkert i en avis. Jeg husker ikke. Men det var ihvertfall for å huske bedre ;)

Men, neida, det var slett ikke ille å lytte i mine rekordhøye 41 grader. Jeg lesket meg i tillegg med en pils (ja, og det var vel noen glass vin også litt senere). Du vet, jeg trengte ikke hjernens hukommelse, bare dens umiddelbare betrakning av lytteinntrykkene der og da. Mange kaller det lytteopplevelse. Den vi opplever, tror vi husker og i tillegg mener vi kan gjenfortelle. Ofte dager derpå.

Ikke vet jeg, men tråder her er startet og sluttet flere ganger med dette som tema; "hva påvirker lyden, og eventuelt hvordan" - utover anlegget (og dets kabler) selvfølgelig,

Musikkopplevelsen var ihvertfall god der og da, og ikke dårligere enn at jeg bryr meg med å skrive litt om noe av det nå ;)
Forandring fryder også et rørhjerte. Kanskje spesielt et rørhjerte som med sin ujevne BIAS lever ganske så dynamisk med musikken som formidles.

Rør ja.

Edit; I tillegg må jeg i hifivitenskapens navn nevne at jeg har tilbrakt snart tolv av mine tretti år med en indisk jente, og hatt noen av mine store opplevelser i India - i virkelige tropenetter hvor fuglenes sang er viktigere enn regnets tunge dråpelyder

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
178
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Finn Schjøll skrev:
ag er én ting, men det finnes massevis av hornsystemer med passiv hornbass som vitterlig spiller så tupeén flagrer på 8-10 watt.

hvem du sikter til når du skriver "dere" vet jeg jaggu ikke, men jeg kjenner iallfall ingen ag-eiere som har prøvd å legge skjul på at bass-systeme i ag er aktive og drevet av transemoduler. og når man da sleper et sett ag i hus, så behøver man faktisk ikke mer enn noen få watt for å kunne spille med en rå dynamikk.

ps! har disse som du titulerer som "dere" vært slemme mot deg, eller noe sånt?
:) ;D

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Antall liker
141
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg skjønner lite av debatten.

En klasse A-forsterker produserer varme enten det er transistor eller rør. Det er vel faktisk slik at jo mer lyd man tar ut dersto mindre varme produseres (fra forsterkeren). Uten belastning går alt til varme. Mine Cary V12 med 24 EL34 rør bidrar godt. Men tror ikke det er noe verre enn varmen fra en Classé eller Krell som klarer ekte klasse A.

Dersom man er for kald, kler man på seg. Er man for varm kler man av seg eller lufter. Dette har da intet å gjøre med noen stakkers rør...

Nå må vi nyte varmen dere. Dette er en opptur, ikke nedtur. Regnet kommer nok...

Mvh
Helge

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@WilliamPoppy

Dette blir jo bare verre og verre ;D alkohol i tilllegg ;D
og flere glass, hmmm lurer på hvorfor det er forbudt å kjøre i slik tilstand jeg, kan det ha noe med konsentrasjon å gjøre.
Detta blir jo bare rør ;D

De fleste kan aklimatiseres, så jeg tror gjerne du hadde noen gode opplevelser med din kjære i India.

i virkelige tropenetter hvor fuglenes sang er viktigere enn regnets tunge dråpelyder

Jeg har Indisk fugl(esang) her og det er litt av en sanger skal jeg si deg (For ordens skyld så er den utbredt over et meget stort område men finnes også i Nordøstlige deler av India.

Kanskje denne vakre sangfugl får runde av mine negative følelser for for mye varme, jeg hadde helt ærlig ikke greid å sitte å lytte til musikk med utbytte i 41 grader, da blir jeg bare gretten, sur og det som vere er, det starter allerede ca. ved 30 grader ;D
Mvh.KW

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
604
Torget vurderinger
3
HSobstad skrev:
Jeg skjønner lite av debatten.

En klasse A-forsterker produserer varme enten det er transistor eller rør. Det er vel faktisk slik at jo mer lyd man tar ut dersto mindre varme produseres (fra forsterkeren). Uten belastning går alt til varme. Mine Cary V12 med 24 EL34 rør bidrar godt. Men tror ikke det er noe verre enn varmen fra en Classé eller Krell som klarer ekte klasse A.

Dersom man er for kald, kler man på seg. Er man for varm kler man av seg eller lufter. Dette har da intet å gjøre med noen stakkers rør...

Nå må vi nyte varmen dere. Dette er en opptur, ikke nedtur. Regnet kommer nok...

Mvh
Helge
Veldig bra poeng,holdt på å smelte bort i et lite demorom der en McIntosh 602 sto,ikkje mye rør i den,bare et strømslukende transistorsteg på 75kg ;D

T

timc

Gjest
Da er ikke rør noe for deg. MC602 har bare svimlende 10w klasse A drift.

-Tim

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
604
Torget vurderinger
3
timc skrev:
Da er ikke rør noe for deg. MC602 har bare svimlende 10w klasse A drift.

-Tim
;D der tar du feil,se i signaturen min,har noe som varmer både kropp og sjel med rør ;)
mvh Filip

Topp Bunn