Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Er MQA bare luft ?
    2L MQA The Nordic Sound 352.8kHz men bare 1394kbps
    20210413_170247860_iOS.jpg
    20210413_170456015_iOS.jpg


    Zappa i 192/24 fra Qobuz 192kHz og 5664kbps
    20210413_170543612_iOS.jpg
    20210413_170553758_iOS.jpg
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Til dere tilhengere av Qobuz. Med Auralic dac styrer jeg musikken via Ipad. Så går det kablet fra Wifi med Ethernet kabel inn i dac. Kjekk løsning, og full oppløsning.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Innstallerte Option3 - pCP (picoreplayer.org) på en RPi4 8GB og la inn Spotify/Radio Paradise/Qobuz og egen USB disk med 1000++ CD,r. Funker som F. og henviste Volumio/Audirvana Lifetime Mac og Windows/ROON Lifetime til søppelkassa.
    Nettopp.
    Vi har en lei tendens til å overkomplisere ting og tenke at "du får det du betaler for"..
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    250 kroner for kjøp av tre hi-rez (96 og 192kHz) klassikere med sublime-abonnement! Og veldig grei nedlasting med Qobuz-appen.
    Det synes jeg i grunn er svært akseptabelt og vil svært raskt forsvare merprisen. Rimelig grei dynamikk på Crime of the Century i 24/192 ja ;-)

    1618338961395.png

    Begynner å like franskmenn nå jeg! :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.957
    250 kroner for kjøp av tre hi-rez (96 og 192kHz) klassikere med sublime-abonnement! Og veldig grei nedlasting med Qobuz-appen.
    Det synes jeg i grunn er svært akseptabelt og vil svært raskt forsvare merprisen. Rimelig grei dynamikk på Crime of the Century i 24/192 ja ;-)

    Vis vedlegget 714031
    Begynner å like franskmenn nå jeg! :)
    Det var en veldig god pris! Er det siste tallet en indikering på dynamikk? 12 for den første 17 for Crime og 6 for Toto?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Gikk supersmooth å installere på dac'n. Bare å klikke på Mosaic appen....velg Aobuz, logg på og velg kilde, deretter musikk....Plug and play! 🤠


    IMG_4629.jpg IMG_4630.GIF
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Gikk like greit med Innuos og MSB som kjører med Roon. Så får vi se om noen må ut og i tilfelle hvem. I mai kommer Innuos med sitt nye OS og da ryker kanskje Roon ut, men før det skal det renne litt vann i bekken først.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hva som har skjedd men nå lå plutselig Qobuz klar i bluesound appen og det spilles musikk..

    Men det spilles bare korte kutt før det hoppes over til neste kutt og det låter mindre bra.. som kan skyldes lokale forhold
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har du fått registrert betaling og logget på skikkelig? Hvis ikke spiller det 30sek av hvert sport og så hopper til neste. Også redusert til 320kbs mp3
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har du fått registrert betaling og logget på skikkelig? Hvis ikke spiller det 30sek av hvert sport og så hopper til neste. Også redusert til 320kbs mp3
    Eneste jeg vet er at jeg får ikke betale..har forsøkt i flere dager, betaling feilet og i dag ser siden for betaling annerledes ut,
    og nå står det "bad request"
    Noen tips? Kona tar med jentungen hjem etter jobb i dag .Hun er flink med sånn data greier.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Førsteinntrykket av Qobuz er i alle fall langt bedre enn forventet, hadde ikke trodd jeg skulle oppleve åpenbare forskjeller fra Tidal. Slik jeg opplever det i starten er det en slags "hardhet" som nå er borte og jeg tror også langt bedre dynamikk, i alle fall på en del eldre musikk. Hørte gjennom noen Qobuz-spillelister i forskjellige genre i går og fikk ikke det samme behovet for å hoppe videre som jeg ofte gjør når jeg spiller "tilfeldig" musikk. Mindre forvrengning? Uansett veldig fornøyd, og utvalget er større enn forventet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Eneste jeg vet er at jeg får ikke betale..har forsøkt i flere dager, betaling feilet og i dag ser siden for betaling annerledes ut,
    og nå står det "bad request"
    Noen tips? Kona tar med jentungen hjem etter jobb i dag .Hun er flink med sånn data greier.
    Da er det ikke rart du får 30sek av hvert spor. Det er også 320kbs mp3 du får ut.
    Er nok en brukerfeil som gjør at betaling ikke går gjennom.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Da er det ikke rart du får 30sek av hvert spor. Det er også 320kbs mp3 du får ut.
    Er nok en brukerfeil som gjør at betaling ikke går gjennom.
    Dumme spørsmål fra en som ikke kan data, men hva menes med brukerfeil? Eks. på hva jeg gjør galt?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og mange får det til :) Tror ikke akkurat Qobus gjør noe forskjell på folk sånn sett :) Det er nok ikke slik at et firma ikke ønsker inntekter.. Dårlig business modell ihvertfall.
    Kanskje det rett og slett er innstillinger i nettbank eller lignende som gjør at betaling til utlandet kan være vanskelig?
    Poenget er at dersom ting virker for f.eks. 90% og ikke for 10%. Det er da ganske sannsynlig at feilen ligger hos de 10%...

    Det er mulig å betale med paypal men da må en paypal konto opprettes.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Da setter jeg min lit til datter, hun nevnte at en mulighet var å ordne en paypal konto.
    Rart dette med betaling i utlandet ,bestilte nylig en transformator fra Frankrike, det gikk helt fint.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mangen banker, som en må aktivere kreditkort/visa for utelansbetaling.
    Har ikke betalingen gått igjenom til Qobuz er det som bambadoo sier, En får kun spilt i noen sek og oppløsning på 320kbs
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og mange får det til :) Tror ikke akkurat Qobus gjør noe forskjell på folk sånn sett :) Det er nok ikke slik at et firma ikke ønsker inntekter.. Dårlig business modell ihvertfall.
    Kanskje det rett og slett er innstillinger i nettbank eller lignende som gjør at betaling til utlandet kan være vanskelig?
    Poenget er at dersom ting virker for f.eks. 90% og ikke for 10%. Det er da ganske sannsynlig at feilen ligger hos de 10%...

    Det er mulig å betale med paypal men da må en paypal konto opprettes.
    Helt enig, men likevel funker det ikke. Og jeg er ikke berørt av regionsperre ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gledelig at Qobuz endelig offisielt er tilgjengelig i Norge. Helt siden første gang jeg hørte om Qobuz har jeg hatt planer om å bli kunde. Jeg registrerte meg for lenge siden med hjemland UK, og håpet at jeg kunne få betale da jeg var i UK på jobb. Men det lot seg ikke gjøre å betale med hverken Paypal eller kredittkort, da disse er registrert som norske.
    Hvis jeg ønsker å bruke samme navn og epost i et norsk abonnement må jeg slette det gamle, og det må gjøres "manuelt" med skriftlig melding til Qobuz support.
    1618385863939.png

    Da prøver vi det.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gledelig at Qobuz endelig offisielt er tilgjengelig i Norge. Helt siden første gang jeg hørte om Qobuz har jeg hatt planer om å bli kunde. Jeg registrerte meg for lenge siden med hjemland UK, og håpet at jeg kunne få betale da jeg var i UK på jobb. Men det lot seg ikke gjøre å betale med hverken Paypal eller kredittkort, da disse er registrert som norske.
    Hvis jeg ønsker å bruke samme navn og epost i et norsk abonnement må jeg slette det gamle, og det må gjøres "manuelt" med skriftlig melding til Qobuz support. Da prøver vi det.
    Jeg slettet min gamle UK profil på nettsiden og opprettet ny Norsk profil med samme navn og epost uten problemer.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig, men likevel funker det ikke. Og jeg er ikke berørt av regionsperre ;)
    Du kan jo prøve via app-store e.l. Da signer du opp, får 1 mnd gratis og betaling går via mobilabo. Ulempen er noe høyere pris så ikke en løsning over tid selvfølgelig, men det er ingen bindingstid heller. Jeg er nå i en gratis-periode med full tilgang via app-store.
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    416
    Sted
    Skive, DK
    Tilmelte meg i går (Danmark). Er litt småproblemer med Roon.

    5861DCE9-DD77-4EDF-96A6-4C7507502A3E.png


    Roon viser 44.1, men avspilles heldigvis i 192.
    Har melt fejlen til Roon, så får vi se om det skjer noe.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt en ustabil tilkobling mot Qobuz streaming gjennom ROON de siste dagene. Time-out problemer etter maks 15-30sek av avspilling på begge mine ROON endpoints (ett på LAN og ett på WLAN)

    DNS server innstillinger blir nevnt som ett problem på ROON sine forum. Jeg prøvde å bytte til Google sin 8.8.8.8 og 8.8.4.4 i går kveld uten at dette så ut til å hjelpe. Qobuz appen har ikke noe problemer med time-out så dette virker til å være et problem gjennom ROON.

    Noen som har hatt problemer med Time-out de siste dagene?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hva slags plattform kjører Roon serveren din på? Det har i hvertfall fungert fint her.

    Du kan se etter NameResolutionFailure i RoonServer loggen. På min Debian-baserte Roon server vil følgende kommando liste alle DNS feil i loggene:

    Kode:
    grep NameResolutionFailure /var/roon/RoonServer/Logs/RoonServer_log.*
    Jeg sleit lenge med DNS problemer som stadig gjorde at jeg fikk melding om at Tidal låter ikke var tilgjengelig på litt vilkårlig basis, og jeg måtte da prøve flere ganger. I mitt tilfelle (og i mange andres tilfeller, selv om de ikke er klar over det) er problemet systemd-resolved som ikke returnerer alle requestene Roon applikasjonen gjør (muligens relatert til DNSSEC problematikk). Dersom det er relevant (sjekk om 127.0.0.53 er satt i /etc/resolv.conf) så si fra så kan jeg forklare hva som må gjøres for å deaktivere systemd-resolved.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Nå som jeg har både Qobuz og Tidal så har det vært mulig å gjøre noen interessante MQA vs ekte hires sammenligninger. Dette er spesielt interessant der det er snakk om nye releaser slik at man kan anta at det ikke er snakk om forskjellige utgaver og at den prinsipielle forskjellen hovedsaklig er MQA-prosessen (og evt medfølgende "juksemastring") vs hires. I tillegg må den påståtte samplingsfrekvensen være lik slik at DACen jobber under lik forutsetning.

    Albumet "Nameless" med Dominique Fils-Aimé er et slikt eksempel som har gitt meg noen foreløpige ikke-vitenskapelige og rent subjektive konklusjoner som samsvarer med følelsen jeg har hatt tidligere etter frittstående lytting på MQA uten noe å sammenligne med.

     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører ROON ROCK på en gammel Lenovo I5 Intel Laptop. Jeg får sjekk litt på loggene som finnes i kveld.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Ja, dette må jo testes! Gikk greit å registrere seg, og Qobuz integreres fint i ROON. Virker lovende :) . Litt snevert utvalg av musikk kanskje, etter min smak.
    Jeg lager som regel spillelistene mine i Spotify av praktiske årsaker og konverterer de over til Tidal. Det gir stort sett 100 % treff (nesten). Gjorde samme øvelse med et par lister over til Qobuz, og da ble det litt vel mange "hull (som heller ikke lot seg søke opp manuelt) Men, mulig det er musikksmaken min som er rar ;)

    Men, i og med at Qobuz integrer fint med ROON så henger nok muligens Deezer abonnementet mitt i en tynn tråd nå....
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette må jo testes! Gikk greit å registrere seg, og Qobuz integreres fint i ROON. Virker lovende :) . Litt snevert utvalg av musikk kanskje, etter min smak.
    Jeg lager som regel spillelistene mine i Spotify av praktiske årsaker og konverterer de over til Tidal. Det gir stort sett 100 % treff (nesten). Gjorde samme øvelse med et par lister over til Qobuz, og da ble det litt vel mange "hull (som heller ikke lot seg søke opp manuelt) Men, mulig det er musikksmaken min som er rar ;)

    Men, i og med at Qobuz integrer fint med ROON så henger nok muligens Deezer abonnementet mitt i en tynn tråd nå....
    Når du sier "konverterer", betyr dette at du finner hver enkelt sang manuelt ved søk i Tidal eller Roon, eller finnes det en metode å hente inn spillelister fra Spotify inn i Roon uten å søke opp alle sangene på nytt?
     

    ksveen73

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2005
    Innlegg
    213
    Antall liker
    30
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Og mange får det til :) Tror ikke akkurat Qobus gjør noe forskjell på folk sånn sett :) Det er nok ikke slik at et firma ikke ønsker inntekter.. Dårlig business modell ihvertfall.
    Kanskje det rett og slett er innstillinger i nettbank eller lignende som gjør at betaling til utlandet kan være vanskelig?
    Poenget er at dersom ting virker for f.eks. 90% og ikke for 10%. Det er da ganske sannsynlig at feilen ligger hos de 10%...

    Det er mulig å betale med paypal men da må en paypal konto opprettes.
    Er også endel kredittkort som har sperrer for netthandel, som oftest kan åpnes ved å logge seg inn på din profil på kredittkortets hjemmeside.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Når du sier "konverterer", betyr dette at du finner hver enkelt sang manuelt ved søk i Tidal eller Roon, eller finnes det en metode å hente inn spillelister fra Spotify inn i Roon uten å søke opp alle sangene på nytt?
    Jeg bruker denne tjenesten til å konvertere spillelister mellom de ulike streamingplattformene på en enkel måte:

    https://soundiiz.com/
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker denne tjenesten til å konvertere spillelister mellom de ulike streamingplattformene på en enkel måte:

    https://soundiiz.com/
    Følger det med noe "dritt" når man bruker denne tjenesten ?

    Evt noe andre som dere har erfaring med ?
    Tenker da på spillelister fra Spotify til Qobus.

    Knut :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.957
    Noen som har Sublime og kan sjekke hvor mye de må gi for å kjøpe Wildflowers & All the Rest 96/24? (Tom Petty)
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Følger det med noe "dritt" når man bruker denne tjenesten ?

    Evt noe andre som dere har erfaring med ?
    Tenker da på spillelister fra Spotify til Qobus.

    Knut :)
    Jeg er veldig fornøyd i alle fall. Så vidt meg bekjent så følger det ikke med noe "dritt" ;). Har brukt denne lenge nå uten problemer av noe slag.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Soundiiz
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn