ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gilmour ER konge uansett.
    Korrigerte litt i sitering av innlegget ditt. Han har jo ikke lagt musikken på hylla ennå. Selvom mange av gitarene ble auksjonert bort i sommer har han beholdt noen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er flere som gjør seg ulike refleksjoner om innhold, form og farge i sine tråder her på HFS om dagen, og flere føler de går litt på "tomgang".

    Sånn er det vel egentlig med denne tråden også. Det er sterkt begrenset byttesyke eller andre store krumspring som skjer på HiFi-fronten her i huset. Er stort sett fornøyd med tingenes tilstand på utstyrsfronten og det er jo litt ulike kombinasjoner å spille på her i huset.

    Ikke er det allverdens med ny musikk som handles inn heller - og jeg går sikkert glipp av noen go´biter ved å ikke være alt for aktivt i å søke opp for mye nytt. Snapper jo selvfølgelig opp en og annen skive i andres tråder her inne - og det er positivt. Det er garantert mye bra man aldri har hørt.
    Men, med den tid man prioriterer å sette av til å spille musikk, kan man jo også erkjenne at det vil ta minst 3 år å spille seg gjennom den eksisterende musikksamlingen én gang.

    Tråden vil nok humpe videre med litt random aktivitet også utover i det året som nærmer seg med stormskritt. Benytter anledningen til å ønske de som slenger innom tråden er riktig Godt Nytt År!

    texto-dorado-brillante-2020-feliz-ano-nuevo-decorado-estrellas-bokeh-negro-desenfoque_1302-20295.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Til de som gjør slike refleksjoner er kuren enkel. Komme seg ut, møte mennesker,høre musikk, drikke kaffe, le og ha det trivelig. Svært få er forfattere her inne, like få bytter enhver helg til nye bokser. Samværet gir de gode historiene, og da burde det være mer enn nok å ta av.

    Godt nytt år :)
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.613
    Antall liker
    6.947
    Fin fin tråd dette her... Godt nytt år.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siden det pågår en liten meget formålstjenlig meningsutveksling om lydkvalitet på ulike DP-pressinger i et par tråder må det vaskes og re-sjekkes litt.

    DSC02883.jpg


    Pressingen jeg har av In Rock (SHVL 777 UK 1970) er grei, men ikke mer.
    Machine Head (TPSA 7504 UK 1972) er en god del bedre:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En nedgradering av utstyr er foretatt i dag da Stax-settet nå er på vei til en kar rett utenfor Bergen. Det satt litt inne å selge dette, vel vitende om at det vil være umulig å skaffe tilbake SR-007MkI i samme stand. Men, når det ble så lite brukt - og når jeg fortsatt har et par greie alternative løsninger å ha på hodet, så er jeg komfortabel med valget.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjøper vel dessto mer musikk da? :).. Stax kunne vært fint å ha, men er nok ikke nok i ro for headfi.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, det er jo alltid et par plater på "wanted" list:).

    Samtidig er det litt bytte av gitar-amp på gang. Marshall´n ble solgt på søndag, og en Engl lander inn døra her på torsdag:cool:

    Head-fi gir en helt annen lytteopplevelse og jeg storkoser meg de gangene jeg setter av litt tid til den type lytting.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Food for thought der ptb.. Får lyst til å teste ut litt headfi. Leser mye bøker og da kan det fungere ypperlig :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Får lyst til å teste ut litt headfi. Leser mye bøker og da kan det fungere ypperlig :)
    Den form for multitasking er ikke jeg spesielt godt disponert for:) Da får jeg lite ut av både lesingen og lyttingen:eek:.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får lyst til å teste ut litt headfi. Leser mye bøker og da kan det fungere ypperlig :)
    Den form for multitasking er ikke jeg spesielt godt disponert for:) Da får jeg lite ut av både lesingen og lyttingen:eek:.
    Hehe, ser den. Jeg kobler av når jeg leser. Og så setter musikk stemning inn i litteratur for min del. Feks kan Mama med Genesis rett inn i fortellingen av Alexander Dumas. Og for meg gjør det at De tre musketerer dukker opp innimellom :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Driver og leser en Blackmore biografi nå, men jeg tror ikke kombinasjonen å lese den og ha DP på full guffe via HeadFi er noe vellykket løsning - for min del.
    Begge deler må nok nytes hver for seg;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Surrer litt videre med sammenlikninger av noen flere DP-skiver:

    DSC02885.jpg


    Fireball.
    Her har jeg ingen annen vinyl å sammenlikne med, men denne SHVL 793 Harvest Re-issue fra 2016 synes jeg låter helt ok. Fin kvalitet også.

    Perfect Strangers.
    363872 BTB 2015 slår glatt originalpressingen (823777-1) fra 1984 på "alle parametre. Fin kvalitet her også.

    Stormbringer.
    FRM 2832 (Friday Music 2012) vs TPS 3508 UK 1974. Har du et ok ex av originalpressingen, så synes jeg den låter helt ok. Bedre enn Friday-pressingen i hvertfall. Sistnevnte har noe mer bass, men ikke samme dynamikken - flat og mørk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har 2 utgaver av Burn. Begge fra 1974.
    a) 1A 062-94837 Bovema Netherland
    b) TPS 3505 / OC 062 - 94837 UK

    DSC02892.jpg


    DSC02891.jpg


    Lydmessig er det ikke mye som skiller de. Bra begge, men UK-pressingen er tykkere vinyl og har en del høyere nivå (type 2 knepp på forsterkeren) - hvilket overrasket meg. Har ikke AB testet de tidligere, og således ikke registrert det før nå.

    Har ikke hørt noen av de senere re-master/re-issues av denne plata, men ser ikke helt for meg at de skulle være nevneverdig bedre.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.914
    Antall liker
    51.180
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har 2 utgaver av Burn. Begge fra 1974.
    a) 1A 062-94837 Bovema Netherland
    b) TPS 3505 / OC 062 - 94837 UK





    Lydmessig er det ikke mye som skiller de. Bra begge, men UK-pressingen er tykkere vinyl og har en del høyere nivå (type 2 knepp på forsterkeren) - hvilket overrasket meg. Har ikke AB testet de tidligere, og således ikke registrert det før nå.

    Har ikke hørt noen av de senere re-master/re-issues av denne plata, men ser ikke helt for meg at de skulle være nevneverdig bedre.
    Har stormbringer på Japansk pressing som låter bra. Resten av DP er sånn passe at det fint kan lyttes til :). Er ikke så stor fan at jeg gidder og legge så mye penger i DP plater som jeg gjerne kan med PF og andre jeg liker :)

    O
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    38.886
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har 2 utgaver av Burn. Begge fra 1974.
    a) 1A 062-94837 Bovema Netherland
    b) TPS 3505 / OC 062 - 94837 UK





    Lydmessig er det ikke mye som skiller de. Bra begge, men UK-pressingen er tykkere vinyl og har en del høyere nivå (type 2 knepp på forsterkeren) - hvilket overrasket meg. Har ikke AB testet de tidligere, og således ikke registrert det før nå.

    Har ikke hørt noen av de senere re-master/re-issues av denne plata, men ser ikke helt for meg at de skulle være nevneverdig bedre.
    Har stormbringer på Japansk pressing som låter bra. Resten av DP er sånn passe at det fint kan lyttes til :). Er ikke så stor fan at jeg gidder og legge så mye penger i DP plater som jeg gjerne kan med PF og andre jeg liker :)

    O
    jeg har det meste av DP men er ikke imponert av noen rent lydmessig, eller jo kanskje Made in Japan er ikke så gal :)

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke så stor fan at jeg gidder og legge så mye penger i DP plater som jeg gjerne kan med PF :)
    O
    Med unntak av at jeg er et stort fan av DP, så er jeg tildels enig. Men jeg synes det er greit å forsøke å "jakte" på gode pressinger uansett. Man (i hvertfall jeg) lytter til DP på en helt annen måte enn PF.

    Dessuten - mht PF så er jo (de fleste) originalpressingene svært gode - og man har lite å hente på senere re-masters og re-issues.
    DSTOM, WYWH, Aminals og The Wall synes jeg er utmerkede pressinger i originalversjonene. Hakket bedre enn de senere tids re-masters.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.860
    Antall liker
    16.148
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Min UK Burn er en Porky/Pecko master. Er det den samme som du har ?
    Jeg synes min låter bra ihverfall.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Er ikke så stor fan at jeg gidder og legge så mye penger i DP plater som jeg gjerne kan med PF :)
    O
    Med unntak av at jeg er et stort fan av DP, så er jeg tildels enig. Men jeg synes det er greit å forsøke å "jakte" på gode pressinger uansett. Man (i hvertfall jeg) lytter til DP på en helt annen måte enn PF.

    Dessuten - mht PF så er jo (de fleste) originalpressingene svært gode - og man har lite å hente på senere re-masters og re-issues.
    DSTOM, WYWH, Aminals og The Wall synes jeg er utmerkede pressinger i originalversjonene. Hakket bedre enn de senere tids re-masters.
    Og så må jeg si at alle nevnte PF-album låter aldeles utmerket på tape her :cool:

    Musikk som er viktig for en musikalsk skal man forsøke å dra langt også lydmessig. Derfor er jeg opptatt av optimale utgivelser av Springsteen og Dire Straits. Mangler en del MoFi av Dire Straits, får se om det blir aktuelt på sikt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min UK Burn er en Porky/Pecko master. Er det den samme som du har ?
    Jeg synes min låter bra ihverfall.
    Jepp, det står gravert så i run-out:)
    Og, så langt jeg har klart å se ut av annen info er det en 1st press jeg har.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Musikk som er viktig for en musikalsk skal man forsøke å dra langt også lydmessig. Derfor er jeg opptatt av optimale utgivelser av Springsteen...
    Som det Blackmore "dophue" jeg egentlig er, så burde jeg vel kanskje lagt lista omtrent der du har gjort mht The Boss:).
    Du har jo litt av hvert i så måte har jeg registrert - men "mangler" vel kanskje en tilnærmet sånn, som trolig hadde gjort seg på veggen:

    images-12.jpeg


    Så langt jeg har forstått, så er (som mange andre) dette også en gitar som ble satt sammen av ulike deler - og i så måte er den helt unik. En brukt original 50s - 60s Telecaster må man jo grave dypt i lommeboka etter i dag, men det finnes ny US replica fra ca 16K og oppover, som er temmelig tro mot originalen.

    Så finnes jo denne modellen også da, fra Axe Heaven:

    f.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bestilte noen plater fra CDON, og i tradisjon tro så blir jo ikke alle levert samtidig:eek:

    Men, denne kom i dag:

    DSC02896.jpg


    Jon Lord - Gemini Suite.
    Mr Lord hadde delvis forpliktet seg til å skrive en oppfølger til CFGAO. Hverken Blackmore eller Gillan var nevneverdig interessert i et nytt slikt prosjekt, og dermed ble albumet (etter en live-fremføring) spilt inn som Lord´s første soloplate. Glover og Paice var med mens gitar ble traktert av Albert Lee og vokal-innslagene av duoen Asthon/Ellieman. Orkesteret var London Symphony Orchestra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt MC-mekking må også til vinterstid.
    På en HD Street Glide er det en enhet som kalles tri bar light, og på US-modeller sitter det et print med dioder i denne enheten, slik at den lyser sammen med baklyset. De 3 lysende stripene nederst på bakskjermen på bildet:

    67774-10_on the bike.JPG


    I Norge (og EU) er det jo som kjent ikke bra med for mye lys bak på en MC, så der sitter ikke dette printet med dioder. Slikt kan man jo ikke typegodkjenne her:mad: - mao ikke noe lys selvom "alt" ligger til rette for det, og det er jo litt "døll";).

    I og med at det på US modeller også er slik at baklyset blinker av/på ved blinkfunksjon, i motsetning til separat blinkende oransje i EU, så er også baklysenheten forskjellig. På EU-modellene er deler av baklysenhetene utstyrt med oransje dioder som blinker.

    Hele lysstyringen (bak, brems, blink, park, skilt) skjer via et print som ligger på baksiden i samme enheten (vises på bildet under).

    Forsøker man å koble til en enhet fra en US-modell blir hele lysstyringen feil, så fullt så enkelt er det ikke:(. Derfor blir løsningen å bruke en US-enhet, flytte lysstyringsprintet for EU-modellen over i denne og lodde printet m/diodene for tri bar på dette.

    Etter noe strul med å få demontert enheten (må være dønn vanntett - og er i tillegg til pakning limt med Sika) og målt meg frem til hvilke pinner på printet som gir jord og strøm til skiltlyset (velger det for å unngå å risikere å få bremselysfunksjon der også) gjenstår det nå å lodde ledningene til de riktige 2 punktene på printet.

    DSC02898.jpg


    Her kreves en stødig hånd, og god loddebolt. Skal låne en noe bedre bolt enn min i morgen - og setter vel først i gang etter at en styrepils har glidd ned:cool:

    Når loddingen er gjennomført blir det funksjonstesting før det hele limes sammen med Sika og monteres på plass.

    Jo, jeg kunne valgt den enkle løsningen. Det finnes en aftermarked-enhet som er bolt-on (til et par tusen), men den US-enheten jeg bruker fikk jeg av en som "gav opp" da det ikke bare var å koble den til direkte. Mao - gratis, og så er det gleden med å fikle med det selv - og forhåpentligvis få det til:)
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Respekt, som ungdommen sier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har vel et bilde av hele skyssen? Mye rare regler ute å går blant de lærde i kontrollnemda hos Staten ja.. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rett og slett vakker. Og lyden av den er vel heller ikke ille..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ og ^^ Takker:).
    Lyden er akkurat passe m/halvdempede V&H potter. Langt fra noe lurveleven, men noe mer nivå enn de typegodkjente originalpottene. Nivå nok - til at Biltilsynet (igjen) ikke er like imponert:eek:.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jo, takk. Akkurat det bildet ble tatt ikke så altfor lenge etter den var ny, og 5 sesonger som "bruksgjenstand" på veien i all slags vær, har jo satt noen spor.
    Men, vil vel uansett karakterisere den som velholdt:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bon Scott kunne neppe ha sunget en mer passende strofe:

    Let there be light - There was light

    DSC02901.jpg


    Da gjenstår det å gjøre boksen waterproof og montere det hele sammen igjen:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Registrerer at det harseleres litt med mr Håland i en annen tråd - og no, that´s not my kind of countrymusic either.

    Men, country er jo så mangt og har lange røtter bakover i tid - og da mener jeg lange. Et flott eksempel på det er ei låt skrevet av Stephen Foster helt tilbake i 1854. Den har vært coveret utallige ganger (bl.a har jeg den på CD med Jennifer Warnes). Emmyloe Harris har en fin versjon også, men kanskje er Mavis Staples´versjon en av de aller beste:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn