Pylon audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Vedr terminaler, har forspurt Pylon nå for å få ett korrekt svar, oppdaterer dere samt nettsider så fort dette foreligger.

    Christian
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei folkens.

    Bra vi får dette på det rene, jeg har nå snakket med sjefen for produksjon i Pylon å fått bekreftet at det som i dag brukes er Monacor BP-420 terminaler på modellene, men at de snart er ferdig med egenproduserte terminaler og vil da bruke disse.

    Sitter å endrer info på nettsiden nå - så da er snart all info forhåpentligvis riktig. Vet ikke hvordan dette har kommet inn, men beklager dette og retter nå opp.

    Christian
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nye Diamond 30 ser spennende ut. Noen som vet hva slags pris disse vil havne på?
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Diamond 30 er etter ryktene meget gode saker. De ble spilt på under Warzawa messen.

    Listepris blir 21 999kr i oljet treverk (eikefiner) og 22 999kr i lakkert finish. De første parene kommer til demo/lager om ca 2 uker :)

    diamond_30_pylon_audio_szary_metalic.jpg


    diamond_30_pylon_audio_szary_metalic_2.jpg


    diamond_30_pylon_audio_szary_metalic_3.jpg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    12.492
    Sted
    Sørlandet
    Jeg lyttet til dem i Warszawa men rommet var folksomt og som nevnt tidligere så klarer ikke Polakker å holde munnen lukket når dem lytter. De få gangene det var stille så likte jeg det jeg hørte. Jeg likte også den nye Jasper prototype som stod utstilt:

    Jasper.jpg


    Mvh
    -BB-
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg på med Diamond 28 og Diamond center, er ikke ferdig innspillt enda men låter kjempebra. Har bra med bass og luftig diskant, er også punchy og friske. I hjemmekinoen er de helt topp. Takk til Mala Audio for suveren service som alltid.
    0447A120-217F-4B4D-9747-1E6C3A372EC3.jpg
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hvor ligger forskjellene mellom Diamond 30 og Emerald 25? Emerald er vel toppmodellen, men Dimaond 30 er kanskje like god, eller?
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Den nye Diamond 30 har tatt veldig innpå Emerald 25 i ytelse. Jeg vil si at disse to begge er omtrent på samme nivå, men litt ulike. Diamond 30 er nok litt lettere å like, varmere i spillestilen og kanskje den beste allrounderen. Emerald 25 er nok noe mer oppløst, men skiller mer på gode/dårlige innspillinger.

    Diamond 30 er eksepsjonelt mye for pengene :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Takk for svar :)

    Synd det er så dyrt å sende høyttalere over fjellet, for test i egen stue.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Pent. Veldig pent. Gratulerer.
    Aldri hørt pylon, men magefølelsen er god.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hørt noen rykter om at det vil bli spillt mye på Pylon under minimessa denne helga.
    Har hørt Pylon flere ganger hos Mala og jeg liker lyden fra de svært godt. Var fryktelig nær å kjøpe selv. Men havnet på et annet merke.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pent. Veldig pent. Gratulerer.
    Aldri hørt pylon, men magefølelsen er god.
    Tusen takk for det. De er virkelig flotte høyttalere. Trodde de var helt sort dog, så ble litt overrasket, hehe.

    Står til innspilling nå, så får jeg lytte litt mer kritisk til de etterhvert. Foreløpig låter det ganske så fyldig og stort. =)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med flotte talere :)

    Jeg er jækla nysgjerrig på Pylon, men jeg må få hørt i eget oppsett før jeg tør å kjøpe noe nytt.
     

    Tamburinmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Valfy og KLM. Dere burde jo møtes siden dere begge bor i Bergen. KLM er jo egentlig en Klipsch-mann. Jeg er forøvrig nysgjerrig på Pylon selv, og gleder meg til å få en lytt på dem hos KLM ved anledning :).
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette hadde vært veldig hyggelig. Dere er begge hjertelig velkommen til en lytteøkt her om det er av interesse. :)
     

    Henrik.326

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2018
    Innlegg
    46
    Antall liker
    15
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med flotte høyttalere. Hva har du å sammenligne med?
    Takk for det.

    B&W CM8 og Dynaudio Audience 15 er det jeg har mest erfaring med hjemme. Men har over tid hørt mye annet i butikker og hjemme hos andre, i det siste hørt B&W 700 serie, Dali Opticon, Pylon Emerald, Dynaudio Contour 20, Sonus Faber mm.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med flotte høyttalere. Hva har du å sammenligne med?
    Takk for det.

    B&W CM8 og Dynaudio Audience 15 er det jeg har mest erfaring med hjemme. Men har over tid hørt mye annet i butikker og hjemme hos andre, i det siste hørt B&W 700 serie, Dali Opticon, Pylon Emerald, Dynaudio Contour 20, Sonus Faber mm.
    Hva synes du om contour 20 da? Selv har jeg diamond 28 og confidence C1, lever fint med pylon selv om confidence er en bedre høyttaler.
     

    Henrik.326

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2018
    Innlegg
    46
    Antall liker
    15
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med flotte høyttalere. Hva har du å sammenligne med?
    Takk for det.

    B&W CM8 og Dynaudio Audience 15 er det jeg har mest erfaring med hjemme. Men har over tid hørt mye annet i butikker og hjemme hos andre, i det siste hørt B&W 700 serie, Dali Opticon, Pylon Emerald, Dynaudio Contour 20, Sonus Faber mm.
    Hva synes du om contour 20 da? Selv har jeg diamond 28 og confidence C1, lever fint med pylon selv om confidence er en bedre høyttaler.
    Jeg likte de veldig godt, ganske mye «tørrere» lyd, mindre bass, men en noe mer fremtredende mellomtone. Kan ikke huske at c20 tegnet opp noe særlig større lydbilde enn Pylon, men det var noe mer detaljer.
    Med tanke på prisforskjellen her synes jeg Pylon er helt konge!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har noen hørt og kan stadfeste nivået på Diamond monitor?

    Pylon-Audio-Diamond-Monitor-XL.jpg
     
    Sist redigert:

    sollie

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2013
    Innlegg
    21
    Antall liker
    15
    52602485_604167023330709_8886434330679705600_n.jpg

    52572720_1373738012768401_4583325675062034432_n.jpg

    51957928_2285274655084188_2515069446230376448_n.jpg


    Hadde snaue 2 timer med Diamond 28 og 30 på Torsdag hos Mala. Med medbrakte musikk falt det i smak.

    Hardt i tenkeboksen nå om mine Dali 710 skal få en pust i bakken

    50091165_421219568417473_8754765876223279104_n.jpg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hadde snaue 2 timer med Diamond 28 og 30 på Torsdag hos Mala. Med medbrakte musikk falt det i smak.

    Hardt i tenkeboksen nå om mine Dali 710 skal få en pust i bakken
    Kan du si noe m forskjellen på 28 og 30?
     
    Sist redigert av en moderator:

    sollie

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2013
    Innlegg
    21
    Antall liker
    15
    53016310_2093769990913396_4869368886362898432_n.jpg


    Disse platene hadde jeg med denne gangen .
    King buffalo
    Donald fagen
    steve mason
    Alice in chains

    hadde en start og første gangs bekjentskap med Pylon med en rask lytt på 25'n noen uker før med beady belle og Olav Stavteige .


    Først skal det sies at det og sitte ned med en god bunke plater og ha en 'lytte kveld( eller time ) har ligget brakk en lang stund og det
    først nå i det siste at jeg har begynt å se etter å bytte ut mine gamle 710 travere. Så jeg skal være forsiktig med å komme med svulstige 'anmelder' sjargonger her nå :rolleyes:
    Best å vente på testen i stereopluss tenker jeg

    Men Både D 25-28-30 har en lydsignatur jeg kan like godt. Det som skjedde når ( for min del ) vi bytta fra 28'n til 30 ( vi bytta bare frem og tilbake 1 gang på akkurat denne låta) , og spilte samme låta ( Orion med King Buffalo) på samme utstyr og samme lydnivå , var jo at det ble et større lydbilde , høyere lyd ( mer følsom fikk jeg forklart) , mer 'rett frem trøkk' . Taktskifte i låta rundt 3,30 med D30'n var mer feit' i bassgangen , og ved taktskifte 2 i låta rundt 5 min blir man jo klar over at 30 har ennå litt mer trøkk all over, en det 28 kan klare , uten at det blir slitsomt på sånn type musikk på noen av de . Vi kunne sikkert peisa på godt til på volumet uten at det ble en 'vegg' av lyd, det var rett og slett rokkefot og enkelt å holde instrumentene fra hverandre . Alice in chains låt jo bare digg på de begge , for ei plate . Donald fagen sin out of the ghetto på 30'n var virkelig artig , rask og snerten i bassen .
    Om det blir å låne med seg hjem , for test i vante omgivelser blir det nok 28'n. Med tanke på prisen den har nå, plassen jeg har til rådighet med tanke på plassering ( tett opp mot vegg) og str på den delen av stua de skal fylle med lyd.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lytteinntrykk fra Pylon Audio Diamond 30

    Ifm med egen test av Diamond 30, samt nysgjerrighet og spørsmål om Pylon Audio, tenkte jeg at det kanskje er av interesse at jeg deler inntrykk av Pylon Audio’s Diamond 30 i mine lytteomgivelser.

    Kort om utstyr brukt ila testing
    Utstyr:
    - Yamaha RX-A3070 (forsteg og DAC, kun Pure Direct modus benyttet)
    - Line Magnetic LM501IA (integrert 2*100W rørforsterker, men brukt som effekttrinn ila test)
    - ATI AT3007 (7*300/475W effektttrinn)

    Planen var også å teste høyttalerne sammen med :
    - Chapter Preface Plus mk2 forsteg
    - NAD M51 DAC/forsteg
    - Line Magnetic LM502CA DAC
    - ATI AT542NC effekttrinn
    - Rotel RB-1080 effekttrinn

    og opp mot blant annet Klipsch RF-7mk2 og mk3. Dette av ren audiofil nysgjerrighet naturligvis, men tid/anledning strakk dessverre ikke til på grunn av mer jobb enn antatt/planlagt i den perioden som har gått.

    Høyttalere som tidligere er brukt i samme lytteomgivelser:
    - B&W DM630i
    - Acoustic Research 312HQ
    - Klipsch RF-7mk1
    - Monitor Silver RX-2
    - Klipsch RF-25
    - XTZ Cinema M6
    - XTZ Cinema M8 Tower
    - Klipsch RF-7mk2
    - Klipsch RF-52ii

    Rom
    Rektangulært rom, hvor oppsett er tverrstilt plassert til å dekke ene halvdel av rommets lengde. Sett fra lytteposisjon er halve tak skråtak. Indre veggkledning består av trepanel (#hyttefølelse =D), og gulv består av laminat. Ellers «normal» innredning (stuebord, sofa etc).

    Plassering av høyttalere
    Frontbaffel til begge høyttalere er plassert 100cm fra bakvegg. Høyre og venstre høyttalers frontbaffel er plassert henholdsvis 60cm og 300cm fra hver sine sidevegger. Avstand mellom høyttalere venstre og høyre høyttaler, samt lytteposisjon er 220cm. Lytteposisjon er omtrent 20cm fra bakvegg.

    Bakkgrunn/kontekst
    Jeg var/er i utgangspunktet på jakt etter nye høyttalere som kan dekke musikkformidling i størstedelen av husets 2. etasje. Dvs omtrent 40-50 kvadratmeter. Etter mye gode ord på ulike fora, varmt talende tester på høyttalermodeller fra denne produsenten, og nylig lansering av den nyeste modell (Diamond 30), ble nysgjerrighet på og lyst til å lytte til både Diamond og Emerald serien til Pylon Audio så stor at jeg «måtte» bare prøve dette merket. Valget falt i denne omgang på Diamond 30.
    Svært hyggelig som norsk forhandler er, tilbydde de meg å kjøpe nevnte modell, men med mulighet for retur om valget skulle falle på noe annet. All kudos til Mala Audio for en fantastisk og serviceytende holdning til sine kunder som muliggjør utprøving i egne omgivelser, og med egen elektronikk! Utrolig positivt!

    Høyttaler og konstruksjon
    Dette er en forholdsvis stor 3-veis høyttaler, målende 19,6*108*39cm (B*H*D), og veier 28kg netto. Kassen er skråstilt (som et parallelogram), og huser 1*0,75 tommers diskant fra Scan Speak, 1*5 tommers mellomtone fra SEAS og 2*6,5 tommers basselement – også fra SEAS. Samtlige element er i utgangspunktet relativt rimelige, og skal være tilpasset høyttaleren iht. Pylons egne spesifikasjoner. Kassen er forøvrig bygget i MDF, og oppleves som godt avstivet innvendig. «Større» nakne flater på kassens innside er kledd med resonansdempende materiale (likner på asfalt- /bitumenmatter), noe jeg personlig fant litt fiffig. I bunn av kasse finner man delefilter, som for øvrig er håndloddet (består etter sigende av gode komponenter), og saueull. =)
    Nederst er høyttalerkassen montert på en todelt plattform, hvor øvre del av denne består av metall (tror jeg) og nedre del lakkert mdf. På denne kan man naturlig vis montere spikes, dempematter o.l. om man ønsker det. Jeg har kun benyttet de medfølgende føttene.
    På høyttalernes bakside finner man to rørslige bassrefleksporter og stilrene og solide høyttalerterminaler (ikke bi-wire/bi-amp kompatibel).
    Frontgrill er laget i mdf og kledd med sort stoff. Denne festes ved bruk av magneter i grill som hefter seg mot høyttalerelementenes skruer. En løsning jeg ikke fant spesielt heldig, men det kommer jeg tilbake til nedenfor.
    Nominelt er impedanse 4ohm, og de skal etter sigende tåle 120w kontinuerlig effekt (250W spisseffekt). Vedrørende frekvensregister, så er det oppgitt til å være 32Hz-20kHz.

    Finish
    Høyttalerne framstår som aldeles nydelige møbel, og de lukter avhengighetsdannende herlig når man pakker de opp. Herlig lukt av behandlet treverk!
    Finish på mine er sortbeiset ekte høykvalitets eikefiner, hvor finish og øvrig byggekvalitet (subjektivt) ooooser høy kvalitet! Disse er virkelig nydelige høyttalere som absolutt ikke gjør skam på noen omgivelser, men tvert i mot gjerne gjør skam på en del konkurrenters finish i samme prisklasse. At Pylon leverer høyttalerne i et svært omfattende antall og varianter finisher er også et stort pluss synes jeg.

    Lyden da!?
    Det som umiddelbart slo meg da jeg satte på første låt, var at disse høyttalerne hadde en faserespons som virker til å være ekstremt god! Nesten uansett om jeg befant meg i eller utenfor lytteposisjon, sittende eller stående, så leverte disse høyttalerne en avhengighetsdannende komplett frekvensrespons. Vanligvis har jeg opplevd at frekvensresponsen har hatt en tendens til å endre seg relativt mye etter hvor man plasserer seg. De spiller også like godt på lavt volum som på høyere volum.
    Høyttalerne har en veldig behagelig, relativt tilbakelent, men samtidig svært underholdende klangsignatur. Kanskje litt u-kurvet. Lydbildet oppfattes dog veldig stort og tredimensjonalt, med flott skala og fenomenal tyngde – til tross for relativt beskjeden bestykning i disse høyttalerne.
    Diskanten stikker seg litt fram, og er ikke av de minst eller mest oppløste jeg har hørt. Dog er spredningen god, og den holder fint tritt med kapasiteten til resten av høyttaleren. Mellomtonen framstår som lett «tilbaketrukket» i lydbildet, men oppfattes likevel som veldig klar, oppløst og nøytral. Bassen er et kapittel for seg, da disse har en helt vanvittig bassgjengivelse – punktum (spesielt høyttalernes bestykning tatt i betraktning)! Jeg har aldri noen gang hørt en høyttaler i denne prisklassen, med tilsvarende bestykning (eller noe større for den saks skyld), som gjengir så mye bass på en så dyp, fysisk og oppløst måte. Det er nesten på grensen til latterlig. Samtlige som har hørt disse har heller ikke trodd meg da jeg sa at subwoofere ikke var påslått under lytteseansene. I en blindtest hadde jeg ikke gjettet at det kun var 2*6,5 tommers basselement. =D
    Det totale inntrykk er sådan at høyttalerne framstår som svært komplett, og vanedannende forførende og underholdende på samme tid. Personlig savner jeg kun litt mer oppløsning i diskantregionen, og at frontdekslene ikke rasler ved høyere volum. Hadde Pylon klart å «fikse» dette, så hadde de hatt en skikkelig killer i +/- 20kkr segmenter.
    Jeg var initielt noe skeptisk til oppgitt følsomhet og effektkapasitet på disse høyttalerne, men det var det absolutt ingen grunn til. Med nok krefter spiller disse høyttalerne mer enn høyt nok for de aller fleste.

    Rør vs transistor?
    Personlig fant jeg LM Audio LM501IA til å være bløtere i bassgjengivelsen enn ATI AT3007. Den hadde også en noe roligere topp, og et noe større opplevd lydbilde. Like fullt en svært vellydende kombo med Diamond 30. Personlig foretrakk jeg faktisk transistor her, mest på grunn av et «strammere» lydbilde.

    Hvor mye effekt?
    Dette kommer en på hvilket SPL-nivå man liker å lytte til musikk på, samt hvor stort rommet er/hvor langt man sitter fra høyttalerne. Personlig fant jeg 2*100W til å være mer enn tilstrekkelig.

    Veien videre?
    Vel, hva skal jeg si. Jeg er rett og slett veldig hekta, og vil har mer av «pylon oppskriften»! Nyhetene om at Pylon kommer til å lansere Jasper-serien ila året, er bare med på å fyre opp under lysten på mer av Pylons lydsignatur, men med enda høyere kvalitet og forhåpentligvis kvantitet. Jeg blir dessverre derfor å returnere Diamond 30 i denne omgang, men dette til fordel for bestilling av større modell i Jasper-serien når den kommer senere i år. Jeg gleder meg!
    Dog kan jeg nevne at en god venn av meg, som kom innom for demo av disse, endte opp med å bestille et komplett 5.0 Diamond oppsett dagen etter demo. Det sier vel kanskje litt? =D
    Sluttvis vil jeg takke Mala Audio for en fantastisk kundeservice og velvillighet her, og ikke minst for at de tør å satse på andre solide produsenter som Pylon. Jeg gleder meg til å få Pylon i hus igjen!

    Ble veldig kortfattede inntrykk dette, men håper det gir dere medlemmer en formening om høyttaleren. Er bare å spørre om det er noe dere lurer på. =)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Lytteinntrykk fra Pylon Audio Diamond 30

    Ifm med egen test av Diamond 30, samt nysgjerrighet og spørsmål om Pylon Audio, tenkte jeg at det kanskje er av interesse at jeg deler inntrykk av Pylon Audio’s Diamond 30 i mine lytteomgivelser.

    Kort om utstyr brukt ila testing
    Utstyr:
    - Yamaha RX-A3070 (forsteg og DAC, kun Pure Direct modus benyttet)
    - Line Magnetic LM501IA (integrert 2*100W rørforsterker, men brukt som effekttrinn ila test)
    - ATI AT3007 (7*300/475W effektttrinn)

    Planen var også å teste høyttalerne sammen med :
    - Chapter Preface Plus mk2 forsteg
    - NAD M51 DAC/forsteg
    - Line Magnetic LM502CA DAC
    - ATI AT542NC effekttrinn
    - Rotel RB-1080 effekttrinn

    og opp mot blant annet Klipsch RF-7mk2 og mk3. Dette av ren audiofil nysgjerrighet naturligvis, men tid/anledning strakk dessverre ikke til på grunn av mer jobb enn antatt/planlagt i den perioden som har gått.

    Høyttalere som tidligere er brukt i samme lytteomgivelser:
    - B&W DM630i
    - Acoustic Research 312HQ
    - Klipsch RF-7mk1
    - Monitor Silver RX-2
    - Klipsch RF-25
    - XTZ Cinema M6
    - XTZ Cinema M8 Tower
    - Klipsch RF-7mk2
    - Klipsch RF-52ii

    Rom
    Rektangulært rom, hvor oppsett er tverrstilt plassert til å dekke ene halvdel av rommets lengde. Sett fra lytteposisjon er halve tak skråtak. Indre veggkledning består av trepanel (#hyttefølelse =D), og gulv består av laminat. Ellers «normal» innredning (stuebord, sofa etc).

    Plassering av høyttalere
    Frontbaffel til begge høyttalere er plassert 100cm fra bakvegg. Høyre og venstre høyttalers frontbaffel er plassert henholdsvis 60cm og 300cm fra hver sine sidevegger. Avstand mellom høyttalere venstre og høyre høyttaler, samt lytteposisjon er 220cm. Lytteposisjon er omtrent 20cm fra bakvegg.

    Bakkgrunn/kontekst
    Jeg var/er i utgangspunktet på jakt etter nye høyttalere som kan dekke musikkformidling i størstedelen av husets 2. etasje. Dvs omtrent 40-50 kvadratmeter. Etter mye gode ord på ulike fora, varmt talende tester på høyttalermodeller fra denne produsenten, og nylig lansering av den nyeste modell (Diamond 30), ble nysgjerrighet på og lyst til å lytte til både Diamond og Emerald serien til Pylon Audio så stor at jeg «måtte» bare prøve dette merket. Valget falt i denne omgang på Diamond 30.
    Svært hyggelig som norsk forhandler er, tilbydde de meg å kjøpe nevnte modell, men med mulighet for retur om valget skulle falle på noe annet. All kudos til Mala Audio for en fantastisk og serviceytende holdning til sine kunder som muliggjør utprøving i egne omgivelser, og med egen elektronikk! Utrolig positivt!

    Høyttaler og konstruksjon
    Dette er en forholdsvis stor 3-veis høyttaler, målende 19,6*108*39cm (B*H*D), og veier 28kg netto. Kassen er skråstilt (som et parallelogram), og huser 1*0,75 tommers diskant fra Scan Speak, 1*5 tommers mellomtone fra SEAS og 2*6,5 tommers basselement – også fra SEAS. Samtlige element er i utgangspunktet relativt rimelige, og skal være tilpasset høyttaleren iht. Pylons egne spesifikasjoner. Kassen er forøvrig bygget i MDF, og oppleves som godt avstivet innvendig. «Større» nakne flater på kassens innside er kledd med resonansdempende materiale (likner på asfalt- /bitumenmatter), noe jeg personlig fant litt fiffig. I bunn av kasse finner man delefilter, som for øvrig er håndloddet (består etter sigende av gode komponenter), og saueull. =)
    Nederst er høyttalerkassen montert på en todelt plattform, hvor øvre del av denne består av metall (tror jeg) og nedre del lakkert mdf. På denne kan man naturlig vis montere spikes, dempematter o.l. om man ønsker det. Jeg har kun benyttet de medfølgende føttene.
    På høyttalernes bakside finner man to rørslige bassrefleksporter og stilrene og solide høyttalerterminaler (ikke bi-wire/bi-amp kompatibel).
    Frontgrill er laget i mdf og kledd med sort stoff. Denne festes ved bruk av magneter i grill som hefter seg mot høyttalerelementenes skruer. En løsning jeg ikke fant spesielt heldig, men det kommer jeg tilbake til nedenfor.
    Nominelt er impedanse 4ohm, og de skal etter sigende tåle 120w kontinuerlig effekt (250W spisseffekt). Vedrørende frekvensregister, så er det oppgitt til å være 32Hz-20kHz.

    Finish
    Høyttalerne framstår som aldeles nydelige møbel, og de lukter avhengighetsdannende herlig når man pakker de opp. Herlig lukt av behandlet treverk!
    Finish på mine er sortbeiset ekte høykvalitets eikefiner, hvor finish og øvrig byggekvalitet (subjektivt) ooooser høy kvalitet! Disse er virkelig nydelige høyttalere som absolutt ikke gjør skam på noen omgivelser, men tvert i mot gjerne gjør skam på en del konkurrenters finish i samme prisklasse. At Pylon leverer høyttalerne i et svært omfattende antall og varianter finisher er også et stort pluss synes jeg.

    Lyden da!?
    Det som umiddelbart slo meg da jeg satte på første låt, var at disse høyttalerne hadde en faserespons som virker til å være ekstremt god! Nesten uansett om jeg befant meg i eller utenfor lytteposisjon, sittende eller stående, så leverte disse høyttalerne en avhengighetsdannende komplett frekvensrespons. Vanligvis har jeg opplevd at frekvensresponsen har hatt en tendens til å endre seg relativt mye etter hvor man plasserer seg. De spiller også like godt på lavt volum som på høyere volum.
    Høyttalerne har en veldig behagelig, relativt tilbakelent, men samtidig svært underholdende klangsignatur. Kanskje litt u-kurvet. Lydbildet oppfattes dog veldig stort og tredimensjonalt, med flott skala og fenomenal tyngde – til tross for relativt beskjeden bestykning i disse høyttalerne.
    Diskanten stikker seg litt fram, og er ikke av de minst eller mest oppløste jeg har hørt. Dog er spredningen god, og den holder fint tritt med kapasiteten til resten av høyttaleren. Mellomtonen framstår som lett «tilbaketrukket» i lydbildet, men oppfattes likevel som veldig klar, oppløst og nøytral. Bassen er et kapittel for seg, da disse har en helt vanvittig bassgjengivelse – punktum (spesielt høyttalernes bestykning tatt i betraktning)! Jeg har aldri noen gang hørt en høyttaler i denne prisklassen, med tilsvarende bestykning (eller noe større for den saks skyld), som gjengir så mye bass på en så dyp, fysisk og oppløst måte. Det er nesten på grensen til latterlig. Samtlige som har hørt disse har heller ikke trodd meg da jeg sa at subwoofere ikke var påslått under lytteseansene. I en blindtest hadde jeg ikke gjettet at det kun var 2*6,5 tommers basselement. =D
    Det totale inntrykk er sådan at høyttalerne framstår som svært komplett, og vanedannende forførende og underholdende på samme tid. Personlig savner jeg kun litt mer oppløsning i diskantregionen, og at frontdekslene ikke rasler ved høyere volum. Hadde Pylon klart å «fikse» dette, så hadde de hatt en skikkelig killer i +/- 20kkr segmenter.
    Jeg var initielt noe skeptisk til oppgitt følsomhet og effektkapasitet på disse høyttalerne, men det var det absolutt ingen grunn til. Med nok krefter spiller disse høyttalerne mer enn høyt nok for de aller fleste.

    Rør vs transistor?
    Personlig fant jeg LM Audio LM501IA til å være bløtere i bassgjengivelsen enn ATI AT3007. Den hadde også en noe roligere topp, og et noe større opplevd lydbilde. Like fullt en svært vellydende kombo med Diamond 30. Personlig foretrakk jeg faktisk transistor her, mest på grunn av et «strammere» lydbilde.

    Hvor mye effekt?
    Dette kommer en på hvilket SPL-nivå man liker å lytte til musikk på, samt hvor stort rommet er/hvor langt man sitter fra høyttalerne. Personlig fant jeg 2*100W til å være mer enn tilstrekkelig.

    Veien videre?
    Vel, hva skal jeg si. Jeg er rett og slett veldig hekta, og vil har mer av «pylon oppskriften»! Nyhetene om at Pylon kommer til å lansere Jasper-serien ila året, er bare med på å fyre opp under lysten på mer av Pylons lydsignatur, men med enda høyere kvalitet og forhåpentligvis kvantitet. Jeg blir dessverre derfor å returnere Diamond 30 i denne omgang, men dette til fordel for bestilling av større modell i Jasper-serien når den kommer senere i år. Jeg gleder meg!
    Dog kan jeg nevne at en god venn av meg, som kom innom for demo av disse, endte opp med å bestille et komplett 5.0 Diamond oppsett dagen etter demo. Det sier vel kanskje litt? =D
    Sluttvis vil jeg takke Mala Audio for en fantastisk kundeservice og velvillighet her, og ikke minst for at de tør å satse på andre solide produsenter som Pylon. Jeg gleder meg til å få Pylon i hus igjen!

    Ble veldig kortfattede inntrykk dette, men håper det gir dere medlemmer en formening om høyttaleren. Er bare å spørre om det er noe dere lurer på. =)
    Takk for flott omtale KML og takk for at du prøve ut Diamond 30! :)

    Grillene: Er du sikker på at det er grillen som skrangler? Det har vi ikke hørt om tidligere på noen modell, men skal ta det opp med Pylon. De fleste kjører uten grill :)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig, og det er jeg som skal takke Mala. Dette har vært en svært positiv erfaring og opplevelse!

    Ja, er dessverre sikker på det. Det er i hovedsak når man har litt tyngre musikk, og litt pådrag, at magnetene "hopper" litt på skruene til elementene.
    Jeg tok vekk dekslene jeg også. =)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn