Bil, båt og motorsykkel Råd til bilkjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    3-serien er definitivt verdt et så lite prispåslag, takk til Vidar som påpeker dette. Den nye 1-serien faller ikke helt på plass meg. Litt for stor for sin klasse, merkelig design og for høy pris der forrige plasserte seg helt klart i toppen av småbilsegmentet uten å ville noe mer. Men den nye 3-serien er en drømmebil.

    Og Alfa Romeo Giulietta er en skjønnhet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alfaen er herlig. En bil for entusiasten. Hvordan den blir for praktiske formål og for lommeboka er en annen sak, verdifall og servicebehov kjenner jeg ikke til for den spesifikke modellen, men mistenker jo at den i typisk Alfa-tradisjon blir langt dyrere enn utropsprisen antyder.
    Men den ser herlig ut, er herlig bygd og kjører flott. Skikkelig liten italiener. Hva heter "Freude am fahren" på italiensk?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Takk for tips om 316i, Vidar!

    Skal jeg kjøpe ny bil så kjøper jeg med hjerte (uten å la fornuften seile avgåre så klart). Har ikke lyst til å kjøpe en kjedelig nybil.
    Førstevalg er da Giulietta og annetvalg 116i.

    Alfa forhandleren har kampanje på utstyrspakker, så den rimligste er bare på 9000,- Da blir sluttprisen bare litt over 300k om det da ikke er noen skjulte utgifter. I samme prisgate som 116i. Kjekt å ha en konkurent i prisdiskusjon. Skal sjekke på bruktverdi o.l.

    Annet valg er å finne disse konkurrentene som lite brukt 2011 modeller.

    Tredje valg er å bruke 150k - 200k i en 3-4 år gammel bil. Volvo V50, Audi A3? Som brukt har jeg mest lyst på en sort V50.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    da har jeg hadd på nye trekk på bmw innvendig , chippet bilen så nå har han 162 hk i stedet for 102 hk , og så vasket jeg bilen etter jeg ble ferdig med det andre. Nå er det bare litt små røst som skal behandles så er det inn på omlakkering :)

    IMAG0011.jpg IMAG0012.jpg IMAG0013.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det var da en voldsom effektøkning pga. en chip.. Turbodiesel? og hvordan målte du effekten?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan får du mer enn 50% effektøkning på en sugemotor ved bruk av chip?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en BMW sugemotor i forrige bil, en 525i med 192HK originalt.
    Ved chipping kunne tuningfirmaet fortelle at man kunne vente max 10-12% effektøkning selv på denne moderne motoren, i mitt tilfelle en økning til omlag 215HK. Så her er det noe galt som ikke er helt rett.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Det var da en voldsom effektøkning pga. en chip.. Turbodiesel? og hvordan målte du effekten?
    hva ikke jeg som gjorde det var noen på et verksted , er ikke turbodisel nei er vanlig 4 1.6 liter i bensin og det var ikke bare ein chip det var 2 stk , trur dere jeg har blitt lurt
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    jeg kan ikke noe om bilmotorer jeg hvet hvordan man fyller på olje , vindu spylarvæske , styrings olje og den slags. kansje det var jeg som hørte feil og det var 132 hester han sa...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du har helt åpenbart fått feil info. Dette er en M43B16 maskin, forresten er M43 en av de mest produserte BMW-maskiner noengang (laget i 1,2 mill eksemplarer).

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M43

    Den minste (B16 som du har) kunne du kanskje ha jaget opp i 110-115HK med chipping, men neppe siden den er gammel. 162HK høres helt sprøtt ut, da må maskinen være voldsomt ombygd.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du har nok fått en liten effektøkning. En 10-15 hk maks.
    Og verkstedet som gjorde dette. Er bilen målt på mølle? Dvs. på bakhjulene. Det er beste måten å måle på. Selv om det heller ikke alltid er nøyaktig.. Noen møller "skryter" fælt.
    Siden bilen er noen år så kan effekt "reduserer" i utgangspunktet også. Egentlig kan det være du er tilbake på 102hk?


    EDIT: Ser Vidar P var noen sekunder før meg.. hans tanker sammenfaller med mine.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Du har nok fått en liten effektøkning. En 10-15 hk maks.
    Og verkstedet som gjorde dette. Er bilen målt på mølle? Dvs. på bakhjulene. Det er beste måten å måle på. Selv om det heller ikke alltid er nøyaktig.. Noen møller "skryter" fælt.
    Siden bilen er noen år så kan effekt "reduserer" i utgangspunktet også. Egentlig kan det være du er tilbake på 102hk?


    EDIT: Ser Vidar P var noen sekunder før meg.. hans tanker sammenfaller med mine.
    ok dette skal jeg sjekke ut karer skal bestille meg time til sikkelig bilværksted , som sjekker dette før meg nå føler jeg meg veldig dum i hodet...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Støtter Vidar P og bamba i dette. Hvis du har noe mer enn 115hk i bilen din så ville jeg bli overrasket . Har selv BMW, diesel, men aldri sett makan til den effektøkningen din med det utgangspkt...
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    ja vidar p har rett sjekket ut litt selv om dette så det er nok ikke mer enn 115 hk i bilen...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lyngen: Alfaen er fantastisk flott - det eneste jeg ikke fatter er at de ikke finner en bedre plassering av skiltet foran. Det er etter min mening som en stor kvise midt i trynet på en ellers vakker modell.

    Skulle jeg brukt blodpumpe og fornuft hadde jeg nok kjøpt 116i eller 116d ED. Meget pene de nye der og sannsynligvis holder verdien seg langt bedre.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Sideplasseringen av skiltet er vel nesten patentert av Alfa, tror ikke det kommer til å forandre seg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.449
    I Italia er det lov med små skilt foran. Det eneste land i verden som tillater slikt? Da kan de designe fronten på bilen deretter.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Alfa Romeo Giulietta må jo prøvekjøres siden den kanskje er den flotteste. Ikke så veldig mye dyrere enn en Golf faktisk.

    Gulp!! :eek: .....


    Jeg skrev under på kontrakten..... :p

    Mye ekstrautstyr, soltak, skinnseter, Adaptive BI-Xenon, mm

    I alfa red som på bildet...

    Litt dårlig sammvittighet nå. Siste prøvetur ble alvorstynget, hehe. Får den til desember, men er vel bedre å få 2013 i vognkortet med tanke på videresalg.
     

    LarsGr

    Fersking
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Lekkert og gratulerer.

    Kjekt at ikke alle følger strømmen og tør å velge noe ikke alle andre har..

    For å sitere Clarkson/Hammond/May: "You can't call yourself a real petrolhead before you've owned an Alfa Romeo"..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med et tøft og utradisjonelt valg. :) Håper du blir fornøyd - og at feil / mangler holder seg minimalt. Tøff er den uansett:

    Alfa+Romeo+Giulietta+cars+wallpapers+1.jpg
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Og du valgte riktig farge. Jeg kaster fremdeles et ekstra blikk hver gang jeg ser en av disse.

    Hvilken motor ble det da?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Takk, takk ....

    Plages littegrann av pengebruken, men sånn er det alltid. Også med HiFi. Det går nok over :).

    Det beste med bilen er tross alt kjøregenskapene. Flott kjøremiljø er det også. Blir identisk med dette bildet untatt pop-up skjermen;


     
    Sist redigert av en moderator:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alltid litt kalde føtter idet man signerer på å kjøpe ny bil. Not to worry. Går fort over, etterhvert som gledene ved eierskap, de fraværende uforutsette utgifter, og verdien til senere går opp for en. Utgiftene er fort glemt, gleden varer. Herlig bil det der, tradisjon og moderne, herlig med skinn og alt det der, vel unt er jeg sikker på. Enjoy!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Alltid litt kalde føtter idet man signerer på å kjøpe ny bil. Not to worry. Går fort over, etterhvert som gledene ved eierskap, de fraværende uforutsette utgifter, og verdien til senere går opp for en. Utgiftene er fort glemt, gleden varer. Herlig bil det der, tradisjon og moderne, herlig med skinn og alt det der, vel unt er jeg sikker på. Enjoy!

    Takk for de ordene.

    Tenkte det skulle bli moro å handle, men det ble like mye preget av "hjelp, hva er det jeg gjør?". Jeg tenker nok gleden blir stor når jeg kan hente den. Har tenkt en god del på BMW også, men det var Alfa´en som traff meg mest. Hvilken som er best er ikke lett å si. Det er nok mest smak og behag tror jeg, men BMW hadde føltes mer safe.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gratulerer! Og du valgte riktig farge. Jeg kaster fremdeles et ekstra blikk hver gang jeg ser en av disse.

    Hvilken motor ble det da?
    Tenkte egentlig at jeg skulle gå for den mer knall røde fargen som jeg trodde var den klassiske Alfa fargen, men det var alså den vinrøde fargen som er i følge selger. Kanskje en bedre farge over tid selv om den mer signalrøde er mer blikkfangende. Føler meg ikke helt sikker på valget akkurat nå.

    Det ble 120hk turbo bensindrevet. Den føles rask og villig. Nok til å føles sportslig. Betydelig mer fres enn andre jeg har prøvd med samme antell hk og til og med mer. Er kanskje turboen som gjør susen? Eller bensinmotor i kombinasjon?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bensinturbo er herlig, glasstak herlig, skinn herlig. What's not to like. Bare å glede seg; og dersom det skulle bli levering godt uti desember så kan man jo kanskje tenke på årsavgiftfordelen ved å registrere etter årsskiftet.

    Vet ikke om BMW som du sier er mer safe. Kanskje mer forutsigbar annenhåndsverdi, men det er mange lekre biler, BMW'er og Alfaer er blant de øverste på den listen av mulige kjøp idag, og man skal og bør velge bil etter som hva som gir "freude am fahren" for en selv. I mitt syn er Alfaen et mye bedre valg for bileieglede enn alle såkalt "fornuftige" biler. Jeg hadde heller hatt en Alfa enn ti Toyotaer.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ja, om det ikke blir noe stort prishopp så drar jeg den nok over på neste år. En fordel ved salg at det står 2013 i stedet for 2012 også. Kan velge dette når prisene blir kjente. Hadde vært mest moro å hatt nybil på våren, men det er lenge å vente på da.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Gratulerer til Lyngen som fulgte hjertet og følelser foran kalkulert fornuft. Jeg feiget ut og har bestilt en slik. :cool:

    9635673_720x0.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Alltid litt kalde føtter idet man signerer på å kjøpe ny bil. Not to worry. Går fort over, etterhvert som gledene ved eierskap, de fraværende uforutsette utgifter, og verdien til senere går opp for en. Utgiftene er fort glemt, gleden varer. Herlig bil det der, tradisjon og moderne, herlig med skinn og alt det der, vel unt er jeg sikker på. Enjoy!

    Takk for de ordene.

    Tenkte det skulle bli moro å handle, men det ble like mye preget av "hjelp, hva er det jeg gjør?". Jeg tenker nok gleden blir stor når jeg kan hente den. Har tenkt en god del på BMW også, men det var Alfa´en som traff meg mest. Hvilken som er best er ikke lett å si. Det er nok mest smak og behag tror jeg, men BMW hadde føltes mer safe.
    Jeg vil jo si at å tenke slik du gjør er et sunnhetstegn.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å være i stand til å velge det man VIL ha istedet for det man MÅ ha er alltid et sunnhetstegn. Noe av det fine med å handle slik er gleden ved å vite at man strengt tatt ikke behøver det man kjøper, og at det ikke er rent fornuftsdrevet fremtvunget kjøp. Hehe... den var kanskje langt innesittende, men tygg på den, muligens gir den mening for mange :)
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Alfa er aldri feil. Gratulerer med mellomklassens vakreste design! Meld deg inn i Alfa Romeo-klubben. Der møter du likesinnede. Var medlem for mange år siden. Trivelige folk.

    Volvos nye V40 ser kjedeligere ut i virkeligheten enn på bilder. Mercedes nye A-klasse er derimot rimelig frekk.

    Forøvrig må det være eiere av forrige gen. x3 som bytter til Forrester :) Jeg har kjørt ganske mange mil i følgende SUV,er: Q3, Q5, GLK, X1, X3, Evoque, Forrester, RX400h = X3 er suverent den beste av disse
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hadde en ny Alfa Romeo for noen få år siden. Det fulgte tre år med fullstendig problemfritt bilhold og med mye glede over god design og flott respons fra bilen. Du har mye å se frem til.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Alfa Romeo Giulietta må jo prøvekjøres siden den kanskje er den flotteste. Ikke så veldig mye dyrere enn en Golf faktisk.

    Gulp!! :eek: .....


    Jeg skrev under på kontrakten..... :p

    Mye ekstrautstyr, soltak, skinnseter, Adaptive BI-Xenon, mm

    I alfa red som på bildet...

    Litt dårlig sammvittighet nå. Siste prøvetur ble alvorstynget, hehe. Får den til desember, men er vel bedre å få 2013 i vognkortet med tanke på videresalg.
    Nei, det blir denne fargen ;




    :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med fint bilkjøp, den er nydelig, Lyngen!

    Jeg driver også å planlegger nybilkjøp, men det blir nok litt mer gubbestil enn det der når det er sittekomfort for lange meg som er første kriterium.
    Men fargen blir ganske nær, rød skal den nemlig være.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fader rullan det ikke lett å vente på bilen!! Har bare sett den én gang ute i trafikken i samme farge som jeg har valgt og den var enda penere enn jeg trodde.

    Men så er det litt slik med bil som med HiFi at jeg gjerne vil vite hvordan konkurrentene er. Er det umoralsk og dårlig gjort å testkjøre noen til selv om valget egentlig er tatt? Jeg har lest test av nye A3 og det sies at så godt som alt er nytt. Hvor bra er den? Prøvde den gamle A3 men motoren var så pusslete i den. Det hadde også vært moro å prøv nye Mercedes A- klasse og nye Volvo V40. Også nye Golf.

    Det frister, men jeg vet ikke helt .......

    Forøvrig noen tips til vedlikehold? Noen som har prøvd lakkforsegling? Noen vits med understellbehandling (mot rust)? Min må stå ute hele tiden dessverre. Bra med biltrekk når den ikke brukes på en stund?


    Edit; må bare få lagt inn et par bilder til av skjønnheten i riktig farge. En i Krakow;




     
    Sist redigert av en moderator:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    - Lakkforsegling har jeg hørt blandede erfaringer med. Synes ikke gevinsten står i forhold til utgiften. Kjøp deg en flaske Collinite-voks #845 til 16 dollar(!) og legg på så fort du får bilen. Flere mener den fint varer en hel vintersesong. Vanlige detailingråd er styr unna maskinvask, kast den vanlige vaskesvampen og kjøp en god vaskehanske i mikrofiber og bruk to bøtter når du vasker - en til såpe og en til skylling i rent vann.

    - Rustbehandling er alltid lurt. Funderud Antirust har fine priser og skal være svært flinke. De har også fettlister som beskytter hjulbuer og Lokari innerskjermer som hindrer dritt i å legge seg på kinkige plasser i hjulhusene (om Giuliettaen ikke har det fra før). Understellet til pene damer passer man best mulig på, gammelt jungelord ;)

    - Biltrekk kan være kjekt, men pass på å kjøpe et med myk innside og som puster. Mulig andre vil være mer uvørne med en bil som er pakket inn? Esker på tak og panser osv, støtte seg inntil osv..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn