Quicksilver Audio's venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    kjartanb skrev:
    ssm skrev:
    Slutta å bytte hi-fi når jeg begynte med lowterhorn og qs hornmono...... 8)

    benytter mcintosh pre c 220 , låter meget godt , jeg lar qs ene stå , og prøver en bedre preamp utover.... 8)

    Mvh Espen
    Hei Esben, jeg kan godt forestille mig at Lowtherene lyder godt med horn mono, hörte dem i sin tid med Karlinns gamle 8417 monoblokke. Benytter du stadig dx2 enhederne og .. har du byttet farve paa Mau IV ;) ?
    mvh
    Kjartan
    Hei , rett og slett den beste komboen jeg har hatt , det spiller flott med rommet , liksom ikke giddet å styre noe mer med det.

    Fargen er still going strong......det er lyden jeg er ute etter , nå har jeg snart hatt disse høyttalerne ett år , fortsatt med dx2 elementene , jeg byttet fra ag/ og an E ht og over på disse , rett og slett en hinsides forbedring i mitt rom.

    Kommer til å forsøke annen preamp etterhvert , da lenger opp i mc hiearkiet.

    rett og slett en god match og DØNN tyst......så tyst at det hender jeg glemmer å skru av blokkene :D

    Mvh Espen
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    kjartanb skrev:
    Jeg er nu den lykkelige eier av et par Quicksilver KT88 Monoblokker 8)
    ...
    Allerede etter förste lytterunde har jeg bestemt mig ikke at sælge mine ProAc D28. Meget lovende match mellem QS KT88 og ProAc D28 ;D ;D. .....
    Er nød til at trække til bage dette med at jeg ikke kommer til at sælge ProAc D28. Jeg fikk mulighed for at köbe et sæt 604 8g og kunne ikke lade være 8)
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Indlægget er selvfølgeligt Quicksilver relevant :) idet jeg kontaktede M. Sanders og han anbefalte faktisk Mini Mite til Altec 604-8G. Det havde han brugt selv på sine 604-8G.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Quicksilver funger bemerkelseverdig godt på mye HT-utstyr.. Har hørt MiniMite drive Quad 2905 på en overbevisende måte "nesten" til oppbrytning ::)

    Mine egne MidMono har i det siste spillet på noen små minimonitorer: Dynaudio Audiense 52 på en megeet overbevisende måte ;D Mellomtoneprestesjoner redder det meste er min påstand ;)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Satte opp blokkene i kveld etter lang hvile ::)

    Vel, blokkene går definitivt IKKE ut av stua.. Vakkert! Kall meg gjerne vinglepetter, men jeg er en person av et par verdener.. Quicksilver Mid Mono med NOS Mullard EL 34 låter hinsides godt ;)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    noen som har prøvet kt77 i QS forsterkerne? f.eks. mid mono?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    er på grensen å bestille mine 3 par av QS monoblokke
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    noen som har prøvet kt77 i QS forsterkerne? f.eks. mid mono?
    Bestill QS mid-mono og prøv kt77 i dem. Du ved de fungerer godt med EL34 og KT88.
    Hvis de er super gode ikke fortæl mig, fordi så ender jeg opp med mit 2. sæt QS monoblokke :)
    Kjartan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    noen som har prøvet kt77 i QS forsterkerne? f.eks. mid mono?
    Har vel prøvet det meste i Mid Mono, men KT 77 har jeg ennå ikke prøvd. Må jammen ta selvkritikk for det ::)

    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    så er et par mid mono bestillt med kt88, så skal kt77 også bestilles
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    så er et par mid mono bestillt med kt88, så skal kt77 også bestilles
    Da må jeg sannelig få gratulere Karlinn :) Har stor tro på den nye Mid Mono. Større strømforskyning virker også lovende med 40w i 50% triodedrift.. ;)

    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    takker lasse
    er spent at høre dem, bestillte også disse kt77 rørene, litt kjapp på musen knappen disse dagene og put i kurv knappene :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    takker lasse
    er spent at høre dem, bestillte også disse kt77 rørene, litt kjapp på musen knappen disse dagene og put i kurv knappene :)
    Er nye Mid Mono langt unna? Blir spennede å høre din mening opp mot de gamle 8417 ;) Men regn med lang innspillingstid, minst 200 timer.. :)

    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    lassemann skrev:
    Karlinn skrev:
    takker lasse
    er spent at høre dem, bestillte også disse kt77 rørene, litt kjapp på musen knappen disse dagene og put i kurv knappene :)
    Er nye Mid Mono langt unna? Blir spennede å høre din mening opp mot de gamle 8417 ;) Men regn med lang innspillingstid, minst 200 timer.. :)

    mvh
    lassemann
    håper den kommer i neste uke
    Har hørt den hos en venn i Danmark, det blir spennende å se hvordan den blir i mitt setup.
    det blir mye nytt hos meg neste ukene, platevasker, midmono, nye plinth for garrard og basser til proac 1sc :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En kompis kom innom med 2 x 8417 forsterkere.
    Et rør var hakket hull i, men ellers ok.
    Begge måler noe over 60W i 8 ohm.
    -1dB ved ved 15Hz og 30kHz.
    Brum og annet ved kortsluttet inngang: 2mVrms.

    Spørsmål:
    Det står 220V på den. Selv det ser ut til å være i overkant. Noen som vet om de er laget for relativt lav nettspenning?
    Fryktelig gammeldagse HT terminaler. Til å leve med eller kan byttes.
    RCA ingangen er av en grov type som ikke passer til standard RCA.

    Har andre 8417 eiere observert tilsvarende?

    Det fulgte med en historie på kjøpet:
    Eier før forrige eier var Martin Sanders (Martin Logan).
     
    Sist redigert:

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    En kompis kom innom med 2 x 8417 forsterkere.
    Et rør var hakket hull i, men ellers ok.
    Begge måler noe over 60W i 8 ohm.
    -1dB ved ved 15Hz og 30kHz.
    Brum og annet ved kortsluttet inngang: 2mVrms.

    Spørsmål:
    Det står 220V på den. Selv det ser ut til å være i overkant. Noen som vet om de er leget for relativt lav nettspenning?
    Fryktelig gammeldagse HT terminaler. Til å leve med eller kan byttes.
    RCA ingangen er av en grov type som ikke passer til standard RCA.

    Har andre 8417 eiere observert tilsvarende?

    Det fulgte med en historie på kjøpet:
    Eier før forrige eier var Martin Sanders (Martin Logan).
    Hvis vi ser utenfor Norge så var 220V ganske utbredd 1 fase nettspenning tidligere i Europa, ofte med 380V 3fase inn i fordelings-tavle, den er så blitt forhøyet til 400V 3f fleste steder, 380/sqrt(3)=220.
    Skrue ht terminalene var på de eldre QS forsterkerne, begge mine 8417 har disse, har et par helt original og et par som er bygget om til kt88 som ikke lyder så godt som 8417
    RCA på begge mine passer til normal rca.
    Jeg synes den historie med ML være tvilsom da det er en 220V versjon du har, men det kan godt være at han har hatt samsvarende, der var mange i bransjen som brukte disse forsterkere, på den tidspunkt var de også svert gode forsterkere, de var åpen, dynamiske og med god basse, med midrange nesten samsvarende med en god 300B forsterker. Men de er ikke de mest transparent lydende forsterkere. De nye midmono er mye mer transparent.
    Mike kommer fra Magneplanar, i ca 80 tallet og den 8417 er inspirert av Bogen forsterkeren har jeg hørt.
    Han lavede aldri tegning for 8417 men det finnes litt på nettet hvor andre har prøvet å tegne den opp, eneste problemet er at der finnes forskjellige variasjoner da han endrede forsterkeren underveis på sin tidspunkt. Hvis du har noe spørsmål så ville jeg ringe til ham, han er ganske ærlig og hjelpsom.

    Hvis du kopler dem opp med f.eks. quad 63 eller gamle kef 105 så hører du hvorfor de er så mye omtalt.
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nå V&V, eks Karlinn, hva er ditt inntrykk så langt av nye Mid Mono etterhvert som innspilling skjer? Og er det disse som skal benyttes på lørdag i kaffebrænneriet? ;)


    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hei, der har vært så mye nytt og har også hatt travelt så jeg har kanskje ikke helt grunnlag til å uttale meg mye om dem, men har tenkt meg å ta dem med på kaffebrenneri i morgen
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har flyttet i nye leilighet og har ikke akkurat fundet akkustiken der samt der har vert mere nytt i anlegget, men håper å få mer tid til å lytte og få tingene på plass hos meg.
    Her er bilde av anlegget på kaffebrenneriet tatt med telefonen.
    IMG_0117.jpg


    Synes ellers de funkerte helt ok på altec'ene med tesla el34
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Noen her prøvet mc trafoen fra QS?
    en på vei i posten fra en ven i DK
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Nå V&V, eks Karlinn, hva er ditt inntrykk så langt av nye Mid Mono etterhvert som innspilling skjer? Og er det disse som skal benyttes på lørdag i kaffebrænneriet? ;)


    mvh
    lassemann
    Sliter veldig med akustikken i nye leilighet, synes det er vanskeligt å danne meg god oversikt over de nye mid mono, men de virker på meg som mer transparent og med bedre høyfrekvens respons enn 8417 forsterkeren. Skal få litt hjelp fra flinke gutter snart med oppstilling av ht i en vanskelig leilighet. Trafoen fra QS virker til å vere veldig klar i lyden noe jeg bruker den med mm 12AX7 riaa, men vet ikke med bassen. Den kan også vere på grunn av ht oppstilling. Kan tilføye at jeg har aldrig prøvet en trafo stepup som jeg har vert helt tilfreds med. Den QS stepup virker til å vere mer gjennomsiktig enn andre jeg har prøvet. Kommer med mer beskrivelse noe jeg har fått det til med oppstillingen.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, synd med vanskelig akustikk da :(

    QS fortjener de beste forhold.. :) Kan si at her hos meg stortrives de.. Jeg har full bånnbredde føles det som. Bra dypbass og oppløsning i diskant om nytes i stor grad.. Mellomtonen er organisk og musikalsk.. (som QS skal være ;)).. Dette får du til tenker jeg etterhvert.. Hvordan gjorde blokkene seg på på kaffebrenneriet?

    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    det var ok på brenneriet, men det kan være at jeg må se på en annen høyttalere løsning i min stue, er ellers sortsett forelsket i mine ProAc 1SC
    Men med så høy loft høyde og u-reguler stue så er kanskje andre prinsipper bedre egnet.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Trafoen fra QS virker til å vere veldig klar i lyden noe jeg bruker den med mm 12AX7 riaa, men vet ikke med bassen. Den kan også vere på grunn av ht oppstilling. Kan tilføye at jeg har aldrig prøvet en trafo stepup som jeg har vert helt tilfreds med. Den QS stepup virker til å vere mer gjennomsiktig enn andre jeg har prøvet. Kommer med mer beskrivelse noe jeg har fått det til med oppstillingen.[/QUOTE]

    Jeg har en liten mistanke om at Mike Sanders benytter Lundahl trafo i sin setup. Den har den samme forsterkningen iaf: 13 og 26ggr. Jeg benytter også Lundahl i min riaa. I forhold til dette med bass er det jo veldig viktig med riktig impedansberegning. Tenker da spesielt om du benytter den mot MM-riaa med 47Kohm som inn standard. Kjenner man spoleimpedansen til PU er det enkelt å regne ut hvilken motstandsverdi som bør settes inn mellom stepup og riaa..

    mvh
    lassemann
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nu er mine gamle Quicksilver kt88 kommet inn i varmen igjen :)
    Har i noe tid brukt LD91 SE300B monoblokker på mine Altec 604. Nu manglede jeg små høyttalere til anlegg nr 2 og har bygget LS3/5A kloner, Mini Monotors fra Falcon Acoustics. Mini Monitorene lyder pragtfuldt med Quicksilver og 6L6GC. Her kan hverken LD91 eller Hypex ncore konkurrere. LD91 med sine 8w spillede fint men de gamle P-P blokkene lyder bedre.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nu er mine gamle Quicksilver kt88 kommet inn i varmen igjen :)
    Har i noe tid brukt LD91 SE300B monoblokker på mine Altec 604. Nu manglede jeg små høyttalere til anlegg nr 2 og har bygget LS3/5A kloner, Mini Monotors fra Falcon Acoustics. Mini Monitorene lyder pragtfuldt med Quicksilver og 6L6GC. Her kan hverken LD91 eller Hypex ncore konkurrere. LD91 med sine 8w spillede fint men de gamle P-P blokkene lyder bedre.
    Godt med litt liv i tråden igjen.. Det er nok ikke så mange av oss, så derfor så stille her. De gamle KT 88 blokkene er fin fine saker og såpass kraftige at de kan drive et stort spekter av høyttalere. Morsomt å lese at de driver LS3/5A såpass godt. Var ikke klar over at du kunne benytte 6L6GC i de gamle versjonene. Morsomt :) Legg ut noen bilder, hadde vært fint!

    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Nå... skal igang med noe på hifi fronten, starter med å bytte rør i mid mono, hva skal jeg se etter? :)
    Har kun gamle rør rester her, ikke noe der holder
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Bedre sent enn aldri :) Jo, det stemmer med disse røra. De spiller flott i Mid Mono om man ikke trenger så mye effekt. Særdeles billige er de jo også kjøpt direkte fra Kina.

    Mvh
    Lassemann
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Regn med Mike Sanders som god støtte om du lurer på noe. Fikk hjelp selv om jeg hadde kjøpt brukt.
    Dønn solide produkter - mye tenking og prøving for å optimalisere lydkvaliteten fra Sanders.
    Stor eieglede i slike produkter! ??????
     

    MrSonus

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Takker :) Han har allerede vært meget hjelpsom, legger inn noen bilder etterhvert når pakkene kommer i hus - gleder meg som et lite barn!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn