Quicksilver Audio's venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSonus

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Da forhåndsmelder jeg meg inn her :)
    To solide kartonger på vei fra Mike.. :cool:
    Så kult!! Du vil ikke angre. Kjøpte mine Mid Mono nye i 2007 og de står og spiller her daglig fortsatt. Har fortsatt til gode å bytte sikringene..

    Mulig jeg foregriper begivenhetene, men er det disse som er på vei??

    Quicksilver Audio Mono 120 Amplifiers; high end vacuum tube audio

    Sikle, sikle...
    Vis vedlegget 332620


    mvh
    lassemann
    vi får se til uken.. :p
     

    MrSonus

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Da forhåndsmelder jeg meg inn her :)
    To solide kartonger på vei fra Mike.. :cool:
    Så kult!! Du vil ikke angre. Kjøpte mine Mid Mono nye i 2007 og de står og spiller her daglig fortsatt. Har fortsatt til gode å bytte sikringene..

    Mulig jeg foregriper begivenhetene, men er det disse som er på vei??

    Quicksilver Audio Mono 120 Amplifiers; high end vacuum tube audio

    Sikle, sikle...
    Vis vedlegget 332620


    mvh
    lassemann
    vi får se til uken.. :p
    Da kom Schenker innom med to solide kartonger ;D
    IMG_0445.jpg


    IMG_0450.jpg


    Angivelig siste paret med Silver88, som er erstattet av Mono 120 - jeg liker bling :D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da forhåndsmelder jeg meg inn her :)
    To solide kartonger på vei fra Mike.. :cool:
    Så kult!! Du vil ikke angre. Kjøpte mine Mid Mono nye i 2007 og de står og spiller her daglig fortsatt. Har fortsatt til gode å bytte sikringene..

    Mulig jeg foregriper begivenhetene, men er det disse som er på vei??

    Quicksilver Audio Mono 120 Amplifiers; high end vacuum tube audio

    Sikle, sikle...
    Vis vedlegget 332620


    mvh
    lassemann
    vi får se til uken.. :p
    Da kom Schenker innom med to solide kartonger ;D Vis vedlegget 333199

    Vis vedlegget 333200

    Angivelig siste paret med Silver88, som er erstattet av Mono 120 - jeg liker bling :D
    Flotte forsterkere det der og så mye bling er det vel ikke ;-) Hvilke høyttalere skal de drive?
     

    MrSonus

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Sonus Faber

    Passe bling synes jeg, ser jo litt retro ut med rustfritt chassis. De driver et par Sonus Faber Auditor M som får ørlite hjelp av en REL R-218. Forløpig er denne ikke innkoblet og en Yamaha reciver er forforsterker. Etterhvert kommer det nok en Conrad Johnson el. på plass.
    Men det låter allerede flott, stikkordet er vel "musikalsk"
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Passe bling synes jeg, ser jo litt retro ut med rustfritt chassis. De driver et par Sonus Faber Auditor M som får ørlite hjelp av en REL R-218. Forløpig er denne ikke innkoblet og en Yamaha reciver er forforsterker. Etterhvert kommer det nok en Conrad Johnson el. på plass.
    Men det låter allerede flott, stikkordet er vel "musikalsk"
    Du har anskaffet deg noen praktforsterkere! Musikalitet og naturlig musikk gjengivelse er nok gode beskrivende ord om QS. Ikke vet jeg om du kjenner til merket fra før, men tro meg; disse forsterkerne vil bare vokse i tiden som kommer.

    mvh
    lassemann
     

    MrSonus

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Takker, begynner å vende meg til størrelsen :rolleyes:. Har hørt noen eldre M60 (4xEL34) hos en kamerat og de var fantastiske sammen med Apogee der. Har også hørt M60ene på mine gamle Sonus Faber Consertino, de våknet virkelig til liv! Ellers har jeg lest meg mye opp på nettet og plaget alltid hjelpsome Mr Sanders. Konseptet med rikelig effekt fra et enkelt par utgangsrør fra en velrenomert og uten tvil dyktig konstruktør OG produsent gjorde valget enkelt.
    Etterhvert blir det nok litt tube-rolling med et lite lager med både 12AX7 og KT88 rør. Driver rørene får stå i fred så lenge, forsterkerene kom faktisk med NOS GE12BH7A grey plate rør. ..men nå må jeg spille litt plater og kose meg i den svake duften av lunkne transformatorviklinger :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker, begynner å vende meg til størrelsen :rolleyes:. Har hørt noen eldre M60 (4xEL34) hos en kamerat og de var fantastiske sammen med Apogee der. Har også hørt M60ene på mine gamle Sonus Faber Consertino, de våknet virkelig til liv! Ellers har jeg lest meg mye opp på nettet og plaget alltid hjelpsome Mr Sanders. Konseptet med rikelig effekt fra et enkelt par utgangsrør fra en velrenomert og uten tvil dyktig konstruktør OG produsent gjorde valget enkelt.
    Etterhvert blir det nok litt tube-rolling med et lite lager med både 12AX7 og KT88 rør. Driver rørene får stå i fred så lenge, forsterkerene kom faktisk med NOS GE12BH7A grey plate rør. ..men nå må jeg spille litt plater og kose meg i den svake duften av lunkne transformatorviklinger :)
    Hvordan går det innspillingen av de nye QS blokkene? ;)

    mvh
    lassemann
     

    MrSonus

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Utmerket

    Takker, begynner å vende meg til størrelsen :rolleyes:. Har hørt noen eldre M60 (4xEL34) hos en kamerat og de var fantastiske sammen med Apogee der. Har også hørt M60ene på mine gamle Sonus Faber Consertino, de våknet virkelig til liv! Ellers har jeg lest meg mye opp på nettet og plaget alltid hjelpsome Mr Sanders. Konseptet med rikelig effekt fra et enkelt par utgangsrør fra en velrenomert og uten tvil dyktig konstruktør OG produsent gjorde valget enkelt.
    Etterhvert blir det nok litt tube-rolling med et lite lager med både 12AX7 og KT88 rør. Driver rørene får stå i fred så lenge, forsterkerene kom faktisk med NOS GE12BH7A grey plate rør. ..men nå må jeg spille litt plater og kose meg i den svake duften av lunkne transformatorviklinger :)
    Hvordan går det innspillingen av de nye QS blokkene? ;)

    mvh
    lassemann
    Heisann, det går aldeles utmerket! Låter veldig bra med KT150, dynamisk og kraftfult. KT88 fra Kina (Penta) og litt forskjellig NOS 12AX7 har vært prøvet, men blir fort litt for mye rør romantisk lyd. Nå er det NOS Tesla E833CC, GE12BH7 og KT150 som gjelder. Fantastisk "innsyn", veldig "sort bakgrunn", flotte detaljer i bass uten å bli tørr og både snert og klang i symbaler ol. Som en bonus er også mindre enn gode innspillinger helt greie å høre på. Så her går det som spådd - et produkt som bare vokser jo mer man hører.
    Neste trinn blir å bytte ut Jasmine LP2 med noe med mindre gain, kansje mekke meg en sånn til vinteren: Classic Vacuum Tube Phono Stage (MM / MC) – Tavish Design

    Harald
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Har hatt et par Quicksilver KT88 monoblokker stående noen år i påvente av inspirasjon. De ble i sin tid innkjøpt som et reparasjonsprosjekt. Nå er de endelig ferdige. Rørene som fulgte med, var av dårlig kvalitet, men etter bytte til gode nos smårør, og KT88 utgangsrør spiller de overraskende godt på Quadene. Mike Sanders kan sine ting.


    20170326_140232.jpg



    20170326_140316.jpg



    rør.jpg



    rør-1.jpg



    /Ruby:)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har et par KT88 monoblokker maken til dine. Lyder fabelaktig med gode KT88 rør, men utgangsrørene holder ikke så lenge. Må sikkert forny noen kondensatorer (har byttet en del). Hva måtte du bytte av komponenter i dine Rubyred?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Har et par KT88 monoblokker maken til dine. Lyder fabelaktig med gode KT88 rør, men utgangsrørene holder ikke så lenge. Må sikkert forny noen kondensatorer (har byttet en del). Hva måtte du bytte av komponenter i dine Rubyred?
    Har hatt noen sett Quicksilver KT88 monoblokker, men har aldri hatt problemer med holdbarheten til effektrørene. De forlanger nøye utmålte, og matchede rør (pga felles bias), og biasen må holdes under 110ma, da varer de i mange år.

    Disse var allerede oppgradert innvendig, så det ble kun byttet koblingkondensatorer, samt en stor elektrolytt i strømforsyningen. Den store sorte på bildene. Ellers er RCA/HT terminalene oppgradert til WBT. Nettbrønn har erstattet fast nettledning.


    /Ruby:)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt noen sett Quicksilver KT88 monoblokker, men har aldri hatt problemer med holdbarheten til effektrørene. De forlanger nøye utmålte, og matchede rør (pga felles bias), og biasen må holdes under 110ma, da varer de i mange år.

    Disse var allerede oppgradert innvendig, så det ble kun byttet koblingkondensatorer, samt en stor elektrolytt i strømforsyningen. Den store sorte på bildene. Ellers er RCA/HT terminalene oppgradert til WBT. Nettbrønn har erstattet fast nettledning.
    /Ruby:)
    EH sine KT88 hold ikke lenge, KT88 Winged C både lød godt og holdt rimeligt lenge, men er nok ikke til at oppdrive lenger. Jeg har også et par Mid-Mono med EL34, de matcher bedre til Ls35a kloner og Altec 604. Men på mine VOTT synes jeg Mid Mono mangler lidt sjel eller nærvær i forhold the de rørensrettede KT88 monoblokker. 300B monoblokker passer allikevel bedst til VOTTene hvis man ikke skal drive dem til ubehagelige lydtrykk.
     
    Sist redigert:

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    EH sine KT88 hold ikke lenge, KT88 Winged C både lød godt og holdt rimeligt lenge, men er nok ikke til at oppdrive lenger. Jeg har også et par Mid-Mono med EL34, de matcher bedre til Ls35a kloner og Altec 604. Men på mine VOTT synes jeg Mid Mono mangler lidt sjel eller nærvær i forhold the de rørensrettede KT88 monoblokker. 300B monoblokker passer allikevel bedst til VOTTene hvis man ikke skal drive dem til ubehagelige lydtrykk.
    Mye av problemene med holdbarhet, og levetid skyldes som jeg nevnte tidligere kvalitet, og matching av utgangstrør. Det få tenker på, er imidlertid kvalitet, og matching av de to 12FQ7 rørene. Hvis ikke de to triode sidene av splitterrøret er nøyaktig matchet, vil utgangsrørene drives skjevt, og etter en stund, vil det ene utgangsrøret overstyres, og ødelegges. Sikringen ryker, og begge utgangsrør må byttes. De fleste bytter da til nye KT88 utgangsrør, i tro på at det løser problemet.
    QS KT88 blokkene MÅ ha nøye matchede rør hele veien. Da blir de stabile over tid.

    I dag er det kun Quicksilver Audio, via Mike Sanders, som kan levere godt nok matchede 12FQ7. Av utgangsrør, er vi flere som har god erfaring med JJ/Tesla KT88. Lassemann har også god erfaring med Teslovac.


    /Ruby:)
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    I dag er det kun Quicksilver Audio, via Mike Sanders, som kan levere godt nok matchede 12FQ7. Av utgangsrør, er vi flere som har god erfaring med JJ/Tesla KT88. Lassemann har også god erfaring med Teslovac.
    /Ruby:)
    Jeg kjøpte mine driverrør hos Mike Sanders, måske burde jeg også kjøpe neste sett ensretterør og KT88 hos ham.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg kjøpte mine driverrør hos Mike Sanders, måske burde jeg også kjøpe neste sett ensretterør og KT88 hos ham.
    Har en fordel at jeg kan få testet mine rør helt nøyaktig via bekjente, som har AVO rørtester. Det er helt vesentlig, før rørene settes i KT88 blokkene. Vet at Audiomix her på sentralen tilbyr testing av rør på tilsvarende AVO rørtester. Ville tatt kontakt med ham. Tror han selger skikkelige rør, som ville passe QS KT88 blokkene.

    /Ruby:)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Den integrerte så spennende ut da. Finnes det forhandler her eller må det handles direkte?

    Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Den integrerte så spennende ut da. Finnes det forhandler her eller må det handles direkte?

    Morten
    Hei Morten!

    Kjenner ikke til om det er norsk forhandler. Tipper ikke dessverre, men Mike Sanders som er innehaver og konstruktør er ytterst hyggelig å snakke med. Ta kontakt via mail og du får et raskt svar..

    Mvh
    lassemann
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I dette 10-års jubileet for denne tråden....
    Har endelig klart å få Mike Sanders i tale mht å få oversendt et skjema fra ham i stedet for å sende forsterkeren over dammen.
    Problemet er at han spør om faxnummeret mitt!?! Det aner meg at Sanders er noe eldre enn meg... :D
    Da jeg spurte om han kunne sende det som vedlegg til mail så ble han stille igjen.

    Fins det noen fax-til-mail konverteringsapp eller noe sånt?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Til daglig drives mine Quad ESL2905 av ASR Emitter II Exlusive Batpak, men har fortsatt mitt sett med Quicksilver KT88 monoblokker. Av nysgjerrighet ble de koblet opp sammen med en Denafrips Athena preamp.
    En kombinasjon som spiller fantastisk. Ikke samme oppløsning, og holografi som ASR, men en litt varmere presentasjon, som er svært musikalsk. Imponerende hvor godt disse gamle rør blokkene står seg mot nyere forsterkere.
    Vil nevne at på 80 tallet mente konstruktøren Mike Sanders at Quad ESL 63 var en av verdens beste HT, men at det ikke fantes en forsterker i normal prisklasse, som var god nok til å drive de. Han begynte derfor å konstruere/selge Quicksilver 8417 monoblokker, som var en fantastisk kombo til Quad. Desverre gikk markedet tom for 8417 røret, og Mike modifiserte blokkene til å kunne bruke KT88/6550 effektrør. Det er denne versjonen jeg spiller på i dag.
    Husker mitt første sett ble kjøpt i 1992 for kr.9000,-.
    De har ikke typisk rørlyd, men strekker seg lengre i både diskant og bass. Spiller som en god transistor forsterker, parret med magien til en god rørforsterker.
    Satt inn et nytt sett quad utmålte Teslovak KT88 effektrør, men de to 12FQ7 rørene er av ymse kvalitet, så bestilte 4 nye 12FQ7 fra Mike. Tror det vil forbedre lyden et par hakk. Forhåpentligvis vil fokus, dybde, og holografi nærme seg ASR.

    20220903_205946.jpg


    /Ruby 🙂
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    @Rubyred har er gammelt sett kt88 og noen Mid mono. Mine mid mono spiller glimrende med el34 og kan huske at det var lit mer driv i kt88 i det gamle settet, men må nok renovere de gamle quicksilver idet ensretter og effekrørene holder ikke rett lenge, i hvert fald rør som er av nyere dato.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Dine QS KT88 monoblokker er vel verdt å oppgradere. Har aldri hatt problemer med levetid på effektrør. Vet imidlertid at de første settene med QS KT88 var tilpasset 220v, og ikke 230v. Det førte til at blokkene var svært ustabile, med stort forbruk av rør, og at de to store kondensatorene kunne faktisk eksplodere, noe som faktisk skjedde noen ggr. Løsningen er imidlertid enkel, da 230v tappingen er tejpet til strøm trafoen. Anodespenningen på KT88 rørene skal ligge på rundt 450v, av det jeg husker, Hvis den er høyere, er det 220v versjonen du har.

    /Ruby:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn