QuantumDSP , RME og App

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TheCurious

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2023
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Da er jeg kommet så langt på programmet jeg har drevet med det siste året at jeg hadde lyst til å lufte det litt her. Og må jo bare få sakt det, at hadde ikke vært for en veldig tolmodig Frue i huset så hadde jeg eg vel ikke vært i nærheten av der jeg er nå 😅

Litt om QuantumDSP

Funker med RME lydkort som støtter TotalmixFX
    ( Fireface UFX )
    ( Fireface UCX )
    Osv

Målet er at det skal være enkelt å bruke, sett det opp la det gå, og minimere alle sjanser for å måtte bruke en pc skjerm "sett and forget" 😂. Samt å kunne styre og se det som jeg anser som viktigst når jeg hører musikk, som er Volum , velge inngang, velge filter og kunne veksle mellom convolver og ROON

Ikke minst at Windows pc er OFFLINE! Men tilgjengelig på Local Lan ( For å slippe alle de irriterende / deprimerende oppdateringene ) som innimellom/ ganske ofte lager krøll på maskineriet

Så langt så har det støtte for :
    Audiolense convolver,
    HangLoose Convolver og
    ROON Bridge

Volume

Det er programmet inn Volum justering med fjernkontroll, Denne har også Volume Modes, som er To Moduser :

1 - Som heter Serious Minded . ( Denne er for oss som har anlegg som kan spille over det @ArneM kaller #Reiseradio nivå, som for meg er ufattelig høyt ) 😂 Det vill si at når volumet er på -20db så må en klikke på volume knappen for å skru opp lyden, holde den inne har ingen effekt. Utsatt når volume skal skrues ned.

2 - som heter Ludicurious
    Vanlig volumstyring ( du kan klikke og holde inne knappen for å justere volume opp og ned

Denne modusen kan en enkelt svitsje mellom på fjernkontrollen.
    PXL_20260717_160636250.jpg

Input

Det er mulighet for å velge mellom 8 innganger (snapshots)
    Disse kan navngis rett på Touchscreen og navnene dukker opp i mobilappen.
    PXL_20260717_154014366.jpg

Filter

Ved bruk av HangLoose Convolver så kan en velge mellom 6 ulike filter
    (Ikke tilgjengelig ved bruk av Audiolense convolver da de ikke har støtte for dette )
    PXL_20260717_154003680.jpg

UI

På skjermen så kan en velge å ha ikoner for inngang, filter, visuelle effekter.
    Du kan velge å bytte nett på Windows PCen, er dette satt opp fra før av så vill den også vise hvilket nett du er tilkoblet til og hva IP adressen er ( IP trengs får at appen skal få kontakt med systemet)

PXL_20260717_155541010.jpg

Funksjonalitet

Windows og pi er satt til å altid være på, automatisk på ved strømbrudd. Men en kan skru skjermen av og da ved ( omkobling av bryteren til RME ) så skrur den av lydkortet, og på igjen når skjermen går på .

Windows pcen kan bli satt opp for å brukes remotely, så du kan logge deg inn på maskinen med en annen pc, nettbrett og mobil ( dette er windows sitt ) men blir det kortet satt opp så er det også bare en gang 😀

Siden jeg er i test fasen så har jeg bare laget et " midlertidig kabinettet, med noe jeg så som fikk altfor god plass 😂 men også mulighet for eksperimentering videre.

PXL_20260717_112629629.jpg

Når en er i appen, og vill hoppe over til en annen app for eksempel om du har koblet til et "connectpunkt / streamer " til RME så kan du velge den appen du bruker fks

Screenshot_20260717-133521.png
    Screenshot_20260717-133531.png

Da åpner den appen og du vill få en skjult notifikasjon i toppen, som synes når du Swipe nedover

Screenshot_20260717-133510.png

Trykker du på den, så hopper du tilbake i QuantumDSP Appen.

Ser bildene er litt uklare, ikke lett når det er sol nesten hele døgnet 😂

Det er også lagt inn en "experimental movie funksjon " denne endrer samplerate og buffer size så det ikke blir lagg på film.
    MEN ! Det må legges inn som en del av "installasjonen " på Windows siden.

TheCurious

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2023
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Ja det skal kunne gå. Men kansje ikke helt slik som du tenker med "kanal til audiolense convolver" .
    Det som er meningen er at en skal ikke være avhengig av å "se / bruke " pc i det hele tatt.

Så audiolense convolver må settes til en "inngang/kanal " og den er fast. Da gjør du ikke mer med den.

Så blir det routed i TotalmixFX istedenfor. Og da kan du kalle inngangene hva du vill.
    Dette blir lagret i snapshot. I TotalmixFX.

Jeg bruker selv HangLoose Convolver. Og det må gjøres på samme måte der. 😀

I windows installasjonsfilen, så velger en hvilken convolver en bruker. Da ville den bli startet og avsluttet automatisk når den ser at lydkortet er av eller på

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    7.073
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg lager ikke for motu spesielt siden det virker med alle lydkort og man kan til og med bruke flere samtidig for å koble de sammen om det er behov for det.

Forrige versjon var dog svært inkludert som ren motu styring men måtte skrote den da utviklingpotensialet var dødt, biblioteker som ble usupportert så siste versjon jeg vedlikeholdt var vel pre corona tid.

Moderne biblioteker gir uansett uante nye muligheter enkelt som ville tatt svært lang tid å lage før ML optmaliserte biblioteker ble enkle å bruke da spesielt mot GPU.

Siden svakheten for oss normalt ikke er lydkortet så er det å lage en DAW som er optimalisert for vårt bruk mer interessant siden da kan man legge feks inn convolver direkte inn uten å tenke på å koble til løsninger som egentlig kan implementeres mer sømløst i en daw og la "hjulet" styre daw fremfor tjenester. Vårt behov er ekstremt enkelt i forhold til musikkproduksjon og det er ikke mye som skal til for å sette ting sammen når en har allerede en rasperry pi eller mac til å styre hjulet for å unngå integrasjonen med windows. Det samme gjelder for REW - den har et API som er godt og man kan hente ut ekstremt med data og sette prober i det. Sammen med en lokal ML motor så kan en ikke bare teste en løsning men milliarder av dem i sekundet i GPU.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn