Råd til hvilken riia

• Trådstarter Slettet medlem 32125
  • Startdato
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Tenkte å kjøpe en riia som det er lett å justere under drift. Har sett meg ut disse to. Noen som har noen formening om hvordan disse er? Skal ikke ha noe høyere budsjett enn ca 9K. (Den eat saken er evnt ett brukt kjøp) Ps skal ikke ha asr mini basis da jeg har hatt den.
A447DDC4-1F54-4A88-8EC9-6238AFE27482.jpeg
0031DCB2-9821-4B5B-AD66-CED21C939B89.jpeg

S

Slettet medlem 32125

Gjest
Soundgarden og hi fi klubben har jo angre/retur opplegg….

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Antall liker
2.046
Torget vurderinger
3
Aura Fidelity sin Alpha Riaa!!
Der trenger du ikke justere noe som helst. Har det selv, og er strålende fornøyd!!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Hva skal det brukes sammen med ? Utover lett tilgjengelige justeringer, hvilke preferanser, funksjonell krav mv. skal tilfredsstilles ? Hva har du fra før ?

Pro-ject har jo noen flere alternativ med innstillingsmuligheter på front (jeg har ikke sjekket prisnivået på disse):

Musical Fidelity har også en

Mvh
KJ

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
1
Heisann

litt å lese, om begge faktisk.

Eat skulle/burde være noe bedre. Å justere og eksperimentere er jo litt gøy. Ny project kan returneres hvis den ikke klaffer. Eat har noen andre tatt tapet på allerede og kan nok enkelt selges videre om den ikke faller i smak, uten stort tap.

ta den beste!

Atle

Sist redigert:
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Heisann

litt å lese, om begge faktisk.

Eat skulle/burde være noe bedre. Å justere og eksperimentere er jo litt gøy. Ny project kan returneres hvis den ikke klaffer. Ear har noen andre tatt tapet på allerede og kan nok enkelt selges videre om den ikke faller i smak, uten stort tap.

ta den beste!

Atle
Kanskje en dritt hvem en velger av disse to…men den eat er kanskje lettere å selge senere. Liker mest utseendet på pro jecten…

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.711
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Har prøvd en enklere versjon av Tube Box, Pro-Ject RS med egen batteridrift (samme nivå som Tube Box’en du har bilde av), Aura Fidelity og EAT Glo (det er altså en noe dyrere boks en Petit). Likte helt klart best sistnevnte hos meg.

Den jeg imidlertid likte aller best i dette prisleiet, var EAR 834P. Minimalt med innstillinger, men låter kanon!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
MF M6 Vinyl har 3 inputs og alle valgmuligheter på fronten så til mitt bruk er den en "keeper" (y)

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.709
Det finnes onde tunger (mulig med kloke hoder hva vet jeg) på nettet som uttaler at en RIAA som behøver last korrigerng ikke er optimalt konstruert etter dagens standard.

Fritt sitert: "En moderne konstruert preamp bør kunne håndtere hvilken last som helst uten at det påvirker frekvenskurven.
Lastkorrigering er ikke til for å gi PU optimale arbeidsbetingelser, men er der for preamp sin del. Dette er et utdatert fenomen fra den tiden man holdt på med stepup trafoer og rør
."

For å illustrere hvor primitivt dette kan utføres som DIY kan man enkelt lage seg sin egen load-boks før inngang på RIAA trinnet. Gjerne sammen med en inngangsvelger ;) Slik som vist her er faktisk å finne i produkter som er priset til 30.000,- i norsk handel.

1676314515559.png

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
For å illustrere hvor primitivt dette kan utføres som DIY kan man enkelt lage seg sin egen load-boks før inngang på RIIA trinnet. Gjerne sammen med en inngangsvelger ;) Slik som vist her er faktisk å finne i produkter som er priset til 30.000,- i norsk handel.
Det er flere som bygger sine egne høyttaler, forsterkere, platespillere osv.
Det er mange som markedsfører produkter hinsides relasjoner til komponentkostnader,
men i de fleste tilfeller ønsker man å prioritere kjøp av dingser som løfter trivselsfaktoren
til nye høyder og i mange tilfeller er høy pris en viktig faktor.
Det er i mange tilfeller utrolig mye opplevelse i billige produkter, men liten forskjell
i faktisk størrelse på lydbildet. Mange "ser" det samme.......uansett pris.
Når RIAA er en standard.......kan man undres at noen klarer å høre forskjeller :unsure:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.709
@Flageborg - Selvsagt. Men det fremkommer ikke i trådstarter sin 1.post og dette er ikke et utsalgsted så mulig man kan inspirere til å se på alternative muligheter da dette er en helt passiv krets.

Samt trådstarter søker en funksjon som det slett ikke er sikkert han tjener noe særlig på om han allerede har et RIAA han er fornøyd med.

Det var slik jeg selv startet se på dette ut da jeg søkte lage meg en fjernstyring til å endre last. Greia var at jeg klarte ikke høre forskjell i blindtest hvor poden endret på switchene for meg. Så jeg lurte på om noe var galt og fikk ordnet med skjema og leste meg opp på nett som egentlig bekreftet min erfaring at for mitt RIAA er dippswitchene der mest for at produsenten ikke skal miste salg fordi kundene tror de er essensielle.

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En Riaa til MM-pickuper synes jeg godt kan ha lastkorrigering. MC not so much.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
Samt trådstarter søker en funksjon som det slett ikke er sikkert han tjener noe særlig på om han allerede har et RIIA han er fornøyd med.
Greia var at jeg klarte ikke høre forskjell i blindtest hvor poden endret på switchene for meg...
Det er en viktig faktor - "å være fornøyd" - men hva er mulig HVIS man går opp i pris ?
Her letes det etter forskjeller i lydbildet så da passer en RIAA med 3 samtidig tilkoblede og spillende spillere utmerket.
Med 3 preset helt uavhengig av hverandre OG alle knappene på fronten så blir det riktig så trivelig når jeg kan selge
2 av de gamle RIAA'ne som finansierer den nye.....og IEC filter funker fortreffelig.
Forskjellene på last går "on the fly" og greit hørbart i oppsettet her.......

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.225
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Musical Fidelity har også en

Mvh
KJ
Bare til orientering (har prøvd den).
Som MM riaa er en helt OK, men som MC innfri´r den ikke.Tam & kjedelig var min oppevelse ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har RME selv jeg. Brukte mikrofoninngang og digital RIAA-korreksjon en ti års tid.
Men den ser altså veldig snasen ut den EATen.

Topp Bunn