Bil, båt og motorsykkel Råd til bilkjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.616
    Antall liker
    9.862
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser bra ut den nye Volvo..

    Men en detalj jeg la merke til da jeg så bilen på en flyplass..
    Vis vedlegget 162109

    De vindusspylerne på panseret kunne de godt laget mer diskret.. Ødela bittelitt av et ellers godt inntrykk.
    Jeg har prøvekjørt denne og likte den svært godt, men syntes den ble i overkant trang både ut fra ytre størrelse samt prisklasse. Så (kjedelig nok) endte jeg opp med en topp utstyrt Focus stasjonsvogn med både mere plass, mere utstyr og større motor til samme pris. Jeg vet jeg ofret litt av premium creden, men etter 7 mnd og 14.000 km har jeg i hvert fall ikke angret så langt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det ble til at jeg prøvde alle aktuelle. Volvo V40 synes jeg har veldig flott design forfra (ikke bakfra) med den lave profilen, men det gikk utover takhøyden for meg. Vel trangt å få inn f.eks en sykkel i den. Synes den egentlig var fin å kjøre, men litt kjedelig og pregløs. Motoren var litt daff i forhold til antall hester oppgitt. Mercedes nye A-klasse likte jeg godt, men småting gjorde at den ikke hadde vært i teten uansett. Veldig tøft design, særlig forfra. God å kjøre og satt fint i den. Litt lite oversiktllig og styringen var littegrann upresis i forhold til de beste. Satt godt i svingene, men den beste "cockpit" følelsen hadde BMW. Litt vel hard på kanter. Audi A3 ble nok nærmest Afaen. Første kjøretur i dag var virkelig en flott opplevelse. Nydelig førermiljø og kvalitetsinntrykket er i toppklasse. Ikke all verdens sidestøtte, men sitter ellers godt. Trangt i baksetet, men det var en klar nedprioritering. Bose HiFi systemet imponerte ikke voldsomt, men sikkert bedre enn orginalen. 8 høyttalere visstnok. Nydelige kjøreegenskaper på alle måter og nydelig avstemt mellom stivhet og komfort. Svært godt fornøyd alså ;)! Masse utstyr!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bare pen Lyngen, men utrolig artig å kjøre også. Det er det "sinteste" småbilen jeg noengang har kjørt! Finn en svingete vei og du hører at den snerrer frydefullt når du presser den litt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ikke bare pen Lyngen, men utrolig artig å kjøre også. Det er det "sinteste" småbilen jeg noengang har kjørt! Finn en svingete vei og du hører at den snerrer frydefullt når du presser den litt.
    Ja, den morsomste å kjøre i klassen vil jeg påstå. Min har "bare" 120hk, men oppleves som akkurat passe synes jeg. Litt snerr og i Dynamic reagerer den lynkjapt. Nå er jeg kanskje litt farget, men etter ha blitt litt kjent med den tenker jeg at det er rart det ikke selges flere av dem. Det er nok fortsatt endel fordommer forbundet med merket tror jeg.

    Hvilken motor prøvde du?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med lekker bil Lyngen!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    Den jeg prøvde hadde en 140Hk dieselmotor,
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    Da var Golf 7 prøvekjørt og jeg må si det var en nedtur. :(

    Golf 6 var kanskje den mest imponerende bilen jeg har kjørt når prisen tas i betraktning. Den nye var ingen særlig forbedring men en forværring på enkelte punkter.
    Det positive først; Finish på interiør er på nivå med BMW 3-serie. Motor og drivverk er i toppklasse - DSG kassa er den beste automat jeg noen ganger har prøvd. Føste gang jeg har kjørt en automat kasse som ikke gjør noe som irriterer meg. Kjørte en 105TDI med DSG. Motoren føles kvikk. Hadde ikke vurdert større dieselmotor enn denne. Skulle jeg ha hatt mer krefter hadde 140kk TSI vært valget.

    Det negative er en fæl styring uten tilbakemelding. Nå skal de sies at jeg har ikke kjørt en eneste ny bil med bra styring men Golfen tar kaka - føles som en bilsimulator. Dette gjør bilen rent ut sagt kjedelig å kjøre selv om det er åpenbart at det er intet i veien med kjøreegenskapene. Dekkstøy med piggdekk er for meg uakseptabelt høyt; ville ikke ha vurdert piggdekk på denne bilen. Motorstøy er godt dempet. Dieselknakking er kun merkbart på kald motor. Lite støy fra hjuloppheng.
    Helt diskvalifiserende for meg er imidlertid at regnsensor og speil stjeler så mye av ustikten at jeg ser ingenting på skrå framover bortsett fra et smalt parti ved høyre A-stolpe og et smal belte nederst ved frontruta - trafikkfarlig. Jeg er 1.90 høy og har jeg setet slik at jeg sitter godt uten beina under haka er sikten bergrenset. Dette vil ikke være et problem for kortvokste. For å velge vekk regnsensor må du ned på Comfortline utstyrsnivå men da får du gyselig sølvfarga plast i dashbordet noe som er uakseptablet for meg. Da kan du heller ikke velge skinninteriør moe jeg vil ha.
    Jeg liker heller ikke den hvite instrumentbelysninga. Den var irritrerende for øynene en mørk høstkveld. Jeg fant ikke hvor man skrur med inntensiteten. Jeg kom fire ganger borti knappene for manuell giring på rattet under prøveturen. De er fantastisk plassert dersom du ønsker å gire manuelt (hvorfor ikke kjøpe manuell kasse da?) men i veien når du ikke gjør det.

    Det blir nok aldri noen Golf på meg.
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Da var Golf 7 prøvekjørt og jeg må si det var en nedtur. :(
    merk også at 105tdi ikke har uavhengig bakhjulsoppheng, slik de andre variantene har!
    tullete måte av VW å spare penger på; spesielt siden de sikkert ikke opplyser kundene godt nok om akkurat dette.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    Da var Golf 7 prøvekjørt og jeg må si det var en nedtur. :(
    merk også at 105tdi ikke har uavhengig bakhjulsoppheng, slik de andre variantene har!
    tullete måte av VW å spare penger på; spesielt siden de sikkert ikke opplyser kundene godt nok om akkurat dette.
    Konsensus er at dette er knapt merkbart. Det var som sagt ingenting i veien med kjøreegenskapene eller fjæringskomforten. Bilen er nydelig avstemt og svært svingvillig. Styringa ødelegger imidlertid for kjøreopplevelsen.
    Ellers er litt forundret over den panegyriske lovprisinga av nye Golf i pressa....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med kul bil. :)

    Hmm .....Det skjedde noe med fargene ved import her
    .. - fargene ble for matte her. Den er mye mer trøkk og klarhet i lakken i virkeligheten.
    Fargene er endret fordi du har en fargeprofil i kamera / software som er anderledes enn hva dette forumet benytter (f. eks. Adobe RGB vs. sRGB).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.295
    Antall liker
    9.630
    Nytt tema i tråden; jeg skal ha en stasjonsvogn til maks 30.000.- Basta. Hva bør jeg velge, Volvo 850 eller BMW 520?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok aldri noen Golf på meg.
    Hmm. Kanskje en A3?

    Hos Audi kan man velge fritt i utstyr og farger. Hvorfor noen velger disse gørre interiørfarger når man ser hva Audi har å by på er en gåte. Tror jeg hadde gått for en ribba A3 105Hk TDI med null utstyr og heller gått amokk i customiseringa.
    Hva med en Magnoliahvit A3 (null pristillegg) med magnoliahvitt skinn! Eller kanskje signalrødt skinn...eller hva med vinrødt? ;)
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    Nytt tema i tråden; jeg skal ha en stasjonsvogn til maks 30.000.- Basta. Hva bør jeg velge, Volvo 850 eller BMW 520?
    Helt klart Volvo !

    En 850 er mye mer anonym i trafikken mens en Bimmer tenner alle systemer hos "Onkel Blå". Når de ser en eldre BMW er spontanreaksjonen: "Ungdom som kommer til å kjøre for fort, vi følger etter!" Tilsvarende når de ser Volvoen: "Hattkaill! Han gidder vi ikke bry oss med"
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en BMW har ventiltikking (noe de ofte har etter 200k) så tåler den ikke hardkjøring. Hvis en allikevel velger å kjøre hardt resulterer det i knekt vippearm.

    Jeg ville gått for Volvo.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det blir nok aldri noen Golf på meg.
    Hmm. Kanskje en A3?

    Hos Audi kan man velge fritt i utstyr og farger. Hvorfor noen velger disse gørre interiørfarger når man ser hva Audi har å by på er en gåte. Tror jeg hadde gått for en ribba A3 105Hk TDI med null utstyr og heller gått amokk i customiseringa.
    Hva med en Magnoliahvit A3 (null pristillegg) med magnoliahvitt skinn! Eller kanskje signalrødt skinn...eller hva med vinrødt? ;)

    Jeg har ikke sett at det er noe anderledes med Audi? De har vel pristilegg som alle andre på en rekke varianter og et mindre antall standarer uten tillegg? Skinn er vel tillegg hos alle?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.125
    Antall liker
    4.997
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ser bra ut den nye Volvo..

    Men en detalj jeg la merke til da jeg så bilen på en flyplass..
    Vis vedlegget 162109

    De vindusspylerne på panseret kunne de godt laget mer diskret.. Ødela bittelitt av et ellers godt inntrykk.
    Spylerdysene skal sitte på pusserarmene. Så får du vannet der det gjør mest nytte.
    Italienere kan dette:)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok aldri noen Golf på meg.
    Hmm. Kanskje en A3?

    Hos Audi kan man velge fritt i utstyr og farger. Hvorfor noen velger disse gørre interiørfarger når man ser hva Audi har å by på er en gåte. Tror jeg hadde gått for en ribba A3 105Hk TDI med null utstyr og heller gått amokk i customiseringa.
    Hva med en Magnoliahvit A3 (null pristillegg) med magnoliahvitt skinn! Eller kanskje signalrødt skinn...eller hva med vinrødt? ;)

    Jeg har ikke sett at det er noe anderledes med Audi? De har vel pristilegg som alle andre på en rekke varianter og et mindre antall standarer uten tillegg? Skinn er vel tillegg hos alle?

    Selvfølgelig koster det ekstra med skinn hos Audi men poenget er at du kan få akkurat den kombinasjonen du vil. Hos Golf kan du f.eks ikke få en bil med skinn uten regnsensor. Ei heller kan du mikse interiør og eksteriørfarger etter eget forgodtbefinnende.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ok..

    Er det noe man kan gjøre med et?
    Ja. Du kan endre fargeprofilen før du laster bildet opp til dette forumet. Det virker som om sRGB er det som gjelder for HFS, mens andre fora kan ha f. eks. AdobeRGB.

    Fargeprofilen til et bilde endrer du svært lett i OSX Preview; åpnr bildet og tildel profilen. Ellers, så kan du også allerede før bildet tas sette "riktig" fargeprofil i menyen på digitalkameratet ditt.

    Enkelt sagt så fremstår sRGB kjedeligere og mer riktig enn AdobeRGB, som er litt gladere i fargene. Tar du et bilde med AdobeRGB og laster det opp til et forum med sRGB, så vil bildet fremstå matt (slik som bildene av din bil, som du ikke kjente igjen i rødfargen).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er det vanlig at siderutene fryser seg fast slik at heisen ikke virker?

    Noe man kan gjøre med det?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er helt vanlig - både på manuelle og elektriske vindusheiser. Det er ikke noe du kan gjøre med det - bortsett fra kanskje å applisere litt spylerveske ved gummilisten nederst på vinduet. Silikonstift blir jo bare tull. Alternativt ha en kupévarmer - eller parkere under tak.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477


    Grattis med den penaste bilen i klassen! Virkelig ein bil som ein ser to og tre ganger på dei gangene lyset treff riktig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Grattis med den penaste bilen i klassen! Virkelig ein bil som ein ser to og tre ganger på dei gangene lyset treff riktig.
    Takk! Og den morsomste bilen å kjøre i klassen. Jeg må liksom snu meg en gang etter den etter at jeg har parkert den .
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er herlig når man kan beundre egen bil og bare må kikke på den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn