Pure Audio Project

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Som nyervervet blodfan av Pure Audio Project(Mine PAP er under bygging) er det på sin plass å opprette vennetråd for disse fantastiske lyd kreasjonene...:cool:

    PAP er antagelig litt ukjent brand for mange men de har et unikt DIY høyttaler konsept og etter ryktene særdeles vellydende modulkonstruksjoner som spiller i verdensklassen. Vil hermed ønske andre fan og turister velkommen til å dele sine lydopplevelser og erfaringer så bare å fyll på med godbiter, bilder og beskrivelser og gjerne ta turen over til PAP sin hjemmeside for mer utfyllende info...

    www.pureaudioproject.com
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Dette blir spennende. Har fulgt med på disse en stund. Prisene er mildt sagt hyggelige i high-end sammenheng.
    Hvilken konfigurasjon har du valgt?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Dette blir spennende. Har fulgt med på disse en stund. Prisene er mildt sagt hyggelige i high-end sammenheng.
    Hvilken konfigurasjon har du valgt?
    Så absolutt, veldig fornuftige konsept...Har valgt Quintet15 med Horn1.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Glæder mig at se PAP er kommet til Norge også! Ze'ev er en hyggelig fyr der er nået langt takket være den flinke hollænder der hjalp ham med delefilter konceptet.

    //Chris
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Dette er det kuleste jeg har sett på ei stund. Kommer de komplett med delefilter, så det er bare å plugge i og kjøre på?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Dette er det kuleste jeg har sett på ei stund. Kommer de komplett med delefilter, så det er bare å plugge i og kjøre på?

    Yup, trenger kun å skru fast med skrutrekker that's it. I tillegg kan man oppgradere og eksperimentere så mye man har lyst og evt. bruke loddebolt. Og ønsker man å ta det helt ut, kan det også bestilles eget aktiv deling som er analog, custom designet og produsert av Nelson Pass/First Watt teamet. Så her er det mye snadder å kose seg med.

    image4.jpg
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Kjører på med litt snacks fra internkablinga...her kan det teste hva som helst i og med det er lett å komme til og kobla på, noe som er meget spennende for synergieffekten hele vegen om så ønskes....cirka 9 meter ledning pr kanal ;)

    br.jpg
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Får melde meg inn i denne lille, men desto mer unike menigheten :)

    Ze’ev har vært helt fantastisk fra første kontakt og til dd. 50 eposter og 2 telefonsamtaler :cool:
    Mannen svarer om man sender epost uansett tid av døgnet. Humper i veien blir ordnet meget raskt og smertefritt uten noe tull.

    Quintet10 står og spilles inn på 4. døgnet.
    Liker svært godt det jeg hører til nå.
    Når man går fra tradisjonell kasse konstruksjon til relativt høye OB høyttalerer, er det ikke vanskelig å bli litt tatt på sengen av det enorme lydbildet.
    Skal få spille noen dager til nå, så skal målemikrofonen frem og finjustering igang.
    Fokuset og bedre linearitet frekvensmessig må jobbes med mtp plassering.

    Jonas

    IMG-2394.jpg

    IMG-2398.JPG

    IMG-2407.JPG
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Dæven ta JonasH, grattis dette ser utrolig tøft og flott ut...trudde først bilde tilhørte et proft showroom. :cool:

    Har samme erfaringen med Ze’ev, top notch service 24/7 samt meget trivelig person. Blir spennende å høre inntrykkene etter hvert som elementene spilles inn. Mine 15" trengte rundt 250 timer før det løsna skikkelig. Hvilke kabler valgte du mellom delefilter og elementene?

    Link Pure Audio Project ;)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei Tas

    Takk for hyggelige ord :)
    Er i Seefeld på ski VM nå. Så de står og spiller til jeg er hjemme Søndag kveld.

    Spanjolene klusset til forsendelsen av standard kablene, så Ze’ev sendte meg annen VdH kabel som er hakket opp de hadde.

    Så sleeva jeg de selv.

    Mvh Jonas
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hei Tas

    Takk for hyggelige ord :)
    Er i Seefeld på ski VM nå. Så de står og spiller til jeg er hjemme Søndag kveld.

    Spanjolene klusset til forsendelsen av standard kablene, så Ze’ev sendte meg annen VdH kabel som er hakket opp de hadde.

    Så sleeva jeg de selv.

    Mvh Jonas
    Kult, det sies første dag allerede er som det store gullrushet i Klondike, kos dere bare å nyte fire år til neste gang.

    Oki, skal teste andre løsninger etter hvert, førebels kobla med Klotz kabler som funke helt greit, må trø litt forsiktig går cirka 9 meter pr kanal så blir neppe Odin 2...;)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Var utrolig flott dag med Klæbo, Falla og Eide;)
    Utrolig synd med Skistad, hun virket sterk i dag.

    Har personligt hoppet litt av denne kabel kalasen.
    Så er ikke der jeg kommer til å legge inn kapital mtp Quintet.
    Mer å hente tror jeg på å teste ulike resistorer etc;)
    Hadde en god prat med Ze’ev om dette tidlig i uken.

    Ha en steålende helg :)

    Jonas
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23


    Har hatt kontakt med PAP helt siden de startet opp og får oppdateringer på produkter etc. på løpende bånd.
    Her er en interessant sak.....




    pap1.jpg


    Dear friends,

    Few months ago ESS Labs reduced the price for their legendary Heil AMT1 Tweeter to $170/pc... Amazing !

    This price reduction allowed us to reduce the price of our Trio15 HeilAMT and triggered us to add the Heil AMT1 option also to our Quintet15 offering.
    But we decided to do it in a PureAudioProject way, that is together with you !

    We therefore announce and form the 'Quintet15 HeilAMT Group'.
    This group will experiment various bi-amping and passive crossover options, and this process and it's outcome will be documented and shared on PureAudioProject media and a dedicated blog.

    If you are interested to join our 'Quintet15 Heil AMT1 Beta Group', contact us by a return mail and get our special Beta offer.

    (*) - this call is open for Quintet15 owners and new customers as one. The number of participants will be limited.

    Quintet15 Speakers that will be provided for the Beta will feature:
    - Complete Quintet15 Chassis
    - Heil AMT1 drivers
    - Bi-amping Distribution Boards, for bi and tri-amping
    - Current Trio15 Passive Crossover, for various experiments
    - Thrier Boards, for new crossover design

    The Quintet15 Heil AMT will offer a simple and cost effective upgrade path to owners of the Trio15 Heil AMT, a model that was recently reviewed by a major audio magazine (not yet published).

    pap2.jpg


     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9


    Har hatt kontakt med PAP helt siden de startet opp og får oppdateringer på produkter etc. på løpende bånd.
    Her er en interessant sak.....



    Vis vedlegget 531023



    Bra tips Sluket, rett og slett superkuuuult og en av hovedgrunnene til valget falt på PAP...Modulære prisgunstige løsninger utført på en enkel og praktisk måte. Tipper konseptet har gått under radar'n for enkelte potensielle kunder. Valgfrihet til å velge og teste forskjellige diskant prinsipper fra produsenten om det er horn, bånddiskant eller field coil drivere fra Voxativ osv er og blir genialt. Løp og kjøp folkens!

    Og har man lyst og råd kan man velge alle varianter, bytte om når det passer tar kun 30 min og en kaffekopp..:cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Har sine klare begrensninger men morsomme greier og et ok alternativ til tradisjonelle ht med kabinetter - som har minst like mange begrensninger.....
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Har sine klare begrensninger men morsomme greier og et ok alternativ til tradisjonelle ht med kabinetter - som har minst like mange begrensninger.....
    Tja, spørs jo litt hva som sammenlignes og hva man er ute etter som produkt. Få om ingen kommersielle høyttaler produsent som har samme nivå av modulbasert fleksibilitet eller hurr? Lydsignaturen på mine Quintet15/Horn1 er som en herlig miks magnetisk/elektrostat og hornkonstruksjon. Spiller stort og luftig, detaljert med skikkelig dynamisk anslag og dyyyp superbass.

    Ok, fair enough ingen høyttaler er eller blir perfekt, men PAP gir veldig mye pr krone og i tillegg spiller musikk så det ryker av rokkefoten...a clear winnner if you ask me. ;)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    problemet er det akustiske designet, responsen blir `allover the place` f.eks linkwitz går vel gjennom hvorfor noen elementer på en baffel ikke vil virke, og hvorfor dsp/asp. f.eks nao note endte opp med nesten identisk design som Siegfried, bare ved å prøve og feile.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    problemet er det akustiske designet, responsen blir `allover the place` f.eks linkwitz går vel gjennom hvorfor noen elementer på en baffel ikke vil virke, og hvorfor dsp/asp. f.eks nao note endte opp med nesten identisk design som Siegfried, bare ved å prøve og feile.
    Som med alt annet så kan en ikke finne på hva som helst.
    Nå er vel ikke PAP ment som dipol hele veien opp heller, er vel kun i bassen under ca 2-300hz eller noe slikt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    problemet er det akustiske designet, responsen blir `allover the place` f.eks linkwitz går vel gjennom hvorfor noen elementer på en baffel ikke vil virke, og hvorfor dsp/asp. f.eks nao note endte opp med nesten identisk design som Siegfried, bare ved å prøve og feile.
    Det Linkwitz snakker om er viktigheten med riktig type drivere ellers går det fort galt av sted. "Due to the acoustic short circuit between front and rear radiation of drivers on an open baffle it becomes especially important to find a woofer driver which is capable of large excursions without non-linear jumping effects and without air turbulence noise.". Men, igjen som oks81 sier vil div valg påvirke sluttresultatet...som delefrekvensen osv.

    Alle høyttaler konstruksjoner har en eller flere "Trade Off" sånn vil det alltid være også for dipol løsninger. For PAP sine modeller benyttes kun custom elementer og delefilter nettopp for det skal virke optimalt ellers hadde det aldri blitt en kommersielle suksess. Som eksempel skreddersyr ESS, Voxative og Eminence elementene til PAP, store internasjonale aktører med solid pedigree.

    Mvh TAS
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel også noen utfordringer med mellomtonen og noen kanselleringer.

    Jeg har tenkt til å kasse inn mellomtonen på disse. Hensikten er ryddigere respons. Kommer til å skjære åpninger ala Infinity IRS Beta.

    https://www.hifisentralen.no/forume...nirvana-acoustic-elegance-i-pen-baffel-4.html

    En annen utfordring med dipol mellomtone er at diskanten kun går fremover. Noen få har diskant bak (Linkwitz, Lotus Granada). Snakket med sjefen hos Raal om det og han sa det var viktig på dipoler.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er vel også noen utfordringer med mellomtonen og noen kanselleringer.

    Jeg har tenkt til å kasse inn mellomtonen på disse. Hensikten er ryddigere respons. Kommer til å skjære åpninger ala Infinity IRS Beta.

    https://www.hifisentralen.no/forume...nirvana-acoustic-elegance-i-pen-baffel-4.html

    En annen utfordring med dipol mellomtone er at diskanten kun går fremover. Noen få har diskant bak (Linkwitz, Lotus Granada). Snakket med sjefen hos Raal om det og han sa det var viktig på dipoler.
    Hei Hornlyd, høres spennende ut...artig du tester det er jo litt av gleden med diy.:cool:. Bak fyrt diskant benyttes også av store kjente aktører eksempelvis Focal og Wilson Audio.

    Her er en fin oversikt på diskant varianter som PAP tilbyr på sine modeller...


    pap.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Diskant bak på vanlige høyttalere er ikke nødvendigvis lurt.
    Poenget med bakfyrt på dipol er å få dipolspredning helt opp slik at spredningsmønsteret blir konsistent.
    Dette er sterkt undervurdert.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Diskant bak på vanlige høyttalere er ikke nødvendigvis lurt.
    Poenget med bakfyrt på dipol er å få dipolspredning helt opp slik at spredningsmønsteret blir konsistent.
    Dette er sterkt undervurdert.

    Jau som om alt annet spiller div faktorer og prioritering inn, alt fra implementering, Q verdi på elementene, delefilter, AM/FM Modulation, kostnadsnivå osv.
    Man har jo andre kjente dipol prinsipper som planar og elektrostat, sånne konstruksjoner fyrer godt bakover og i tillegg byr på linjekilde slik som mine tidligere Magnepan 3,7.

    Pure Audio Project har et godt samarbeid med kjente dyktige produsenter og tilbyr selvfølgelig dipol diskant som ESS Heil AMT 1I, Beyma TPL150/H, Mundorf AMT Tweeter AMT 23D6.1 ...vil ant de har tenkt på dette og tatt hensyn til spredningsmønsteret.

    ESS-1013915.jpg


    mvh, TAS
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Poenget er at fyrer mellomtonen bakover så er det gunstig at diskanten gjør det og.

    Et interessant konsept er smal linjekildebaffel som deles ved 400 hz med solid kapasitet i dipolbassene. AE Dipole 10 fikser det. For så å ha et horn som fortsetter fra 400 hz, f eks tractrix 200 med B&C DCM50 som takler lav deling. Deretter JMLC 1400 fra 2800 og opp med en berylliumsdriver. Da vil man la dipolene jobbe der de er best, i de lavere frekvensene, og horna vil følge det direktive mønsteret oppover.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Her kan man lese litt om at dipoler er i fri dressur oppover i frekvens: http://www.dipolplus.de/downloads/Open baffle 1.pdf

    Jeg har hatt diverse superfulltoner: Seas Exotic m Alnico, Lowther m Alnico og Fostex Ltd edition i åpen baffel. Å dele en 70 cm baffel mot en 8 tommers fulltone ved ca 2-300 Hz fungerer veldig fint ift at bassene ikke når det stygge dippen lenger opp. Med smalere baffel kan man dele enda litt høyere. Fulltonene derimont får en del rusk og rufsete respons off aksis lenger opp som farger powerresponsen og gir litt upresis lyd enkelt fortalt. Jeg har stor tro på Voxative varianten ift det jeg har lest og blitt fortalt. Den skal etter sigende beame mindre enn de fleste andre fulltoner i samme klasse. Her vil jeg anbefale å teste ut et lokk med et ganske tett dempeskum bak for deretter å måle off aksis og ikke minst lytte. Dersom lyden blir mer presis, særlig litt til siden, så er svaret gitt.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Noen godbiter med røroppsett fra Thomas Mayer og ELROG...

    Trio15 Horn1 med amp 1

    Trio15-Horn1-Open-Baffle-Speakers-by-PureAudioProject-with-Thomas-Mayer-amp-1.jpg



    Quintet15 Horn1 med enten amp 46/845/300B
    ...litt usikker på hvilken. :confused:

    Quintet15-with-Xoxativ-AC-4-Alnico-Open-Baffle-Speakers-by-PureAudioProject-at-Thomas-Mayer-Viny.jpg



    Link til...vinylsavor
    Link til...ELROG
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Har spilt 3-400 timer Quintet10 nå.
    Fy fader hvor det spiller nå :)
    Slet litt de første 250 timene med at særlig kvinnevokal, låt litt ullen og innesluttet.
    Ze’ev, roligheten selv betrygget at dette ville gå seg til. Må innrømme at mannen hadde rett 8)

    Dette er en utrolig god allround høyttaler som formidler alle sjangre på en overbevisende måte.
    Den som tenker 8x10 tommere i OB ikke kan spille med nok trøkk nedover, bør ta en lytt på disse. :)

    Jonas
    7DBF8779-4E52-4BA2-83CF-B15EAB3FA262.jpeg
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Har spilt 3-400 timer Quintet10 nå.
    Fy fader hvor det spiller nå :)
    Slet litt de første 250 timene med at særlig kvinnevokal, låt litt ullen og innesluttet.
    Ze’ev, roligheten selv betrygget at dette ville gå seg til. Må innrømme at mannen hadde rett 8)

    Dette er en utrolig god allround høyttaler som formidler alle sjangre på en overbevisende måte.
    Den som tenker 8x10 tommere i OB ikke kan spille med nok trøkk nedover, bør ta en lytt på disse. :)

    Jonas
    Herrlichhhh PAP’ene innfrir, men det var jo egentlig som forventet...:cool:
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei Tas

    Riktig god påske!
    Spent på rapporter fra Axpona nå. Det lille jeg har funnet online har vært positivt.

    Ps.legger ved ett bilde av sokkelen på mine.
    Jeg var ikke helt fornøyd med løsningen på føttene til høyttaleren. Synes ikke "patenten" med Superspiksene 100% stødig.
    Så testet med mutter på oversiden av basen som låser føttene. (ikke under som standard)
    Dette fungere meget bra, samt ble den penere kontra å ha hullene i basen.

    Jonas
    file-55.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Takk det samme JonasH, hyggelig de får positive tilbakemeldinger, her liten Youtube snutt fra PAP + en lett FB pressemelding om Munich:

    "This year at the High End Show in Munich we will be with Thomas Mayer, www.VinylSavor.com at the Atrium... We will bring the Quintet15 with Voxativ Alnico driver and the Trio15 Horn1... More Info will follow in the next weeks ! Now getting ready for Axpona end of this week..l stay tuned…"


    Enige, Soundcare spiksa blir litt kjipe. Kult løsning, kunne tenke meg å teste Gaia fra Isoacustic trur det kan gi et fint løft i lag med din "patent". :)

    gaia-with-arrow.jpg
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Stereophile besøker PAP @ CAPITAL AUDIOFEST 2019...Les mer HER


    The adjectives that best describe the Pure and Luminous Audio’s sound are: full, large, relaxed, open, and naturally detailed. No hi-fi unnaturalness.

    IMG_0020.JPG
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Med hensyn til så mye annet som tilbys til fantasipriser når det gjelder høyttalere på markedet, fremstår PAP-løsningene nesten som billige. :cool:
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Med hensyn til så mye annet som tilbys til fantasipriser når det gjelder høyttalere på markedet, fremstår PAP-løsningene nesten som billige. :cool:
    Hehe, sant nok....Blir som Magnepan, great value:)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Har seff pimpa PAP'ene med nye føtter fra IsoAcoustics....stay tuned, bilde og feedback kommer i desember :D

    IMG_0070.JPG
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Riktig godt nytt år folkens...Nytt for 2020, PAP har lansert Quintet10 Horn2.

    pap 2020 Quintet 10.jpg


    Les mer HER.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn