Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.399
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hittils har man måtte "lure" systemet med å bruke en VPN som sier at du ikke er norsk. Dette fungerte for meg helt til dem oppdaget at jeg betalte fra en norsk konto. Den dagen Qobuz får ordnet lisensiering sin og betaler Tono avgiften så vil det bli fritt tilgjengelig i Norge. Det virker som om dette er i prosess iflg nyhetene man finner på nett.

    -BB-
    Så de nekter deg å betale fordi pengene kommer fra norsk konto? Hva da med f.eks paypal?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.422
    Sted
    Under stjernene
    Hittils har man måtte "lure" systemet med å bruke en VPN som sier at du ikke er norsk. Dette fungerte for meg helt til dem oppdaget at jeg betalte fra en norsk konto. Den dagen Qobuz får ordnet lisensiering sin og betaler Tono avgiften så vil det bli fritt tilgjengelig i Norge. Det virker som om dette er i prosess iflg nyhetene man finner på nett.

    -BB-
    Mener å huske at Qobuz skulle være tilgjengelig i løpet av 2020 i følge Qobuz.
    Skulle ønske at det fantes en' streamingtjeneste , gjerne Qobuz som hadde alt av musikk. No må man ha begge.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Så de nekter deg å betale fordi pengene kommer fra norsk konto? Hva da med f.eks paypal?
    De nektet meg å være kunde og det er dem jo nødt å gjøre inntil dem har fått lisensiering sin i orden. Finner noen ut at dem har mange norske kunder så risikerer dem å bli bøtelagt.

    Ja, jeg kunne sannsynligvis benyttet paypal og beholdt Qobus noe lengre. I mellomtiden klarer jeg meg Tidal og venter tålmodig på Qobus.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.399
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skulle tro at artister og band ville i disse dager presse på for å få spredd musikken sin. Det er sikkert ikke mange kronene å hente fra streamingtjenestene, men noe må da være bedre enn ingenting?
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Så de nekter deg å betale fordi pengene kommer fra norsk konto? Hva da med f.eks paypal?
    Paypal funker helt fint - og integrering med Roon funker også bra. Jeg får ikke lastet ned app pga iphone, men det funker vel på android tipper jeg og iphone hvis man fikser det til med 3.parts eller noe ryktes det. Men skal vel uansett lanseres om ikke lenge, planen var 2020, men ble utsatt - nå er det vel ikke altfor lenge om å gjøre forhåpentligvis :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Så de nekter deg å betale fordi pengene kommer fra norsk konto? Hva da med f.eks paypal?
    Jeg registrerte konto med VPN og betaler via Paypal. Det har fungert lytefritt i over to år nå.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det fungerer IKKE helt fint med PayPal. Det vil si ikke i det hele tatt for meg.
    Har vært registrert i UK lenge, kan logge meg inn og prøve, alt ser fint ut helt fram til jeg godkjenner betalingen i Paypal, der stopper det.
    Må jeg ha hjelp av venner i utlandet til å betale abonnementet?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Rart det fungerer for noen og ikke for andre. Jeg har også UK konto.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    En liten sidekommentar: hver gang dere "tar bakveien" er det en artist i motsatt ende som ikke får betalt for sin musikk.

    -BB-
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.399
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En liten sidekommentar: hver gang dere "tar bakveien" er det en artist i motsatt ende som ikke får betalt for sin musikk.

    -BB-
    Det har du dessverre rett i, selv om man får inntrykket er at det er små summer så fortjener artistene disse.
    En gang i tiden satt de fleste med Napster o.l så kom Spotify siden behovet var der. Nå er det vel få som går via tjenester som Napster/FTP etc.

    Kanskje kan man på en ufin måte være med å sparke Tono/Qobuz på leggen så avtalene kommer i orden?
    Nå som det skjer lite rundt om så burdet det kanskje være grei prioritering av Tono å få på plass slike avtaler? Jeg ønsker jo ikke å være kjeltring, men historien viser at det av og til hjelper på fremdriften (les: Napster).

    Mye av dette har jeg allerede og/eller i CD-hylle eller vinylhylla. jaja, selvfølgelig ikke i nærheten av hva som disse tjenestene tilbyr :p
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    En liten sidekommentar: hver gang dere "tar bakveien" er det en artist i motsatt ende som ikke får betalt for sin musikk.

    -BB-
    Kan du forklare det? Jeg trodde de fikk betalt for antall avspillinger?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    En liten sidekommentar: hver gang dere "tar bakveien" er det en artist i motsatt ende som ikke får betalt for sin musikk.

    -BB-
    Fortell!

    Mener du at en artist, Norsk eller utenlandsk som ligger på Qobuz, ikke får betalt når strømningen av Qobuz tjenesten foregår fra et annet land enn hvor abonnenten er registrert?

    Artistene som ligger på strømningstjenestene har vel forhåpentligvis inngått en avtale med leverandøren for strømning av deres musikk, hvis ikke har de ett problem.

    I Norge vil vel Tono bli taperen? Ikke artistene da de vil få betalt gjennom avtalen som gjelder landet hvor strømningen foregår / abonnenten er registret.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Emmashifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2020
    Innlegg
    66
    Antall liker
    29
    Sted
    Oslo
    Jeg lagde en britisk Qobuz konto med vpn på mobil fra Norge for en uke siden. Man må også laste ned selve appen fra en 3.part som jeg også gjorde. Fungerer helt som normalt og man behøver ikke vpn for å bruke appen. Om de etterhvert finner ut at jeg betaler fra norsk konto og blokker meg vet jeg ikke. Men satt med en følelse av at det fungerte siden de nå har åpnet for testing i Norge. Får evt. fornye min konto når de lanserer fullt ut i landet. De kunne jo sagt noe om tidsplan for de som sitter på gjerdet vpn eller vente.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    I Norge vil vel Tono bli taperen? Ikke artistene da de vil få betalt gjennom avtalen som gjelder landet hvor strømningen foregår / abonnenten er registret.
    Og hvis Tono er taperen hvem er det da som ikke får pengene sine? Eller Gramo? Eller Norsk artistforbund?

    Qobuz har som mål å bli den tjenesten som betaler mest til artistene. Gjør dem det så er det alene verdt å støtte opp rundt. Samtidig må dem betale for lisensiering osv.

    -BB-
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Har testet Qobuz, lydmessig, vrient å skille mot Tidal. Kanskje en knapp på TIDAL, og utvalget der synes bedre....

     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Kan du forklare det? Jeg trodde de fikk betalt for antall avspillinger?
    Stemmer det, og det er ikke noen forskjell om du er i Norge. Grunnen til at det virker her er EU regler som krever at det skal virke i hele EØS. Sånn sett så kan det hende det slutter å virke for de med UK konto etter brexit.

    Qobuz betaler 70% av inntektene sine til plateselskaper/distributører og de fordeler noen smuler videre til artistene.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.399
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde med norsk kredittkort og debet uten at det fungerte.
    Prøvd med samme kortene via paypal uten at det fungerte.

    Så oppdaget jeg at Sonos har fjernet muligheten til å legge til Qobuz :(
     

    cesco

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2008
    Innlegg
    22
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    det var ennå mindre morsomt enn fhi og voltswagen sine...
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.422
    Sted
    Under stjernene
    Jeg prøvde med norsk kredittkort og debet uten at det fungerte.
    Prøvd med samme kortene via paypal uten at det fungerte.

    Så oppdaget jeg at Sonos har fjernet muligheten til å legge til Qobuz :(
    Er det ikke like greit å bruke Roon🌞🎶
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg registrerte meg tidligere i dag uten problem, la inn betaling med paypal og alt gikk igjennom, men jeg får ikke høyere kvalitet et 16 bit 44,1 KHz både via streamer eller qobuz sin app på iPad, har sjekket innstillinger og dem er satt riktig, så fungerer vel ikke 100% i Norge enda, litt rart at det fungerer bare med lavere kvalitet en lovet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.399
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke like greit å bruke Roon🌞🎶
    Det kan være at det blir løsningen ja, men da må jeg først ha en "server". Og siden jeg har sonos så tenkte jeg at da slipper jeg å kjøpe flere bokser og tjenester.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Tårnåsen
    Fikk registrert meg og får musikk via Qobuz app på Mac men ikke via Roon :-( Har betalt 2499 kroner via Paypal så jeg håper det ordner seg relativt raskt.. Får se i morgen :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Tårnåsen
    Får null og nix i Roon! Noen som har forsøkt Qobuz via Roon??
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Tårnåsen
    ROON:Settings-Services-Qobuz Login
    Det har jeg gjort, men det kommer ikke opp noen musikkvalg, alle playlists er tomme osv. Funker fint via web og via Qobuz app for Mac. Men ikke Roon... Har dette noe med antall pålogginger eller noe? I så fall er det ganske håpløst...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok bare et lite problem hos Roon akkurat nå. Jeg har brukt Qobuz gjennom Roon i lengre tid nå uten problemer, men har ikke brukt Web eller andre avspillere samtidig.

    Akkurat nå laster Qobuz veldig treigt i ROON hos meg, så det er nok dette problemet du opplever akkurat nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Har spilt fra Qobuz gjennom Roon i hele dag. Har ikke merket at noe er i veien... bank i bordet...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Tårnåsen
    Merkelig... Hva slags abonnement har dere? Ser at det er en fra Sverige som i likhet med meg kjøpte "Hifi Sublime" som rapporterer akkurat det samme problemet som jeg har (på Roon Support forumet). Og har dere landkode = "Norge"? Funker fint når jeg streamer fra dCS-appen, inkludert 96/24...
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Merkelig... Hva slags abonnement har dere? Ser at det er en fra Sverige som i likhet med meg kjøpte "Hifi Sublime" som rapporterer akkurat det samme problemet som jeg har (på Roon Support forumet). Og har dere landkode = "Norge"? Funker fint når jeg streamer fra dCS-appen, inkludert 96/24...
    Sublime
    Hvor ser jeg landkode?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Studio Premier, USA og det spillet helt fint gjennom Roon nå.

    Du finner land under "Navnet ditt" / "My Personal Information" på nettsiden.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Tårnåsen
    Fikk svar fra Roon: These regions for Qobuz are not currently supported in Roon but our team is looking into this. Hang tight, we’ll be sure to reach out as soon as we have info on this!

    PS: Altså min region er "Norge" så da er nok mysteriet løst ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn