QuantumDSP , RME og App

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TheCurious

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2023
    Antall liker
    172
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Da er jeg kommet så langt på programmet jeg har drevet med det siste året at jeg hadde lyst til å lufte det litt her. Og må jo bare få sakt det, at hadde ikke vært for en veldig tolmodig Frue i huset så hadde jeg eg vel ikke vært i nærheten av der jeg er nå 😅

Litt om QuantumDSP

Funker med RME lydkort som støtter TotalmixFX
    ( Fireface UFX )
    ( Fireface UCX )
    Osv

Målet er at det skal være enkelt å bruke, sett det opp la det gå, og minimere alle sjanser for å måtte bruke en pc skjerm "sett and forget" 😂. Samt å kunne styre og se det som jeg anser som viktigst når jeg hører musikk, som er Volum , velge inngang, velge filter og kunne veksle mellom convolver og ROON

Ikke minst at Windows pc er OFFLINE! Men tilgjengelig på Local Lan ( For å slippe alle de irriterende / deprimerende oppdateringene ) som innimellom/ ganske ofte lager krøll på maskineriet

Så langt så har det støtte for :
    Audiolense convolver,
    HangLoose Convolver og
    ROON Bridge

Volume

Det er programmet inn Volum justering med fjernkontroll, Denne har også Volume Modes, som er To Moduser :

1 - Som heter Serious Minded . ( Denne er for oss som har anlegg som kan spille over det @ArneM kaller #Reiseradio nivå, som for meg er ufattelig høyt ) 😂 Det vill si at når volumet er på -20db så må en klikke på volume knappen for å skru opp lyden, holde den inne har ingen effekt. Utsatt når volume skal skrues ned.

2 - som heter Ludicurious
    Vanlig volumstyring ( du kan klikke og holde inne knappen for å justere volume opp og ned

Denne modusen kan en enkelt svitsje mellom på fjernkontrollen.
    PXL_20260717_160636250.jpg

Input

Det er mulighet for å velge mellom 8 innganger (snapshots)
    Disse kan navngis rett på Touchscreen og navnene dukker opp i mobilappen.
    PXL_20260717_154014366.jpg

Filter

Ved bruk av HangLoose Convolver så kan en velge mellom 6 ulike filter
    (Ikke tilgjengelig ved bruk av Audiolense convolver da de ikke har støtte for dette )
    PXL_20260717_154003680.jpg

UI

På skjermen så kan en velge å ha ikoner for inngang, filter, visuelle effekter.
    Du kan velge å bytte nett på Windows PCen, er dette satt opp fra før av så vill den også vise hvilket nett du er tilkoblet til og hva IP adressen er ( IP trengs får at appen skal få kontakt med systemet)

PXL_20260717_155541010.jpg

Funksjonalitet

Windows og pi er satt til å altid være på, automatisk på ved strømbrudd. Men en kan skru skjermen av og da ved ( omkobling av bryteren til RME ) så skrur den av lydkortet, og på igjen når skjermen går på .

Windows pcen kan bli satt opp for å brukes remotely, så du kan logge deg inn på maskinen med en annen pc, nettbrett og mobil ( dette er windows sitt ) men blir det kortet satt opp så er det også bare en gang 😀

Siden jeg er i test fasen så har jeg bare laget et " midlertidig kabinettet, med noe jeg så som fikk altfor god plass 😂 men også mulighet for eksperimentering videre.

PXL_20260717_112629629.jpg

Når en er i appen, og vill hoppe over til en annen app for eksempel om du har koblet til et "connectpunkt / streamer " til RME så kan du velge den appen du bruker fks

Screenshot_20260717-133521.png
    Screenshot_20260717-133531.png

Da åpner den appen og du vill få en skjult notifikasjon i toppen, som synes når du Swipe nedover

Screenshot_20260717-133510.png

Trykker du på den, så hopper du tilbake i QuantumDSP Appen.

Ser bildene er litt uklare, ikke lett når det er sol nesten hele døgnet 😂

Det er også lagt inn en "experimental movie funksjon " denne endrer samplerate og buffer size så det ikke blir lagg på film.
    MEN ! Det må legges inn som en del av "installasjonen " på Windows siden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn