Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Noen som kan svare på om Qobuz har en lignende desktop app som TIDAL? Kjører TIDAL fra pc via usb til dac for å få mqa, og antar Qobuz krever noe lignende for å spille av Hi-Res. Mvh Jarl
    Ja :)

     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hei. Noen som kan svare på om Qobuz har en lignende desktop app som TIDAL? Kjører TIDAL fra pc via usb til dac for å få mqa, og antar Qobuz krever noe lignende for å spille av Hi-Res. Mvh Jarl
    Ja du kan laste ned qobuz for windows fra qobuz.com.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå som jeg har både Qobuz og Tidal så har det vært mulig å gjøre noen interessante MQA vs ekte hires sammenligninger. Dette er spesielt interessant der det er snakk om nye releaser slik at man kan anta at det ikke er snakk om forskjellige utgaver og at den prinsipielle forskjellen hovedsaklig er MQA-prosessen (og evt medfølgende "juksemastring") vs hires. I tillegg må den påståtte samplingsfrekvensen være lik slik at DACen jobber under lik forutsetning.

    Albumet "Nameless" med Dominique Fils-Aimé er et slikt eksempel som har gitt meg noen foreløpige ikke-vitenskapelige og rent subjektive konklusjoner som samsvarer med følelsen jeg har hatt tidligere etter frittstående lytting på MQA uten noe å sammenligne med.

    Jeg synes dette er interessant.
    Dominique Fils-Aimé "Nameless", og særlig sporet "Birds" er et album/spor med usedvanlig god lyd som jeg kjenner godt.

    Kan du være snill å beskrive hva du hører ved sammenligningen du har gjort? @marsboer
    Det tror jeg flere medlemmer kunne finne nyttig /interessant. Særlig når erfaringer er knyttet til ett bestemt album som folk kan finne igjen hos seg sjøl.

    Fint om du kan si noe mer enn at det ene er bedre enn det andre.
    Det er stort sett det tilbakemeldingene her sier, bortsett fra noen få som nevner mindre hardhet, bedre dynamikk og at det virker som lydbilde gjengis større, - i favør Qobuz.

    Jeg har i dag Tidal. Jeg har en Lumin D2, og får således full utnyttelse av MQA ettersom Streamer/ DAC pakker ut MQA i sin helhet.
    Erfaring med dette, er at noe låter bedre med MQA, og andre ting ikke gjør det. Altså ikke slik at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre, og jeg har funnet eksempler på begge deler på ulike låter /album.

    Jeg har såvidt hørt Qobuz for snart ett år sida hos en som hadde konto betalt via utlandet. I sammenligning mellom QogT på noen få spor synes jeg at Q låt noe mer "avslappet" og vokal mer naturlig med mer kjøtt på benet. Den gang var det ikke aktuelt ettersom norsk abonnement ikke var tilgjengelig så det ble ikke undersøkt mer i materien.
    Jeg avventer nok en stund, og ser an hvor dette bærer før jeg evt. bytter.
    Vinyl er hovedkilde hos meg, og jeg bruker streaming mye til å finne ny musikk, og undersøke ting jeg ikke kjenner.
    Hvis Qobuz har dårligere tilgang på utgivelser, (som det meldes om), og forskjelli i lydkvalitet er minimal vil økt tilgang antagelig bety mest for meg.
    Utfra denne argumentasjonen burde jeg kanskje velge Spotify, men det låter ganske enkelt FOR dårlig.
    Sitter altså litt på gjerdet. 🤔😊
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Qobuz har app for Windows og macOS i det minste (samt Android og iOS).
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Har nettopp lastet ned 64-bit versjonen fra Qobuz. Ligner litt på Tidal mtp på interface mtp valg av utgang. For å få Hi-Res måtte jeg velge wasapi exclusive mode - da dukket godsakene opp. Fikk sammenlignet litt med Tidal Masters ved å spille Donald Fagen, og jaggu var det i mine gamle ører en liten forskjell (som for meg særlig) bestod i en mye bedre tonalitet i bassspellinga - hørte fingerspillet på en mer autentisk måte.
    En annen erfaring jeg gjør meg etter noen timers lytting er at Qobuz er stabilt - det bare funker (hittil...) i motsetning til Tidal der jeg opplever til stadighet at jeg må restarte en låt når det er snakk om mqa. Moro!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Utvalget av nyere nordisk musikk er større på Tidal enn Qobuz.
    Jeg er redd Tidal faller bort hvis / når Spotfy blir mer tilgjengelig i CD-kvalitet pga utvalget deres er ennå større.

    Jeg prøvde å finne Willie Dixon - Save my child, men denne sangen finnes ikke hos Tidal eller Qobuz, kun hos Spotify. Dette fordi Ginger Ale Afternoon soundtrack (1989) mangler hos begge.
    Dette vil trolig utgjevne seg nå som Qobuz blir tilgjengelig i de nordiske markedene. Sammen med annen musikk som er populær utenfor markedet Qobuz til nå har opperert. F.eks. alle som har vært innom Prime har fått sin dose med bollywood o_O Og når det sies, er ikke Franksmenn kjent for sin interesse i Jazz?

    Pga familie abonnement på Spotify har jeg landet at vi avventer til vi ser hva Spotify tilbyr. Med to ungdommer hardkodet til plattformen blir det bråk om den forsvinner.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Førsteinntrykket er at jeg synes jeg kan spille høyere uten 'stress'… gleder meg til å lytte mer!

    Soundiiz funker bra hvis man bare har spillelister, men koster penger hvis man skal overføre lagrede album må man ut med en femtilapp (og huske å melde seg av det månedlige abonnementet!!).
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever det som at en slags hardhet er borte med Qobuz, i tillegg til mye bedre dynamikk på mange album der Tidal oppleves mye «flatere» Dette gjelder vanlig 44,1/16








    20210415_103523.jpg



    Samme opplevelse Testet Qobuz Hi-Res igår og ble sittende hele kvelden...dykket ned i masse ny musikk og titler :geek: morro...
    Streaming via Auralic gikk som en drøm...helt dønn stabilt. Men jeg merket meg at noen titler som var merket Hires og 24 bit kun spilte av i 16 bit 44,1...blant annet spillelisten "Best of 192 kHz", der var det ikke alle sangene som ifølge min streamer spilte av riktig.....litt usikker på hvorfor og har andre registrert det samme?

    På noen av sangene i 24 bit og 192 KHz var det vanvittig bra lyd....utrolig luftig, masse detaljer, bedre dynamikk og mindre hardhet....antagelig fordi det ikke er komprimert og pakket ut igjen slik det gjøres med MQA...
    Gammel Simon & Garfunkel i 192 og 24 bit låt simpelthen fantastisk...merket meg også bitrate på over 5 mbps på denne.
    Samme med Roger Waters og Amused to Death som som spilte så luftig at jeg opplevde at lyden noen ganger kom fra alle kanter av stua mi.

    Nå er det ikke alt som automatisk låter bedre med høyere bitrate, men hvis original master er bra så er det helt tydelig at Hi-res låter bedre enn 44,1 og 16 bit slik jeg opplever det.

    Om jeg bytter fra Tidal MQA til Qubuz gjenstår å se, kommer litt an på utvalget og Tidal ligger vel litt foran her.
    Men foreløpig synes jeg Qubuz ligger et lite hestehode foran på lydkvalitet:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tidal prosesserer vel alt sitt materiale gjennom noe dolby voodoo?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Har kjøpt min første Hi-res fra Qobuz, The Steven Wison Remix Yes.
    Fungerer fint i Qobuz appen. Men er kjemisk borte i Roon - Qobuz.

    Er der noen som har erfaring her?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg synes dette er interessant.
    Dominique Fils-Aimé "Nameless", og særlig sporet "Birds" er et album/spor med usedvanlig god lyd som jeg kjenner godt.

    Kan du være snill å beskrive hva du hører ved sammenligningen du har gjort? @marsboer
    Det tror jeg flere medlemmer kunne finne nyttig /interessant. Særlig når erfaringer er knyttet til ett bestemt album som folk kan finne igjen hos seg sjøl.

    Fint om du kan si noe mer enn at det ene er bedre enn det andre.
    Det er stort sett det tilbakemeldingene her sier, bortsett fra noen få som nevner mindre hardhet, bedre dynamikk og at det virker som lydbilde gjengis større, - i favør Qobuz.
    Jeg hadde ikke lyst til å beskrive hva jeg mener å oppleve fordi jeg føler dette fort kan danne en bias for den som leser det, men siden du spør pent og med alle mulige forbehold så er min opplevelse etter direkte sammenligning med akkurat "Nameless" at jeg opplever MQA-versjonen som litt hardere i lyden, kanskje ørlite grann mer stresset, dog marginalt. I praksis føles det som om grunntoneområdet er litt slankere med litt "tynnere" lyd som resultat, men uten at jeg egentlig kan si at jeg føler nivåene eller tonaliteten er særlig annerledes, noe som leder meg til å tro at, dersom det er reellt, dreier seg mer om noe som skjer lengre opp i frekvens. Dette er noe jeg mener å ha opplevd med MQA hele veien, og det er egentlig i samme gata som annen lossy komprimert musikk, men ikke like utpreget. Dog har det vært svært vanskelig å finne noe å sammenligne direkte med.

    Jeg synes forskjellene gir seg mest utslag i holografien. Native hires-versjonen på Qobuz fremstår med mer realistisk kropp og låter rett og slett mer naturlig og finkornet (dvs mindre stresset). MQA-versjonen har like god holografi med tanke på dybde og bredde, men elementene fremstår flatere og noe mer i retning pappfigur fremfor tredimensjonale objekter.

    For ordens skyld så hører ikke jeg en pøkk forskjell på to 16 bit 44.1 kHz releaser av samme album mellom Tidal og Qobuz, så jeg deler ikke opplevelsen av at det er en grunnleggende forskjell i lydkvalitet på de to tjenestene utover MQA/hires biten, avspilt via Roon vel og merke.


    Jeg har også sjekket ut dette på mer objektivt vis, uten at jeg har trukket noen sterke konklusjoner basert på dette:

    Låta ble valgt som en vennlig gest til deg @bluesbreaker 🍻


     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Highrez filer mot 16 bit, eller likt mot likt?
    Sjekket litt nærmere i dag. qoubuz vs tidal, begge 44.1 (16bit på qobuz) Da er tidal to db høyere i gain en qobuz, men likevel oppleves sistnevnte mer dynamisk, mer pondus og mindre hard i tonen. Liker dette her.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Sjekket litt nærmere i dag. qoubuz vs tidal, begge 44.1 (16bit på qobuz) Da er tidal to db høyere i gain en qobuz, men likevel oppleves sistnevnte mer dynamisk, mer pondus og mindre hard i tonen. Liker dette her.
    Dersom det er ulik gain er det forskjellige mastringer og de kan ikke sammenlignes likt mot likt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I dette tilfellet så finnes det kun en utgave...
    I hvert fall i følge artisten bak musikken.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Har kjøpt min første Hi-res fra Qobuz, The Steven Wison Remix Yes.
    Fungerer fint i Qobuz appen. Men er kjemisk borte i Roon - Qobuz.

    Er der noen som har erfaring her?
    Har du lagt filene i mappen der Roon leser filer fra?
    Eller laget peker til mappen der de ligger - du setter opp pekere til mapper i Settings - Storage
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.444
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har du lagt filene i mappen der Roon leser filer fra?
    Eller laget peker til mappen der de ligger - du setter opp pekere til mapper i Settings - Storage
    Selvfølgelig😀 samme problemet her. Jeg må legge inn albumene på nas server i Synology nas min. Takk for tips🤓
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg merket meg at noen titler som var merket Hires og 24 bit kun spilte av i 16 bit 44,1...blant annet spillelisten "Best of 192 kHz", der var det ikke alle sangene som ifølge min streamer spilte av riktig.....litt usikker på hvorfor og har andre registrert det samme?
    Jeg opplevde det samme første kvelden med Qobuz. Dagen etter oppdaterte jeg OS på ipademn, og det fungerte fint etterpå. Vet ikke helt om det var årsaken. Sendte også e-post til Qobuz, men tror ikke de var inne på kontoen for å se på saken.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Ja, mener det.
    Samme plass som mine rippede plater og Hi-res fra HD tracks.
    Har du restartet roon core etter at du la inn filene? (Da leser den Storage på nytt)
    Eventuelt kan du også Rescan i Settings - Storage
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Takk
    Nei, jeg har ikke restartet Nucleus+, bare appen. Prøvd flere ganger tvunget skanning i går uten at det hjalp. Skal prøve en restart :) 🙏🙏
    Takk
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Spent på om det fungerer. Rescan burde virket hvis dette var problemet.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Jeg opplevde det samme første kvelden med Qobuz. Dagen etter oppdaterte jeg OS på ipademn, og det fungerte fint etterpå. Vet ikke helt om det var årsaken. Sendte også e-post til Qobuz, men tror ikke de var inne på kontoen for å se på saken.
    Sendte også en e-post til Qubuz, de mener at det er et Roon problem. Fungerer OK i Qobuz appen på nettbrettet, så de har kanskje rett.
    Har også sendt en e-post til Roon.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Har du sjekket «skipped files» i Roon?
    Og - har du forsøkt søke på de i Roon? Det kan hende de har lagt seg sammen med låter inni et annet album? Det har skjedd meg en gang med filer jeg fikk rett fra et studio.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sitter litt på gjerdet og vurderer Qobuz til den største euforien har lagt seg. I første omgang er jeg vel usikker på om Qobuz har bedre utvalg enn Tidal ift min musikksmak. Selv synes jeg det er merkelig/interessant at en del rapporter om at Qobuz låter mye bedre enn Tidal på Flac. Spennende å høre om de er sikker på om det er samme utgave av innspillingen de sammenligner, og hva som eventuelt kan være grunnen til (den opplevde) lydforskjellen 🤔
    Det kan nok være lurt å avvente ja og ikke minst være litt kritisk til hallelujastemningen :) Jeg har både Qobuz og Tidal som jeg kjører gjennom Roon og opplever liten eller mest sannsynlig ingen forskjell på lyd med samme format. Om man derimot har en DAC som gir god lyd på MQA-formatet eller motsatt, er en annen sak. Hos meg spiller også MQA meget bra og hovedmotivasjonen for å prøve Qobuz er å finne flere titler som kan mangle hos Tidal.
    Qobuz loader treigere gjennom Roon enn Tidal hos meg. Det tar lengre tid å starte en sang og browsing går generelt treigere.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Har bare to ting å si goodbye Tidal og welcome Cobuz :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Har prøvd Qobuz litt nå og synes det virker meget bra, ble veldig happy når jeg fant Hall of fame 25th anniversary, det synes jeg er en meget god konsert, synes også som flere at det er mindre hardt, jeg har nå sagt opp Tidal😄
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Har også startet opp med Qobuz i Roon - beholder Tidal inntil videre🤓
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Har lagt inn på nytt på forskjellige plasser og deretter slettet alle versjoner.
    Samme antall track imported uansett.
    For se hva Qobuz sier.
    I mellomtiden prøver jeg kanskje å kjøpe en fil fra HD tracks.
    Kom på enda en ting som kan gå galt...
    Beklager om jeg nå foreslår selvfølgeligheter for deg.
    Har du kopiert filene ut av .zip filen?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Qobuz og Tidal utfyller hverandre.
    Qobuz er førstevalget særlig 192/96kHz dersom både Q/T er tilgjengelig.

    Tidal familieabn er vanskelig å kutte ut når kone og 2 barn/svigerbarn bruker det🌞🎶
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Qobuz og Tidal utfyller hverandre.
    Qobuz er førstevalget særlig 192/96kHz dersom både Q/T er tilgjengelig.

    Tidal familieabn er vanskelig å kutte ut når kone og 2 barn/svigerbarn bruker det🌞🎶
    Jeg er enig med deg. På brukergrensesnitt skiller det ikke mye men lydmessig mener jeg Qobuz virker noe bedre. Mer naturlig, mer luftig og helt uten digitalt "skimmer" i mine ører. Jeg ønsker å kutte Tidal pga idiotien med juks og MQA og Qobuz seiler opp som en aktuell kandidat men jeg venter til jeg vet om Spotify kommer til å tilby rene FLAC filer.

    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn