QLN

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Synes nesten den ser ut som en Reidar Persson-kreasjon. Den minner meg om Repons Baby Grand. Noen sammenheng, eller?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har eid flere QLN men da fra "før i tiden"
    Her er en av disse. Skulle selvsagt ikke ha solgt de og ihverfall ikke til 5k.
    Screenshot_20221103-093710_Chrome.jpg

    Nå hører jeg på QLN Qubic 122.
    På god rørforsterker og cd spiller så låter dette musikk.

    20220701_100917.jpg

    Nå får jeg QLN 604 til helga og det blir spennende.
    Kunne tenkt meg mod 166.

    Mye morro for minimalt med penger.
    God forsterker gjør underverk.
    Lasse.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    De er vel ikke så ulike lydmessig heller, de to merkene? Gode på akustisk?
    Jeg har aldri hatt gleden av å høre Reidar Perssons kreasjoner, men QLN P3 og P5 er i mine ører svært gode på akustisk musikk (+ alt annet). Tipper den nye Signature-modellen er enda et knepp eller to opp fra disse.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn som QLN venn med Prestige 3. Legger ved et ut utdrag fra parttimeaudiophile som jeg synes oppsummerer dens glimrende egenskaper på en god måte :

    "Do you love what large floor standing planar speakers do for the midrange and overall coherence of your system?

    Do you love the low bass and tight punch of a well-designed cone driver in a transmission line or sealed box loudspeaker?

    Do you crave low bass that plays loud and clean but need a smaller footprint speaker that usually requires a subwoofer(s)?

    Do you love certain speakers with a silky yet detailed treble that image so well the system seems to disappear?

    What if you could have all this in a moderate-sized, attractive floor stander that’s easy for most amps to drive? "
    IMG_20230319_014352.jpg
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Jeg har eid flere QLN men da fra "før i tiden"
    Her er en av disse. Skulle selvsagt ikke ha solgt de og ihverfall ikke til 5k.
    Vis vedlegget 864523

    Nå hører jeg på QLN Qubic 122.
    På god rørforsterker og cd spiller så låter dette musikk.

    Vis vedlegget 864524

    Nå får jeg QLN 604 til helga og det blir spennende.
    Kunne tenkt meg mod 166.

    Mye morro for minimalt med penger.
    God forsterker gjør underverk.
    Lasse.
    Ja det kan jeg skrive under på!
    Kjøpte noen QLN Artech 12 til stuen og i 2007 . De ble stående til 2018. Har enda fakturaen for disse. Artech 12 kr 6995 ! Koblet opp en Hegel 360 på disse, å fy søren det trøkket på! Brystkassa ble jo nesten som en flatpakka IKEA pakke! :D
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Stamfaren: QLN One. Overtok disse fra en fiolinist via "the Arild" i HiFiGuiden. Se post nr 87 i tråden:
    Kabinettet imponerer. Det er harde dempeplater på elastisk masse inni et allerede tungt kabinett. Selve formen på kabinette er universell: Form følger funksjon.
    I historiens lys har jeg dannet meg et bilde av at QLN One er en ide-mix av Wilsons Puppy/Watt og LS3/5a.
    Dalesford-elementer er ikke i salg eller produksjon lenger, men det gjør ingenting. Teknologien har heldigvis beveget seg siden '82.
    Tenker det blir Seas disse fine kabinettene fortjener (U18RNX-P + DXT) og slave bak.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Ja det kan jeg skrive under på!
    Kjøpte noen QLN Artech 12 til stuen og i 2007 . De ble stående til 2018. Har enda fakturaen for disse. Artech 12 kr 6995 ! Koblet opp en Hegel 360 på disse, å fy søren det trøkket på! Brystkassa ble jo nesten som en flatpakka IKEA pakke! :D
    Intet galt sagt om Artec 12 og lignende varianter over QLN, men de er ikke svenske, ekte QLN-høyttalere, snarere er de utfordrere for Cerwin Vega.
    Den eneste Artec fra Sverige er de velbygde modellene Artec 1600.

    Her kan du finne alle modeller fra good ol' QLN of Sweden: https://qln.se/products/discontinued-models/

    Selv eier jeg et par Qubic 122 jeg ga 500,- for, og sjekker du Finn, kan du finne diverse QLN-modeller for latterlige summer. Og de spiller fortreffelig!!
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Intet galt sagt om Artec 12 og lignende varianter over QLN, men de er ikke svenske, ekte QLN-høyttalere, snarere er de utfordrere for Cerwin Vega.
    Den eneste Artec fra Sverige er de velbygde modellene Artec 1600.

    Her kan du finne alle modeller fra good ol' QLN of Sweden: https://qln.se/products/discontinued-models/

    Selv eier jeg et par Qubic 122 jeg ga 500,- for, og sjekker du Finn, kan du finne diverse QLN-modeller for latterlige summer. Og de spiller fortreffelig!!
    Takker for info ....Will do! :) (y)
     

    Geir H

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2002
    Innlegg
    63
    Antall liker
    36
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    5
    Melder meg på med mine Qln 313 modifisert med DXT diskant og Vifa papirbasser med skumoppheng. Flotte høyttalere med solid kabinett og nydelig lyd.
    20230321_214531.jpg
     
    Sist redigert:

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Noen her som har hørt QLN Sonora og vil dele sine erfaringer? De er oppe til vurdering, men finner veldig lite informasjon om disse på internett.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    I historiens lys har jeg dannet meg et bilde av at QLN One er en ide-mix av Wilsons Puppy/Watt og LS3/5a.
    For ordens skyld så var QLN tidligere ute enn Wilson Watt/Puppy med den formen. Dette skrev jeg i testen av Prestige One i Stereo+ i 2021:

    Svenske QLN ble grunnlagt i 1977, og målet var å lage høyttalere som gjenskapte et naturlig lydbilde. Fire år senere fikk verden opp øynene for hva disse svenskene kunne, da QLN One ble lansert. Det var en bitteliten, nærmest pyramideformet to-veis stativhøyttaler med kraftig bakoverlent front. I land som trodde de bortimot hadde enerett på å definere hvordan skikkelig gode høyttalere skulle lages, fikk hifi-pressen bakoversveis. Bedre ble det ikke da QLN utstyrte stativhøyttaleren med et stativ formet som en diger basskasse. QLN One og basskassa ble solgt som System One. Det er langt fra utenkelig at nå avdøde Dave Wilson kikket litt ekstra på System One da han konstruerte Wilson Watt/Puppy. Den amerikanske «klonen» av QLN System One ble lansert da svenskene hadde vært på markedet med sin kombo i fem år.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld så var QLN tidligere ute enn Wilson Watt/Puppy med den formen. Dette skrev jeg i testen av Prestige One i Stereo+ i 2021:

    Svenske QLN ble grunnlagt i 1977, og målet var å lage høyttalere som gjenskapte et naturlig lydbilde. Fire år senere fikk verden opp øynene for hva disse svenskene kunne, da QLN One ble lansert. Det var en bitteliten, nærmest pyramideformet to-veis stativhøyttaler med kraftig bakoverlent front. I land som trodde de bortimot hadde enerett på å definere hvordan skikkelig gode høyttalere skulle lages, fikk hifi-pressen bakoversveis. Bedre ble det ikke da QLN utstyrte stativhøyttaleren med et stativ formet som en diger basskasse. QLN One og basskassa ble solgt som System One. Det er langt fra utenkelig at nå avdøde Dave Wilson kikket litt ekstra på System One da han konstruerte Wilson Watt/Puppy. Den amerikanske «klonen» av QLN System One ble lansert da svenskene hadde vært på markedet med sin kombo i fem år.
    Gøy, da stemte jo mine mistanker - men i motsatt rekkefølge. Høne ,egg, omelett

    . Vis vedlegget 966673
    WWP.JPG
    O1ne.JPG


    Vår utgave av David / Jerico (lagde 2 par, Seas mellombass)
    MAttis.jpg
    MAttis2.jpg
     
    Sist redigert:

    FreemanShowtime

    Fersking
    Ble medlem
    13.04.2024
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Aukra
    Her er mitt QLN anlegg. Det består av QLN 604 MK2 fronter, QLN 602 MK2 senter, og QLN 601 MK2 som bak høytalere. XTZ 99 W12 skaper det lille ekstra punch.
    Hadde ett komplett QLN Qubic hjemmekino pakke før dette i 15 år som gjorde jobben, men følte det var på tide å oppgradere til dette. Hele settet er kjøpt på bruktmarkedet det siste året av 3 forskjellige selgere. Fronter kjøpt lokalt ved Molde, imens senter kom fra Bergen området, og bak høytalere på Jessheim. Litt arbeid, men det lønte seg til slutt. Meget fornøyd med resultatet.
     

    Vedlegg

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    En ny QLN høyttaler lansers i disse dager: QLN Reference 9


    Dette hadde sikkert vært noe for RES å teste nå som han er på jakt etter den ultimate referansehøyttaleren!
    Tror prisen også havner på referansenivå...
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    490000kr er nok ikke løp & kjøp, men gleder meg til å høre denne😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn